geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 15:12

Heyy,

ik heb een verzorgpony genaamd : Skip en het veulen heet:Igor
maar het probleem is ik wil.er op rijden maar.wanneer mag.ik weer rijden hoelang moet ik dan nog wachten voordat ik kan rijden?


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:13

Hoe oud is het veulen en heb je met de eigenaar overlegd?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:16

Ze bedoeld wanneer ze weer op het paard mag rijden denk ik

Every rider, has that one, special horse, that one horse, who changes, everything, about them

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 15:19

Polly schreef:
Hoe oud is het veulen en heb je met de eigenaar overlegd?



van hun mocht ik rijden ik moest wel kijken wanneer ik kon rijden

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:20

KS-ITP -> KS

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:37

Wanneer is het veulen geboren?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:33

yakari123 schreef:
Ze bedoeld wanneer ze weer op het paard mag rijden denk ik


Dat snap ik maar dan is het handig om te weten hoe oud het veulen is, het maakt nogal verschil of het veulen gister geboren is of een half jaar geleden ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:05

Polly schreef:
yakari123 schreef:
Ze bedoeld wanneer ze weer op het paard mag rijden denk ik


Dat snap ik maar dan is het handig om te weten hoe oud het veulen is, het maakt nogal verschil of het veulen gister geboren is of een half jaar geleden ;)


hij is 3 augustus geboren!!


LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:07

Dan mag je al wel rijden hoor :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:23

Nog voor het rijden is het verstandig om te oefenen met het veulen om alleen te kunnen zijn. Begin eens langzaam hem 5 minuten van de moeder weg te houden en bouw dat langzaam op. Heb je al bedacht waar het veulen blijft zolang? Sommige raken namelijk helemaal in paniek (en proberen over de boxdeur te klauteren..) , de merrie soms ook, en dan moet je dit scheiden nog langzamer opbouwen om ongelukken te voorkomen. Als dat redelijk soepel verloopt voor pakweg een half uur dan kun je gaan denken om echt te gaan rijden met de merrie.

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:43

troi schreef:
Nog voor het rijden is het verstandig om te oefenen met het veulen om alleen te kunnen zijn. Begin eens langzaam hem 5 minuten van de moeder weg te houden en bouw dat langzaam op. Heb je al bedacht waar het veulen blijft zolang? Sommige raken namelijk helemaal in paniek (en proberen over de boxdeur te klauteren..) , de merrie soms ook, en dan moet je dit scheiden nog langzamer opbouwen om ongelukken te voorkomen. Als dat redelijk soepel verloopt voor pakweg een half uur dan kun je gaan denken om echt te gaan rijden met de merrie.



oo okee dankjewel!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:47

Dat is zeker waar, dat gedeelte vergat ik nog even te vermelden voor ts.
Let hier inderdaad goed op, de eerste keer was voor het veulen best zwaar en moest hem in de stal "opsluiten".
de boxdeur is een halve deur en hij sprong er toch uitermate soepel overheen, dat zag ik niet aankomen.
Evt zet hem met een vriendje binnen?
De mijne bleek achteraf beter in de wei te kunnen blijven maar na de eerste keer heb ik even gewacht tot ik er weer op ging want het koste te veel drama :D
Het veulen heeft mij ook echt maanden gehaat en is nu mijn beste maat.
Bijna een half jaar en ruim gespeend al maar als hij in lichamelijk contact komt word hij nog best hysterisch (ze kunnen elkaar altijd zien en verder roepen ze nooit meer naar elkaar.)
Dat was toen per ongeluk en ik geloof vorige week :=
Kon met beide niets meer beginnen.

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 12:55

oo okeej voor jullie tips!! :j
thnnx
maar is skip nog wel zadelmak hij heeft 2jaar lang heeft niemand er meer opgereden!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: geboorte van een veulen en dan weer rijden op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:58

Dat kunnen wij hiervandaan niet zien ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:59

indyvoortman schreef:
Polly schreef:


Dat snap ik maar dan is het handig om te weten hoe oud het veulen is, het maakt nogal verschil of het veulen gister geboren is of een half jaar geleden ;)


hij is 3 augustus geboren!!


Leuk, dan ben ik ook jarig :D
Je mag nu idd echt al wel weer rijden hoor, lekker rustig opbouwen en dan kan 't prima. :j

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:00

indyvoortman schreef:
oo okeej voor jullie tips!! :j
thnnx
maar is skip nog wel zadelmak hij heeft 2jaar lang heeft niemand er meer opgereden!


het ene paard/pony doe je na zn lange tijd een zadel op en er is niks aan de hand je rijd er zo mee weg, de ander moet het eerst weer een beetje leren, waarom longeer je haar niet eerst met zadel op kijken hoe ze reageert

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:30

Ik rij een fokmerrie en ik rij in principe gewoon door tot aan de bevalling. Natuurlijk op het eind wat rustiger aan. Maar je merkt vanzelf wat wel en niet gaat dit geven ze vrij duidelijk aan.

Als het veulen geboren wordt rij ik twee weken niet en dan ga ik al weer oppakken.

In die twee weken dat ik niet rij, ga ik eerst moeder poetsen met veulen erbij daarna poetsen met veulen op de stal en moeder apart.
Daarna longeren dat kan in het begin met veulen erbij de de bak maar de stal kennen ze ook vrij snel.

Na twee weken ga ik weer rustig het rijden op pakken terwijl het veulen op stal staat. Na een maand of zo blijft het veulem zelfs tijdens het rijden bij de rest van de kudde op de wei als ik ga rijden.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:51

Mijn merrie zijn we weeer gaan rijden toen het veulen rond de 4 maanden was, ze is daarvoor bijna een jaar niet bereden, rustig opbouwen met longeren, rijden aan longe, ging allemaal prima. Veulen laten we er gewoon bij in de bak tijdens het rijden, niet alleen in de stal... Het veulen scharrelt wat rond als de moeder aan het werk is, gaat prima. Soms raced het veulen even rond, maar de merrie is cool en reageerd daar niet op.
veulentje in de stal laten vind ik geen succes, stijgeren met gevaar om voetjes door de tralies te krijgen, paniek en angst, nee ookal is het vast een kwestie van wennen, het afspenen doe ik wel als ze wat ouder is samen met een vriendinnetje in een veilige weide. Nu mag ze gewoon bij mama blijven ook tijdens het rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Happy_Hippie, Kla4tje, majemalo, Selente en 45 bezoekers