Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:53

Ik heb een nieuw paard, ben er heel blij mee! Had vandaag de discussie met stalgenoot;
Ze kan erg schrikken van nieuwe dingen, bv als de bakdeur opengaat schiet ze ervan door. Ik heb haar zo weer onder controle maar laat haar rustig nog 2/3 voltes galopperen (gecontroleerd)
Stalgenoot vond dat ik haar meteen stil moet zetten omdat ik zo aangeef dat wegschieten ok is.
Ben benieuwd wat jullie doen.

Hard work pays off


zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:55

Aan het werk zetten, is mij altijd geleerd. Maakt niet uit wat je doet, als het maar werk is. Prima dus wat je doet.

Aan de studie.

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:56

Nou, Sachem was ook heel schicht enzoo... ik heb gewoon een schriktraining gedaan, en een parcour :) vol ballonen, enge dingen enzooo..... en van de bakdeur, je kan er hem gewoon bij laten staan, heel even, dan opendoen, en als hij niet heftig schrikt, belonen !! en dit is absoluut normaal :D succes verder !!

♥ Sachem ♥ Arabier ♥ vrijheidsdressuur ♥ Bitloos rijden ♥
[JITP] Sachem en ik, van 2011, tot nu.
Mijn youtube kanaal. ABBONEREN IS GRATIS! :) : http://www.youtube.com/channel/UCG9PQAR8FQhHEDEgJ8JL4gQ
if you give up you will never know, you would make it tomorrow.

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:57

Maar wat jij doet is ook prima, en je doet wat je wilt, en wat het best aanvoelt :)

♥ Sachem ♥ Arabier ♥ vrijheidsdressuur ♥ Bitloos rijden ♥
[JITP] Sachem en ik, van 2011, tot nu.
Mijn youtube kanaal. ABBONEREN IS GRATIS! :) : http://www.youtube.com/channel/UCG9PQAR8FQhHEDEgJ8JL4gQ
if you give up you will never know, you would make it tomorrow.


NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:58

Zo snel mogelijk zorgen dat het paard weer van mij is. Oftewel, zo snel mogelijk weer onder me en dan gaan we weer rustig verder waar we gebleven waren. Die voltes alleen rijden als je denkt die nodig te hebben om de controle terug te krijgen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:59

Aan het werk zetten die hap en rust geven op de enge plek. Zo leert hij dat de enge plek eigenlijk heel fijn is en de vluchtplek ( de veilie zone ver weg) eigenlijk niet leuk want daar moet je werken.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:01

ik zou denk ik mijn paard zo snel mogelijk weer terug naar de stap/ halthouden halen,
ligt maar net aan de situatie, maar iig dat ik hem wel weer onder controle heb, of dat nou in de stap draf of galop is maakt mij dan niet uit

Life begins at the end of your comfortzone

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:04

Het ligt eraan :+
Vaak schrik ik zelf van de schrikreactie en dan zet ik mn handen vast en staat paardlief al stil voordat ik erbij na kan denken. :Y)
Als ik erover nadenk zou ik haar op een nette, snelle manier weer onder me willen hebben. Het ligt er ook aan waarom ze weg schiet en hoe hard. Als ze uit angst weg schiet terug naar stap en haar rustig langs de enge plek begeleiden. Als ze weg schiet om onder het werk uit te vluchten zet ik haar harder aan het werk, maar wel in een gecontroleerd tempo.
Maak het eigenlijk nauwelijks mee.. Maar ik denk dat ik het zo zou oplossen ^^


Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:06

Als ik draaf en paard schiet weg, neem ik hem zsm weer terug naar draf en werk ik verder alsof er niks gebeurd is.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:08

Ik heb inderdaad ook zo'n pony gehad die er echt in een rotvaart opeens vandoor vloog. Ik zette die altijd op een volte en dan maakte ik de volte steeds kleiner. Daarna gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd was. Tenminste, poging tot. :Y) Doe mij maar een paard wat bokt of staakt ofzo, maar er keihard vandoor gaan vind ik doodeng. :') Zat ook echt geen stop op meer dan.

Each day's a gift, not a given right

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:09

Maar wat te doen met een paard dat buiten schrikt van "niets"? Die van mij heeft geen enkel probleem met welk verkeer dan ook, maar o wee als er ineens een onbekend reclame bord, een kliko, een doos kranten of wat ook staat. De ene keer er,kijkend, voorbij, de volgende keer sta ik andersom en wil hij ervandoor. Niet handig langs de weg. Hoe krijg je hem dan sneller onder controle?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:12

Ik doe ze dan altijd wat extra rond rijden als ik spanning voel komen, goed voorwaarts houden, of wat binnenstelling (buiten dus de andere kant als waar het enge is).

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:13

Femie, volte draaien. Of links wenden en weer rechts. Of stukje terug en dan weer er heen stukje, dus heen en weer op het pad (als het kan). Zigzaggen. Slalommen. Bedenk zelf nog meer variatie. Alles om de voeten te bewegen en het hoofdje aan het werk te zetten.

Aan de studie.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:10

Ok bedankt. Ikvind het vooral eng als er eigenlijk geen ruimte is om te keren. Ben soms bang dat hij of op de weg komt of in de sloot beland. Ik weet.....zelf minder angstig zijn op dat moment, maar dat lukt niet altijd :n

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:06

er bestaat geen regel wat je moet doen, doe wat je gevoel zegt zolang je maar niet angstig wordt en het een spelletje gaat worden voor je paard, gewoon doorrijden, ik zou het zelf oplossen met aan het werk zetten, maar dat is ieder voorzich succes

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Re: Paard schiet ervan door, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 22:11

Bedankt voor jullie reacties! Door die voltes galoperen moet ze aan het werk en vloeit de spanning zo af. Ik besef mij wel dat het buiten of in je proef niet handig is. Hierdoor zette mijn stalgenoot mij wel aan het denken. Mijn vorige paard (helaas ingeslapen) was een opzij springer. Dat negeerde ik en hup gewoon aan het werk. Dat werkte goed.

Hard work pays off


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers