gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muronia

Berichten: 19489
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:22

Ik ben op zoek naar een menu voor de eerste kerstdag. Ik moet dan werken en het is voor onze groep cliënten (9 cliënten en 2 groepsleiders in totaal). De cliënten willen graag iets Grieks, a la mixed grill, zodat er voor ieder wat wils tussen zit.

Maar goed, het komt dus een beetje op mijn schouders terecht (aangezien ik met een collega werk die dienst, die niet graag kookt), dus hoe pak ik dit een beetje handig aan?

Het moet dus uit een voorgerecht, hoofdgerecht met veel variatie, en nagerecht bestaan. Het nagerecht zou prima ijs ofzo kunnen worden, daar wil ik liever niet TE veel werk van maken, want ik denk dat een voor- en hoofdgerecht voor zoveel mensen al genoeg voorbereiding kost.

De groep cliënten zijn een beetje van het kaliber "Wat boer niet kent, dat vreet ie niet" dus AL te bijzondere dingen zullen denk ik ook weer niet gewaardeerd worden.

Wie heeft er leuke ideeën voor een menu?

Ik werk de dag voor kerst ook, dus ik kan dan eventueel alvast beginnen met voorbereidingen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


yrsa_karlijn

Berichten: 758
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: waar mijn huis staat

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:25

Kun je niet bij een Grieks restaurant wat afhalen? En misschien gewoon diverse vlees grillen met Griekse kruiden, Tsaziki maken, sneetjes brood (misschien Italiaans) en kleine gerechtjes maken?

"Anyone who says onions are the only vegatables that makes you cry, has never been hit in the face with a pumpkin...."

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:26


Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Muronia

Berichten: 19489
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:27

ja dat eerste was ook de bedoeling, maar dat kwam nogal boven het budget uit, dus we gaan zelf iets maken.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:33

Voorgerecht;
Turks brood (kennen de grieken ook gewoon)
tarama
tzaziki
olijfjes
fettakaas afgekruid met wat peper en olijfolie (ga deze wel in een speciaalzaak halen, daar is vooral de kaas vaak lekkerder dan in de gewone winkels)
eventueel wat visjes waarvan ik de naam even kwijt ben of inktvisringen frituren.

hoofdgerecht;
Tzouvlaki's (sate's gemarineerd in griekse kruiden en bij het bakken enkel nog zout en eventueel wat citroen op doen)
en een grieks sla'tje waar dan salade, fetta, eventueel olijfjes en komkommer in zit en wat uienringen (in azijn met wat peper gemarineerd) en daar eventueel een vinaigrette overheen al gebruiken de grieken enkel olijfolie en wat azijn.
En hierbij wat brood en frietjes.

Et voila. Simpel en makkelijk ook voor veel mensen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Muronia

Berichten: 19489
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:49

lieke2 daar zit zeker wel van alles tussen, dank je!

Ayasha, wat is tarama? Klinkt ook heel goed wat je zegt, alleen denk ik dat in het hoofdgerecht wat meer variatie qua vlees gewenst is. Omdat de één dit niet lust en de ander dat enz.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:04

Naast suvlaki (grieks gekruide spiesjes met varkensvlees) kun je ook suzuki (grieks gekruid gehakt) of bifteki (grieks gekruid gehakt gevuld met feta) maken. Recepten vind je overal op internet. Daarnaast vind ik het altijd erg lekker om feta te paneren en in de pan te bakken (feta saganaki). En natuurlijk dolmadakia mogen niet ontbreken (maar kun je ook gewoon kant en klaar in een blikje kopen in de supermarkt. Succes :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:05

Tarama is een roze saus gemaakt van visseneitjes. Je kan altijd wat kippenborsten bij doen en/ of wat spek?
Idd Griekse gehaktballetjes

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:20

Voor het toetje weet ik nog wel iets leuks: Griekse yoghurt met honing en walnoten. Griekser kan niet ;) En vergeet de ouzo niet :P

Terence en Yoanna. mijn rijkdom.
Vykan, Soete en Sophie love you 4-ever.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:27

Het is heel leuk en erg lekker om zelf gyros te maken! Het is wel wat meer werk dan supermarktgyros halen, maar het smaakt vele malen beter. Hier is in elk geval een receptje: Klik!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:28

Nog een toetje is helva... Maar daar moet je hoor zijn, ik vind het vreselijk maar mijn men zou zijn ziel er voor verkopen bij wijze van spreken..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:31

Waarom zoek je niet eens op Griekse specialiteiten?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: gevarieerd Grieks menu voor kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:35

ik weet zo niet wat je budget p.p. is? vergeet niet dat je 9 van de 10 keer bij een grieks restaurant met 3-4 personen gerust kan eten van een 2 persoons menu.. als je zelf dan wat ijs haalt voor het toetje vallen de kosten best mee denk ik?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:42

Ik zou beginnen met Griekse mezzes(soort van Griekse tappas/hapjes) bv:
Griekse gehaktballetjes in tomatensaus
Sardientjes
Kalamata olijven
Dolmades
Spinazie in bladerdeeg
Feta uit de oven(eventueel in zilverfolie met tomaat en paprika)
Cheespie

Daarna een gerilde vis(met Griekse kruiden)

En daarna baklava met een bolletje roomijs. (baklava kan je gewoon bij een Turkse bakker kopen)

Ouzo.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers