Eigen Paardje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:48

Het is 6 december éen dag na sinterklaas.
Ik werk al een poosje op de manege in de buurt. over 2 weken ben ik dan eindelijk 18!
Nu heb ik mijn moeder kunnen overtuigen voor een eigenpaardje!
Ik moet er nu wel zelfs voor sparen maar, dat maakt het alleen maar fijner.
Ik kan niet meer stoppen met denken over een eigenpaardje.
vroeger toen in kind was, had ik een pony. Maar, toen mijn ouders gingen scheiden moest ze hellaas weg :(
Nu is mijn vraag: Hoelang hebben jullie voor een paard gespaart?

ik kan nu ongvr 200 euro per maand aan de kant leggen.

X

Anoniem

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:54

Zoekfunctie is handig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:55

De aanschaf is het probleem niet, het is het onderhoud.
Als jij niet 500 Euro aan de kant kunt leggen, naast die 200 Euro en dat een aantal jaar vol kunt houden, heb je de middelen niet om een paard te houden. Niet zonder hulp van je moeder.

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:02

Het ligt er een beetje aan in welke provincie je woont..
Ik zal eerst naar een goede stalling kijken.. als je stalling maar 120 per maand is hou je de 80 over.
Maar natuurlijk moet de hoefsmid ook komen en je weet maar nooit wat er in die tijd gebeurd .. misschien wordt je paard ziek en neem van mij aan veearts kosten is hoog!
Misschien dan een verzekering op je paard zetten.. dan ben je al iets gedekt.

Dit is natuurlijk niet wat je gevraagd heb maar ik wou je het toch even mee geven :)

Ik heb mijn pony's niet zelf betaald dat deden mijn ouders. Maar het paard kopen is maar 1 keer .. de onderhoud is gewoon duur. Willen je ouders niet maandelijks een kosten mee brengen ? Of is er niet iemand die ook graag een paard wilt zodat je het samen doet?

Heel veel succes.
:)

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:06

Ik weet niet wat je stalling kost. Maar je bent gauw 300-400 per maand kwijt met alles erbij. Aanschaf voor een paard en de spullen 2500-3000

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:09

@thirzanaomi
Er zijn genoeg stallen waarbij je echt niet zoveel betaald en dan kan je makkelijk aan 200 pm genoeg hebben alleen is het voor het fijne gewoon prettig dat je achter dit bedrag nog wat hebt voor als je zomaar bijv. de veearts hebt!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:11

200 euro per maand opzij leggen is niet veel, je wilt neem ik aan ook eens uit huis?
Zou het zonde vinden als al het spaargeld wordt opgegeten door het paard, maar dat is persoonlijk.

200 euro per maand is niet veel; als je een stal hebt voor 125 euro dan houd je 75 euro over voor dierenarts potje, hoefsmid etc. Dus niet heel ruim.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:12

Ik heb niet zo lang gespaard. Mijn eerste pony gekregen dus daar hoefde ik niets voor te sparen. Nadat die is ingeslapen heb ik ongeveer 1 jaar geen paard gehad. Ze moest namelijk nog geboren worden dus ik heb niet speciaal moeten sparen. Maar hoeveel je moet sparen voor de aanschaf is maar net wat je wil. En hoe de prijzen dan liggen. Naast de aanschafprijs zit je natuurlijk ook met andere eenmalige kosten waar je rekening mee moet houden dus ik zou het wel ruim aanhouden.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:16

Ik vind persoonlijk dat 200 euro per maand niet heel veel is. Je moet voor jezelf even uitrekenen hoeveel je in jouw regio, de manier van stallen, hoefsmid en al het andere kwijt bent... Dat moet je elke maand opzij leggen + wat extra om te sparen voor de DA.
Kom je nu al in de problemen, en je hebt nog geen echt paard, spaar dan lekker voor je auto rijbewijs ofzoiets en neem geen eigen paard...

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:28

thirzanaomi schreef:
Ik weet niet wat je stalling kost. Maar je bent gauw 300-400 per maand kwijt met alles erbij. Aanschaf voor een paard en de spullen 2500-3000

Dat ligt wel heel erg aan de regio waar je woont, ik ben in de winter ongeveer 125/150 per maand aan mijn paard kwijt. Dat is dan incl. smid en standaard dierenartskosten. In de zomer dan ongeveer 100,- per maand. Maar ik heb het geluk van een goedkope stalling + een goedkoop paard in standaard onderhoud.

Wil je echt een paard? Dan is nu natuurlijk je antwoord ja, maar wat ga je volgend jaar doen? Ga je studeren en wil je dan op kamers? Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat als ik over 1/2 jaar op kamers ga ik wel wat meer geld kan uittrekken voor mijn paard want in de regio Utrecht zal ik niet zo snel nog zo'n goedkope stalling vinden.
Kunnen je ouders bij springen bij onverwachte ziektekosten? Zo niet dan zou ik er voorlopig nog niet aan beginnen. 200,- per maand is niet veel daarvan gaat al een heel deel op aan de stalling, dan heb je nog maar weinig reserve over voor de dierenarts en de hoefsmid. Stel dat je veel de straat op wil en je paard zou ijzers nodig hebben ben je zo al weer 45,- per maand kwijt.

Dus ik denk echt dat het heel erg afhankelijk is van de regio waarin je woont en of je ouders kunnen bijspringen in het geval van nood.

derkstede
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-11

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:45

Misschien kun je een paardje leasen.
Dan weet je vantevoren waar je aan toe bent..

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:29

Ik (nou ja mn ouders) zijn denk ik ong 200euro per maand kwijt.
Maar mijn pony past makkelijk in een ponybox (die zijn bij ons 3x3) en dat kost 140 incl uitmesten, strooisel, brok en muesli, voeren, binnen en buiten zetten, wormkuur (wordt in laboratorium onderzocht) en enting. De hoefsmid moet dan nog, maar zijn hoeven groeien niet snel en hij heeft geen ijzers. Evt. dierenartskosten, mr heb nog niets met hem gehad. De lessen nog, dat was het wel ong. De spullen betaal ik zelf, maar moet zeggen dat dat niet goedkoop is.
Ik heb nog erg geluk met goedkope stalling, maar er zijn zat stallen (niet hier) die wel 300euro kosten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:31

Reken je niet rijk. Stel dat je daar weg moet, dan zit je ineens wel aan meer kosten vast. En je bent in je rekensommetje de paardentandarts vergeten, en ik weet niet of je wilt verzekeren, maar een beetje dierenartsrekening of bezoekje aan de kliniek is zo een paar honderd Euro.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:40

Tandarts reken ik onder dierenarts.
Idd zou de mogelijkheid er zijn dat je ooit weg moet, maar dat zie ik niet aankomen.
Verzekering heb ik zelf niet, ik vind dat er nogal wat aan vast zit.
En als de dierenarts komt is er genoeg geld om de kosten op te vangen, anders moet je niet aan een paard beginnen.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:44

Cassidy schreef:
Reken je niet rijk. Stel dat je daar weg moet, dan zit je ineens wel aan meer kosten vast. En je bent in je rekensommetje de paardentandarts vergeten, en ik weet niet of je wilt verzekeren, maar een beetje dierenartsrekening of bezoekje aan de kliniek is zo een paar honderd Euro.

Wel inderdaad goed om in de gate te houden, als je in de buurt een goedkope stalling hebt is dat mooi maar zorg dat je zeker genoeg geld hebt per maand dat je ook kan verhuizen. Hoe leuk het op een stalling ook lijkt, het kan altijd mis gaan. Tandarts schaar ik ook onder de standaard dierenarts kosten, maar ook zeker iets om rekening mee te houden.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:59

Cassidy schreef:
Reken je niet rijk. Stel dat je daar weg moet, dan zit je ineens wel aan meer kosten vast. En je bent in je rekensommetje de paardentandarts vergeten, en ik weet niet of je wilt verzekeren, maar een beetje dierenartsrekening of bezoekje aan de kliniek is zo een paar honderd Euro.


Mijn ervaring is ook dat de praktijk duurder uitvalt dan je van te voren berekend hebt.

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:15

Ik weet niet of je ook rookt. Daar zou je dan ook mee kunnen stoppen (is echt niet zo,moeilijk) en dat geld opzij zetten. Zo,heb ik dat ook gedaan en met een jaar kon ik mijn eigen paard kopen met 2de hands zadel erbij en later een nieuw zadel. Nu betaal ik er de stalling van. Is nog gezonder ook. Verder heb ik een potje opzij kunnen zetten voor onverziene uitgaven wat ik elke maand aanvul.

manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 16:24

Bedankt voor al jullie tips dan ga ik maar wat meer geld aan de kant leggen ik wil eerst een beetje een geldpotje krijgen voor t geval het paardje ernstig ziek word :(

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:35

manonrutgers schreef:
Bedankt voor al jullie tips dan ga ik maar wat meer geld aan de kant leggen ik wil eerst een beetje een geldpotje krijgen voor t geval het paardje ernstig ziek word :(

heb je al over een verzeking na gedacht?
kost een bepaald bedrag per maand mocht je paard dan ernstig ziek worden krijg je een hoop vergoed(ligt een beetje aan de verzekering die je afsluit natuurlijk)

manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:07

Jazeker over een verzekering heb ik zeker na gedacht en dat wil ik ook.
Ps. Nee gelukkig rook ik niet haha das idd een goeie als ik zou roken zou t misschien veel meer geld schelen nee ik leef vrij goedkoop :)

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:16

Als je niet binnen een bepaalde tijd een eigen paard wil kopen, vind ik 200 euro per maand sparen best prima. Na een jaar heb je dan in principe wel genoeg voor de aanschaf van een paard, maar ik zou dan nog wel even door sparen voor de eerste maanden onderhoud en onverwachte kosten. Ik ben momenteel ook aan het sparen voor een eigen paard en ik leg per maand tussen de 100 en 300 euro weg, ligt er maar net aan hoeveel ik die maand heb gewerkt. Het paard komt er sowieso pas na mijn zomervakantie van 2014. Ik weet sowieso zeker dat ik tegen die tijd meer dan genoeg heb gespaard, en als ik dan geen geschikt paardje vind, spaar ik nog langer door natuurlijk.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:32

Ik heb nu zo'n beetje anderhalf jaar een eigen paard.
Nu mag ik mn hand dichtknijpen voor het feit dat ze nog niks bij de DA heeft gehad.
Ik ben in de maand tussen de 250 en 300 euro kwijt aan mn paard inclusief mn lessen en dergelijke.
Maar daarbij is mn stalling 200 euro.
Als je een goedkope stalling weet te vinden + je ouders achter de hand kunt houden voor wel eventuele extra kosten, dan denk ik dat het wel te doen moet zijn.

manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Eigen Paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 14:17

Ja, dat denk ik ook wel. Ik denk dat ik zo binnen 1,5 jaar wel een eigenpaardje bij elkaar heb gespaard. Ja mn moeder steunt me wel dat scheelt natuurlijk wel :) Ze wil binnenkort ook weer gaan rijden enzo maar, ik ken idd wel veel stallingen in de buurt en als t goed is kan ik zon 300 per maand wel aan een paard kwijt. + dan mijn DA potje wil ik zowieso eerst 1000 euro in hebben en dan iedere maand weer wat geld erbij doen :-)