Ontslag nemen, hoe?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:31

Hoi Bokkers!

Ik ben een meisje van 16 jaar oud.
Nadat ik geen contractverlenging kreeg bij de Albert Heijn ben ik opnieuw gaan zoeken naar een bijbaantje. Ik kwam uit bij een zeer chic restaurant in een hotel.
Gesolliciteerd en aangenomen.
Maar na mn eerste werkavond op een doordeweekse dag van nonstop 6 uur was ik er al behoorlijk mee klaar.
Ik heb nog nooit eerder in de horeca gewerkt en besefte niet dat het zó zwaar was.
Ben die avond ook flauw gevallen.
Ik kan het niet aan om 2 keer per week zo lang te werken, werk op zondag namelijk plus minus 8 uur.

Nu ga ik telkens met tegenzin er naartoe.
Gelukkig heb ik vorige week bij een andere Albert Heijn kunnen solliciteren en ben aangenomen :D .

Maar het probleem nu, hoe moet ik ontslag nemen? Ik had vorige week een aanvaring met mijn leidinggevende omdat ik netjes gevraagd had of het mogelijk was om voortaan alleen op de zondag te werken omdat ik het simpelweg niet aankan met school.
Hij werd best pissig, hij zei dat ik er zelf voor gekozen had, dat ik nog jong was en het makkelijk aan kon. Dat toen hij 14 jaar was dat hij toen ook al zo lang werkte.

Ik ben geloof ik ook daarstraks gebeld door mijn werk, waarschijnlijk om te zeggen hoelaat ik morgen moet werken. Maar heb uit lichte angst niet opgenomen.

Wie helpt mij?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:32

De gemakkelijkste optie lijkt mij om een gesprek met je leidinggevende aan te gaan en aan te geven dat je het toch helaas niet aankan en inmiddels ander werk hebt gevonden?

De telefoon niet opnemen uit angst is begrijpelijk, maar het is wel het probleem vermijden i.p.v. oplossen. Hoe sneller je dit hebt geregeld, hoe minder stress het voor jezelf oplevert :j

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:33

Ligt er ook aan wat er in je contract staat. Daarin staat meestal wel hoe je je contract moet beëindigen. Of dat schriftelijk moet, of dat mondeling voldoende is.
het handigst lijkt mij om toch in gesprek te gaan met je leidinggevende.

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:33

Ik snap niet echt waarom je bang bent? Ze kunnen je moeilijk iets aan doen als je ontslag neemt?

Ik zou een brief sturen als je het in een gesprek neit durft

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:34

Staat er niets over eventueel ontslag in je huidige contract bij dat restaurant? Of je eventueel een termijn opzeg moet doen of dergelijke. Ik ben verder niet zo goed geïnformeerd over studentenjobs.

Maar ik zou sowieso al zeggen tegen je leidinggevende dat je graag wil stoppen en een nieuwe job hebt.
Of je kan inderdaad ook een ontslagbrief opmaken en opsturen/afgeven.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:36

Per wanneer moet je met je nieuwe baantje bij AH beginnen? Hoop toch dat dit pas na je laatste werkdag in het restaurant is. Vraag inderdaad zo snel mogelijk (dit weekend nog) een gesprek met je leidinggevende aan. Hou de eer aan je zelf. Als je zeker weet dat je zojuist door je werk gebeld bent, bel dan terug en maak gelijk een afspraak voor een gesprek. Even door de zure appel heen bijten, ben je daar ook weer vanaf. Na het gesprek een brief schijven waarin je nogmaals je ontslag aangeeft en de afspraken die je in het gesprek hebt gemaakt, neerzet. Succes!

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:37

Caelum, ik snap dat wel, Het is echt wel spannend hoor om te zeggen dat je wilt stoppen.
Ik vind dat ook nog steeds spannend en ik ben 21..

Ik neem aan dat je een 0-2 uren contract hebt?
Dan heb je geen opzeg termijn, dan mag je direct stoppen.


Ik werk momenteel ook in de horeca en vind het wel heel leuk.
Het is wel even wennen ja, die lange dagen zonder pauze.. Maar het is wel gezellig werken :)

Maar je hebt nu ander werk, dus zou wel gauw je horeca baan opzeggen :)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:38

Als je er pas een paar keer gewerkt hebt zit je nog in je proef periode.
Netjes bellen met je leiding gevende om te zeggen dat je ontslag neemt en als je eventueel werkkleding gekregen hebt dit komt terug brengen.
Niet bang zijn gewoon doen, ze moeten namelijk vervaning regelen voor jouw aankomende dienst.
Laat je niet afschepen met dat je nog moet komen werken voor niets, omdat je al op het rooster staat...

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:39

Wat voor een contract heb je?
En voor hoeveel uur, want meer uur dan daar in staat hoef jij niet te werken.
Dus zou ook als jij het niet aankan niet meer werken dan jij wilt.
Dan hadden ze je maar een uren contact moeten geven, of een ander zoeken.

En nonstop 6 uur achter elkaar werken mag niet, ook in de horeca niet volgens mij...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:40

Werk je zwart? Dan kun je gewoon mededelen dat je stopt, werkkleding brengen en de groeten jongens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:40

Ik heb een 0 uren contract!

Heb mijn contract erbij gepakt en dit staat er:

Artikel 2: Opzegtermijn
2.1 Voor de beëindiging van een dienstverband gelden de bepalingen uit de Horeca-CAO.
2.2 De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege door het verstrijken van de tijd waarvoor deze is aangegaan, zonder dat opzegging nodig is.
De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan door beide partijen O wel/ X niet tussentijds worden opgezegd.
2.3 De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege en zonder dat opzegging noodzakelijk is op het moment dat de werknemen de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:41

Wat voor een contract heb je? 0-uren? Of zit je nog in je proeftijd? Dan kan je zonder opzegtermijn ophouden. Anders moet je opzeggen tegen het einde van de maand, met een maand opzegtermijn (nu dus tegen eind januari). En anders moet je met het bedrijf overleggen of je niet eerder mag stoppen.

Ah - 0-uren. Dan mag je bellen en zeggen dat je ander werk gevonden hebt en dus niet meer zal komen werken.

Anoniem

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:42

Ja ik zit ook nog in mijn proeftijd..

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:43

Dan mag je direct opzeggen en hoef je ook niet eens een reden te geven :) :+

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:43

Zo ver ik weet MOET je met 5,5 uur een half uur pauze. Dat was althans zo bij mcdonald's, waar ik werkte. Niet zo chique restaurant ofzo maar wel horeca. De pauze verplichting stond ook in ons contract. Evenals het opzegtermijn. Ik zou het inderdaad zsm regelen, is ook beter voor je eigen gemoedsrust ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:44

_Dominique schreef:
Ja ik zit ook nog in mijn proeftijd..

Dan terug bellen en zeggen dat je niet komt en ook niet meer zal komen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:46

In je proeftijd mag je gewoon ontslag nemen zonder reden en per direct, niet bang zijn, gewoon bellen als je het liever niet face to face doet (wat ik me kan voorstellen bij zo'n onaardige baas)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:47

Als je nog in je proeftijd zit of een 0-uren contract hebt kan je per direct stoppen zonder opgaaf van reden. Al is dat niet heel netjes (zonder reden te geven).

Ik neem aan dat je nog in je proeftijd zit?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:57

Ik geloof dat de regel is dat je voor elke 2 uur werken 1 kwartier pauze moet krijgen. Je hoeft dus niet na elke 2 uur pauze te houden, maar na 4 uur zou je dan dus een halfuur pauze moeten kunnen houden.
Maar dit wordt in de horeca vaak niet nageleefd voor zover ik weet. Mijn ex werkte vaak 12 uur achter elkaar met daartussenin 5 minuten de tijd om even iets te eten. Snap ook echt niet dat hij dat accepteerde.
Als je het gesprek niet aan wilt gaan zou ik gewoon lekker een brief sturen, je kunt gewoon stoppen zonder opgaaf van reden. Heb ik ook weleens gedaan!

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:04

Gewoon even bellen dus :) en zeggen dat je niet meer komt werken.
Succes!

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:06

je zit in je proefperiode dus er is niks aan de hand je kan gewoon per direct afzeggen
ik zou ze bellen en het uitleggen en vertellen dat je er mee stopt klaar punt daar kunnen ze niks aan doen :D
ik zou meteen bellen dan heb je het maar gehad anders blijf je er maar tegenaan hikken
suc6 +:)+

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:09

Als je in je proeftijd zit mag je inderdaad opbellen en zeggen dat je niet meer komt. De proeftijd is er niet alleen voor de werkgever, maar ook voor de werknemer. :) Maak je maar geen zorgen hoor, het is even vervelend maar het komt heus wel goed. Even doorbijten en dan kun je straks lekker aan het werk in de AH!

Anoniem

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:12

Ik zou het best onbeschoft vinden als je dit via de telefoon zou doen, langsgaan en een gesprek aan gaan vind ik netter, dan kan je toch gewoon uitleggen dat het werk je tegenvalt en je een andere baan gekregen hebt?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:14

dees_daan schreef:
Ik zou het best onbeschoft vinden als je dit via de telefoon zou doen, langsgaan en een gesprek aan gaan vind ik netter, dan kan je toch gewoon uitleggen dat het werk je tegenvalt en je een andere baan gekregen hebt?


Iemand die pissig word op een (nog zeer jonge) nieuwe medewerker die nog in haar proefperiode zit, die kun je gerust laten zitten via telefoon. Had hij maar anders moeten reageren toen ze in persoon naar hem toe kwam om oprecht over haar zorgen te praten.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ontslag nemen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:17

Precies, vind ik ook.