3 Jarig dressuurpaard, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:29

Hoihoi! :)


Ik heb vorige week op de manege (Manege de [naam]) de overstap van pony's naar paarden gedaan. De pony's werden echt te klein voor me, en mijn instructeur vond het een mooi tijdstip om over te stappen. Ik dacht uiteraard dat ik om even te wennen (want van een hele kleine pony waar ik een hele tijd op heb gereden, is een paard opeens wel groot) op een wat meer ervaren paard zou worden gezet, maar nee hoor. Alles behalve dat. Toen ik 's ochtends aankwam kreeg ik te horen dat ik op Flashpoint zou gaan rijden. Zijn vader is Charmeur, en de opa van zijn moeders kant Jazz. Hij is nu 3 jaar, ruin, en heeft veel in zijn mars. Ze krijgen hem helaas niet verkocht, en daarom moet hij tot dat gebeurt door iemand anders worden bereden (dit deed mijn instructeur eerst, maar heeft daar nu geen tijd meer voor i.v.m andere paarden).Ik vond het natuurlijk wel een eer, dat ik als manegeruiter op zo'n fantastisch paard werd gezet.

Maar nu! Ik neem deze "taak" serieus, want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik het paard verpest. Waarschijnlijk gaat de manege daar niet van uit, anders zouden ze me er niet opzetten, maar ik wil het gewoon echt goed doen. De eerste les ging al best goed, Flash was braaf en ontspannen, maar het was de eerste les op een paard, dus nog wel even wennen. Mijn instructeur zei overigens wel dat hij het goed vond gaan. Morgen is mijn tweede les op hem, en nu wil ik wel echt goed met hem aan het werk gaan. Verder geen moeilijke dingen ofzo, maar ik wil gewoon dat hij lekker loopt, en goed ontspant. Hebben jullie tips voor het rijden? Oefeningen die ik met hem kan doen? Alvast bedankt! :)


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:31

Goed naar je instructeur luisteren :)
En geniet er vooral van, dat vergeten ruiters nog wel eens. Dus relax en denk ook eens aan wat een leuk beest je onder je kont hebt!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:33

Wat ik erg belangrijk vind bij echt piepjonge paarden als deze is dat je vooral gaat werken met wat je krijgt van je paard. Dus dat je niet zelf al gelijk allerlei dingen vraagt die je paard toch niet snapt maar dat je gewoon de basis verwacht en oefent (beenhulpen, zithulpen en stemhulpen) en dat alles extra wat je paard je geeft (nageeflijkheid bijvoorbeeld) extra meegenomen is. Ik weet niet hoe het paard op dit moment loopt qua nageeflijkheid, maar het is toch erg belangrijk om je tijd te nemen en niet te overvragen. Dan is de lol er voor beide snel af :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:34

vuurneon schreef:
Goed naar je instructeur luisteren :)
En geniet er vooral van, dat vergeten ruiters nog wel eens. Dus relax en denk ook eens aan wat een leuk beest je onder je kont hebt!



Haha, dat zeker! :) Het is het meest knuffelige paard wat ik ooit ben tegengekomen. De eerste les was de glimlach ook niet van mijn gezicht te slaan, waarop mijn instructeur aan mij vroeg: "Jij hebt zeker verkering?" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:36

Heleennn schreef:
Wat ik erg belangrijk vind bij echt piepjonge paarden als deze is dat je vooral gaat werken met wat je krijgt van je paard. Dus dat je niet zelf al gelijk allerlei dingen vraagt die je paard toch niet snapt maar dat je gewoon de basis verwacht en oefent (beenhulpen, zithulpen en stemhulpen) en dat alles extra wat je paard je geeft (nageeflijkheid bijvoorbeeld) extra meegenomen is. Ik weet niet hoe het paard op dit moment loopt qua nageeflijkheid, maar het is toch erg belangrijk om je tijd te nemen en niet te overvragen. Dan is de lol er voor beide snel af :j


Dit was ik inderdaad van plan, ja. Ik wil vooral de basis goed oefenen, dat hij bijvoorbeeld goed recht en lekker ontspannen loopt enzo. Hij liep de eerste les goed nageeflijk en ontspannen in de hals, waar ik uiteraard erg tevreden mee was.


Edit:

Ik heb hier trouwens een filmpje van hem, waar iemand anders op hem reed. Dan krijgen jullie een beetje een beeld van wat voor paard het is.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:40

Wat heel erg jammer ,3 jaar en zo mooi en dan als manege paard ingezet moeten worden,
Een 3 wat op 3 jaar al zo loopt? vraag me af hoe oud was hij dat hij in gereden werd en op wat voor manier.
TS ik snap dat jij hier niks aan kan doen.
Maar het zou verboden moeten worden om dieren die nog zo jong zijn en zo in de groei enz enz in een manege te laten lopen. schandelijke vind ik het.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:04

midgie schreef:
Wat heel erg jammer ,3 jaar en zo mooi en dan als manege paard ingezet moeten worden,
Een 3 wat op 3 jaar al zo loopt? vraag me af hoe oud was hij dat hij in gereden werd en op wat voor manier.
TS ik snap dat jij hier niks aan kan doen.
Maar het zou verboden moeten worden om dieren die nog zo jong zijn en zo in de groei enz enz in een manege te laten lopen. schandelijke vind ik het.


Even voor de duidelijheid, hij wordt niet als manegepaard ingezet. Er is gewoon voor elke dag een goede ruiter (geeneens altijd manegeruiters) uitgekozen. Hij moet goed bereden worden totdat hij verkocht wordt. Ook vind ik dat je een beetje neerbuigend over komt tegenover manegeruiters, ze zijn niet allemaal slecht :). Er zijn in totaal 3 manegeruiters die hem in de week berijden, één die ook de andere handelspaarden bereidt, en een ander die eigen paarden bereidt als de eigenaar niet kan. En ik dus. Voor de rest rijden er 2 ruiters op met eigen paarden, en mijn instructeur. Zijn ruiters worden dus heus wel met zorg uitgekozen, zo stom zijn ze dus niet op de [naam].


Maar inderdaad, als hij echt als manegepaard in zou worden gezet, zou ik het ook erg bedenkelijk vinden. Daar moet ik je dus geen ongelijk in geven. Dat is gelukkig niet zo. Ik weet verder niet hoelang hij al onder het zadel is, ik zal het eens navragen.

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:19

dus als ik het goed begrijp wordt dit 3jarige paard 6x in de week gereden?
intensief met les? niet even de benen strekken voor 10 a 15 min?

dat vind ik op zijn zachtst gezegd veel.
probeer het paard ruimte te geven, veel rust en lichtheid van voor, zachte teugel, zit en beenhulpen.
lukt het niet meteen, ga dan tijdelijk over op iets wat wel goed gaat, en ga van daaruit weer terug naar waar het moeilijk ging.
en vooral positief afsluiten, dus een oefening of ontspannen drafje, met lange hals bv. dan lekker stoppen, afstappen en ernaast uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:22

crazyshar schreef:
dus als ik het goed begrijp wordt dit 3jarige paard 6x in de week gereden?
intensief met les? niet even de benen strekken voor 10 a 15 min?

dat vind ik op zijn zachtst gezegd veel.
probeer het paard ruimte te geven, veel rust en lichtheid van voor, zachte teugel, zit en beenhulpen.
lukt het niet meteen, ga dan tijdelijk over op iets wat wel goed gaat, en ga van daaruit weer terug naar waar het moeilijk ging.
en vooral positief afsluiten, dus een oefening of ontspannen drafje, met lange hals bv. dan lekker stoppen, afstappen en ernaast uitstappen.


Bedankt voor de tip! :) Ik was vorige week inderdaad al bezig met ontspanning, en verder geen moeilijke dingen. Dit pakte hij goed op.

Hij rijdt geloof ik 3 keer een half uur, en 3 keer een uur. Ze doen nog wel meer met hem, maar ik weet niet wat, aangezien ik er dan niet ben.

Ceetje_bokt
Berichten: 5137
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:25

midgie schreef:
Wat heel erg jammer ,3 jaar en zo mooi en dan als manege paard ingezet moeten worden,
Een 3 wat op 3 jaar al zo loopt? vraag me af hoe oud was hij dat hij in gereden werd en op wat voor manier.
TS ik snap dat jij hier niks aan kan doen.
Maar het zou verboden moeten worden om dieren die nog zo jong zijn en zo in de groei enz enz in een manege te laten lopen. schandelijke vind ik het.

Alsjeblieft zeg, wat een (voor)oordelen over maneges en manegeruiters. Ze kijken heus wel wie ze op zo'n paardje zetten want het is in niemands belang om het te verpesten.

TS gewoon lekker genieten en als je instructeur zegt dat je het goed gedaan hebt, neem dat aan en ga lekker zo door.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:27

Ze doen teveel met hem wat ontzettend jammer en valt me tegen van manege prinsenstad.
Blijkbaar is geld belangrijker..... Aangezien jij moet betalen voor de les

30-11-2015
03-07-2018

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:30

Leuk basispaard dat op deze manier vlug afgestompt zal zijn. Als ze een 3-jarige op deze manier 6 dagen in de week laten werken met telkens een andere ruiter zijn ze imo al goed op weg om hem te verpesten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:31

Ik vroeg hier niet om kritiek op mijn manege of watdanook, ik kan er verder ook niets aan doen, en ben gewoon aangewezen om hem te rijden. Liever dus gewoon tips daarvoor! :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:34

Het heeft niet veel zin om hier tips te vragen als je les krijgt van mensen die er heel anders over denken, je gaat toch naar je instructeur moeten luisteren.
Wat vragen ze eigenlijk voor dat paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:38

maximuss schreef:
Het heeft niet veel zin om hier tips te vragen als je les krijgt van mensen die er heel anders over denken, je gaat toch naar je instructeur moeten luisteren.
Wat vragen ze eigenlijk voor dat paard?



4000 - 6000 euro, staat op sporthorses.

Ze geven wel ongelofelijk goed les op de [naam], de andere bokkers die daar rijden zijn het daar over eens. Daar zal het dus niet aan liggen. Mijn instructeur rijdt naast lesgeven fulltime jonge paarden, dus verstand hebben ze er daar ook van. Ik wilde gewoon wat tips, zodat ik het rijden nog meer kan verbeteren, en hem dus niet zal verpesten, zoals velen hier menen te zeggen.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:47

Je kunt geen tips krijgen. Een jong paard heeft geen baat met verschillende ruiters op zijn rug.
Paard kost geld en houdt een stal vast an ruim 350-400 euro per maand.

Valt me tegen van prinsenstad is gewoon big business.
Jong paard hoort 2-3x per week 10-20 min te lopen onder het zadel meer is niet nodig.

30-11-2015
03-07-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:53

tita schreef:
Je kunt geen tips krijgen. Een jong paard heeft geen baat met verschillende ruiters op zijn rug.
Paard kost geld en houdt een stal vast an ruim 350-400 euro per maand.

Valt me tegen van [naam] is gewoon big business.
Jong paard hoort 2-3x per week 10-20 min te lopen onder het zadel meer is niet nodig.



Ik vind jouw reacties een beetje zielig. Je komt over alsof het paard al helemaal naar de knoppen is gereden, en niemand daar meer wat aan kan doen, jammer.

Vientje

Berichten: 4935
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:57

Resistance schreef:
Ze geven wel ongelofelijk goed les op de prinsenstad, de andere bokkers die daar rijden zijn het daar over eens.

Dat zegt iedereen over zijn manege. No offence, maar het blijft een manege, je hebt er wel gradaties in maar briljant zal het nooit zijn/worden...simpelweg alleen al omdat er met groepen en wisselende combinaties gewerkt wordt.

Het probleem is niet dat er "manegeruiters" op rijden (zoals je zegt: daar zitten ook best handige ruiters tussen), maar dat dit paard 6x in de week door verschillende ruiters langdurig gereden wordt terwijl hij nog zo jong is. Al die verschillende ruiters veroorzaken verwarring doordat iedereen zijn hulpen nèt even anders geeft, wat geen fijntjes afgesteld paard tot gevolg gaat hebben. Wij houden ook altijd aan max. het aantal keer in de week dat een paard in jaren heeft (dus bij 3 jaar 3x) aan het werk, en dit is inclusief evt. dagen dat er gelongeerd wordt. Ook absoluut niet meer dan 20 minuten per keer.

Enórm zonde van zo'n leuk paardje. Daar kun jij allemaal niks aan doen natuurlijk, is jouw beslissing niet :) Het is wel een mooie kans als ruiter zonder eigen paard om wat ervaring op te doen met een jong paard. Vooral goed naar je instructeur luisteren (daardoor houd je alles zo rechtlijnig mogelijk voor het beestje), probeer zelf de rust en ontspanning te bewaren en probeer als het even kan tussendoor een aantal stukken stap aan de lange teugel mee te pakken en inderdaad aan de hand uit te stappen.

Miep & Pinda & Jipje :+:

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:58

Nee ik ben het ook met Tita eens.
Een jong paard hoort gewoon niet zo lang en zo veel gereden te worden.
Daar kun jij niets aan doen maar je manege zeker wel.

Er wordt gewoon veel te veel van het paard verlangd.
Een jong paard heeft inderdaad het meeste baat bij 2 a 3 keer per week lichte arbeid en bij 1 ruiter met ervaring zodat het dier een goede basis krijgt aangeleerd. Hij heeft een duidelijke ruiter nodig zodat het dier leert om op eigen benen te lopen en houvast heeft aan de ruiter want zelf heeft hij deze ervaring nog niet.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:01

Amvbeek schreef:
Nee ik ben het ook met Tita eens.
Een jong paard hoort gewoon niet zo lang en zo veel gereden te worden.
Daar kun jij niets aan doen maar je manege zeker wel.

Er wordt gewoon veel te veel van het paard verlangd.
Een jong paard heeft inderdaad het meeste baat bij 2 a 3 keer per week lichte arbeid en bij 1 ruiter met ervaring zodat het dier een goede basis krijgt aangeleerd. Hij heeft een duidelijke ruiter nodig zodat het dier leert om op eigen benen te lopen en houvast heeft aan de ruiter want zelf heeft hij deze ervaring nog niet.



En waar maak jij uit op dat de ruiters niet duidelijk zijn? :)

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:01

Ik rij langer paard dan dat jij op aarde bent, dus je kan er van uitgaan dat ik er genoeg over weet.
Hoe e went of keert het is geen gezonde relatie voor zo'n jong dier en wordt nu naar de knoppen gereden met name lichamelijk.

En vele zullen dat ook betamen want een 3 jarige 6x per week onder zadel is,kwalijke zaak.
Manege is geld en moet ergens vandaan komen.

30-11-2015
03-07-2018

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:01

Ik zal als eerst maar eens gaan beginnen met lang en laag te rijden.
Dit paard heeft heel wat meer ruimte nodig.
En hierdoor zal hij ook een stuk beter gaan lopen
Hij word in mijn ogen veelste vast gehouden
En denk dat dit ook de reden is waarom het paard niet verkocht word
En je hoort niet zo vaak op een 3 jarige te rijden.
Wij hebben al meer dan 150 paarden gehad maar onze 3 jarige lipen ong 3 keer per week.
En dan maar ong 20 min keer half uurtje
Maar alleen al de manier van hrt rijden op het filmpje kan ik wel zeggen dat het paard na de .... word gereden.
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 07-12-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:04

Vientje schreef:
Resistance schreef:
Ze geven wel ongelofelijk goed les op de [naam], de andere bokkers die daar rijden zijn het daar over eens.

Dat zegt iedereen over zijn manege. No offence, maar het blijft een manege, je hebt er wel gradaties in maar briljant zal het nooit zijn/worden...simpelweg alleen al omdat er met groepen en wisselende combinaties gewerkt wordt.

Het probleem is niet dat er "manegeruiters" op rijden (zoals je zegt: daar zitten ook best handige ruiters tussen), maar dat dit paard 6x in de week door verschillende ruiters langdurig gereden wordt terwijl hij nog zo jong is. Al die verschillende ruiters veroorzaken verwarring doordat iedereen zijn hulpen nèt even anders geeft, wat geen fijntjes afgesteld paard tot gevolg gaat hebben. Wij houden ook altijd aan max. het aantal keer in de week dat een paard in jaren heeft (dus bij 3 jaar 3x) aan het werk, en dit is inclusief evt. dagen dat er gelongeerd wordt. Ook absoluut niet meer dan 20 minuten per keer.

Enórm zonde van zo'n leuk paardje. Daar kun jij allemaal niks aan doen natuurlijk, is jouw beslissing niet :) Het is wel een mooie kans als ruiter zonder eigen paard om wat ervaring op te doen met een jong paard. Vooral goed naar je instructeur luisteren (daardoor houd je alles zo rechtlijnig mogelijk voor het beestje), probeer zelf de rust en ontspanning te bewaren en probeer als het even kan tussendoor een aantal stukken stap aan de lange teugel mee te pakken en inderdaad aan de hand uit te stappen.


Ik snap wat je bedoeld, en hier ben ik het ook volledig mee eens. Zo'n jong paard hoort niet zo vaak te rijden, maar ik heb hier helaas niets over te zeggen. Ik vind vooral dat veel mensen in dit topic doen alsof het mijn schuld is, en dat ze al denken dat alle hoop verloren is en daarom geen tips meer geven. Dat vind ik een beetje een zielige instelling, om het maar gewoon gelijk op te geven.

Verder geef ik hem inderdaad ook veel rust, en stap meer dan de anderen in de les. Er rijden overigens meer mensen met jonge paarden in de les.

Als het aan mij lag zou ik hem zo kopen, maar helaas hebben wij hier het geld niet voor. Ik hoop in iedergeval voor hem, dat hij snel wordt verkocht.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:06

Ten eerste rijd niemand hetzelfde en verschillende ruiters geven verschillende hulpen dus een jong paard wat nog niet bevestigd is weet waar het aan toe is.

En als jij op bokt om tips vraagt heb je zelf dus niet al te veel ervaring met jonge paarden en dus waarschijnlijk niet genoeg ervaring om de basis te leggen. Het opleiden van jonge paarden is een vak apart. En ik snap dat je het goed wil doen maar in mijn ogen is de manege eigenaar niet eerlijk bezig naar het paard.


Nogmaals ik bedoel dit niet vervelend en wil je niet voor de schenen schoppen. Jij kunt hier niets aan doen. Maar 6 keer per week arbeid door verschillende ruiters is niet in het belang voor het paard.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:34

Een jong paard hoort idd niet elke dag te werken en zeker niet door elke dag een andere ruiter, een jong dier hoort in een kudde te lopen met af en toe een schooldag ertussen, maar zeker niet de school waar hij nu op zit, er word te veel gevraagd van dit dier , jammer want hij is mooi en talent vol, maar voor hoe lang nog??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers