Voor en nadelen bitloos rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 11:06

ten eerste ik heb de zoek functie gebruikt!
maar wat ik vindt is niet wat ik helemaal wil vinden

ik ben bezig met een verslag over bitloos rijden en zoek nu duidelijke voor en nadelen van het bitloos rijden, en dan niet de mening van mensen maar wat echt uit onderzoeken naar voren is gekomen

weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden ?




ik weet niet of het hier goed staat.. zo niet mag het verplaatst worden

Anoniem

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:10

Tja, geen idee.

Ik rijd zowel bitloos als met bit met mijn dame, merk weinig verschil eigenlijk, ik vind dat ik met bit soms net iets subtieler kan zijn. Mijn paard maakt het niks uit.


Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:13

Ik zou graag bitloos rijden met mijn pony maar dat zou gewoon niet meer fijn zijn voor mezelf. Ze is verschrikkelijk slim en ze weet dat ze zonder bit (bij het buitenrijden dan) veel meer kan flikken. En aangezien ik veel door woonwijken en langs wegen rij waar gewoon 50 tot 70 gereden word durf ik dat risico niet te nemen. Als ze een loopje neemt en ik kan haar niet op tijd stoppen dan heb ik een probleem!

Ik rij haar over het algemeen op de beenhulpen en kom nooit aan het bit maar buiten moet het af en toe, voor mn eigen veiligheid :) En dat zullen ook heel veel mensen met paarden doen, alleen geven de meeste het niet toe :D

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:20

Met mijn vorig paard was het de oplossing, hij was veel minder gestresste naliep niet meer weg op buitenrit.

Bij mijn huidige paard echter, als ik daar bitloos mee rijd, welke methode dan ook, dan word hij na een tijdje zo vervelend en gestresste, dat het gewoon niet leuk is. Hij irriteerd er zich gewoon aan.

Dusja, voor en nadelen? Hangt van het paard af ;-)

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:59

bedankt voor jullie antwoord
en de links :)

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:04

Het voordeel is iniedergeval dat "sommige"mensen niet meer zo in hun paards mond zitten te sjorren,
nadeel kan zijn dat paarden minder goed luisteren op de hulpen

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:09

Annelove16x schreef:
Het voordeel is iniedergeval dat "sommige"mensen niet meer zo in hun paards mond zitten te sjorren,
nadeel kan zijn dat paarden minder goed luisteren op de hulpen


Als je het zo stelt is het dus een voordeel voor het paard, nadeel voor het mens en delft het paard de onderspit in veel gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:22

Annelove16x schreef:
Het voordeel is iniedergeval dat "sommige"mensen niet meer zo in hun paards mond zitten te sjorren,
nadeel kan zijn dat paarden minder goed luisteren op de hulpen

Dan raad ik aan te leren rijden :)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:56

Moest het zijn dat de hulpen minder doorkomen, dan is die bitloze optoming niet geschikt voor het paard of verkeerd toegepast. Daarbij, je moet eigenlijk proberen op zit te rijden. Mensen die op bitloos over gaan gaan vaker meer opletten en meer met de zit proberen rijden. Dat is wel weer goed!

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:03

lijkt me lastig.. er is volgens mij niet 1 objectieve site te vinden...
en zo veeeeeeeeeeeeeeeeeel vooroordelen.
de ene optoming werkt verwarrend, de andere werkt ideaal.
een goed passend bitloos hoofdstel is prima, en een goedpassend bit ook...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:04

Ligt denk ik aan het paard. Door mijn verzorgpony weet ik vrijwel zeker dat ik amper in haar mond zaag of wat dan ook. Moet bij haar namelijk echt met mijn benen en zit rijden en anders krijg ik het te weten. :') Bij een oudje die ik heb gereden (36 tot 38) reed ik bitloos want ik voelde me daar fijner bij en was ook fijner voor het paard zelf.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:05

Yamcha schreef:
Annelove16x schreef:
Het voordeel is iniedergeval dat "sommige"mensen niet meer zo in hun paards mond zitten te sjorren,
nadeel kan zijn dat paarden minder goed luisteren op de hulpen

Dan raad ik aan te leren rijden :)


+:)+

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:08

Tsja, ik heb het nooit geprobeerd. Heb wel een keertje met bosal gereden, daar reageerde mijn paard heel fijn op, maar ik doe geen western haha :')
Ik heb ooit wel eens gehoord dat bitloos rijden op langere termijn niet goed is omdat de neusriem gaat doordrukken op het neusbot.. Maar ik durf mij hier niet zo goed over uit te spreken aangezien ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb :')

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:09

Ik denk dat bitloos of niet bitloos toch alles te maken heeft met de ruiter die erop zit en dus ook de ruiterhand. Zo is het ook met welk soort bit je je paard in de mond hangt. Een paard kan ieder bit hebben, zolang je er maar niet teveel aan gaat zitten.
Bitloos vind ik vooral een absoluut voordeel bij paarden met een laag gehemelte bv.

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:27

Snollygoster schreef:
Tsja, ik heb het nooit geprobeerd. Heb wel een keertje met bosal gereden, daar reageerde mijn paard heel fijn op, maar ik doe geen western haha :')
Ik heb ooit wel eens gehoord dat bitloos rijden op langere termijn niet goed is omdat de neusriem gaat doordrukken op het neusbot.. Maar ik durf mij hier niet zo goed over uit te spreken aangezien ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb :')


Dan mag je wel erg trekken aan die neusriem voordat dat gebeurd. En dan betekend dat nog altijd dat de ruiter niet kan rijden want ook met bitloze optoming is constante druk en getrek niet goed. Moet je nagaan hoeveel schade diezelfde ruiter met een bit in de paardenmond wel niet zou aanrichten dan.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:31

Kort geleden is deze vraag ook gesteld: magda_90 @ [HAR] Voor en na delen van het bitloos rijden.
Echt wetenschappelijk onderzoek zul je weinig vinden, zoveel belangstelling en subsidie/fondsen zijn daar niet voor. Enkele over bitten kun je vinden op mijn website, www.paardenbitten.nl en dan bij bronnen bovenin

Ga i.i.g. niet af op onderzoekem van dr. Cook of aanverwanten want deze zijn niet objectief en met vertekende/onjuiste gegevens 'gepubliceerd'.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:59

Snollygoster schreef:
Tsja, ik heb het nooit geprobeerd. Heb wel een keertje met bosal gereden, daar reageerde mijn paard heel fijn op, maar ik doe geen western haha :')
Ik heb ooit wel eens gehoord dat bitloos rijden op langere termijn niet goed is omdat de neusriem gaat doordrukken op het neusbot.. Maar ik durf mij hier niet zo goed over uit te spreken aangezien ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb :')

Neusriem doordrukken op bot :oo
.....denk dan maar eens aan een bit op een heel dun laagje tandvlees als een neusriem al doorduwt op het bot....veronderstel dat je dan de verkeerde optoming aan het gebruiken bent. Mechanische hackamores kunnen wel aardig sterk doorkomen, als het dat is wat je bedoelt?

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:06

Moet je op youtube zoeken: effecten van het bit dat filmpje geeft erg veel informatie over het bit en de werking ervan in de mond van het paard

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:11

hartje_tibo schreef:
Moet je op youtube zoeken: effecten van het bit dat filmpje geeft erg veel informatie over het bit en de werking ervan in de mond van het paard


Persoonlijk vind ik dat geen objectief filmpje.
Tja voor en nadelen.
Voordeel van bitloos is bijvoorbeeld als het paard nog aan het wisselen is dat kan al pijnlijk zijn en dan is het wel zo handig dat je niets in de mond legt.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:40

Maar wat veel mensen ook vergeten met bitloos rijden, dat het ook erg gevoelig op de neus ligt.
Mensen die niet kunnen omgaan met een bitloos hoofdstel doen het paard ook veel pijn...
Omdat de ligging van de drukpunten op de zenuwstelsel van het paard drukt.

Verder moet het niet veel uitmaken, paardrijden gaat tenslotte uiteindelijk om je zithulpen en beenhulpen.
Dan heb je principe geen bit voor nodig ;)

Denk niet echt dat je veel kan vinden op internet, iedereen heeft toch zo zijn eigen mening over iets.
Ieder paard en ruiter is anders, dus lijkt me niet dat je met een onderzoek kan vaststellen wat juist is of niet.

Persoonlijk vind ik:
Voordeel:
Je rijd er veel meer naar de ontspannenheid toe.
Paarden die gevoelig zijn met bit in kun je hier fijn mee trainen.
Nadeel:
Bij sommige bitloze hoofdstellen kan je zelfs het neusbeentje breken bij verkeerd gebruik.

Dit ligt natuurlijk bij iedereen anders...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:47

Cambiar schreef:
Snollygoster schreef:
Tsja, ik heb het nooit geprobeerd. Heb wel een keertje met bosal gereden, daar reageerde mijn paard heel fijn op, maar ik doe geen western haha :')
Ik heb ooit wel eens gehoord dat bitloos rijden op langere termijn niet goed is omdat de neusriem gaat doordrukken op het neusbot.. Maar ik durf mij hier niet zo goed over uit te spreken aangezien ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb :')

Neusriem doordrukken op bot :oo
.....denk dan maar eens aan een bit op een heel dun laagje tandvlees als een neusriem al doorduwt op het bot....veronderstel dat je dan de verkeerde optoming aan het gebruiken bent. Mechanische hackamores kunnen wel aardig sterk doorkomen, als het dat is wat je bedoelt?


Ik heb echt totaaaaal geen verstand van pitloze hoofdstellen, ik hoorde een instructeur het gewoon ooit zeggen dat het op langere termijn slecht is voor 't neusbot.. Maar ja, ik ben van mening dat je, als je goed kan rijden met de juiste hulpen je je paard ook niet zou moeten storen :)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:56

Snollygoster schreef:
Snollygoster schreef:
Tsja, ik heb het nooit geprobeerd. Heb wel een keertje met bosal gereden, daar reageerde mijn paard heel fijn op, maar ik doe geen western haha :')
Ik heb ooit wel eens gehoord dat bitloos rijden op langere termijn niet goed is omdat de neusriem gaat doordrukken op het neusbot.. Maar ik durf mij hier niet zo goed over uit te spreken aangezien ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb :')


Ik heb echt totaaaaal geen verstand van pitloze hoofdstellen, ik hoorde een instructeur het gewoon ooit zeggen dat het op langere termijn slecht is voor 't neusbot.. Maar ja, ik ben van mening dat je, als je goed kan rijden met de juiste hulpen je je paard ook niet zou moeten storen :)


Als bitloos rijden slecht is voor het neusbot kunnen we wel inpakken en onze paarden voorgoed het land op gooien want dan wil ik niet weten hoe slecht een bit is voor de onderkaak...
Welke optoming je ook hebt, als je hem verkeerd gebruikt doe je je paard pijn. Of dat nou een superzachte sidepull is of een dressuurstang.
Kan me ook best voorstellen dat sommige paarden die druk op hun neus niet willen en daar vervelend van worden. Dan kun je beter met een bit rijden. Maar ik denk toch wel dat die paarden in de minderheid zijn. Als ik later een paard heb zou ik het liefst lekker rondhobbelen met een touwhalstertje.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:36

Waar ik reed waren meerdere paarden met bitloos hoofdstel. Ook zeker die er verpest door zijn. Het totaal niet onder controle hebben, door het bitloze hoofdstel nam paar er een loopje op..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:16

Als je op zoek bent naar subjectieve onjuistheden moet je vooral dat filmpje zien. :+