Schröder en Van der Vleuten 6e en 8e in finale GCT

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Schröder en Van der Vleuten 6e en 8e in finale GCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 22:24

https://www.knhs.nl


Afbeelding
De Brit Scott Brash gaat nog steeds aan leiding. Foto: FEI.org


Op zaterdagavond werd in Doha, de hoofdstad van Qatar, de finale wedstrijd verreden van de Global Champions Tour. Gerco Schröder en Londen plaatsten zich, net als Maikel van der Vleuten met VDL Groep Verdi, dankzij een foutloze eerste manche voor de tweede ronde. Ook Harrie Smolders wist zich voor die tweede ronde te plaatsen met Walnut de Muze, maar zij moesten in dat basisparcours een springfout accepteren. In de tweede ronde tikte Walnut de Muze drie balken naar beneden. Schröder en Van der Vleuten liepen in deze ronde ieder tegen één gevallen paal aan en eindigden respectievelijk als zesde en achtste.

De Brit Scott Brash won met Hello Sanctos, na een barrage met de Duitsers Ludger Beerbaum en Chiara (tweede) en Marcus Ehning met Plot Blue (derde) niet alleen de wedstrijd, maar schreef ook de gehele competitie op zijn naam, hetgeen hem bijna 450.000 euro in totaal opleverde.

"Het waren twee geheel verschillende wedstrijden. Het basisparcours was technisch lastig en de hindernissen waren hoog en breed. In de tweede manche was het parcours iets eenvoudiger, maar stond de tijd behoorlijk krap. Zelf kreeg ik tweemaal een terugafstand, wat mij tijd kostte. Daardoor moest ik aan het einde van het parcours iets meer tempo vragen en dat vertaalde zich in een iets platte sprong op de één na laatste hindernis. Met de achterbenen tikte Verdi net de voorste paal uit de lepels. Als ik het tempo niet iets had opgeschroefd had ik op zeker een tijdfout aan mijn broek gekregen. Mijn keuze was om toch te proberen binnen de tijd te rijden", vertelde Maikel van der Vleuten.

Gerco Schröder was, net als Maikel, zeer te spreken over de wijze waarop zijn paard sprong.
"We kregen de fout op een steilsprong, die als insprong van de dubbel fungeerde. Die steilsprong contrasteerde iets weinig met de bodem en ik heb voor mezelf het idee dat ik daar de oorzaak van de fout moet zoeken", aldus Gerco, die net als Van der Vleuten jr. van mening was dat de eerste manche een slag zwaarder was dan de tweede ronde. "Jammer dat er niet meer publiek was. Dat moet hier nog echt groeien", vertelde Gerco.

Harrie Smolders, die met één afgeworpen paal was doorgedrongen tot de tweede ronde, noteerde in de tweede ronde drie afgeworpen palen en eindigde daardoor als 17de. Marc Houtzager, die aan de start verscheen met Sterrehof's Opium, noteerde in de eerste manche een springfout en werd 21ste.

Voor de Duitser Christian Ahlmann waren de druiven zuur. In de tussenstand van de competitie nam hij de tweede plaats in met 185 punten. Scott Brash begon op de achtste positie in deze ranking. Ahlmann liep na een foutloze eerste manche in de tweede ronde tegen een heel lichte overschrijding van de tijd op, waardoor hij als vierde eindigde. De zes beste resultaten van de competitie tellen, waardoor de Brit al zeker was van zijn zege in het overall klassement voordat hij van start ging in de barrage. De Amerikaanse Laura Kraut, die het klassement tot de finale aanvoerde, viel door een springfout met Cedric terug naar de derde plaats.
In de eindstand is Harrie Smolders de beste Nederlander met een negende plek. Maikel van der Vleuten eindigde als elfde en Gerco Schröder werd veertiende.

In de aanloop naar de finale van de GCT wedstrijd stonden er ook andere springwedstrijden op het programma. Gerco Schröder legde op zaterdagmiddag met Seoul beslag op de vijfde plek in een 1.50 m. rubriek die direct op tijd werd verreden. Nadat Harrie Smolders op donderdagavond met Regina Z tweede was geworden in een zware rubriek met barrage eisten zij op vrijdagavond samen wel de overwinning op in een wedstrijd die ook in een barrage werd beslist. Maikel van der Vleuten eindigde in deze wedstrijd met Arera C als achtste.

Bekijk hier de overall standings en de uitslag van de wedstrijd

Uitslag finalewedstrijd Global Champions Tour springen:

•1) Scott Brash (Eng) - Hello Sanctos (Quasimodo van de Molendreef x Nabab de Reve) - 0 / 0 0 /43.17
•2) Ludger Beerbaum (Dui) - Chiara (Contender x Coronado) - 0 / 0 / 0 - 43.83
•3) Marcus Ehning (Dui) - Plot Blue (Mr. Blue x Pilot) - 0 / 0 / 4 - 47.81
•6) Gerco Schröder - London (Nabab de Reve x Chin Chin) - 0 / 4
•8) Maikel van der Vleuten - VDL Groep Verdi (Quidam de Revel x Landgraf I) - 0 / 4
•17) Harrie Smolders - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 4 / 12
•21) Marc Houtzager - Sterrehof's Opium (Polydor x Bormio) - 4

Uitslag overall finale 2013:

•1) Scott Brash (Eng) - 203
•2) Christian Ahlmann (Dui) - 194
•3) Laura Kraut (USA) - 187
•9) Harrie Smolders - 170
•11) Maikel van der Vleuten - 164
•14) Gerco Schröder - 151

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"



JoyceVB
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: (Duitsland)

Re: Schröder en Van der Vleuten 6e en 8e in finale GCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:53

Hardstikke trots op onze 18e plaats :) Onze belevenis in Doha Qatar;

Totaal onverwacht moest Vladimir zaterdags de GCT GPfinale met ons 2e paard Rocketman rijden.
Probeerde hij het niet...was het vrijdag al einde oefening.
Nadat de eerste 2 dagen ontzettend tegenvielen met ons 1e paard en de onzekerheid aan de grens lag van opgeven.....heeft het hele team de moed verzamelt en besloten het te proberen.
Ongelooflijk hoe Rocketman zonder enige twijfel zijn ruiter na de eerste paar sprongen in de eerste ronde het positieve gevoel terug gaf!! Wat hebben ze beide gevochten!! Dankzij de geweldige instelling van Rocketman uiteindelijk 18e gebleven. :) Super Paard!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ecudes, Ubermetrics en 31 bezoekers