Gespannen Verlichte Zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:37

Hee Bokkers,

Sinds een tijdje rijd ik ergens anders dan de manege waar ik wat jaren heb gereden. Het is een stal waar ze springpaarden fokken, dus in de lessen die ze daarnaast geeft komt springen dan ook meer aan de orde.

Wat zij mij echt liet inzien is dat ik vreselijk zit in de verlichte zit... := Eigenlijk zou ik een foto moeten hebben, maar die heb ik niet, sorry.

Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Als ik in de verlichte zit ga dan ga ik helemaal gespannen zitten, als het ware alsof ik alles bij elkaar wil houden..Zou ook zo kunnen zijn aangezien ik hypermobiel ben, zou volgens mij best een deel erin kunnen hebben. Maar goed, mijn schouders zijn het ergst, ik ga naar voren en dan ga ik mijn schouders zo intrekken als dat je ongeveer doet als je het koud hebt.

Dan is het ook nog zo dat ik moeite heb met het meekomen van mijn handen. Doordat ik zo gespannen ga zitten weet ik niet zo gord wat ik met mijn handen moet. Nouja, ik weet waar ze horen, maar dat lukt dus niet, of daar zit ik dus te gespannen voor.

De laatste les merkte ik wel echt al verbetering. Ik ga langzaam al vooruit met springen, maar ik vroeg me af of mensen hier nog goede tips hebben, of misschien wel ervaringen!

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:40

Tip: Maak je beugels nóg korter dan de springmaat, iets tussen spring en renmaat, zal écht helpen! Ik had aan het begin ook écht moeite, totdat mijn instructrice zei dat ik mijn beugels eens in de renmaat/springmaat moet proberen! Aan het begin heb je wel eerst kramp, maar na een tijdje went het heel goed!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:45

Ik denk dat dit gewoon een kwestie van heel veel oefenen is, ik had een gespannen zit met doorzitten en je kan nog zo veel dingen proberen maar uiteindelijk is het oefenen oefenen en nog eens oefenen tot het lukt zou dan alleen ook met "gewoon" rijden zo veel mogelijk in de verlichte zit zitten en niet alleen met sprongen
en inderdaad misschien met lessen dat iemand je helpt een goede houding te vinden en je er continu op wijst

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:46

Okee, dat is wel een goede. We hebben mijn beugels inderdaad al een keer korter gedaan en toen ging het ook beter. Misschien is nog een gaatje korter nog net wat beter! Dankjewel Vragenkop!

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:49

Dani199764 schreef:
Ik denk dat dit gewoon een kwestie van heel veel oefenen is, ik had een gespannen zit met doorzitten en je kan nog zo veel dingen proberen maar uiteindelijk is het oefenen oefenen en nog eens oefenen tot het lukt zou dan alleen ook met "gewoon" rijden zo veel mogelijk in de verlichte zit zitten en niet alleen met sprongen
en inderdaad misschien met lessen dat iemand je helpt een goede houding te vinden en je er continu op wijst


Oefenen is het zeker! :j En ze wijst me er ook constant op, maar het is gewoon dat ik die ontspanning, of in ieder geval dat soepele meegaan met de sprong, (nog) niet kan vinden. Vaker oefenen 'gewoon' moet ik ook doen! Zal ik goed onthouden!

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:53

En voordat je een sprongetje neemt, kan je ook balkjes draven/en in de verlichte zit zonder balkjes/anders

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:57

Wat wel helpt is echt al ver voor de sprong in de verlichte zit te gaan zitten en dan goed gaan zitten zodat ik niet gespannen zit en dan sprongetje. Zal dus denk ik vooral nu die verlichte zit moeten oefenen! Met balkjes, 'gewoon' en over een sprongetje. Maar ik kan best de goeie verlichte zit vinden als we niet over het speongetje gaan, maar zodra we over het sprongetje gaan, dan ga ik weer gespannen zitten..

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:59

Dan moet je wat vaker in rengalop gaan, met de verlichte zit, helpt ook heel goed.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 00:00

Ja, balans zoeken bedoel je dan ook? Denk dat daar ook wel een punt zit namelijk..

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:01

Hypermobiel daar kan je het niet opsteken ... (ben zelf hypermobiel :) ) kwestie van er aan te werken. Wrs hebben ze je der nooit echt opgewezen . En dan is het wel moeilijk om een andere houding aan te nemen.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Gespannen Verlichte Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 00:08

Ik ben er inderdaad nooit echt op gewezen, wel in de zin van ' je moet meer ontspannen' of 'je neemt de verlichte zit niet goed aan' maar ze konden het nooit aan me uitleggen.. Daarom ben ik daar ook weg en deze instructrice geeft mij veel beter inzicht in die punten die niet goed gaan.

Fijn dat het dus wss niet die hypermobiliteit is! :)