Touwtje springen, wie doet dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:10

Ben erg benieuwd...

Ik poog de laatste drie maanden te eten volgens de principes van 'Het geheim van slanke mensen', een erg leuk boek dat voornamelijk ingaat op de psyche. Wat mij ook erg goed paste, want gezond eten kan ik wel. Snoepen is mijn probleem. Heb wel eens een tijd heel gezond gegeten, zonder enige vorm van zoetigheid. Maarja, dan kwam alles er net zo hard weer aan als ik mijn streefgewicht had bereikt.

Ondanks de zware feestdagen die er aan komen, voel ik me beter in staat om nee te zeggen en kleinere hoeveelheden te nemen. Terwijl ik anders echt door zou gaan tot ik misselijk was. Door de weeks eet ik meestal rond de 1800 - 2000 kcal. (wat me voldoende lijkt om af te vallen bij een lengte van 1.85m)

Toch ben ik nog te zwaar. Mijn ultieme streven is om 15 kilo af te vallen. Maar momenteel gaat het niet van een leien dakje, ik wijt dit voor een deel ook aan stress van school. Een last die me best zwaar op de schouders ligt.
Ik rij ongeveer 5 keer per week paard, probeer zoveel mogelijk op de avonden/dagen dat ik vrij ben ongeveer 3,5km te lopen. Maar helemaal helpen doet het niet. Niet snel genoeg.

Bovenop alles heb ik ook nog een leuke muffintop... :') En daar wil ik ook wel graag vanaf. Zodoende kwam ik vanavond bij deze video:

Waarbij je door middel van kracht, gecombineerd met cardio van je lovehandles af wordt geholpen.

Nu ben ik niet echt fan van zulke challenges en zie ik mezelf dit geen 30 dagen achter elkaar doen. Niet nu in ieder geval. Want ik ben verder gaan lezen over touwtje springen en je vindt overal dat je vooral heel voorzichtig moet opbouwen, en beginnen met 3 á 4 dagen per week.
Dus heb ik besloten om zo rond januari te starten met de video workout hierboven en morgen een springtouw te kopen om alvast een begin te maken met het touwtje springen.

Het leuke van touwtje springen dat het op veel plekken wordt genoemd in combinatie met afvallen. Dus ik ben wel benieuwd, wie doen er aan touwtje springen? En wie heeft het gedaan om af te vallen. Hoeveel viel je af? Ging je lichaam er van alles touwtje springen ook anders uit zien? (sinaasappelhuid etc.)
En voor mij het belangrijkste: Gevoelige knieën, hoe ging dat?
Ik heb namelijk ook meerdere keren gepoogd hard te lopen, maar mijn knieën trekken dit simpelweg niet. Geen last van shin splits gehad, maar mijn knieën blokkeerden gewoon. Volgens de verhalen op internet is touwtje springen minder belastend.

Ik lees het graag!

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:19

Touwtje springen is echt zwaar als je het lang wilt volhouden, klinkt heel erg leuk en aardig, maar valt hard tegen in praktijk.
Ik wil het wel graag gaan doen, ben sinds kort aan het kickboksen en wij doen het ook voordat we met de warming up beginnen (alsof die warming up alleen nog niet zwaar genoeg is := ), en ik ben er op het zachts gezegd gewoon echt slecht in. Nu was ik er als kind ook geen held in trouwens, dus dat helpt ook niet mee. :p

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:22

RusselNuwell schreef:
Touwtje springen is echt zwaar als je het lang wilt volhouden, klinkt heel erg leuk en aardig, maar valt hard tegen in praktijk.
Ik wil het wel graag gaan doen, ben sinds kort aan het kickboksen en wij doen het ook voordat we met de warming up beginnen (alsof die warming up alleen nog niet zwaar genoeg is := ), en ik ben er op het zachts gezegd gewoon echt slecht in. Nu was ik er als kind ook geen held in trouwens, dus dat helpt ook niet mee. :p


Ik weet dat het zwaar is, daarom spreekt een opbouwend schema van 30 seconden springen/30 seconden rust ook heel erg aan. Van daaruit uitbouwen.

Ik was er vroeger gelukkig wel aardig goed in :P Dus hopelijk pak ik het vrij makkelijk weer op.

Last inderdaad dat het veel gebruikt wordt met boksen, als ik zie wat voor reacties het op het lichaam heeft, denk ik dat het ook niet verkeerd is voor amazones/ruiters. Coördinatie van mij is zeer zwak _O-

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:32

Vrij standaard idd bij boksen en kickboxen. Juist omdat het intensief is, lijkt het mij effectief.
Ik doe het ook wel, maar in combi met andere oefeningen, dus geen idee wat welk effect heeft.
Je kan ook eens kijken naar een tabata workout of 7 minutes workout.
Neemt beide erg weinig tijd in beslag, dus zijn ze makkelijker een langere periode vol te houden. Smoesje geen tijd kan je immers niet opvoeren.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:35

Knoffer schreef:
Vrij standaard idd bij boksen en kickboxen. Juist omdat het intensief is, lijkt het mij effectief.
Ik doe het ook wel, maar in combi met andere oefeningen, dus geen idee wat welk effect heeft.
Je kan ook eens kijken naar een tabata workout of 7 minutes workout.
Neemt beide erg weinig tijd in beslag, dus zijn ze makkelijker een langere periode vol te houden. Smoesje geen tijd kan je immers niet opvoeren.


Daarom ga ik dus inderdaad ook voor touwtjespringen in januari in combinatie met die workout. Is totaal ook 13 minuten. Juist dat omdat je cardio met kracht combineert schijnt het heel goed te werken.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:34

Het duurt even, maar heb er eentje gevonden!
Zal eens kijken of ik er morgenavond nog ff tijd voor kan maken!

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:17

Waar heb je je springtouw vandaan? :) En hoe lang moet zo'n ding ongeveer zijn in verhouding met je eigen lengte (ik ben 1.75)?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:36

Ik ben vorige week ook begonnen met touwtje springen ok ik heb het één keer gedaan :+ en ga het nu weer oppakken, volgens dit schema: http://www.lijflijn.nl/site/touwtje-springen-afvallen. Ik dacht alleen dat doe je wel 'even' maar het valt echt tegen!

Ik spring gewoon binnen in de huiskamer met een roze touwtje van de Bart Smit.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:44

Ik volg, dit lijkt mij ook wel wat :)
Wilde het laatst in de sportschool doen maar laten we het er op houden dat ik niet de juiste bovenkleding aan had :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:50

Ik heb een touw van 4.20m gekocht... Met de gedachte: "Wow, ik wist niet dat ze zulke lange touwen voor kinderen maakten." _O-
Dat was natuurlijk een springtouw voor een groep kinderen :')

Heb er iets meer dan een meter afgehaald. (ben 1.85m)

Heb gisteren even een poging gedaan, maar kreeg vreselijk pijn in m'n rug (loop er ook voor bij de fysio). Wil het eigenlijk wel even proberen vanavond, op sportschoenen, zodat ik weet of het van het springen komt.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:01

Ik spring op blote voeten op de sportschool, dan kan ik veel beter de schokken opvangen van het springen. :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:50

Brrr, moet ik niet aan denken. Mijn knieën protesteren al bij het idee :P Al is een vloer in de sportschool wel heel wat anders dan onze betonvloer in huis natuurlijk!

Heb net toch even geprobeerd, ging best wel lekker. Weinig last van m'n rug ook met het springen, gelukkig... Niet echt een schema gedaan, lijkt me ook beter voor m'n knieën. Het 'hardlopen' over het touw gaat ook makkelijker dan het springen. Veel ontspannener in de benen zeg maar.
Heb ook wel geluk dat we een hoog huis hebben, onze woonkamer is volgens mij drie meter hoog. En grote woonkamer. Dus ik kan lekker losgaan in huis.

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:07

RusselNuwell schreef:
Waar heb je je springtouw vandaan? :) En hoe lang moet zo'n ding ongeveer zijn in verhouding met je eigen lengte (ik ben 1.75)?


Je moet een meetlint onder je voeten door trekken en optrekken tot aan je oksels. Dus van oksel recht naar beneden, onder je voeten door en dan weer recht omhoog naar je andere oksel. Zo lang moet je springtouw zijn. :)

Ik ben 1.83m en mijn springtouw is 3 meter.

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:10

Janine1990 schreef:
Brrr, moet ik niet aan denken. Mijn knieën protesteren al bij het idee :P Al is een vloer in de sportschool wel heel wat anders dan onze betonvloer in huis natuurlijk!

Heb net toch even geprobeerd, ging best wel lekker. Weinig last van m'n rug ook met het springen, gelukkig... Niet echt een schema gedaan, lijkt me ook beter voor m'n knieën. Het 'hardlopen' over het touw gaat ook makkelijker dan het springen. Veel ontspannener in de benen zeg maar.
Heb ook wel geluk dat we een hoog huis hebben, onze woonkamer is volgens mij drie meter hoog. En grote woonkamer. Dus ik kan lekker losgaan in huis.


Op sportschoenen is wel beter, zeker als je sportschoenen goede demping hebben. Dan vangt de schoen een deel van de schok op. :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:26

Het zijn hardloopschoenen, dus ik neem aan dat ze goede demping hebben.

Hoelang spring jij al Saskiaatje?

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:27

Ik spring ook met m'n hardloopschoenen inderdaad. :D

Nog niet zo lang, een paar weken nu. Naast intensieve krachttraining en interval cardio. :)

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:31

Wat grappig! vond zonet begin van de avond een sprintouw van Ladies Run in de kast. gelijk even uitgeprobeerd, en het viel zwaar tegen :') God dat ik dat vroeger zo lang vol kon houden.. :+ Deze telt het aantal sprongen, had 250 sprongen met 4 pauzes. Lijkt me wel onwijs leuk om het op te kunnen bouwen, zeker als het helpt voor een strakker lijk :Y)

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:33

Netjes toch? Ik heb er ook één met teller, ideaal. :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:52

Ooooh sportief hoor Saskiaatje!! Speciale redenen om met springen te beginnen? En nog bijzondere veranderingen aan je lichaam opgemerkt?

kashmira

Berichten: 568
Geregistreerd: 24-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:26

Janine1990 schreef:
Ik heb een touw van 4.20m gekocht... Met de gedachte: "Wow, ik wist niet dat ze zulke lange touwen voor kinderen maakten." _O-
Dat was natuurlijk een springtouw voor een groep kinderen :')

Heb er iets meer dan een meter afgehaald. (ben 1.85m)

Heb gisteren even een poging gedaan, maar kreeg vreselijk pijn in m'n rug (loop er ook voor bij de fysio). Wil het eigenlijk wel even proberen vanavond, op sportschoenen, zodat ik weet of het van het springen komt.

Hahahahahhahah ik lig helemaal dubbel hier _O-

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:22

Ik heb het vorig jaar gedaan, maar ben er eigenlijk zonder reden langzaamaan mee gestopt. Neem me al maanden voor om weer opnieuw te gaan beginnen. Wellicht kan dit topic me daartoe aanzetten!

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:04

Saskiaatje schreef:
RusselNuwell schreef:
Waar heb je je springtouw vandaan? :) En hoe lang moet zo'n ding ongeveer zijn in verhouding met je eigen lengte (ik ben 1.75)?


Je moet een meetlint onder je voeten door trekken en optrekken tot aan je oksels. Dus van oksel recht naar beneden, onder je voeten door en dan weer recht omhoog naar je andere oksel. Zo lang moet je springtouw zijn. :)

Ik ben 1.83m en mijn springtouw is 3 meter.

Dankje!

Ik heb een goede tip gekregen van iemand uit mijn kickboksles, namelijk om een waslijn te kopen. Dingen kosten heel erg weinig, maar zouden goed fungeren als springtouw.
Ik ga morgen beginnen denk ik, had deze week willen beginnen maar zit met een gekneusde teen.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Touwtje springen, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:35

Ik ben van de week begonnen :D Had toen 100 sprongen in snel tempo en mijn hart ging daarna als een gek tekeer :')
Wil het nu opbouwen met een schema en zo proberen vet te verbranden en af te vallen.

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:57

Ik ga maandag beginnen met touwtje springen.. mijn doel is afvallen dus ga een schema aanhouden. Daarnaast heb ik een crosstrainer waar ik ga opbouwen en natuurlijk mijn voeding aanpassen

n_twinkel
Berichten: 625
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:23

Ik volg ook even :) wil er ook graag mee beginnen. Motivatie is er al nu nog even starten haha..