Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 20:52

Hallo bokkers!

Sinds enige tijd hebben wij de beschikking over een stuk grond bij ons huis. Dit gedeelte zouden wij graag voor wat pony's willen indelen. Op dit moment is een deel hiervan al in gebruik als wei, voor een kleine b-pony en een shetlander. :)

De grond waar wij het over hebben is ongeveer (nog niet nagemeten) 80 meter lang. Vanaf het einde tot ongeveer de helft is het 15-20 meter breed. Daarna komt een wat smaller stuk van ongeveer 12 meter breed. Van die 12 meter breed is ongeveer 3 meter een schuin aflopend stuk omdat daar de op/af-rit vanaf de dijk loopt.
Aan de andere kant van de op/afrit hebben wij nog een stuk grond over, waar zoals het er nu naar uit ziet de rijbak zou komen met misschien nog een smalle strook om de pony's te laten grazen.
De overige grond is tuin en dat zal ook zo blijven.

Op deze grond willen wij graag 2 stallen + kleine zadelkamer. (op de stallen komt een verhoging waar we baaltjes hooi kwijt kunnen). Er moet een ruimte komen voor de mesthoop. Voor de stallen het liefst een stuk betegeld waar we de paarden kunnen poetsen en als het even kan ook nog een stukje 'paddock'.

Dat zou inhouden dat we voor de wei niet heel veel grond meer over houden. Nu is het enkel voor een kleine b-pony en een shetlander, maar wie weet wat de toekomst ons bied.
Nu huren wij ook nog een stuk grond (waar de pony's nu in de winter lopen) van (uit mijn hoofd) 40 bij 60 meter met schuilstal.
De mogelijkheid om later in de omgeving nog een stuk grond erbij te pachten is waarschijnlijk ook aanwezig.

Onze vraag is: wat voor indeling lijkt jullie handig. Hebben jullie tips/adviezen over de omheining van zowel weide als paddock, ideeën over een bodem voor de paddock etc.
Belangrijkste: Het moet veilig maar wel betaalbaar zijn. :j

Eventueel kan ik de maten nog eens goed opmeten en zijn uiteraard alle tips/adviezen welkom.

Misschien ook handig om te weten: Langs de grond loopt een dijk, vanaf die dijk loopt nu (op ongeveer 2/3 van het stuk grond) een afrit naar het stuk grond, maar deze moet nog wel netjes worden gemaakt. Vandaar dus ook het stuk schuine grond. Deze afrit kan heel misschien nog worden verplaatst (omdat hij nu wel erg groot gedeelte van onze grond in beslag neemt en niet op een logische plek ligt) maar dat brengt erg veel 'gedoe' met gemeente e.d. met zich mee en gaat lang duren. De twijfel bestaat dus nog om dit traject wel of niet in te gaan.

(kan beetje onduidelijk zijn, roep maar waar nodig vul ik info aan) !

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:56

Een paint schets van hoe het ingedeeld is??

Ik zou je graag willen helpen. Hou van schetsen en ontwerpen :D

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Teez

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-13
Woonplaats: Hier aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:58



EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:03

Ik zou er inderdaad een paddock paradijsje van maken.

Stuk stal met verhard stuk er voor. Vanaf daar een groot uitloop op zand (dat stuk van totaal 12 meter breed hou je 9 meter plat stuk over? 9 meter van voor naar halverwege, tot waar het breder wordt paddock maken?) daar achter een groter stuk paddock?

Maar idd een schets (misschien op schaal?) dan kunnen we wat realistischer meedenken :)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:08

Wat enorm grappig, daar dacht ik ook aan :D

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:09

Er is ook een teken programma waar je in 3D kan maken. Is wel heeeel veel werk maar je kan wel kijken wat het makkelijkste is en praktische is. Ben alleen de naam kwijt :+

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:10

sketch up

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:11

ja die :)

Nu ik er net aan dacht krijg ik kriebels om weer een keer wat te gaan maken! Maar zo veel werk nog liggen voor school :(

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:11

Hierboven:
Google Sketch Up, gok ik?

Oeps, Maralyn was mij voor :+

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 21:16

Afbeelding

Dit is het ongeveer. Ik heb dit wel uit m'n hoofd getekend. Officiële maten hebben we nog niet maar dit zal het in grote lijnen zijn. Dan hebben jullie in elk geval een idee hoe het er nu uit ziet. Ons idee is in eerste instantie rechtbovenin de stallen, daarvoor betegelen en dan paddock zodat linksboven het grootste gedeelte wei kan blijven. Paddock hoeft niet enorm groot (hebben ook de bak nog) en daarnaast ook nog een weide welke wordt gehuurd en niet is afgebeeld.

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:21

Een "weiland" van 20x40m meter ga je echt nooit met gras houden.
Al zou je de huidige 2 ponys er iedere dag maar 1 uurtje op laten, dan is het binnen een week compleet vertrapt.

Beter misschien om 1 grote (of 2 kleinere) paddock van die ruimte te maken, met goede afwaterig etc.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:22

Dan zou ik van het stuk 40*9 de stallen + uitloop maken.
de bak om ze ook los te zetten. en in de zomer (/als de weide niet te nat is) de weide ook lekker open gooien.

Dan zou ik de stalletjes zo ver mogelijk naar links zetten en betelen tot aan de ingang, zodat je zelf ook niet steeds door de bagger hoeft (in het natte seizoen) en makkelijk het hooi en stro boven de stallen kan leggen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 21:25

@ Dispar_Vulgo: dat dacht ik dus ook. Echter hebben er afgelopen zomer 2 shetten op gelopen, afwisselend met het andere weitje, en hadden er ruim voldoende gras aan. (soms ook iets teveel). Voor de winter ben ik het met je eens, maar dan is het dus de bedoeling om ze ook niet op dat weitje te houden.

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:28

Mooie paddock en rij/speeltuin van te maken, maar gras overleefd het niet. Let ook bij hooiopslag boven je stallen goed op de vloer van je zolder ivm stof. Juist vanwege dat stof word een zolder/hooiopslag boven de paardenboxen meestal afgeraden.

Als je mogelijk in de toekomst grotere pony's of paarden wil kan je daar het beste meteen nu rekening mee houden met de boxmaten, breedte doorgangen en hoogte omheining.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 21:36

Een paddock paradise (zoals hierboven aangeraden wordt) is leuk, maar dan heb ik zeker niet genoeg gras. Nu is dat opzich geen probleem (andere weide/hooi bijvoeren) Maar hoe is dan die bodem van de paddock paradise? Toch ook enkel een 'weide' als bodem, geen rubberen ondergrond (zoals bv bij een echte paddock handig is) o.i.d?
Hoe zien jullie dit voor je dan?

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:39

de afmetingen van het land zijn te klein ik zou dit gedeelte bestraten zodat zij altijd droog kunnen staan en wat ook goed schoon te houden is.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:44

Ik denk dat die 20-40gras in combinatoe met 40-60losse wei toch echt wel een mooi oppervlak is voor 2 kleine pony's. Dat is samen ruim 3000m2 gras hoor! Dat kun je in drie stukken verdelen en afwisselend laten begrazen met voldoende rust er tussen. Hier deden afgelopen zomer 2 grote pony's en een paard het maanden met strookbegrazing op zo'n 3000 tot 3600m2. Zo ongeveer van mei tot november. en een deel is toen tussendoor nog meegemaaid met het hooiland omdat het gras te hoog was geworden. Het is zo'n groeizaam najaar geweest dat het gras er nu na 5/6 weken rust weet lang genoeg bij staat om ze weer even op te kunnen laten grazen. alleen doen we dat niet vanwege de zachte en natte bodem. Met zandgrond groeit het misschien iets langzamer maar kun je het door het jaar heen ook met korter gras nog gebruiken om wat te snoepen en rond te lopen.

De stallen met bestrating aan de kant van jullie oprit of een verhard tuinpad waar je met de auto en kar kan komen zodat je altijd op fatsoenlijke manier je voorraden aan kunt vullen en je mest af kunt voeren. verhard oad naar je mestopslag. liefst wat verder van de stal en je huis met terras ivm vliegen en stankoverlast met mooi weer.
Je stallen zo ruim dat er ook 2 rijpaarden in kunnen. evt. 1 dichte stal en 1 open zonder voorwand zodat beide pony's die samen als inloopstal kunnen gebruiken.

Ruim stuk verhard rondom je stal zodat je dat ook als uitloop kunt gebruiken en daar ook je hooi kunt voeren.
Aansluitend een zandpaddockje en bijv. 3 meter breed pad naar je bak. Dan kun je er evt. met auto of trekker langs.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-12-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:50

Hoe moet je nu bij de bak komen vanaf het paddock deel wat je in gedachten hebt? In je plattegrond is dat blauw en weet niet of een vaste verbinding san mogelijk is of dat je ze er over een openbare weg moet brengen aan de hand...

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 18:05

Hallo! Dank voor het meedenken tot dusver. Wij zijn van mening dat dit stuk grasland ook inderdaad genoeg is. En zo nodig huren we bij aankoop van meer of grotere paarden weiland bij.
Het blauwe gedeelte op de tekening is gras. Ook gewoon onze grond. Dit kan bestraat blijven, er kan wat struikgewas komen. Staat nog helemaal open.

@friesiszwart : 40x20 meter grond en 40x12 volldig bestraten zou een beetje zonde zijn natuurlijk. Dat word eeen mega parkeerplek ipv paardenruimte..

Stukje voor de stalllen willen we in elk geval bestraten om dit als poetsplaats te kunnen gebruiken en t is ook gewoon netjes.

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:09

ik zou niet besparen op m2 bestrating rond je (inloop) stal... Dat is echt zo ontzettend fijn en handig als ze haar met langdurige regen niet alleen kunnen staan op een paar m2, maar ook echt wat rond kunnen wandelen, en met vorst vlakke bodem hebben die je schoon kunt houden van sneeuw en ijs!

een zandbodem houdt je veel lastiger jarenlang goed, schoon en droog. Door een deel van je uitloop te bestraten spaar je ook je zandbodem van je paddock omdat je daar niet hoeft te voeren, en ze er met slecht weer en slechtere bodem minder in rond lopen.
Een poetsplaats is voor mijn gevoel maar de grootte van een stal, zou toch echt meer ruimte voor ogen hebben, maar misschien hebben jullie dat ook?

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Stuk grond ombouwen tot pony-rijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 22:21

Ik vind bestraten dus doodeng om hier de pony's op te laten. Als ze een keer aan de kletter gaan breken ze zo wat of ze glijden er op uit. Sowieso als het vriest etc moet je ontzettend consequent strooien (waarvan ik gehoord heb dat het zout ook niet best is voor de hoeven) wil je ervoor zorgen dat het niet een grote glijbaan wordt. Een beetje glad is al gevaarlijk mi. Als poetsplaats vind ik het een ander verhaal, ik kies zelf wanneer ze erop staan (als het niet glad is of ik eerst fatsoenlijk gestrooid heb). Maar als paddock hebben we heel mooi advies ontvangen over rubberen ondergrond waar minimaal zand doorheen/overheen gaat. Kost wel wat, maar is goed schoon te houden en als belangrijkste ook veilig:) Mits er geen betere ideeën worden geopperd gaat onze voorkeur daar naar uit.
Voor een poetsplaats komt ongeveer anderhalf tot twee maal de breedte van de stal (moet er wel fatsoenlijk achterlangs kunnen lopen e.d.). En dan over de gehele lengte van de stallen (+ zadelkamer).

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:17

Nadeel van roosters met zand is dat je er smeltende en opvriezende sneeuw niet van af krijgt.
Klinkers kun je sneeuwschuiven, vegen en bestrooien met zand of zout bij opvriezen en ijzel. neem je een grovere steen slijten de hoeven meer maar worden ze minder snel glad.

Ik heb ondertussen 6 jaar ervaring met klinkers en gebruik het liefst stroken langs en rondom de stal zodat ze het makkelijk over kunnen steken en minder de neiging hebben er overheen te rennen. Ze stoppen normaal gesproken voor de stenen. Uitgezonderd als ze in volle galop vanaf de wei via het graspad en de wei terug naar de paddock komen rennen. (lengte van 100 tot 400 meter) Dan nemen ze die 2/3 meter soms voor lief als extra remweg omdat ze dan nog verder afremmen in de paddock.

Heb die jaren meer problemen ervaren met opvriezende gedooide sneeuw of ijsvorming in de zand paddock die ik niet weg kon halen dan met die stenen. Wel gelijk sneeuwruimen en strooien voordat het aangestampt wordt, want anders plakt het vast en krijg je het veel moeilijker weer weg.
Als je vraagt naar ervaringen met die roosters is men ook niet onverdeeld positief. Verzakken en slecht water doorlaten.

Veel mensen die hier reageren reageren vanuit jarenlange ervaring. Je hoeft er niets mee te doen maar een opmerking over "betere ideeen" is niet motiverend om die ervaringen nog een keer te delen...
Die stenen is met wisselend sneeuw, dooi en opvriezen juist het enige veilig begaanbare stuk en ook voor paarden met gevoelige voeten heel fijn om te lopen omdat zand toch vaak iets hobbelig opvriest.

Succes er mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 132 bezoekers