Paard probeert te bijten met opzadelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:06

Hallo mensen,

Mijn paard probeert te bijten met opzadelen.
als ik het zadel op doe dan doet ze boos en gaat ze proberen te bijten. elke keer als ze dat goed geef ik haar een klap. ik dacht eerst dat het door het zadel kwam (dat het zadel zeer doet of niet fijn is) maar ik ging vandaag rijden en bij het afzadelen deed ik het zadel er weer op nieuw op. ze bleef poeslief staan en ze beet helemaal niet en toen haalde ik het zadel er weer af en er weer op en weer deed ze niks. ik heb zelf het idee dat ze het doet omdat ze geen zin heeft om te rijden. wat denken jullie? wat zouden jullie doen? en hoe kan ik het afleren?

Groetjes

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:14

Licht het zadel echt wel goed?
Als dat zo is verder na kijken en anders boos worden op hem/haar

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:16

Paard met singel dwang.
Misschien langzamer en in etappes aansingelen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:18

@Ilona_Ubique , ik denk het wel want een paar weken geleden deed ze ook helemaal niks
@belle_boef, aansingelen doe ik al in etappes.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:18

Ik zou toch even het zadel/ de rug laten nakijken. hoe is ze met rijden?
doet ze het met zadelen of met aansingelen?

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:19

Door haar meppen te verkopen ga je het niet afleren, maar meestal erger maken. Ga eerst eens na hoe het komt dat ze bijt, laat eens een zadelpasser komen. Is het rijden te saai eentonig, of vraag je teveel van haar ? Zorg voor veel afwisseling, de ene keer een sprongetje, wandeling, dressuur, zonder zadel, longeren... Zit de relatie tussen jullie wel goed ? Een paard zou naar de leider van de kudde nooit gericht bijten of stampen. Misschien is grondwerk ook wat voor jullie ? Zodat ze leert om op de correcte wijze te reageren als je iets vraagt van haar zoals zadel op leggen. Doe dit wel niet zonder goede begeleiding of je kunt zaken erger maken.

Henrike5

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:23

mijn pony had dit ook.
Bij mij hielp het om het zadel er heeel rustig op te leggen zo zacht mogelijk en echt gaatje voor gaatje aansingelen en het dreigen negeren. Nu gaat het bij mij echt super. mijn pony beet niet maar kijk boos in het begin hapte ze zelf naar de oude eigenaresse
Laatst bijgewerkt door Henrike5 op 06-12-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:23

@beestenfreak, ze doet het met zadelen en aansingelen. soms is ze sloom en soms is ze druk en snel. ze bokt niet omdat ze het zadel niet fijn vind.
@felintje, mischien is grondwerk wel een goed iets voor ons, soms heeft ze niet heel veel respect. maar bijten heeft ze nog nooit gedaan.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:25

@Henrike5, mijn paard is erg groot en ik ben best klein. dus het opzadelen is best wel een lastig klusje. mischien moet ik op een krukje gaan staan om zo het zadel iets rustiger op te leggen.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:25

grondwerk is ook héél erg leuk om te doen, je leert je paardje beter kennen op andere manieren. Zo kun je je probleem misschien ook (gedeeltelijk) oplossen. Respect is altijd de basis !

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:26

Dit doet mijn paard precies het zelfde. Zodra het zadel niet goed meer ligt doordat hij weer gegroeid is gaat hij ook bijten oren in zn nek. Ik zou hem dan ook zeker niet straffen het is juist fijn dat het paard het goed aangeeft dat er iets niet lekker zit. Laat een zadelmaker er naar kijken. Ligt dit toch goed laat naar zijn/haar rug kijken.

Het kan zijn dat ie t vorige week nog niet doet en nu wel. Op een gegeven moment gaat het zo irritere dat hij t wel gaat uiten. De mijne geedt niks aan en de volgende dag kan hij beginnen met lelijk doen. Dan weet ik dat het weer tijd is om zn zadel na te laten kijken en alle keren was zijn zadel niet goed meer.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:39

Ik heb niet zo veel geld voor een zadelmaker , als het zadel niet goed ligt dan vind ik het wel wat vreemd dat ze niks doet als ik haar de tweede keer (na het rijden) weer opzadel.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:44

Ik zou zeker een krukje pakken als dat helpt met zadelen. Het kan vervelend zijn voor je paard als je er niet goed bij kunt en het zadel per ongeluk dubbelvouwt oid. Ook een stuk makkelijker voor jezelf!
Verder negeren als ze naar je dreigt en even belonen/geruststellen als ze rustig staat, denk ik.

Nikki_Haya

Berichten: 337
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:45

Weet je wel 100% zeker dat het zadel goed ligt..? Ik heb met die van mij gehad dat de singels in haar vel sneed, misschien dat dat een oorzaak is?

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:46

shalana1995 schreef:
Ik heb niet zo veel geld voor een zadelmaker , als het zadel niet goed ligt dan vind ik het wel wat vreemd dat ze niks doet als ik haar de tweede keer (na het rijden) weer opzadel.

Dat is niet vreemd hoor. Paard reageert niet meer als je iets maar vaak of lang genoeg achter elkaar doet. Vergelijk het maar met als jij steeds geprikt wordt met een naald, de eerste keer zul je ervan schrikken omdat het niet fijn is, daarna reageer je er veel minder op.

Bekijk het zo, liever nu zeker weten dat het zadel past, dan later de dierenartskosten/ostheopatie kosten moeten betalen als je paard last van zijn rug heeft. Een zadelpasser heeft vaak ook tweedehandszadels, mocht je zadel inderdaad niet passen.
Voor je een zadel gaat aanpasssen zou je kunnen kijken of je paard het ook nog doet met een andere singel, en of er niet toevallig schuurplekjes aan het dekje zitten, of als je toevallig met een goedkoop dekje rijdt kijken of hij niet gemaakt is met nylon garen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:49

om de singel heeft ze een heel zacht bontje. dus neem aan dat het niet snijd.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:56

Dat kan nog steeds prima snijden. Daarbij, als zo'n bontje vuil is kan het flink schuren, heb je al gekeken of er misschien harde stukjes in te vinden zijn? Heb je al gekeken/gevoeld of er op of onder de buik iets te zien is? Witte plekjes, haarloze plekjes, wondjes, of stukjes waar de huid dikker is?

Nikki_Haya

Berichten: 337
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:57

Ik wist eerst ook niet dat de singel sneed, en dacht ook zo van: 'Waarom doet mijn pony zo raar?'
Totdat ik dus onder haar buik allemaal wondjes voelde van de singel..

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:59

ik voel regelmatig onder haar buik maar zie geen wondjes. het ziet er normaal uit.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

Dan zou ik denk ik toch even laten kijken naar het zadel, dan kun je dat uitsluiten. Als het goed ligt, dan kun je er gewoon samen met haar aan gaan werken, maar als het niet goed ligt schiet je daar niet zoveel mee op. Nu zeker weten kan later wel een hoop geld en moeite schelen denk ik. :)

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:05

ik ben bang dat een zadelmaker mij handen vol geld gaat kosten ik ben ook maar een student

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:08

Dat begrijp ik, ik ben ook student!
Ik weet niet goed wat zoiets kost, dat moet ik toegeven. Maar als je zadel niet blijkt te passen en je paard krijgt daar last van, dan ben je verder van huis. Misschien kun je aan iemand met meer zadelervaring vragen hoe je zadel ligt? Dan hoef je niet meteen een zadelpasser te laten komen maar dan ben je hopelijk wel iets wijzer.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:11

shalana1995 schreef:
ik ben bang dat een zadelmaker mij handen vol geld gaat kosten ik ben ook maar een student



ik herken dit ook van mijn paard als zadel niet meer goed ligt

weet niet waar je woont maar mijn zadelmaker komt aan huis (wel kosten aan) maar paard dus ook lekker relax ze gaat kijken / meten enz.. en geen verandering = geen extra kosten dan de kosten die je zowiezo al had voor aan huis komen.
kost mij 35,- en verder vind ik haar niet overdreven duur en wel goed
meer info / vragen mag via pb

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:18

is het niet zo als het zadel niet past dat het paard dan gaat bokken?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:19

Dat hoeft niet per se. Sommige paarden laten dit heel duidelijk merken maar anderen kunnen heel lang doen alsof er niks aan de hand is.