Vanuit veel druk verfijnen/vanuit minder druk sterker maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Vanuit veel druk verfijnen/vanuit minder druk sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 21:24

Wat is de juiste weg? En waarom? Of is het geen juiste weg, maar zijn beide wegen te bewandelen?
De vraag die bij mij speelde is hoe gaan mensen hier mee om?

Wat is de manier om je paard het fijnste te rijden en te gymnastiseren en verbeteren?

1.) Je rijdt je paard het liefst met weinig druk, probeert toch je paard sterker te maken van achteren uit en dit niet meer te doen en niet meer te vragen dan je met weinig druk aan de voorkant kan verwerken en gaat dit uitbouwen.
OF
2.) Je rijdt je paard het liefst met zoveel druk als nodig is om hem achter flink erbij te rijden, waarna je hem aan de voorkant gaat verfijnen, zodat je toch uiteindelijk op minder druk uitkomt.

Is het uiteindelijke resultaat hetzelfde? Qua druk aan de voorkant en beweging achter, of niet?
Duurt de ene weg langer dan de andere weg?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


heidy_wilco

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Vanuit veel druk verfijnen/vanuit minder druk sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:30

Ik heb een tijdje met erg veel druk gereden en Wilco liep er niet lekker op (ook wel logisch). Sinds een paar week rijd ik met weinig druk en hij doet het er geweldig op! Ik had nog wel eens de neigin dat als hij sterk werd erg veel druk te zetten, maar dat mag ik niet meer van mezelf. Hij vond nageeflijk blijcen in galop erg moeilijk. Mijn reactie was veel druk, nu laat ik hem veel losser en begint hij vanuit zichzelf al meer te zakken. Ik ga dan ook zeker op deze manier door. Hij behoudt trouwens gewoon dezelfde achterhand activiteit en swingt ook in draf.

*pum**pum**pum**pum**pum*

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:47

Met veel druk rijden is nooit goed. Wie met veel druk op de teugels rijdt zal dat merken in de achterhand en in de ontspanning van het paard.

Ik gebruik eigenlijk altijd methode 1.

Als een paard de kaak wat vast zet dan kan je de hand wel even vastzetten. Wat meer druk zetten (hand vasthouden, niet trekken!) Je houdt je armen hetzelfde en haalt ze niet naar je toe en natuurlijk moet je wel beenhulpen blijven geven.

Wanneer het paard in de kaak loslaat kun je de elleboog wat naar voren steken, maar houdt je de hand op dezelfde maat.

Een los-vast verbinding is ook niet de bedoeling. Welke druk voor een paard fijn is is per paard verschillend. Dat moet je leren voelen.

Daarnaast gaat het vragen van aanleuning altijd samen met het geven van beenhulp. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Zo doe ik het en dat is voor mij een fijne manier van trainen. Paarden worden er wel fijn van in de aanleuning. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier van trainen natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door paard89 op 22-11-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Vanuit veel druk verfijnen/vanuit minder druk sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:57

Ik denk dat als je met veel druk aan de voorkant aan het rijden gaat, in 9 van de 10 gevallen je met je hoofd ook bij de voorkant van het paard zit. Dan denk je dus niet vanuit de motor. Veel paarden gaan door veel druk aan de voorkant ook langzamer als ze eigenlijk in vrije gang zouden gaan, en lopen dus ook letterlijk op de handrem. Een paard op de handrem zal niet gaan dragen, maar valt op de voorhand, waarbij de achterhand er niet onder komt, maar er achteraan komt. En als de achterhand al onder komt, dan zie je vaak dat er geen fijne verbinding is van hals naar achterhand, en het dus mis gaat in het schoftgebied/rug.

Op een dergelijke wijze is het paard niet te trainen in het sterker maken, je mist immers precies dat deel wat je sterker wilt maken: schoftgebied en rug.

Dus in basis zeg ik: 1

Uitzonderingen gaan er altijd zijn, maar dan moet dit wel binnen enkele minuten zijn dat je naar die verfijning toe gaan. Je kunt je paard niet NIET trainen, en als je je paard zwaar op de hand gaat rijden, is dat ook wat je paard aan het leren is als zijnde de bedoeling.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Vanuit veel druk verfijnen/vanuit minder druk sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:30

Ik denk dat we op bokt allemaal een beetje 'hysterisch' doen over het woordje druk. Het moet allemaal zo los mogelijk aan de voorkant. Druk is voor mij niet hetzelfde als trekken of dwingen.

Ik heb zelf gewoon constant voldoende druk op de teugels. Dat heet verbinding. Ik wil ten alle tijden verbinding met de mond van het paard. Jonge, minder gevorderde paarden hebben nog wel eens wisselende druk (links, rechts, achter de teugel kruipen, opdrukken). Maar wat verder opgeleide paarden worden vanzelf gelijk in die druk, en ook steeds lichter in de hand.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:48

Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan het paard. Het ene paard reageert direct gevoelig op subtiele verzoeken van de ruiter en de andere niet. Ik rijd een paard dat graag in de 'energiespaarstand' gaat, die moet ik dus minder subtiel vragen om hem te overtuigen dat ik toch echt graag wil dat hij mijn verzoek inwilligt. Vervolgens kan ik wel direct heel wat stappen in druk terug doen en blijft keurig naar mijn veel subtielere hulpen luisteren. Het is overig wel heel belangrijk om bij zo'n paard echt bewust subtieler te worden zodra dat kan omdat je snel zo'n paard 'verhard' als je op hogere druk te blijft rijden. Dat zou heel zonde zijn. Een ander paard dat ik reed moest ik juist heel voorzichtig vragen, die raakte makkelijk in paniek als je te abrupt en te hard dingen vroeg. Die pakte ik heel zacht op waar ze magnifiek op reageerde. Totaal ander typ.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:58

Het is een balans. Soms neemt het paard iets meer druk, soms iets minder. Dus eigenlijk beide niet :')

Soms heb je even meer druk nodig om iets op te lossen, maar dan oefen ik door tot ik datgene met gemak en lichtheid kan uitvoeren. Dan ga ik pas naar de volgende stap.
Wat je veel ziet is dat er met hangen en wurgen iets bereikt wordt en dan gelijk naar de volgende stap gegaan wordt, terwijl de eerste stap nog niet bevestigd was op een lichte hulp.

In een training moet je constant grenzen opzoeken om te kunnen groeien, alleen die grenzen liggen veel dichterbij dan er vaak gedacht wordt. Zodra je een bepaalde mate van spanning voelt, zit je al op die grens. Daar oefen je totdat dat makkelijk gaat, dan pas ga je weer een stapje verder. Niet eerder.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 22:17

Anoeska schreef:
Ik denk dat we op bokt allemaal een beetje 'hysterisch' doen over het woordje druk. Het moet allemaal zo los mogelijk aan de voorkant. Druk is voor mij niet hetzelfde als trekken of dwingen.

Ik heb zelf gewoon constant voldoende druk op de teugels. Dat heet verbinding. Ik wil ten alle tijden verbinding met de mond van het paard. Jonge, minder gevorderde paarden hebben nog wel eens wisselende druk (links, rechts, achter de teugel kruipen, opdrukken). Maar wat verder opgeleide paarden worden vanzelf gelijk in die druk, en ook steeds lichter in de hand.


Mijn probleem is meer dat ik niet met druk kan rijden, bouwpakket zit niet optimaal in elkaar zeg maar.
Dus soms zou ik wel met wat meer druk willen rijden, om daarna wel weer af te vloeien, maar hij loopt dan veel spectaculairder (proest... voor zijn doen dan he! We hebben het over eh.. eigenlijk niets..).
Zelf ben ik dus zoekende naar een weg om daar te komen die ik wel kan hebben. En ik moet toch eens sneller leren worden, scheelt ook alweer stukken :o .

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers