Merrie toont geen hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 19:54

Hey hey,
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn merrie heeft nooit hengstigheid vertoont waardoor mijn dierenarts dacht dat ze gewoon niet vruchtbaar is. Nu heb ik er een hengstje bij gehaald omdat mijn merrie naar mijn denken toch helemaal niet drachtig meer kon worden. (heeft vroeger ooit wel een veulen gehad heb ik van de verkoper gehoord)
Nu toont mijn hengstje wel ineenkeer enorm veel interesse in mijn merrie. Zag het meteen toen ze op wei gingen dus meteen uit elkaar gehaald zodat er zeker geen veulentjes van zouden komen.
Mijn merrie vertoont totaal geen teken van hengstigheid op het moment, heb zelfs onder haar staart gekeken maar haar vulva toont niet bepaald roder of knipoogt niet echt. Maar denk dus dat ze toch hengstig is omdat het hengstje zo van de ene dag op de andere enorm veel aandacht aan haar schenkt en erop wou.
Hoe zou ik dit beter en sneller kunnen zien? In de zomer gaat mijn merrie niet op stal omdat ze dat te warm vind en het hengstje kent geen stal.

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby


Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:58

Ik heb er niet veel weet van, maar de paar hengsten bij ons op stal reageren op elke merrie hengstig of niet. Dus of het wat zegt over jou merrie of ze henstig is of niet. Ik denk van niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 05:28

Heeft je DA je merrie wel eens gescand? Dan kan hij nl zien of ze een follikel aan het ontwikkelen is.

Ik weet niet hoe lang je dat hengstte nu hebt maar soms gebeurt het dat merries alleen echt hengstig tonen als er een echte hengst is.

Ik zou om die rede ze ook zeker gescheiden houden. Want anders heb je een veulen van een niet gekeurde hengst.

Hoe gedraagt je merrie zich naar de andere merries?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 09:46

Ze is nog niet gescand omdat hij er nog niet is op gekropen, buiten heel misschien eergisteren avond als ze toen al hengstig zou zijn geweest. Merrie liet hem overdag nog niet in de buurt komen.
Heb hem nu ongeveer een maandje en hij heeft dit nog niet eerder gedaan.
Normaal is hij gekeurd want kan dekbonnen bekomen bij een stamboek maar dit ben ik nog allemaal aan het nagaan en laat hem zeker en vast ook inschrijven bij het nmprs.
Naar andere merries is ze heel erg close, als ik mijn merrieveulen (niet van haar) uit de weide haal staat ze de hele tijd te roepen naar haar.

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:57

Luna2006 schreef:
Ze is nog niet gescand omdat hij er nog niet is op gekropen, buiten heel misschien eergisteren avond als ze toen al hengstig zou zijn geweest. Merrie liet hem overdag nog niet in de buurt komen.
Heb hem nu ongeveer een maandje en hij heeft dit nog niet eerder gedaan.
Normaal is hij gekeurd want kan dekbonnen bekomen bij een stamboek maar dit ben ik nog allemaal aan het nagaan en laat hem zeker en vast ook inschrijven bij het nmprs.
Naar andere merries is ze heel erg close, als ik mijn merrieveulen (niet van haar) uit de weide haal staat ze de hele tijd te roepen naar haar.



Maar het is nu niet echt het seizoen om (goed)hengstig te worden. Pas van het voorjaar op goed gras en zon op het lijf komt dat weer goed op gang.

Scannen is ook niet alleen maar bedoeld om drachtigheid te bevestigen. Je kan er ook mee kijken of de merrie al een mooi ei ontwikkeld.

Wat voor een ras en type is de merrie? En is de hengst van hetzelfde ras en type?(niet dat dat voor de hengstigheid terzake doet)

Edit: hengst is een mini. Merrie ook?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 16:36

Merrie is inderdaad een mini maar papierloos. Is dus ook niet de bedoeling om met haar te fokken.
Ben wel van plan keuringen te doen met het hengstje.
Weet niet juist hoe het bij het nmprs zit maar als ik het zo lees, moest mijn merrie dan toch drachtig zijn (waar ik helemaal niet vanuit ga omdat hij eigenlijk niet bij haar is geweest), kan ik het veulen gewoon inschrijven omdat ik een dekbon heb, ookal is het van een ander stamboek en het veulen zal niet boven de meter uitkomen.

Don't shoot me if I'm wrong, ben enkel bwp veulens gewoon van op stal

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:27

Mijn merrie toonde ook nooit hengstig, heb er toch 3 veulens bij gefokt. Alleen de DA kan dat zien dmv scannen als je merrie niet toont.

YvonneV
Berichten: 8770
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:49

Pantykous schreef:
Mij Alleen de DA kan dat zien dmv scannen als je merrie niet toont.


Een hengst weet dat ook feilloos.

Sorry maar ik vind het maar een vaag verhaal.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:51

merrie scannen en kijken of ze vruchtbaar kan zijn ;)
gewoon op het oog ' ze wordt niet hengstig dus is niet vruchtbaar' is grote onzin.
heb hier ook een merrie gehad die nooit hengstig verdrag vertoonde maar toch wel voor de volle 100% vruchtbaar was hoor, kwam het volgend jaar gewoon een veulen uit ;)

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:55

hoe oud is je hengst overigens?
als je er toen der tijd een jonkie bij heeft gezet kan het best wel eens zijn dat meneer nu pas doorheeft dat hij over die dames heen moet :P haha

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:13

yvonnedv schreef:
Pantykous schreef:
Mij Alleen de DA kan dat zien dmv scannen als je merrie niet toont.


Een hengst weet dat ook feilloos.

Sorry maar ik vind het maar een vaag verhaal.


Dat snap ik, maar zij dacht dat haar merrie niet vruchtbaar was. Dat kan alleen een DA bepalen.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:19

Mijn merrie toont nooit hengstig thuis, ze staat met alleen merries. Twee jaar terug heeft ze tijdelijk bij een ruin gestaan en na een paar weken was ze zo hengstig als wat. Dus ze zou best vruchtbaar kunnen zijn.
Wil je een veulen met haar fokken? Anders zou ik haar echt niet zomaar bij de hengst laten lopen en eerst goed onderzoeken of ze echt niet vruchtbaar is.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 21:29

Hengstje is 12 jaar en heeft een 1ste premie veulen in België (weet wel niet bij welk stamboom) dus hij weet wat dekken is.
Ze stond in der tijd dat mijn dierenarts dat zei ook bij een falabella hengstje, toen wel om te fokken, maar hier is ze nooit drachtig van geraakt. Heeft er ook nooit opgezeten. Dit zou natuurlijk ook aan het hengstje hebben kunnen liggen...
Daarom dat ik jullie hulp vroeg. Hoofdzaak is niet om te fokken maar moest er per ongelijk eentje komen zouden we het wel niet persé weg doen. Maar gaan ook niet gericht fokken.
Hengstje staat nu ook apart samen met mijn merrieveulen (is al dik een meter 7 dus daar raakt hij niet op en ze is nog niet vruchtbaar)

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

YvonneV
Berichten: 8770
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:45

Luna2006 schreef:
(is al dik een meter 7 dus daar raakt hij niet op en ze is nog niet vruchtbaar)


daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Ik heb wel eens een fjord een KWPN-er zien dekken, de merrie ging er bij liggen

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 21:48

Maar een merrie van een half jaar oud is nog niet vruchtbaar dus dat vorm geen bedreiging, in het voorjaar gaat gewoon het hengstje apart zonder de dames

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Merrie toont geen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:28

Pas toch op! Ik ken een merrie die op twee jaar al een veulen aan de voet had, daar wordt je echt niet blij van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers