10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 17:11

Hallo,

Om even een lang verhaal kort te houden, ik heb een vriend die bijna 10 jaar ouders is als ik (ik ben 18, hij 27).
Ik heb hem ontmoet via internet en we hebben lang gepraat en woonden toevallig in de buurt. Uiteindelijk op het station hier afgesproken en een erg gezellige middag gehad.
Dit is nu 4 maanden geleden. Wij hebben nu bijna 3 maanden iets.

Maar waar ik eigenlijk mee zit is het volgende..
Mijn moeder en haar vriend accepteren het volledig, vooral nadat ze hem hebben leren kennen. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt. (alles is hier vrij bespreekbaar). Maar zijn moeder accepteert mij absoluut niet. Niet omdat ze mij niet mag, maar omdat ik 'niet in het plaatje pas'. Dit is helaas letterlijk gezegd. Nu weet ik wel dat het niet om mij persoonlijk gaat en alleen maar om een stom getalletje. Maar toch trek ik het me ergens wel persoonlijk aan.

Ook zijn veel reacties uit mijn klas, waarvan veel 2 jaar jonger zijn, ook niet al te best. En daar had ik wel rekening mee gehouden maar toch. Dat er zo over mijn vriend word geoordeeld vind ik echt jammer. Hij zou een 'vies, oud mannetje' en een 'pedo' zijn. Nou, dat gaat wel erg ver!

Natuurlijk laat ik hun lekker gaan want dit het laatste jaar op deze school etc etc maar het blijft gewoon jammer. Hij heeft ook gepraat met zijn moeder wat ze redelijk opvatte.

Moest het gewoon even kwijt!


ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:26

Vervelend al die nare reacties! Op die leeftijd vind ik 10 jaar niet meer zo veel dat het onoverkomelijk is. Misschien dat je moeder en haar vriend jou nog jong vinden voor je leeftijd? Of dat je moeder het sowieso 'eng' vind dat je ouder wordt en een relatie hebt? Haar kindje wordt dan ineens wel erg duidelijk volwassen!
Hopelijk draaien ze bij met verloop van de tijd!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:27

Ai wat vervelend! Nou ja, laat ze maar lekker, zolang jullie het maar fijn hebben! En misschien draait ze wel bij over een tijdje...

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:29

Ais, TS zegt duidelijk daar haar moeder en vriend het volledig accepteren. Het is de moeder van haar vriend die er problemen mee heeft.
TS, wat een vervelende situatie. Hopelijk trekt het snel bij. Op die leeftijd ben je beide volwassen en verstandig genoeg om te bedenken of dit leeftijdsverschil je wel of niet iets uitmaakt. Zolang jullie gelukkig met elkaar zijn moet de rest van de wereld daar maar genoegen mee nemen!

ijslandfan

Berichten: 598
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:29

Ik heb wel eens een vriend van 17 jaar ouder gehad.
Zolang jullie er geen last van hebben,niets van aantrekken. Zijn moeder moet waarschijnlijk even wennen aan het idee dat "haar perfecte plaatje" er ook anders uit kan zien.
Gefeliciteerd he,met je vriend! Genieten samen!

Koos onderschriftloos

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:38

PineApple schreef:
Ais, TS zegt duidelijk daar haar moeder en vriend het volledig accepteren. Het is de moeder van haar vriend die er problemen mee heeft.

Ik zie het, ik dacht echt dat er stond dat haar moeder en vriend het accepteerden gevolgd doordat haar moeder dacht vond dat het niet in het plaatje paste. Laten we het er op houden dat het gelukkig bijna weekend is! :Y)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:53

Of een leeftijdsverschil te veel is word denk ik meer gebaseerd op levensfases. Iemand van 12 met 20 kan niet, 18 en 27 in dit geval vind ik wel kunnen. Lijkt me ook dat jij zelf oud genoeg bent om te weten wat je voor iemand voelt en of het goed voelt. Misschien moet zijn moeder er nog even aan wennen, geef het wat tijd. Als ze niet wilt bijtrekken eventueel een gesprek met je vriend er bij? Als ze het dan nog niet accepteert zou ik zeggen pech. Jullie houden van elkaar dus dan zou het niet echt uit moeten maken wat andere vinden. (Al kan ik begrijpen dat dat lastig is als het familie is)

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:09

Grinnik. En als een man van 45 z'n vrouw van 42 inruilt voor een lekker ding van net 30, dan kan het opeens wel en is het verschil nog veel groter :D
Oftewel, 9 jaar is echt zo'n enorm verschil niet, en wordt gevoelsmatig alleen maar minder naarmate je ouder wordt. En tegen de tijd dat je samen bejaard bent dan gaat het weer opspelen, misschien. Maar goed, dan ben je 50 jaar verder...

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 18:17

Oh had ook niet anders verwacht dan dat er reacties op zouden komen uit mijn omgeving.. Had alleen wat minder grove verwacht. Helaas!

Vind het toch wel fijn dat er ook mensen anders over denken. Want ik ben mentaal gezien wat ouder en hij iets jonger. Dus in dat opzicht past het mooi. En levensfases, nog niet tegenaan gelopen. Maar dat zal vast nog wel gebeuren haha

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:20

Ik was altijd heel erg tegen dat soort relaties. Totdat mijn zusje een relatie kreeg met een man die 25 jaar ouder is. Zij 20 en hij 45. Het gebeurde op vakantie, hij is de broer van een vriendin van mijn ouders. Mijn ouders hebben de vonk ook zien over slaan en toen ze na de vakantie nog eens terug wilde wisten ze genoeg. Nu wonen ze samen en gaat dat heel goed. Echte liefde kan je niet sturen. Geen idee of het duurzaam is in de toekomst, maar op het moment gaat het erg goed dus dat telt. Dat geldt eigenlijk voor iedere relatie met groot leeftijdsverschil. Enig struikelpunt is als één van de partners onder de 18 is, daarmee is oppassen geblazen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:24

In en uitademen, lekker laten gaan.
Jij bent gelukkig met hem, en gelukkig hoef je niet gelukkig te worden met je omgeving die er niet mee eens is.
Wees blij dat je "Ouders" (moeder en vriend dus) het accepteren, want veel gevallen is dat niet zo.

Over een jaar, zul je die oordelen niet eens meer horen.

Ik heb het ook genoeg gehad, en sommigen proberen het nog "Ja ik vind het pedofilie" -- Mooi voor je, zit ik niet mee, ik moet gelukkig worden met mijn partner niet jij!--- "Ik vind je, omdat je met een ouder persoon gaan naïef" ---- Prima, jij je zin....Next!!--- "Hebben jullie daar geen last van?" -- Nee, anderen meer dan wij--- En veel groffere dingen....waarvan je denkt -.-"

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:24

Zijn moeder is vast bang dat ze met zo'n jong vriendinnetje nog héél lang moet wachten op kleinkinderen :P
Ik en mijn vriend schelen ook 12 jaar, ik was 19, hij 31, maar we merken er nog steeds niets van.
Anderen hebben er trouwens vaak wel een mening over, die variëren van: Zooo, dat doe je goed, zo'n jong chickie aan de haak slaan (tegen mijn vriend), of: Wow, is ie écht 33, dat zie je er ook niet aan af! (tegen mij), maar ook: Ja want jij hebt zo'n hele ouwe vriend he? of: Jij valt op oude mannen. (Neeheeee! ik val op LIEVE mannen)
Maarja iedereen mag zn mening hebben, als ie lief voor je is moet je er verder niets van aantrekken, ze wennen er wel aan :j

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:25

Mijn vriend is ook 9 jaar ouder en hij zit er soms wel mee dat ik zoveel jonger ben. Niet omdat ik 'kinderachtig' zou zijn, maar hij heeft de wereld zo wel al bijna gezien en ik ben nog volop aan het studeren. Gelukkig wilt hij mij de kans geven om zelf 'groot' te worden zelfs als dat het (tijdelijke) einde van onze relatie zou betekenen en dat waardeer ik wel enorm. Ik denk ook dat dit belangrijk is voor jou en dat je niet zou willen stoppen met je studie voor je vriend. En natuurlijk zijn er voorvallen die bij andere koppels van gelijke leeftijd niet voorkomen, maar dat nemen we er wel bij.

Zijn ouders en de mijne maken er ook geen probleem van, al benut mijn moeder wel elke kans om mij er attent op te maken. Ze doet dan soms ook alsof mijn vriend al bejaard is als ik 30 ben :')

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:26

Nou ik zal je even helpen mijn ouders schelen 25 !! Jaar en zijn al 30 jaar samen gelukkig!! Boeie dat er leeftijd verschil is!
Jullie moeten gelukkig zijn

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:31

Vanaf mijn 15e verliefd tot over m'n oren op een 10 jaar oudere man. Natuurlijk kon dat niet. Zelfs strafbaar, als we echt wat zouden krijgen.
Nu 23 jaar later, houd ik nog steeds zielsveel van hem, zijn wij getrouwd en hebben een zoontje. Als t echte liefde is..... Komt er niets tussen.

Kerstmuts

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 18:37

Maralyn
Vooral docenten etc vinden dat ik een vader-figuur zoek. Die krijg ik ook erg vaak. Slaat ook nergens op.

XLeandrosX schreef:
Vanaf mijn 15e verliefd tot over m'n oren op een 10 jaar oudere man. Natuurlijk kon dat niet. Zelfs strafbaar, als we echt wat zouden krijgen.
Nu 23 jaar later, houd ik nog steeds zielsveel van hem, zijn wij getrouwd en hebben een zoontje. Als t echte liefde is..... Komt er niets tussen.


Leuk om te horen! Voor jou heeft het dus heel erg mooi uitgepakt! Daar zijn wij nog lang niet haha

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:40

ilaan schreef:
Maralyn
Vooral docenten etc vinden dat ik een vader-figuur zoek. Die krijg ik ook erg vaak. Slaat ook nergens op.

XLeandrosX schreef:
Vanaf mijn 15e verliefd tot over m'n oren op een 10 jaar oudere man. Natuurlijk kon dat niet. Zelfs strafbaar, als we echt wat zouden krijgen.
Nu 23 jaar later, houd ik nog steeds zielsveel van hem, zijn wij getrouwd en hebben een zoontje. Als t echte liefde is..... Komt er niets tussen.


Leuk om te horen! Voor jou heeft het dus heel erg mooi uitgepakt! Daar zijn wij nog lang niet haha



Mooi negeren!!! Jij weet wat goed voor je is.
Liever 10 jaar ouder, dan 2 jaar ouder en een negatieve invloed op je hebben ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:44

lekker laten gaan.. ik ken mijn vriend nu zo'n 5 jaar, en hebben nu zo'n 4 maanden een relatie(hij heeft in die 5 jaar de eerste 4 jaar een andere relatie gehad) en wij schelen 11 jaar. ik ben 20 en hij 31. mijn vader had er ook moeite mee.. vanwege het grote leeftijds verschil. maar ja weetje t is toch iets wat je zelf voelt. t zal mij mn reet roesten wat anderen er van vinden, t probleem in de leeftijdsverschillen is vooral denk ik over later, bedoel als ik dalijk 50 ben is hij al 61. tenminste zo hoor ik t steeds van anderen.

zo heeft een vriendin van mij een relatie met een man van 37 zij word eind deze maand 18.. en hij was docent op haar school. dat vind ik persoonlijk vervelender. zeker omdat zij begin volgendjaar bij hem intrekt en al kinderen wil. (hij heeft overigens 2 kinderen uit vorige relatie(huwelijk)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Neon

Berichten: 4923
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:51

Ik heb vanaf mijn 23ste 3 jaar een relatie gehad met iemand die 10 jaar ouder was... ik vond toen het leeftijdsverschil ook maar een getal en niet bestaand...

Als ik er nu over terug denk was dat leeftijdsverschil echter wel degelijk zeer duidelijk aanwezig. .. nu ik er over terug denk was het duidelijk een gevalletje liefde maakt blind... het leeftijdsverschil was wel degelijk aanwezig.. mensen binnen deze 2 leeftijdscategorieën ziitten wel degelijk in andere fase kwa leven... de jonge persoon lijkt daardoor wat fases over te slaan in die relatie... nu zit ik in een relatie met iemand die anderhalf jaar ouder is... dit is veel makkelijker... maar goed, dit is iets wat je niet wilt horen (ik destijds ook niet...)

Ik zou zeggen meid... geniet van jullie verliefdheid... en trek lekker jullie eigen plan en have fun :)

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:58

Niet op al die reacties letten!
Mijn ouders verschelen bijvoorbeeld wel 20 jaar! Klinkt heel gek, maar je ziet het leeftijdsverschil echt niet in hoe ze met elkaar omgaan etc. Mijn moeder is nu 43 en mijn vader 64.
En mijn half zus is 27, terwijl haar man al bijna 40 is.

Hierdoor vind ik een groot leeftijdsverschil al vrij normaal :)
Maar laat ze dat maar lekker zeggen. Als jij weet dat het goed is, dan is het goed.

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:03

Mijn zus is 23 en haar vriendin is 41(dat zou je haar absoluut niet geven though), double "trouble" dus, lesbisch en een huge leeftijdsverschil.

In het begin was het een beste schok voor ons alle, al was het stukje van lesbische in dit geval niet een probleem en is door iedereen altijd geaccepteerd. Maar het heeft een tijd geduurd voordat de familie het geaccepteerd had. Maar ze waren allebei vrij instabiel geestelijk en hebben elkaar helemaal uit de put getrokken.
Nu zijn ze heerlijk samen voor al anderhalf jaar en niemand kijkt er meer van op of aan.

Zoiets slijt meestal wel. Als jij gelukkig bent, moet je je vooral niet laten tegen houden door anderen. Laat je schoonmoeder eens goed weten hoe jullie over haar mening denken, misschien is ook zij voor reden vatbaar.
Zodra zij ziet dat het jullie gelukkig maakt, denk ik echt niet dat zij de moeilijkste zal zijn. Maar nou ken ik deze vrouw natuurlijk niet en kan ik niet in jullie leven kijken, maar ik hoop het allerbeste voor jullie. =)

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:07

Ik ben dan wel iets ouder, maar mijn vriend en ik schelen 9 jaar (ik 23 hij 32).
We hebben nu ruim een jaar een relatie en zijn stapelgek op elkaar. Wij merken het verschil totaal niet.

Wil je een lekkere en mooie taart/cupcakes/cakepops bestellen?
Eline's baksels
http://www.facebook.com/elinesbaksels

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 19:29

Vind het echt fijn om te lezen dat er ook genoeg mensen zijn die zoiets gewoon normaal zien.. Kom ik in mijn omgeving helaas weinig tegen.

Neon
Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik ken mezelf erg goed en als ik merk dat ik hiervan 'slechter' word houd het op. Maar komt misschien omdat hij ook weer een opleiding wil gaan doen en ik volgend jaar ook start met een opleiding.. Kom je toch al wat dichter bij elkaar, of zo zie ik het..

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: 10 jaar leeftijdsverschil vooroordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:38

Probeer het zoveel mogelijk langs je heen te laten gaan. Mensen willen toch iets te zeuren hebben als het niet in hun 'perfecte plaatje' past. Als jullie maar gelukkig samen zijn, daar gaat het om!

Mijn vriend en ik schelen 11 jaar (Ik 22 en hij 33). En tja, soms krijg je te maken met mensen die het 'raar' vinden, maar daar hebben wij schijt aan :D

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:47

Blijf het toch bijzonder vinden dat er dan altijd mensen zijn die zo overduidelijk vinden dat ze hun mening moeten geven... Niet zozeer hier in dit topic, maar als ik lees welke reacties er soms gegeven worden, daar valt m'n mond van open... Enorm respectloos dat andere mensen soms menen de wijsheid in pacht te hebben en jullie te kunnen vertellen wat er mis is in jullie relatie terwijl jullie zelf nergens last van hebben 8)7

Meid, trek je nergens iets van aan, lekker genieten met zijn tweetjes! Inderdaad, leeftijd is maar een getalletje, jullie merken zelf of het werkt. Verschil in levensfase kan een dingetje zijn want als iemand net gaat studeren, vol in het studentenleven stapt en nog thuis woont is dat toch een tikkeltje anders dan iemand die dat allemaal al achter de rug heeft en al een aantal jaren huis & baan heeft. Maar ook dat is niet gezegd dat het daarom zou mislukken, als jullie elkaar de ruimte geven om te groeien en in staat zijn te begrijpen wat de ander nodig heeft en daardoor met elkaar mee kunt groeien, dan is dat toch prachtig?

Ben toch blij dat ik zelf nooit zo van die gekke reacties heb gekregen... Wij schelen ook 9 jaar, ik was 21 toen ik mijn vriend leerde kennen, hij bijna 30. Ik ging net op mezelf, had net een eigen huisje en hij woonde al even op zichzelf. Zijn nu ruim 5 jaar samen en een half jaar getrouwd, zegt ook genoeg denk ik :Y)

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kaatje89 en 170 bezoekers