Wat voor knager?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:31

Een tijdje geleden heb ik een plastic kooi met boven traliewerk gekocht omdat die tijdelijk gebruikt zou worden. Uiteindelijk staat het ding hier doelloos.

Nu wordt mijn dochter binnenkort 9 en vraagt zij al enige tijd om.... Een hamster!

Tja, denk ik dan, een hamster? Hoe leuk zijn die nou eigenlijk? Ik weet zeker dat ze er heel goed voor kan zorgen, dat is in elk geval het probleem niet. Maar... Een hamster?

Misschien hebben jullie nog andere leuke suggesties?

Eisen;
Te hanteren voor een meisje van 9
Niet te duur in aanschaf en onderhoud
Niet te moeilijk in onderhoud
Liefst wel iets wat je ook kan aaien en vasthouden(en (kleine eis van mij, niet iets wat super oud wordt :o )

Wij bieden;
Liefde
Zorg
Creativiteit

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:33

Hoe groot is de betreffende kooi?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:33

Houd rekening met dierenarts kosten!
Ook al wordt het diertje niet zo oud, het heeft wel recht op medische zorg.
Lang niet alle mensen willen dat betalen voor een knaagdier.
Maakt niet uit waar je voor kiest. Of het nou een hamster of een cavia is.
Deze dieren kiezen er ook niet voor om ziek te worden!

En die kosten kunnen best flink oplopen! Heb bijvoorbeeld voor 1 ratje dierenartskosten gehad van ruim 300 euro

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:36

Ik was niet van plan om beestlief zijn nek om te draaien bij het eerste het beste. 300 euro eraan uitgeven doe ik echter pertinent niet. Dan wordt het ingeslapen.

Ik realiseer me dat ik hier misschien mensen mee tegen het hoofd stoot maar in mijn ogen merkt een dier het verschil niet. Zolang ze leven zorg ik er uiteraard goed voor.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:36

Een hamster kan wel heel leuk zijn hoor. Ik had vroeger een dwerghamstertje en die was supertam en erg op mensen gericht. Echt een geweldig beestje.

Wat ook erg leuk is zijn ratjes, maar die hebben wel een stuk meer ruimte nodig dan een hamsterkooi. Ratten zijn sociale dieren (dus altijd meerdere houden) en erg slim en nieuwschierig.

Gerbils zijn ook leuk, maar die kun je weer beter in een terrarium houden aangezien die graag hele gangenstelsels graven. Erg leuk om te zien.

Ik denk dus dat het soort hok je heel erg beknopt in wat voor diertje erin kan, als het echt dit hok moet zijn. Misschien even wat meer info over het hok zodat mensen gerichter mee kunnen denken?!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:39

Hamsters zijn erg leuk, maar hou er wel rekening mee dat ze overdag slapen en het niet leuk vinden om te worden gestoord en dan nog weleens kunnen bijten (en dat kan best hard zijn := )Je dochtertje zal er dan dus weinig aan hebben. 's Avonds en 's nachts zijn ze wakker en kunnen nog best wat lawaai maken. Als het echt voor de gezelligheid is, dan is een hamster dus misschien niet de handigste keus.

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:40

Ratten gaan het op de lange termijn in dit hok inderaaad niet worden. Hij is geschikt als werpbak of ziekenboeg maar niet voor het permanent houden van ratten. Zoals gezegd is het een plastic bak. Hij is ongeveer 80 cm lang uit mijn hoofd en het bovenste deel is van doorzichtig plastic met een traliedak. Op dit moment ruime tralies, die zouden uiteraard voor een hamster worden afgedicht. :)

We zijn inderdaad gebonden aan deze kooi. Ik heb momenteel niet de financiële middelen om minimaal 150 euro uit te geven aan een terrarium of rattenkooi.

Cayenne, daar zat ik dus ook al mee. Wat dat betreft vind ik ratten veeeeeel leuker, maar in een bak als deze is niet erg veel te klimmen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:41

Kleurmuizen?

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:42

Hamsters zitten niet zo goed stil op schoot.
Als de kooi groot genoeg is zou ik liever een cavia nemen, die kan je uren knuffelen en zijn overdag wakker. Worden max 7 en zijn makkelijk in onderhoud.
Het zijn wel groepsdieren dus eigenlijk moet je er minstens 2. En dus ook een grote kooi.
Wat weer wél een voordeel is van een hamster, die zijn solitair en moeten juist wel alleen.

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:43

Mijn ervaring is dat je muizen heel snel ruikt, meer dan bijvoorbeeld ratten. En aangezien we katten hebben zie ik het niet helemaal zitten dat die helemaal knettergek worden van de geur van prooi :=

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:44

Ik heb 2 hamsters. Die ene is echt een schatje, vraagt de hele dag aandacht en is lekker actief.
De andere daarentegen.. Als ik mijn hand in het hok stop dan valt 'ie me aan.
Als je de bovenste versie hebt, dan heeft je dochter er veel aan. Sowieso moeten ze er een uur per dag uit. (Doe ik niet met die 2e, krijg hem geen eens meer uit z'n hok. Ben zo bang dat ik 'm van schrik laat vallen als 'ie me bijt..)
Zou toch voor een hamster gaan.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:45

Een hamster vind ik zelf niet zo geschikt voor kinderen.
Ze slapen overdag en zijn eigenlijk enkele 's avonds en 's nachts actief.
De meeste knagers zijn eigenlijk kijkdieren... dus niet echt knuffeldieren.

Misschien zijn twee cavia's of twee konijnen een optie? Die zijn toch al wat aaibaarder.
Kooien kan je altijd nog tweedehands kopen.

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:46

Caafjes vind ik enorm leuk maar ik wil het groepsdieren niet aan doen om alleen te zitten. :n

Konijnen leven mij persoonlijk te lang. Ik wil er niet 13 jaar aan vast zitten als het toch niet helemaal blijkt te bevallen. :=

LhinnOlijf
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:47

Lente schreef:
Ratten gaan het op de lange termijn in dit hok inderaaad niet worden. Hij is geschikt als werpbak of ziekenboeg maar niet voor het permanent houden van ratten. Zoals gezegd is het een plastic bak. Hij is ongeveer 80 cm lang uit mijn hoofd en het bovenste deel is van doorzichtig plastic met een traliedak. Op dit moment ruime tralies, die zouden uiteraard voor een hamster worden afgedicht. :)

We zijn inderdaad gebonden aan deze kooi. Ik heb momenteel niet de financiële middelen om minimaal 150 euro uit te geven aan een terrarium of rattenkooi.

Cayenne, daar zat ik dus ook al mee. Wat dat betreft vind ik ratten veeeeeel leuker, maar in een bak als deze is niet erg veel te klimmen.

En marktplaats dan?
Daar kan je al leuke (60-120cm) aquaria tegen komen voor 30-50E. Wellicht is dat een optie.
Ik weet dat mijn oom en tante een rattenhok zelf in elkaar gezet hebben, kosten uiteindelijk rond de 30E.

Er zijn via facebook ook zat ruil pagina's te vinden. daar zou je een leuke boeken/ ladekast incl (!) deur vinden en dat ombouwen tot klimhok.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:48

Als je echt iets aaibaars wil dan zou ik voor twee cavia's gaan. Géén konijnen die zijn vaak té heftig voor kinderen. Hamsters zijn leuk maar vooral kijkdieren.

Aan de andere kant als ze een hamster wilt waarom niet? Mooi groot hok (aquariumbak oid kun je met een beetje rond kijken zelfs gratis ophalen zoek maar naar een lekke aquariumbak) waar je ook goed naar het diertje kan kijken. Goede afspraken maken over de verzorging en dan moet het ook wel goed komen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 06-12-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:49

Hamsters leven wel kort. 1.5-2 jaar. ^
Die van mij zijn nu ruim 2 jaar maar die hebben nog geen zin om dood te gaan, dus kan ook 3 jaar worden.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:51

Je kan bij een opvang vaak ook dieren op proef nemen. Als het dan na die periode niet bevalt kan je ze altijd terugbrengen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:52

En ze is ook al 9 natuurlijk. Geen 4 meer.
Ik zou een syrtje van een fokker best aandurven.

Elleen
Berichten: 568
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:57

Ik had op die leeftijd ook een hamster ( een dwergje ) was ik erg gek mee maar het was meer een kijkdier dan een knuffel.
Ik zou eerder voor 2 cavia's gaan.
Er staan genoeg goedkope kooien ( vaak met cavia's ) op marktplaats. Of bij opvangen, daar hebben ze vaak ook gebruikte kooien voor een prikkie. Veel succes!

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:01

*speurt stiekem toch op marktplaats naar kooien omdat ratten toch echt de leukste zijn*

Het is echt geen kind dat haar dier zou negeren. Maar ik wil wel dat haar eerste huisdier een succesverhaal wordt en dat het niet uiteindelijk complete tegenzin gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:29

Als je toch voor ratten gaat zit je zo aan die 300 euro dierenartskosten die je er niet voor (over) hebt. Ik zal nu wel de knuppel in het hoenderhok gooien, maar waarom schaf je dieren aan als je het geld er niet voor hebt, of het er niet aan wil besteden?

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:31

Ik heb nog nóóit 300 euro hoeven uitgeven aan mijn ratten. Zelfs niet aan tumor-operaties, abcessen, antibiotica en inslapen.

Ik geef geen tonnen geld uit aan een dier. Omdat ik simpelweg mijn geld beter kan besteden. Zoals gezegd, ik laat een dier echt niet creperen, maar als het de kosten niet waard is neem ik afscheid.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:35

Ratten zou ik ook afraden. Niet vanwege de dierenartskosten maar juist omdat ze zo gevoelig zijn en tumoren gaan vormen. Nu kan elk dier wat krijgen en hebben Russische dwerghamsters ook wel de neiging als ze echt oud worden gezwellen te vormen maar bij ratten weet je eigenlijk wel zeker dat ze niet oud gaan worden en altijd ziek worden/gezwellen krijgen en je ze daarom moet laten opereren of zelfs inslapen.

Het hebben van een ziek dier is voor een jong kind echt niet fijn. Die maken zich dan dag in dag uit zorgen als ze om het diertje geven. Kun je beter voor een Syrische hamster gaan die in principe gezond oud wordt en door ouderdom inslaapt (uitzonderingen daar gelaten).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:37

TS geeft in haar openingspost aan dat ze iets wilt dat niet heel erg oud zal worden, dus dan zijn ratten best een logische optie.

Lente
Berichten: 27777
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:41

Ik ga inderdaad niet voor een schildpad of een papegaai of zo (los van het feit dat dat geen knagers zijn :') ).

Een rat heeft tegenwoordig een minder hoge leeftijdsverwachting dan vroeger maar een jaar of 3 max is prima.