[GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

[GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:32

Teken mee!
Iedere maand een ander ras. Met informatie over het ras en foto's om na te tekenen.

De regels:
- Alleen foto's gebruiken die gebruikt mogen worden! Zorg voor toestemming van de fotograaf. Foto's die hier worden getoond mogen ook gebruikt worden.
- Alle materialen mogen gebruikt worden.
- Er staat geen maximumtijd voor.
- Alle tekeningen worden in dit topic gedeeld. Ook als de maand al verlopen is. Zo houden we de rassen bij elkaar.
- Feedback word op prijs gesteld. Maar opbouwend en vriendelijk gebracht.
- Geen discussies
- Geen verkoop of aanvragen. Handel dit per pb af.


Ras 1
DE FRIES

Basisinformatie
Ras warmbloed
Type barokpaard
Gebruik tuigpaard, dressuur

Eigenschappen
Stokmaat 155 - 170 cm
Hoofd fijn, rechte neus
Benen stevig
Kleuren zwart
Aftekening geen
Beharing lang, vol en golvend
Behang zwaar
Karakter kwiek, leergierig, mak

Fokkerij
Afgeleid ras Arabo-Fries
Stamboek FPS

Paard
Het Friese paard is het oudste inlandse raspaard van Nederland. Zijn wortels gaan ver terug in de tijd. Al in de 13e eeuw was de Fries bekend en tegenwoordig vertoont het nog steeds duidelijke overeenkomsten met zijn verre voorouders.
Friese paarden werden waarschijnlijk al meer dan drieduizend jaar geleden gebruikt. Uit oude bronnen blijkt dat het paard al gebruikt werd door de Romeinen, die het ras zeer waardeerden. Ze namen de Fries mee als oorlogspaard tijdens de veldtocht naar Engeland. Ook in de Middeleeuwen werd de Fries vooral als krijgspaard gebruikt. Gedurende de Tachtigjarige Oorlog leverden kruisingen met Spaanse paarden, voornamelijk Andalusiërs, een actief en veelzijdig type Fries op.

Kenmerken
Het Friese paard is een sierlijk ogend paard met veel behang en een fiere houding. Het lichaam is compact en sterk.
Haren
De manen zijn lang, vol en golvend, evenals de staart.
Hoofd
De Fries heeft een fijn hoofd met korte, spitse en beweeglijke oren.
Hals
Hoge hals aanzet, lang, licht gebogen.
Schouders
De schouders zijn krachtig ontwikkeld.
Benen
Tamelijk kort, maar stevig, lang behaard en met een vetlok.

Kleur
Een Fries is vrijwel altijd zwart zonder aftekeningen. Aftekeningen zijn dan ook verboden, hoewel een klein kolletje een enkele keer door de vingers wordt gezien. Een enkele keer komt er een zeer zeldzame bruine variant voor.
Schofthoogte
Tussen 1,55 m (voor opname in het stamboek) en 1,70 m. Op driejarige leeftijd wordt 1,60 m als ideaal beschouwd.

Gebruik
Bekend zijn de Friezen vooral van de shownummerrubrieken, waarin ze voor de Friese sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in Friese klederdracht. Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen en op zondag voor de koets gespannen werd als de familie naar de kerk ging. Maar ook onder het zadel presteert de Fries goed. De Fries heeft duidelijk aanleg voor dressuur en hij wordt ook veel gebruikt als hogeschoolpaard bijvoorbeeld in het circus.
De Fries is niet geschikt voor de springsport. De galop van de Fries wordt hoog gesprongen en 'zit' zeer aangenaam, en de snelheid verschilt per paard. Om over wat hogere hindernissen te kunnen komen, moet een paard 'basculeren': de schoft wordt het hoogste punt van de bovenlijn, die min of meer vlak wordt. Dat is tegengesteld aan de 'opgerichte' houding waarvoor het dier gefokt is.
Ook is het Friese paard er bij de inhuldiging van schaatskampioenen. Als de schaatsers in ijsstadion Thialf in Heerenveen een schaatswedstrijd winnen, dan worden ze rondgereden in een arreslee met Friese paarden ervoor.
Ringrijden gebeurt in West-Friesland vanuit een Friese sjees.
Het ras wordt wordt ook gebruikt in de Amerikaanse filmindustrie. Bij gebruik in historische verfilmingen is dit meestal historistisch niet accuraat, aangezien het ras in zijn huidige verschijningsvorm niet ouder is dan vierhonderd tot zeshonderd jaar. Het Friese paard is te zien in onder meer Eragon, The Mask of Zorro, Alexander en The Chronicles of Narnia, en ook in Clash of the Titans, waarin twee Friese paarden beurtelings het gevleugelde paard Pegasus spelen.[1]
Karakter
De Fries is vriendelijk, levendig maar mak, intelligent, leergierig en trouw. Verder is hij een gewillige werker. Ook heeft het fries paard een koel hoofd en is daardoor zeer geschikt voor recreatief rijden en buitenritten en is ook zeer geschikt voor dressuur vanwege de hoge knieactie en zijn betrouwbare gedrag.

Fokken
In de negentiende eeuw werd de drafsport populair en fokkers probeerden de al hoog grijpende draf te verbeteren door te kruisen met dravers. Daardoor werd de Fries nog lichter van bouw en minder geschikt voor het boerenwerk. In de jaren zestig werd het Friese paard met uitsterven bedreigd. Slechts duizend paarden stonden nog ingeschreven in de registers van het stamboek. Dankzij de inzet van een klein aantal fokkers die het Friese paard wilden behouden is er niet gekruist met andere paardenrassen en beschikken we nu nog over een Fries paard. In 2003 waren er zelfs alweer veertigduizend Friese paarden. Het ras heeft wereldwijd bekendheid en populariteit verworven bij paardenliefhebbers.
Tegenwoordig is de Europese Arabo-Friezen Stamboek (EAFS) bezig een klein deel Arabische volbloed in het Friese paard terug te fokken, om ze meer geschikt te maken voor de sport. Arabo-Friese paarden worden niet opgenomen in het Koninklijk Friesch Paarden Stamboek (KFPS).
Friese paarden in de sport
De Belgische dressuurruiter Peter Spahn reed samen met de hengst Adel 357 mee in de internationale Grand Prix. Ook de dekhengst Goffert en zijn amazone namen deel aan een Grand Prix (in Amerika). De hengst Adel is na de hengstenkeuring in januari 2009 met pensioen gegaan. Peter Spahn rijdt momenteel internationaal Grand Prix met de Adel-zoon Anders 451. Een andere Adel-zoon is in 2010 doorgedrongen tot de Grand Prix (Hearke met Kristel van Duuren-Bodewes). Ook de paarden Tietse en Ielke zijn startgerechtigd voor de Grand Prix.

bron wikipedia


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's:
http://www.flickr.com/photos/27875041@N ... 482962909/

Veel plezier!!

Volgende maand:
Haflinger!
Heb jij foto's? Pb me dan even.

joann123

Berichten: 1296
Geregistreerd: 18-12-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:38

Ik doe mee

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:41

Leuk!
Mochten er dingen niet helemaal duidelijk zijn of onduidelijk instaan vraag het dan gewoon even ;)

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:45

Als je niet goed kan tekenen mag je dan ook een poging wagen?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:46

Mando schreef:
Als je niet goed kan tekenen mag je dan ook een poging wagen?

Zelfde vraag hier :+

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:48

Tuurlijk iedereen is welkom! Leuk juist.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:49

Oké! Dan ga ik dadelijk even kijken welke ik ga tekenen.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:52

Wacht ik wil meedoen. Hoe serieus moeten de tekeningen zijn? Echt realistisch of mag ik mijn iets te enthousiaste fantasie ook de vrije loop laten gaan?

Louis71

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-10-13
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:57

Zal ik dan ook een poging wagen,dat zal Nine1987 vast waarderen.Ik ben komende week toch vrij :-)

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 14:03

Warboel, iedereen mag meedoen in zijn eigen stijl. Dus wat jij internetwaardig vind.
Dat mag een schets van een paar minuten zijn, maar ook een compleet uitgewerkt kunstwerk van zoveel uur.
Maar... De FRIES moet herkenbaar zijn. Dat geld straks ook voor de andere rassen.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:05

Gaaf idee, ik wil graag mee doen <3

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:08

Gaaf ik ga straks wat proberen!

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:10

Leuk al die reacties!!
Ik zie uit naar de eerste werken. Hoewel ik snap dat dat nog even kan duren hoor :D

Ik ga trouwens mijn best doen om steeds in de eerste week van de maand een topic klaar te hebben.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:12

Ik kan voor geen meter tekenen, maar ga wel jullie creatie's volgen

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:46

[img]javascript:Grootformaat();[/img]

niet dat ik zo snel teken, maar had er nog maar net één getekend, dus ik vond dat dat ook nog wel mocht :o

niet letten op de slechte foto...

theedoos

Berichten: 294
Geregistreerd: 19-01-12
Woonplaats: Ergens in de Hoeksche Waard

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:53

Leuk Daisyree, ik probeer van de week ook een poging te wagen!
Als ik er de tijd even voor heb met Esmee :)

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:55

We kunne je foto niet zien caaramel

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:56

Hebben jullie mooie foto's nodig om na te tekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:56

Wat een leuk idee! Ik kan niet tekenen maar ik kijk graag mee!

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:59

Gaaaff! Misschien doe ik wel een keer mee, misschien word ik gewoon een stille meelezer.

Anoniem

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:04

Wat leuk!! Ik heb net gisteren mijn tekening van Eefje af (van Aurelia) en ben benieuwd naar meningen. :j

Afbeelding

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:05

Leuk! Ik wil wel mee doen! :)

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:05

Wauw super mooi !

Mag ik vragen waarmee je dat gedaan hebt?

Anoniem

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:06

Met Gimp. :j

Anoniem

Re: [GAME] Een ras per maand- 1. De Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:07

Heb je het stuk achter de oren niet gedaan of lijkt dat maar zo KK?