Zadel drukt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:59

Hey,

Ik heb meer dan een half jaar geleden een fjord gekocht, daar zat haar eigen zadel bij. Zadel zit lekker, mooi van leder en ziet er nog best mooi uit maar toen ik haar kocht had ze witte plekken op haar schoft. Laatst zei iemand me dat het zadel van mijn fjord erg knelt op haar schoft, dat klopte want als ik druk uitoefende dan knelde het echt.

Maar wat nu? Verder ligt het zadel goed.
Zadel kiept niet naar voren of naar achter, gaat niet over de laatste wervel heen en haar schouder is vrij.

Moet ik een nieuw zadel of kan dit opgelost worden?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar


beestenfreak

Berichten: 1312
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:03

als je erop zit en je kunt geen/nauwelijks meer een hand tussen het zadel en de schoft doen lijkt het mij dat je toch wel toe bent aan een nieuw zadel. zadelpasser laten komen is sowieso geen slecht idee.

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:05

Of je een nieuw zadel nodig hebt kunnen wij je niet vertellen. Omdat wij je paard en zadel niet kunnen zien. Het beste kan je dit na laten kijken door een zadelpasser, die kan zien of dit nog aan te passen is of dat je een ander zadel nodig hebt, en heeft eventueel ook wel geschikte zadels voor je paard.

Roos1610

Berichten: 76
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Wijchen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:06

Ik zou er een zadelmaker bij halen

<3 Fender en James <3

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:08

Ik ben van mening dat je er een zadelmaker bij moet halen. Mocht hij echt over de schoft heen zakken en gaan knellen daar is een frontriser nog een idee , heb zelf 1 van wintec omdat ik een merrie heb met een onwijs hoge schoft waar elk zadel anders op zakt.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello


Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:11

Ik kan vanavond wel even een foto maken, dat is geen probleem. Ik ben al een heletijd het denken aan een nieuw zadel, als dit nodig is krijgt ze die natuurlijk maar dan moet ik wel even gaan sparen.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:17

Ik heb in je geschiedenis terug gelezen dat je pony ook best met zijn gewicht schommelt , misschien is een zadel met een verwisselbare boom wat voor hem. Hoeft niet persee een nieuwe te zijn toch?

2e handse zijn best te betalen.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:18

Ik ben het zoeken naar een wintec zadeltje, de zadelpasser heeft tweedehands wintecs vanaf 200 euro.
Dat vindt ik te doen, ik denk dat ik dan in januari/februari een nieuw zadel heb. :)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:19

Misschien kun je hem vragen of je er een week of 2 mee proef mag rijden

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:24

Dit is het zadel, dit is van juni. Mijn fjord is nu wel wat afgevallen maar knelt alsnog.

Afbeelding

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:30

Kan zijn dat het juist op de schoft komt doordat je paard is afgevallen. Geen idee of het bij ouw zadel kan, maar bij sommige merken kan een zadelmaker de boom versmallen zodat het zadel meer ruimte geeft bij de schoft. Zadel lijkt op deze foto al wat voorover (dus meer richting de schoft) te liggen. Misschien ben je klaar met versmallen en/of opvullen van dit zadel en heb je geen nieuw nodig.

(ook wel opletten dat je dekje deze plekken niet veroorzaakt, altijd omhoog trekken :j)

life does not have to be flawless to be good

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:32

Ik zou gewoon eerst een zadelmaker eens laten kijken. Misschien zijn er nog aanpassingen te maken aan dit zadel. Wel zou ik eerst laten nakijken voordat je weer gaat rijden. Een zadel dat knelt is best pijnlijk. Dus ik zou er wel eerst werk van maken om te zien hoe het er nu voorstaat met het zadel voor je weer gaat rijden met het zadel.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:35

Om de zadelpasser tot bij mij te laten komen kost al 50 euro, vullen kost ook 50 euro of meer.
Dan wacht ik liever even tot janauri/februari dan heb ik genoeg geld en kan ik evt een nieuw zadel aanschaffen zonder voorrij kosten. :)

En totaal niet rijden is helaas niet te doen, anders wordt ik letterlijk gekatapulteerd.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:54

Als het zadel knelt, zeker niet mee doorrijden. Veel paarden zullen puur op karakter er gewoon mee door lopen terwijl het echt pijn doet. Ik zou eerst een zadelmaker laten kijken voordat je weer met dit zadel gaat rijden. Misschien zijn er meer mensen op stal die willen laten controleren of hun zadel (nog) goed ligt. Op die manier kunnen jullie de kosten delen.

Tot wel 45% korting op het gehele assortiment winterdekens!!
http://www.paardendekens.net

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:57

Bij ons op stal komt bijna nooit de zadelpasser dus ik kom er alleen voor op te draaien.
Het probleem is dat ik pas januari/februari genoeg gespaard heb dus dan moet ik 2 maanden uit de running en dat is niet te doen met mijn ronde fjord die 6 keer per week getraind wordt. ;(

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:59

Samblabla schreef:
Bij ons op stal komt bijna nooit de zadelpasser dus ik kom er alleen voor op te draaien.
Het probleem is dat ik pas januari/februari genoeg gespaard heb dus dan moet ik 2 maanden uit de running en dat is niet te doen met mijn ronde fjord die 6 keer per week getraind wordt. ;(


Dit gaat even heel onaardig klinken misschien, maar ik bedoel het goed: die 6 keer per week trainen is niet 6 keer per week trainen maar 6 keer per week pijnigen.
Met dit zadel moet je er niet meer op gaan zitten. Toen je een paard kocht wist je toch dat je zadel zo'n 2 keer per jaar gecontroleerd moet worden?

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:00

Dan maak ik even een opmerking dat een wintec lang niet altijd 100% past. Bij mij was hij bijv niet passend te krijgen :j ik zou echt een zadelmaker erbij halen en als die zo knelt, niet rijden :n

Als ik zo die t zadel zie heb ik t idee dat hij sws opgevuld moet worden qua kussens. Zwaartepunt van het zadel ligt imo niet in t midden..

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:02

Maar wat wil je dan? Je paard kapot rijden?
Even een extra vraag, stel je paard krijgt wat ben je ook zo 200 euro kwijt, moet hij dan ook tot februari wachten?

Dit is de reden da. Je een spaarpotje achter de hand moet hebben. Heb je het zadel nog nooit laten nakijken? Ook niet zopslim...

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:03

En als je zo blijft doorrijden, kan je geld gaan uitgeven voor een ostheopaat ood.. Lost nog meer dan een zadelmaker. Ga je toch een tijd zonder zadel? Als hij drukplekken heeft is het toch beter om
Even niet te rijden tot t genezen is volgens mij..!

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 15:04

Nee hoor, is niet gemeen. Ik wist vanaf het begin al alles hoor, ben niet zomaar ergens aan begonnen. Maar ik heb alle opstart spullen moeten aanschaffen (zadel moet) en dat koste me al een fortuin, ik kreeg het paardje cadeau onverwachts. Ik wilde vanaf het begin al een ander zadel maar al verschillende zadels gepast maar het was steeds niks. Ik wilde toen geen wintec maar achteraf is het toch het beste ivm verstelbare boom.

Maar wat moet ik dan 8 weken doen? In rust wordt ze te dik, aan de longe heb ik een raket die me lanceerd, zonder zadel weigert ze omdat het niet prettig is en ik veilig wil kunnen zitten want ze kan nog wel eens gauw 180 graden draaien, grondwerk is niet te doen daar is de bak te druk voor.

Ik zal zometeen wel eens bellen of ik een zadel in termijnen kan betalen want ik heb geen geldboom in de tuin. (Alhoewel ik dat wel graag zou willen hoor) :P

Ze heeft nu geen drukplekken meer, die zijn van de zomer weggetrokken.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:06

Zoals ik al zei, wintec is lang niet zo ideaal als t lijkt. Ja boom is aanpasbaar maar zodra je een hogere schoft nodig hebt, heb je ook een smallere boom nodig, die nog weleens kan gaan knellen als je een breed paard hebt..

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 15:08

Nee oke, maar wintec ligt financieel iets meer in mijn straatje want massimo's zijn ook veel geld.
En als een wintec past, doe ik het. Anders een ander zadeltje die de zadelpasser heeft voor dat geld.

En nee ik wil me paard niet kapot rijden, maar ik heb niet even 200 a 300 euro op zak. Ik heb al vanalles moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:09

Een wintec heeft bovendien ook kussens die denk ik niet bij jouw paardje passen. Die zullen denk ik in de rug gaan steken, omdat winteczadels vrij 'rechte' kussens hebben.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:12

Geen ouders die je aan kan kijken? Wat niet past, past niet en moet je niet mee gaan rijden. Vergeet niet dat je dit zadel ook kan inruilen! Iiig niet rijden met dit zadel

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 15:12

Zo zojuist gebeld het grapje gaat me met alles 500 euro kosten.
En daar spaar ik 4 maanden op. :+

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, fransje23, massiemas, MyChoice, nile, xVerax en 22 bezoekers