Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:35

Pfff, ik ga na me werk meteen een test halen want ik ben nu 3 dagen over tijd en ik maak me ontzettend zorgen.
Ik heb namelijke vorige maand een nieuwe lading pillen gehaald maar omdat mijn Stederil best duur was heb ik van de apotheek een goedkopere variant mee gekregen, ik heb nog gevraagd of die net zo betrouwbaar is maar ze verzekerde me dat er precies hetzelfde in zat als Stederil alleen heeft het een andere naam.
Maar nu ben ik dus 3 dagen over tijd, ik heb trouw mijn pil elke dag genomen.
Mocht het zo zijn dat ik zwanger ben dan moet ik het weg laten halen en wat lijkt me dat verschrikkelijk!!!
Ik weet het... ik loop te hard van stapel....
Zou het kunnen dat als je overstapt naar een ander merk pil dat je dan zwanger word?


Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:37

Heb je in de tijd van de dure pil na de goedkopere pil wel direct door geslikt? Wanneer je daar tussen een stop week houd ben je volgens mij niet meer veilig, althans zo hebben ze dit mij destijds bij de apotheek verteld.

The smell of earth after rain!

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:38

Lijkt me een heel kleine kans(die er overigens wel met elke pil is). Wacht nog een paar dagen voor je paniek hebt, een paar dagen over tijd gebeurt nou eenmaal wel eens ;)

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:39

Kir_Ples schreef:
Heb je in de tijd van de dure pil na de goedkopere pil wel direct door geslikt? Wanneer je daar tussen een stop week houd ben je volgens mij niet meer veilig, althans zo hebben ze dit mij destijds bij de apotheek verteld.

Ik ben na mijn stopweek de nieuwe pil gaan slikken.

@ Azmay: Ik hoop het!!

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:39

Hoe en of de pil bij jou werkt kan ik je ook niet zeggen. Heb alleen een tip voor je: Koop je pil in Frankrijk als je daar eens op vakantie heen gaat. Daar is de pil zeer goedkoop. Als je in de apotheek een doosje laat zien van wat je slikt kunnen ze je vaak wel helpen. Mijn pil komt ook uit Frankrijk, mijn moeder koopt hem voor me en stuurt hem op. Veel sterkte!

Anoniem

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:41

Als je gewoon een stopweek hebt gehouden én op de juiste dag weer bent gaan slikken ben je gewoon veilig. :)

Daantjuh88

Berichten: 1729
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:41

Ik ben ook overgegaan van microginon naar een naamloze variant, was ik de eerste keer dat ik stopte ook niet ongesteld. In de stress.... maar naar paar dagen kwam het wel!

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:43

Ik heb hetzelfde gehad, na de stopweek had ik een goedkopere pil. Maakte me toen er ook wel zorgen om, maar gelukkig is het goed gegaan :)
Misschien dat het bij jou nog wel op gang komt :)

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:44

Arrabel schreef:
Kir_Ples schreef:
Heb je in de tijd van de dure pil na de goedkopere pil wel direct door geslikt? Wanneer je daar tussen een stop week houd ben je volgens mij niet meer veilig, althans zo hebben ze dit mij destijds bij de apotheek verteld.

Ik ben na mijn stopweek de nieuwe pil gaan slikken.

@ Azmay: Ik hoop het!!

Als je naar een andere pil over stapt (ook merkloze variant) mag je geen stopweek houden en moet je dus een keer door slikken.. Zo ver ik van mijn apotheker mee heb gekregen.

The smell of earth after rain!

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:47

Ik kreeg vorig jaar 2x over goedkopere versie van de microgynon ook 2 verschillende merken. Ze zeiden ook het is precies hetzelfde.
Periode werd onregelmatig en tussenbloedingen.
De apotheek wilde me oude pil niet geven.
Ik heb de dokter gebeld nu heb ik de microgynon weer. Ik hoef die goedkope troep niet. Alleen maar ellende.

Zou voor de zekerheid een test halen.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:48

Kir_Ples schreef:
Heb je in de tijd van de dure pil na de goedkopere pil wel direct door geslikt? Wanneer je daar tussen een stop week houd ben je volgens mij niet meer veilig, althans zo hebben ze dit mij destijds bij de apotheek verteld.


Nee hoor dit klopt niet, zolang je stopweek niet langer is dan 7 dagen ben je gewoon beschermd.

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:51

Vanillia schreef:
Kir_Ples schreef:
Heb je in de tijd van de dure pil na de goedkopere pil wel direct door geslikt? Wanneer je daar tussen een stop week houd ben je volgens mij niet meer veilig, althans zo hebben ze dit mij destijds bij de apotheek verteld.


Nee hoor dit klopt niet, zolang je stopweek niet langer is dan 7 dagen ben je gewoon beschermd.

Ik ben regelmatig van pil gewisseld van a merk naar a merk en ook van a merk naar goedkopere variant ik moest dan áltijd doorslikken zodat ik 100% veilig was. Ik denk dus wel dat daar wat in zit anders zeggen ze zoiets niet..

Nu je geen stopweek hebt gehouden wil niet zeggen dat je helemaal niet veilig bent maar de werking zou wel wat minder moeten zijn..

Maar goed ik zou me vooral geen zorgen maken wanneer je je druk maakt blijft het sowieso uit..

The smell of earth after rain!

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:53

Kir_Ples schreef:
Arrabel schreef:
Ik ben na mijn stopweek de nieuwe pil gaan slikken.

@ Azmay: Ik hoop het!!

Als je naar een andere pil over stapt (ook merkloze variant) mag je geen stopweek houden en moet je dus een keer door slikken.. Zo ver ik van mijn apotheker mee heb gekregen.

Nee hoor, onzin..
TS, haal maandag maar een test als je dan nog niet ongesteld bent, je bent hoe dan ook te laat voor een morning after pil en verder doe je er toch niets meer aan wat perse nu zou moeten. Die paar dagen maken het verschil ook niet meer. ;)

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:56

Het komt waarschijnlijk door het overstappen naar een andere pil.
Hoewel de pil hetzelfde werkt zal er waarschijnlijk ietsje minder of meer van een bepaalde stof in zitten waardoor je hormoon huishouding net even in de war kan zijn.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*


Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:59

Denk toch niet dat een apotheker onzin verteld.. ;)

The smell of earth after rain!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:04

Even van wat verschillende websites:

Hoe wissel ik van pil?
Wanneer u om wat voor reden dan ook op een andere pil wilt overstappen, kunt u dit het best met uw huisarts bepreken. Heeft u, samen met uw huisarts, besloten op welke pil u wilt overstappen dan kan dit op verschillende manieren:

Aanbevolen wordt zonder stopweek over te stappen van de ene naar een andere soort combinatiepil, dus op de dag na inname van de laatste werkzame tablet van de vorige pil met de nieuwe pil te beginnen.

Uiterlijk kan na de stopweek van de oude pil met de nieuwe pil worden begonnen. De pil blijft dan betrouwbaar.


----

Verander niet van pil midden in een pilstrip, maar maak de ‘oude’ strip helemaal af. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig.

Wil u liever eerst een stopweek inlassen, dan kan dat ook, maar onthoud dat u nooit langer dan 7 dagen met het slikken van de pil mag stoppen, anders wordt de pil onbetrouwbaar. Starten van de pil later dan na de stopweek heeft tot gevolg dat u de eerste 7 dagen van de nieuwe pilstrip extra maatregelen moet nemen (condooms).

Anoniem

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:05

Er zijn wel oude folders die zeggen dat je niet veilig bent, maar dat is al een poos achterhaald. Daarnaast is bijvoorbeeld antibiotica wisselwerking ook achterhaald tenzij je diarree / braken krijgt van de antibiotica.


FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:06

Jans schreef:
Even van wat verschillende websites:

Hoe wissel ik van pil?
Wanneer u om wat voor reden dan ook op een andere pil wilt overstappen, kunt u dit het best met uw huisarts bepreken. Heeft u, samen met uw huisarts, besloten op welke pil u wilt overstappen dan kan dit op verschillende manieren:

Aanbevolen wordt zonder stopweek over te stappen van de ene naar een andere soort combinatiepil, dus op de dag na inname van de laatste werkzame tablet van de vorige pil met de nieuwe pil te beginnen.

Uiterlijk kan na de stopweek van de oude pil met de nieuwe pil worden begonnen. De pil blijft dan betrouwbaar.


----

Verander niet van pil midden in een pilstrip, maar maak de ‘oude’ strip helemaal af. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig.

Wil u liever eerst een stopweek inlassen, dan kan dat ook, maar onthoud dat u nooit langer dan 7 dagen met het slikken van de pil mag stoppen, anders wordt de pil onbetrouwbaar. Starten van de pil later dan na de stopweek heeft tot gevolg dat u de eerste 7 dagen van de nieuwe pilstrip extra maatregelen moet nemen (condooms).

Ik heb het idee dat het hier gaat om "overstappen" van het specialité (merkpil) naar een generiek middel (merkloos) van dezelfde werkzame stof. Het stukje hierboven is naar mijn mening bedoeld voor het overstappen van de pil met de ene werkzame stof naar een pil met een andere werkzame stof.

Anoniem

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:07

Geldt in principe hetzelfde voor, het zijn toch "andere pillen" ivm andere hulpstoffen.

Bij beide kan je dus met stopweek gewoon overstappen.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:11

ik heb er toch ook nog nooit van gehoord dat je geen stopweek mag houden tussen 2 verschillende merken/types pil tenzij mss bij zo'n 3-fase pil, welke helemaal niet de standaard is. Niet bij de HA noch bij de apotheek.

Het is echter niet abnormaal de de generische varianten ve bepaald merk toch net een ander effect hebben. bv toch meer gespannen borsten, doorbraakbloeding, hevigere of juist verminderde bloedingen of iets later... ik kon er vroeger mijn klok op gelijk stellen wanneer de bloedingen begonnen, maar na enkele maanden gestopt te zijn, zit er wat variatie op

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Anoniem

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:14

Bij de 3fasen mag dat ook. Ik moest ook eerst een stopweek houden voor ik aan de driefasen begon.

Volgens mij is het alleen bij de 24+4 pil zo datr het niet mag.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Overgestapt naar goedkopere pil nu over tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:20

Heb ik ook een keer gehad. In de stopweek ben ik maar 2 dagen ongesteld geworden. M'n lichaam moest er denk ik even aan wennen.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:22

Jans schreef:
Geldt in principe hetzelfde voor, het zijn toch "andere pillen" ivm andere hulpstoffen.

Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing daarvan. Volgens mij is daar namelijk geen onderbouwing voor. Dat hulpstoffen kunnen zorgen voor bepaalde (soms zelfs allergische) reacties, dat is heel goed mogelijk, maar de werkzame stof, die verantwoordelijk is voor de regulering van de hormoonhuishouding is hetzelfde. De hulpstoffen hebben geen invloed op de werkzaamheid van de werkzame stof in het lichaam en zijn farmaceutisch inactief.

Medicatieveiligheid.info schreef:
De functie van een hulpstof kan zijn oplosmid­del, conserveermiddel, stabilisator, verdikkingsmiddel, vulmiddel of middel om de pH van een oplossing in te stellen. Verder worden hulpstoffen regelmatig toegepast om kleur, geur of smaak van een geneesmiddel te corrigeren, vooral in formuleringen voor oraal gebruik. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft ruim 770 stoffen goedgekeurd voor gebruik als inactieve ingrediënten in geneesmiddelen, hulpstoffen dus [1]


CBG-MEB heeft onderzoek gedaan naar substitutie en het enige wat daaruit naar voren komt, is dat er onrust bij de patient kan ontstaan als gevolg van frequent wisselen.

CBG-MEB schreef:
Wisselen tussen geneesmiddelen
De mogelijkheid tot veelvuldig wisselen (ook wel substitutie genoemd) van merkgeneesmiddel en generieken en generieken onderling is een veel gehoorde zorg. Omdat deze zorg wordt gedeeld door het CBG hebben wij hier onderzoek naar gedaan. Hoewel op basis van ons onderzoek geen grote verschillen in blootstelling worden verwacht bij substitutie, kan een frequente substitutie tot onrust leiden bij de patiënt, iets dat de behandeling niet ten goede komt en aanleiding kan geven tot klachten.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 06-12-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:25

Jans schreef:
Even van wat verschillende websites:

Hoe wissel ik van pil?
Wanneer u om wat voor reden dan ook op een andere pil wilt overstappen, kunt u dit het best met uw huisarts bepreken. Heeft u, samen met uw huisarts, besloten op welke pil u wilt overstappen dan kan dit op verschillende manieren:

Aanbevolen wordt zonder stopweek over te stappen van de ene naar een andere soort combinatiepil, dus op de dag na inname van de laatste werkzame tablet van de vorige pil met de nieuwe pil te beginnen.

Uiterlijk kan na de stopweek van de oude pil met de nieuwe pil worden begonnen. De pil blijft dan betrouwbaar.


----

Verander niet van pil midden in een pilstrip, maar maak de ‘oude’ strip helemaal af. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig.

Wil u liever eerst een stopweek inlassen, dan kan dat ook, maar onthoud dat u nooit langer dan 7 dagen met het slikken van de pil mag stoppen, anders wordt de pil onbetrouwbaar. Starten van de pil later dan na de stopweek heeft tot gevolg dat u de eerste 7 dagen van de nieuwe pilstrip extra maatregelen moet nemen (condooms).


Dus toch.. :)

The smell of earth after rain!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, dasalijn, JoT, VosjeN en 170 bezoekers