Een pony voor de slacht wegkopen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:18

Ik hoorde afgelopen week dat de pony waar ik 12 jaar geleden op heb leren rijden door een ongeluk blind is geraakt aan 1 oog en naar de slacht moet.
Nou wil ik kijken of ik de pony kan kopen, wie heeft wel eens een pony voor de slager weg gekocht en kan mij helpen met de beslissingen maken?
En wie heeft een blinde pony en kan mij uitleggen wat het alles inhoud...

( voor de mensen die zeggen een eigen pony is duur, dat weet ik ik heb ookal een pony)


Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Re: Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:20

1 blind oog of twee? Dat maakt nogal verschil

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:21

Je kent de pony en hij is maar aan een oog blind (wat meestal niet zo'n grote aanpassing is) dus als je het echt wil en je kunt het aan zou ik er wel voor durven gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:22

Er staat blind geraakt aan 1 oog. Dus lijkt me dat het hetzelfde is gebleven.
Ik kan er verder weinig over zeggen. De vraag is of je de pony daar wel blij mee maakt. Soms is het gewoon genoeg en klaar.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:24

De halfblinde paarden die ik ken hebben echt geen verminderde levenskwaliteit hoor...

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:25

In de kudde van mijn bijrijdpaard staat ook een blindgeraakte merrie, ook aan één oog. Wat het bij haar vooral is, is dat je rustig moet doen in haar buurt wanneer je aan haar blinde kant staat. Ik heb er eerlijk gezegd met haar nog geen problemen gehad omdat ik tegen haar praat als ik haar blinde kant benader en tijdens het poetsen met mijn hand contact met haar houd zodat ze niet opeens kan schrikken dat ik er weer sta.

Volgens mij is het dus puur vertrouwen opbouwen, maar je kent de pony al dus dat zal wel wat makkelijker gaan, en er wel wat rekening mee houden, maar een erg groot probleem is het niet hoor.

Over het kopen van een slager kan ik je niets vertellen.

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:25

Er staat aan 1 oog blind, maar ook blinde pony, dan zou je kunnen denken aan twee ogen blind. Vandaar mijn vraag. Als je met wat zaken rekening houdt, kan het nog prima een pony met 1 blind oog. Echt geen probleem
Twee blinde ogen zou ik zeggen, helaas laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 06-12-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:26

Bij de slachter wegkopen kan en mag niet.

Wel kan je de manege benaderen of ze de pony aan jou willen verkopen.

Slachtprijs ligt onder de 200 euro... :)

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:27

ik zou me absoluut niet kunnen indenken waarom het paard dat aan 1 oog blind is naar de slacht zou moeten. ze kunnen er prima mee leven..

als je zeker weet dat er niet meer aan de hand is, laten keuren en kopen! :)

Koekkoek

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:27

Blind of half blind. Ligt aan de pony sommigen gaan super met hun handicap om en anderen hebben veel moeite met het aanpassen aan hun beperking. Zoek maar eens op het forum. Er staan best veel succes verhalen over blinde paarden. Zelf heb ik ook een paard gehad wat blind was aan een oog en later ook blind werd aan het andere oog. Ik heb er altijd heel veel plezier van gehad en als je het niet wist kon je het niet zien.
Als de blindheid de enige reden van slacht is kun je het altijd proberen.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:28

Blind aan 1 oog, het is wel een oudje en zou hier met pensioen gaan dan. Komt samen te staan met nog een paardje.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:29

Op zich kan een paard dat blind is aan één oog of aan twee ogen toch nog een paardwaardig bestaan leiden. Heb zelf een compleet blind paard en leidt een zeer goed leven bij mij, zolang je maar met dingen rekening houdt.

Over het kopen van de slager kan ik je niets vertellen.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:29

Dan zou ik het zeker doen

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:30

ik zou eerst maar eens kijken, hoe de rest van de gezondheid is. klinisch keuren b.v.

** Alive & kicking ! **

sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:30

Paard heeft ook wat rug problemen maar zou hier niet meer gereden worden, misschien af en toe nog een x een rondje met een klein meisje.

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:34

Als ze verder gezond is en jij wil haar graag nog een fijn pensioen bezorgen dan zou ik zeggen, vraag de manege (?) of je haar voor de slachtprijs mag kopen. Grote kans dat zij het ook heel fijn vinden voor de pony en als zij er financieel niks bij inschieten, waarom niet?

'Wegkopen' van de slager lijkt me onnodig en tegenover de manege wat raar, zij denken dat het dier geslacht is, vervolgens is dit niet zo? Áls het al kan überhaupt.


dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:41

Ik heb er één staan die eigenlijk naar de slacht zou gaan.

Eigenaar had hem al geprobeert aan iedereen kwijt te raken en zelfs voor de handel wouden ze hem niet hebben.

Pony had nogal gedragsproblemen , daarbij schaarde het nogal aan de opvoeding en de manier waarop hij gehouden werd dat in combinatie met hengst zijn , werd hem niet ten goede gebracht.

Al die tijd ben ik er niet op ingegaan tot de middag voor hij weg zou gaan.
Alles was al geregelt om hem naar de slacht af te voeren.

Toen heb ik spontaan besloten hem toch mee te nemen onder het mom we zien het wel.

(Had toendertijd een eigen stal dus vandaar dat ik dit soort beslissingen ineens kwam nemen.)

Had hem eigenlijk "op willen knappen" en hem daarna verkopen.

Maar hij is uiteindelijk gebleven , hij is veelste leuk !

In jou geval een iets ander verhaal.
Maar als je het kan betalen en de pony er veder geen last van heeft , waarom niet :)

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:45

Als je gevoel goed is, doen!

Ik heb zelf een merrie (een krijgertje) gehad die geheel blind was aan het rechteroog. Het paard heeft nog 10 prachtige jaren gehad. Rechtsom rustig benaderen en even een geluidje maken om een schrikreactie te voorkomen. Op enkele kleinigheidjes (als benaderen en lichte scheefheid) heeft het paard een prachtig leven gehad (en ik met het paard!).

In 2012 heb ik zelf een oude manegepony voor de slacht weggekocht en van de verzekering over genomen. Pony staat lekker op pensioen en ik geniet nu van een genietende, oude, vrolijke gepensioneerde pony.

Blindheid en het feit dat het paard dus iets mankeert, hoeft niet te betekenen dat je het paard zomaar hoeft af te voeren. Jullie kunnen beiden nog jaren van elkaar genieten. Heel veel succes met het nemen van je beslissing! ;)
Laatst bijgewerkt door Tijgertje86 op 06-12-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:48

Ik heb op een pony gereden die aan een oog blind is en die kan gewoon alles hoor, kon er mee springen, buitenrijden had geen belemmeringen. Weet alleen niet of dit bij elk paard zo is.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:49

Jolliegirl schreef:
Bij de slachter wegkopen kan en mag niet.

Wel kan je de manege benaderen of ze de pony aan jou willen verkopen.

Slachtprijs ligt onder de 200 euro... :)


Ik wilde net zeggen, ik hoop inderdaad echt dat je niet mag kopen van de slager.
Zal ff lekker worden dat je je paard naar de slacht brengt (om goede reden) en iemand anders laad hem daar zo weer in en neemt hem mee naar huis :7

“If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are.”

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:50

Weet je wel zeker dat de pony hier gelukkig van wordt?
Maanblindheid kan veel pijn veroorzaken.
Daarbij worden sommige dieren blijvend onzeker door slechtziendheid.
Verder medisch onderzoek zou ik ook laten doen.
Als leven lijden wordt, is de dood - soms - een uitkomst.

'Redden' klinkt leuk, maar is niet altijd een oplossing.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:57

Maar wie heeft het hier over maanblindheid? Of heb ik er overheen gelezen?

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

_xManadisx_

Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:09

Ik zou het doen. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik het destijds niet te horen heb gekregen toen de pony die zo veel voor mij betekende naar de slacht is gebracht. Ik was echt gek op die pony. Ze is toen afgemaakt omdat ze gemeen zou zij en trapte. Dit klopte wel, maar het was echt een pony die je met respect moest bahandelen. Deze pony heeft mij destijds zo veel geleerd dat ik graag wat voor haar terug gedaan had. Als ik de kans had gehad had ik deze genomen.

schoentje ?

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:17

Acht jaar geleden een slachtpony vanaf de markt gekocht. Ze had een navelbreuk. Nog steeds maar geen last van. Ze was toen 7 maanden dus wel jonger dan jouw oudje. Maar als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen ga ervoor. Betaal de huidige eigenaren de slachtprijs en geef dat dier een fijne oude dag.

Dieren beschermen is mensen beschaven......

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Een pony voor de slacht wegkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:24

Heb je genoeg geld voor eventuele dierenarts kosten,die gegarandeerd gaan komen met een ouwetje?
Zo ja: doen!

Te koop: rocky mountain horses
NIEUW:http://www.rockymountainhorse.fr/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Sanet en 35 bezoekers