Juridisch; verhuisd, maar geen nieuw contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Juridisch; verhuisd, maar geen nieuw contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:04

Ik woon inmiddels 4 jaar in een studentenhuis. Begin September ben ik verhuisd binnen mijn eigen huis, van de bovenverdieping naar de benedenverdieping. In dit verhaal ben ik dus de oude huurder van boven en de nieuwe huurder van beneden.

De oplevering van de kamers had eigenlijk persoonlijk moeten gebeuren, maar omdat dit alleen overdag kon en de kamers prima in orde zijn, zijn we akkoord gegaan met een oplevering via papier. De makelaar zou ons alle 3 (de oude huurder van beneden, de nieuwe huurder van boven en ik) een brief sturen met daarin dat we akkoord gaan met de staat van oplevering etc. Deze brief hebben we nooit ontvangen. Ik ben echter wel gewoon naar beneden verhuisd en de nieuwe huurder is in de kamer boven getrokken.

Voordat ik ben verhuisd heb ik bij de makelaar middels een telefoongesprek laten weten dat ik graag wilde verhuizen naar beneden. Deze ging akkoord, maar gaf aan de actuele huurprijs niet bij de hand te hebben. Voor mij geen bezwaar, aangezien ik de orde grootte wel wist van de vorige huurder. We zijn overeengekomen dat hij mij een contract zou sturen per post en dat ik die vervolgens ondertekend terug zou sturen. Daarnaast heb ik na dat gesprek een intentieverklaring opgestuurd dat ik verklaar de kamer per 1 september te willen huren. In deze brief heb ik geen huurprijs vernoemd.

Per 1 september ben ik verhuisd en tot op heden heb ik nog geen nieuw contract gezien. De makelaar incasseert maandelijks nog gewoon de huurprijs van mijn oude kamer. De nieuwe huurder van boven heeft wel gewoon een nieuw contract. En nu komt de reden van mijn vraag: de huurprijs van mijn nieuwe kamer ligt €100 hoger dan die van mijn oude kamer. De makelaar incasseert nu dus eigenlijk €100 te weinig per maand. Wat zijn mijn rechten als ik nu achter mijn contract aan ga of hij mij nu toch het contract opstuurt? Ben ik verplicht met terugwerkende kracht het verschil te betalen, of is mij niks te verwijten omdat ik nog wel een contract heb, de makelaar degene is die het contract niet heeft opgestuurd en de makelaar degene is die maandelijks het verkeerde bedrag incasseert?

(Overigens heb ik die €100 per maand gewoon apart staan en zou ik het kunnen betalen, maar als het niet hoeft is dat natuurlijk mooi meegenomen.)


Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Juridisch; verhuisd, maar geen nieuw contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:11

Wat ik zou doen is de verhuurder schriftelijk op de hoogte stellen van de discrepantie, want als het puntje bij paaltje komt kan je die hogere huur gewoon gaan nabetalen.

Je kan een voorstel doen, aangezien de fout bij hun ligt, dat je de helft van de nu openstaande vordering op jou betaald. Daar hoeven ze echter niet mee akkoord te gaan.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Juridisch; verhuisd, maar geen nieuw contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:29

Juridisch: jij bent ervoor verantwoordelijk dat het juiste huurbedrag wordt overgemaakt. De verhuurder is niet verplicht daar een factuur voor te sturen. Jij bent alleen kennelijk nog niet op de hoogte gebracht van het juiste huurbedrag. Om gedoe achteraf te voorkomen is het verstandig om de makelaar er nog eens op te wijzen dat je nog geen contract hebt gehad voor de kamer. Als het goed is past hij dan ook de incasso aan, en als je mazzel hebt vergeet hij dat dat eigenlijk met terugwerkende kracht had moeten gebeurden,

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gamova, Justme_Lisaa, SemrushBot en 77 bezoekers