Na zandkuur nog steeds zand in mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angela123
Berichten: 433
Geregistreerd: 27-02-05

Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 22:20

Mijn paard kreeg +/-6 weken geleden lichte koliek symptomen, dierenarts erbij die heeft darm ontspanners en paraffine gegeven, ook heeft ze mest meegenomen voor zand en worm onderzoek.
Ze bleek veel te veel zand in der mest te hebben. meteen gestart met SandClear, ze heeft nu al 1 keer een kuur van 7 dagen gehad en 2 keer een kuur van 10 dagen en vanmorgen is er weer door dierenarts gecontroleerd en er zat nog te veel zand in. begin nu weer met een kuur van 10 dagen.
Paard heeft 1 dag lichte koliek gehad is toen ook in zeer korte tijd ernstig vermagerd.
Na de paraffine en 1 spuit darm ontspanners heeft ze nergens last meer van gehad.
Ze voelt/gedraagt zicht gewoon weer als vanouds, ook is ze duidelijk aangekomen nog niet op gewicht maar zeker aangekomen.
Dierenarts zei vanmorgen dat er erg veel zand in zit waarschijnlijk en dat het soms wel even duurt voor alles eruit is.
Ik ben ook begonnen met het voeren van gekookt lijnzaad en ze krijgt 1 keer per dag 2 van die maatbekertjes SandClear.
Hebben jullie misschien nog tips voor mij. of ervaringen.
Ik lees overal dat de meeste paarden of naar de kliniek moeten voor een operatie of dat het met 1 kuurtje wel weg is.
Paard is nu absoluut niet ziek laat dat even duidelijk zijn. en zodra ze weer rare symptomen krijgt bellen we meteen de dierenarts.

O


Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:39

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel zand zich in de darmen op kan hopen.Het is een heel groot probleem als paarden veel in de paddock/op het zand staan.

Het is verstandig om met de DA te blijven overleggen wat te doen zolang je paard nog niet in orde en zandvrij is.

Je kunt zelf ook controleren op zand in de mest.Neem een paar schone bolletjes en doe die in een plastic wegwerp handschoen (die je bij de tankstations ook kunt gebruiken).
Water erbij...beetje kneden en dan dichtknopen en ophangen.Na 12 tot 24 uur is alle zand uit de mest in de vingertoppen gezakt.Zo kun je zien of er nog veel/weinig inzit.

Ikzelf gebruik gewoon psylliumvezel,dat is het hoofdbestanddeel van Sandclear alleen stukken goedkoper ;) Ik gebruik het nu preventief elke 6 á 8 weken een kuur van 7 dagen.

Zorg ervoor dat je hooi goed uitschut zodat je zeker weet dat er zo min mogelijk zand inzit.Goed vegen op de plekken waar je voert.Zorg dat er geen grassprietjes in het zand staan,als ze die eruit trekken gaat er veel zand met de wortels mee naar binnenMet dat soort dingen kun je een hoop voorkomen.

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:53

Ik zou ervoor zorgen dat ze geen zand meer binnen kan krijgen. Als ze in een paddock staat overdag, zou ik een dichte kap omdoen. Droog hooi voeren i.p.v. voordroog/kuil. Droog hooi voert ook zand af. Dagelijks 200 ml. lijnzaadolie ( allemaal advies van de dierenkliniek Wolvega waar mijn paard aan zandkoliek is geopereerd). Die lijnzaadolie verdeel je over twee keer. Die dichte kap is o.a. te koop bij Divoza.
En als je teveel met SandClear e.d. aan de gang gaat worden de darmen zelf lui schijnt het, dus daar zou ik toch wat mee oppassen.
Het is nu een soort van tikkende tijdbom, jouw paard, nu is er wel wat zand afgevoerd natuurlijk, maar de hoofdmoot zit nog in de dikke darm. Dat afvoeren heeft tijd nodig en je moet er voor zorgen dat er niet meer zand in komt.
Sterkte ermee hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:00

Er is een topic van wat het kan aanrichten waaronder een operatie

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:53

En wortels voeren, schijnt ook goed te helpen!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:56


Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

angela123
Berichten: 433
Geregistreerd: 27-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 12:03

Bedank voor de reacties.
Zeer staat op een apart stukje momenteel dus niet meer in wei of padock. Dat stuk liggen tegels in de kans op nieuw zand te voorkomen.
Ik weet wat voor ellende zand kan aanrichten.Ik had eigenlijk gehoopt/verwacht dat het na 1 kuur gewoon klaar zou zijn.
Wat zo apart is dat ze ne nergens geen last meer vab heeft. Kan nstuurlijk zo weer omslaan.
Dierenarts had het over eeb zoutoplossing. Weet niet precies wat zee daar mee bedoelde. Daar zaten wel weer risico's aan heb daar eigenlijk niet verder naar gevraagd. Kan iemand daar misschien iets meer over vertellen.

O

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:10


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

angela123
Berichten: 433
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 12:13

Maar heeft dat niet zelfde werking als sandclear of zandweg.of werkt dit beter?

O

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:13

Epsom zout? Daarmee spuiten ze het tegen de muren omhoog. Mijn merrie heeft het gehad bij een zeer zware koliek en dat was ook echt de dood of de gladiolen. Heftig goedje. Daar staat tegenover dat de merrie nog leeft en het weer super doet.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:15

Medische toepassingen

Magnesiumsulfaat(ook wel epsomzout) is één van de mogelijke middelen die worden voorgeschreven als voorbereiding op een darmonderzoek, zoals het maken van röntgenfoto's van de darmen of een coloscopie. Aangezien het daarvoor van belang is dat de darmen volledig leeg zijn, kan met dit middel door de extreem laxerende werking snel resultaat worden bereikt.[1]

Daarnaast wordt bitterzout toegepast in verschillende kuren en diëten, zoals bij ontslakken of pijnverlichting bij galstenen.[2]

Bij dergelijk medisch gebruik wordt een grotere hoeveelheid, meestal 15 of 20 gram, ineens ingenomen verdund met water, limonadesiroop of appelsap. Over het algemeen worden de laatste twee mogelijkheden aangeraden aangezien het mineraal een bijzonder bittere smaak heeft

Dit komt van de Wikipedia.
Laatst bijgewerkt door dblijham op 06-12-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:16

Misschien ouderwets gekookte lijnzaad de oplossing.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:17

angela123 schreef:
Maar heeft dat niet zelfde werking als sandclear of zandweg.of werkt dit beter?


geen enkel idee, geen ervaring mee. Maar wellicht kun je het stukje even lezen, nooit geschoten is altijd mis.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:46

Stuur Dennis hier op bokt eens een berichtje. Haar paardje had ook last van een heftige zandkoliek en heeft ook de zoutoplossing etc gehad nadat de paraffine niet bleek te werken.

Dennis memberlist.php?mode=viewprofile&u=561

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:12

angela123 schreef:
Maar heeft dat niet zelfde werking als sandclear of zandweg.of werkt dit beter?


Het heeft dezelfde werking,is alleen stukken goedkoper...

Ik bestel bij Makana...momenteel de goedkoopste als je meerdere zakken tegelijk besteld.
Voor 6 kg betaal ik E15,- p/kg incl verzendkosten.

http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... -kg-beutel

Goede service ook...

Is een simpel rekensommetje...

Sandclear bestaat voor 99% (1% bindmiddel) uit psyllium en kost ongeveer E 41,50 voor 1360gr

Losse psylliumvezel kan dus al voor E15,- p/kg :$

Behalve de prijs is het enige verschil dat bij sandclear het in pellets is geperst en Psyllium los in zakken zit.(Zandweg is poedervorm.)

Allemaal dezelfde werking dus maar in prijs een enorm verschil ;)

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:54

Nou er is nogal een verschil in welke psyllium het beste werkt, hoe fijner, hoe beter de werking

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

angela123
Berichten: 433
Geregistreerd: 27-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:44

Ik heb laatst zo'n grote emmer sandclear gekocht. Volgende week maandag laat ik weer mest onderzoeken als het dan nog niet weg is ga ik overleggen met de Dierenarts wat we verder nog kunnen doen.
Geef haar nu ook een paar keer per week gekookt lijnzaad. Alle beetjes helpen hoop ik dan maar.
Ze is verder echt super fit is nog wel te mager ze komt langzaam aan.

O

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:47

Wanneer ik zelf gekookt lijnzaad geef (wissel namelijk af met psylliumvezels) geef ik dat 2x daags.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:56

Die van mij heeft net weer 2 dagen gekookt lijnzaad gehad en vind het om te smullen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:12

Proberen 2 x daags lijnzaad te geven is denk ik wel de moeite waard. .Hier hielpen de psylliumvezels niet goed en lijnzaad wel en ik lees het wel vaker..Nu geef ik de paarden standaard 100 gr lijnzaad per dag in de winter ter preventie :j

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Na zandkuur nog steeds zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:27

Je mag lijnzaad ook ongekookt geven als er maar geen zaadjes achterblijven in de voerbak.
Wij kookten ook altijd maar dap bodegraven gaf aan dat je het ook ongekookt kan geven.
Wij geven nu 3x per week lijnzaad


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers