paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 18:15

graag advies gevraagd!

Mijn paardje staat zomers 24 u p dag en 7 dagen in de week heerlijk buiten
Maar als hij weer lekker in een warm stalletje komt te staan, heeft hij eigenlijk het hele winter seizoen wat last van zijn darmen.
Daardoor is zijn ontlasting iets dunner dan normaal en loopt er soms vocht uit zijn kont (soort van poepwater wat soms ook als hij niet hoeft te ontlasten uit zijn kont komt).

Osteopaat vorig jaar er bij gehad. Hij zat toen wat vast zat bij de lendenen vanwege zijn "buikpijn".
De osteopaat heeft toen gezegd dat hij gevoelig is voor het kuil/hooi wat gevoerd word(is van super kwaliteit maar te goed voor zijn buikje)...de structuur is te fijn voor zijn spijsvertering.

Heb toen al verschillende dingen geprobeerd...
o.a zemelen, lucerne, geen biks, meer stro in de stal, goed in de dekens tegen de kou en geen gekke andere dingen bij voeren zelfde patroon aanhouden... waar het toen al wel veel beter op ging maar toch bleef het schommelen...ene moment bijna weg andere moment weer erg

en nu breekt het koude weer, weer aan dus denk vraag hier eens om advies?

hele zomer is het goed gegaan.

nu zag ik op paardendrogist.nl iets van opkikker of haylaga balancer maar zit te twijfelen welke het beste is en of zoiets helpt?
Als er miss iemand is die iets anders adviseert of een tip heeft..GRAAGG

verder verkeerd mijn paardje in een gezonde toestand, 9 jaar oud en in goede conditie.

hoop dat iemand me kan helpen


thanxz


callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:17

Heb mijn paardje van het kuil voordroog afgehaald en ben hooi gaan voeren dus onverpakt hooi. Het probleem is weg. Geen dunnere ontlasting meer etc.de balancer ken ik niet.

Sterkte

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

lucifertje

Berichten: 5602
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:19

Mijn advies, geef goed hooi. Droog en ruw zodat ze goed moeten kauwen, de darmen continue bezig blijven met het verwerken van het eten.
Ik heb echt het verschil van dag en nacht mee gemaakt tussen goed voordroog en hooi, waarbij hooi vele malen beter was.

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 18:53

ja indd zat ik zelf ook wel aan te denken... wat ze daar krijgen is wel meer tegen het hooi aan hoor niet van die koeien bende! wel mooi droog maar vooral fijn en lang dus weinig structuur... t komt van hun eigen land is verder super voor de paarden maar die van mij reageerd er dus wel op..

alleen baal even omdat het voer allemaal incl in de stalling zit dus dit zou dan allemaal voor eigen kosten zijn.. dus dacht miss is er iets wat als aanvulling kan gebruiken voor paarden die dus gevoelig zijn..

maar als dit de beste oplossing is moet ik dat overwegen!

bedankt voor de tip!

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:36

Mijn paard heeft hetzelfde. Ik wilde ook niet aan apart voer beginnen maar sinds gisteren toch overgegaan, aangezien niks hielp. Volgens mijn DA moet mijn paard proibiotica bijgevoerd krijgen (dat kan via een supplement), zodat het vocht beter vanuit de dikke darm wordt opgenomen. maar het beste is nog om sanequi colon te voeren. dit is ook suiker en zetmeelarm en speciaal voor parden met gevoelige darmen. ik ben benieuwd of het helpt. :)

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 19:38

ja probiotiaca heb ik ook wat over gelezen.. waar kan je sanequi colon krijgen?? als ik over ga op hooi is dit op mijn stallingskosten nog een kostenplaatje van ong 140 euro dan mag ik er nog wel een baan bij zoeken :-( dus hoop dat er nog andere oplossingen zijn bedankt!!

mysecrets
Berichten: 1991
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:39

Spelt, havervrije muesli, luzerne en zeohorse feed.......

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:43

sanequi colon is helaas alleen verkrijgbaar via de dierenarts en is helaas errug prijzig (zo'n 25 euro per zak van 20 kg)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:48

Ik zou eens met je stalhouder gaan praten en kijken of er iets te regelen valt.
Je kunt er van allerlei supplementen in gaan stoppen maar dat gaat gewoon niet werken.

Bij mijn paard gaat het nu gelukkig al een jaar of 3 goed maar ik heb er echt ellende mee gehad (ziek paard, hoefbevangen paard) en dan met name met stalhouders die maar niet willen geloven dat sommige paarden niet tegen ingepakt hooi kunnen.

We hebben nu goed voer en in combi met 24/7 buiten op het gras gaat het goed.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:13

Helaas hier ook t geval..volgens hun is t goed voer en dat een paard er gevoelig voor kan zijn gaat er bij hun nie in... t voer kraak ik nie af t is super alleen dus nie voor mijn paard.
Dus iets regelen zal m nie worden helaas...

Hij loopt nu nog 24/7 buiten met een 300gr deken en worden bij gevoerd met kleine droge niet verpakte pakjes hooi maar hij had alwel weer wat een vieze kont... weet niet of t nu de overgang van gras naar hooi komt of door de kou

Maar volgende week komt hij op stal

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:35

ik heb bij mijn reus hetzelfde herkenbare verhaal. Heb alles geprobeerd, sanequi colon hooi zeo horse feed en uiteindelijk werkte het allemaal even maar niet voor lange tijd. uiteindelijk is ie heel erg afgevallen nu andere stal, drie keer heel mooi paardenkuil en in overleg met da en osteopaat een kuur pronutrin en wormenkuur equimax. Het is lastig maar bij mijn paard hangt het vaak samen met ontwormen en zijn maag. Van het maagzuur krijgt ie irritatie op zijn darmen. succes met je paardje en ben benieuwd wat voor jou paardje werkt.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 21:05

Goh wat kan t ook een gepuzzel zijn al lang blij om te horen dat ik niet de enige ben! Zal me in jullie info even verdiepen en miss met da overleggen wat hik evt adviseerd

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:46

Mijn paardje komt nu niet op het gras omdat het allemaal erg nat is en het fructaan nu vrij wisselend is en idd op onverpakt hooi. Geen idee waar het precies aan ligt. In de zomer ging het meestal redelijk op voordroog maar in de winter niet. Heb ook vanalles geprobeerd aan toevoegingen etc. Wat echt hielp.is gewoon goed structureel hooi en van het gras af.

Hij krijgt nu hooi en graszaad hooi. Geen centje pijn meer. Zit super in zijn vel ontlasting is mooi paard blij baas blij.

Wel heel lastig idd dat je dan met extra kosten komt te zitten.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:50

Mijne krijgt haylage en dat helpt goed bij haar.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anoniem

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:57

Laat hij ook veel scheten waar poepwater erna komt?

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:31

russel schreef:
Laat hij ook veel scheten waar poepwater erna komt?


die van mij heeft dat wel idd. is dat bekend voor jou russel?
hij krijgt nu sinds woensdag pronutrin maar ik zie nog niet heel veel gebeuren, qua mest dan, maar in zijn beweging was die wel beter, sneller los en makkelijker gedragen

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:06

Mijn hengst heeft t ook, goed droog lang hooi is t enige wat werkt bij hem, net supermooi fijner hooi wat meer richting kuil gehad maar dat gaat gewoon niet. Drek liep langs zijn kont terwijl de drol wel redelijk was. Gelijk weer terug naar hooi....

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 23:21

Hij laat geen scheten..staat nu nog 24u p dag buiten en krijgt pakjes hooi gevoerd gras staat er nu niet zoveel meer en denk dat t gras wat hij nu binnenkrijgt daardoor beetje aan de dunnere ontlasting is.. maar niet zoals winters op stal. . als t goed is ga ik hem woensdag verhuizen kan nu helaas niet iedere dag naar hem toe... dus woensdag weer even verder kijken en me verdiepen wat ik er aan zal doen..

lijpwijfie

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 23:23

janouk schreef:
Mijne krijgt haylage en dat helpt goed bij haar.

En jou paard heeft die ook dezelfde klachten of toch anders?

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:27

russel schreef:
Laat hij ook veel scheten waar poepwater erna komt?

Hier heeft mijn paardje er nu ook heel veel last van.
Vandaag wederom staart en benen maar weer in het sop gehad.

Overdag staat ze in de paddock (deels bestraat) en krijgt onbeperkt graszaadhooi.
Met de nacht op stal, combi graszaadhooi met mooi droog voordroog. Dit omdat ze alleen graszaadhooi op stal erg slecht eet.

2x daags Marstall Force vitamine korrel met een heel klein handje Subli musli zonder.

Krijgt iedere 4 á 6 weken uit voorzorg een kuurtje psyllium.
Is een maand terug ontwormd met Pramox.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:37


https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:38

Chesss schreef:
[MD] Slappe mest....

topic heet slappe mest...

(sorry wist niet of en hoe het te zien was :-) hier staan misschien ook bruikbare tips in

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023


Tessa1604
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:38

Heb je al eens een allergietest laten doen?
Heeft ze ook last van een opgezette buik, winderigheid?

Misschien meer kleinere porties geven? Gras eten ze de hele dag door, dus spijsvertering blijft aan de gang, hooi en brok ed. eten ze vaak in een bepaalde periode op en dan staan ze daarna een tijdje stil. Probeer het eens te vergelijken met je zelf, als je zelf in een keer van elke dag brood eten over zou gaan op elke dag rijst eten, moeten je darmen daar ook aan wennen. Geleidelijk over gaan en met kleine porties is dan misschien het beste. Het blijft uit proberen, en kan ook voor een dier heel persoonlijk zijn. Ik zou sowieso de allergietest overwegen om e.e.a. uit te sluiten..

Tessa1604
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:41

Anniick schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde. Ik wilde ook niet aan apart voer beginnen maar sinds gisteren toch overgegaan, aangezien niks hielp. Volgens mijn DA moet mijn paard proibiotica bijgevoerd krijgen (dat kan via een supplement), zodat het vocht beter vanuit de dikke darm wordt opgenomen. maar het beste is nog om sanequi colon te voeren. dit is ook suiker en zetmeelarm en speciaal voor parden met gevoelige darmen. ik ben benieuwd of het helpt. :)


Probiotica is inderdaad ook een hele goeie, dit zijn de goede darmbacteriën die zorgen voor een betere absorptie in de darm en dus opname van voedingsstoffen.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: paard met gevoelige darmen opkikker/haylaga balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:18

Hierboven ook al genoemd, ik heb hele goede ervaringen met Zeohorse Feed. Paard is voor het eerst een hele zomer koliekvrij geweest (al is dat voor jouw verhaal niet helemaal relevant) en heeft nu, ondanks afentoe een wat nattere baal voordroog, mooie droge drollen en geen 'natte winden' meer. Ik vind het topspul en het is ook echt niet duur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _activeme, Phonix en 10 bezoekers