Testen op blindheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 20:00

Silja heeft hier al vaker de revu gepasseerd ivm meerdere problemen, maar hier komt ze weer :Y)

Ik vermoed allang dat ze slecht ziet, maar heb het gevoel dat het alleen erger wordt.
Ik heb het wel genoemd to de dierenarts en een keer in de kliniek (d.a. was vorig jaar kind aan huis en de kliniek hebben we met haar ook al een paar keer mogen bewonderen), maar op zich was er aan de ogen niets te zien en de reageerde wel op beweging van de hand bij het oog. Maar de da noemde wel dat lang niet iedere oogafwijking zo te zien was. Een schade aan de oogzenuw of een probleem in het koppie, zie je niet.

Maar goed...
Ik heb het idee dat ze vaak erg onzeker loopt, vooral op moeilijke stukken. Dan loopt ze voetje voor voetje met de neus aan de grond. Als ik iets van appelschilletjes of wortelstukjes op de grond gooi, komt ze er wel op af , maar gaat niet zelden op de verkeerde plaats zoeken.

Ik besloot vandaag eens een test te doen en dat te filmen.
Ik heb daartoe wat zooi in de oefenring neergezet en her en der stukken wortel neergelegd-
Ik liet niet alleen haar hier rondscharrelen, maar ook de andere paarden.
(heb ik niet gefilmd)

Van trulsa dacht ik ook dat ze minder goed zag (oude dwergpony) maar die wist de wortels feilloos te vinden. Ze is dus alleen wat lomp :Y) Maar ook Hälga liep doelbewust naar de wortels. Shakira eerst niet, wat verwonderlijk was omdat haar volgens mij niets mankeert, maar die moest het volgens mij alleen even doorkrijgen... toen ze wist dat er niets anders van haar werd verwacht dan dat ze wortels zocht, wist ze het snel genoeg te vinden.

Silja lijkt echter steeds de grond de scannen. Ze liep niet doelbewust naar de wortels, maar controleert elke centimeter (lijkt of ze staat te grazen, maar dat is dus niet zo) en lijkt ook met haar neus de voorwerpen af te tasten, terwijl de anderen vooral de voorwerpen onderzochten op evt aanwezigheid van snoepjes en ze probeerden te slopen. :+

Maar misschien zoek ik er ook te veel achter.

Vandaar dat ik jullie laat meekijken. Ik wil morgen de test herhalen, maar met een andere opzet. Kom vooral graag met tips. Die kan ik goed gebruiken
https://www.youtube.com/watch?v=y6A71Ggzmuo

ps het filmpje is wat saai omdat ik haar zelf laat rondscharrelen en ze dat dus heel langzaam doet, maar ik kan er niet meer van maken.


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:07

Ik zie niet direct een slecht ziende pony. Eerder een op haar gemak struinende pony. Maar dat is wellicht ook lastig omdat ik de pony niet ken.

Hoe reageert ze nu als je dr bijv met je hand rrichting oog "slaat" knippert ze dan in een reflex?

Of als je dr op zit en je haar iets uit je hand geeft ter hoogte van de schouder, ziet ze je hand dan aankomen?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:11

karev schreef:
Ik zie niet direct een slecht ziende pony. Eerder een op haar gemak struinende pony. Maar dat is wellicht ook lastig omdat ik de pony niet ken.

Hoe reageert ze nu als je dr bijv met je hand rrichting oog "slaat" knippert ze dan in een reflex?

Of als je dr op zit en je haar iets uit je hand geeft ter hoogte van de schouder, ziet ze je hand dan aankomen?



Volgens mij horen ze je al aankomen met je hand als je 'slaat'. Of ze merken een verandering in wind.

Kun je bij paarden geen angiografie doen?

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:16

Karav..het is niet echt een pony . Ze is 1.65. Hand bij ogen voelt en paard en ze wordt allang niet meer gereden. Ik zie dus een paard dat de grond aftast ipv doelgericht voorwerpen onderzoeken en wortels pakken zoals de andere paarden. Demo..Geen idee maar ivm veel andere problemen hebben ze in de kliniek niet echt verder gezocht

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:29

Misschien ook een combinatie met minder goed ruiken, waardoor ze het hele stuk aftast ipv op geur afgaan?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 07:53

Hmm ik zou zelf denken dat ze juist op de reuk afgaat ipv op zicht zoals de andere... Maar goed...Ik wil vandaag nog een keer testen en ben dus op zoek naar goede tips daarvoor. Heb ook al bedacht om misschien pionnen bij de worteltjes te zetten op zich de locatie voor een goed ziend paard meteen duidelijk moet zijn evt in combi met obstakels ? ( worteltjes op de grond zijn op zich natuurlijk minder goed zichtbaar hoewel zelfs bejaarde troelke nog wortels zag die ik had gemist toen ik haar weer uit de ring wilde halen :+

Anoniem

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:18

Is dat diezelfde die een tijdje terug zo onverklaarbaar bang was? Of was dat een andere? :+

Doet ze in schemer/donker anders dan overdag? Of merk je geen verschil?
Hebben ze toen in de kliniek de pupilreactie getest? Dus de reactie van de pupil op licht?

Heb je al gemerkt dat ze tegen dingen aan loopt, of ineens niet meer durft te bewegen en dan even moet checken wat en hoe en dan weer verder gaat? Is ze banger dan anders of merk je daar geen verschil?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 12:29

Jep, is dezelfde. Ze is in het schemer/donker meer alert en als het dan ook nog waait soms paniekerig. (Kan ooit zelfs koliek veroorzaken)

In de kliniek zagen ze niets bijzonders, maar kan niet zeggen dat ze een bijzonder intensief onderzoek hebben uitgevoerd.

Ze loopt in de wei niet echt tegen iets aan, maar ze loopt daar al jaren en kent ieder plekje en ze is bijzonder behoedzaam als er iets is veranderd/de grond wat moelijker begaanbaar is. Freeze is bij haar een probleem wat al langer bestaat (was een van de reden waarom ze moeilijk te rijden was... ze leek relaxt, maar als je erop zat voelde je de spanning. Ze kon dan ook plots uitflippen)

Ze is in de loop van de jaren steeds banger geworden. Ik kan niet met haar de straat op. Ze is dan enorm gestressd en toen ik de laatste keer, alweer bijna een jaar geleden, een vrachtwagen tegen kwam, ging ze letterlijk door de knieën van angst en rilde over haar hele lijf, terwijl ze vroeger behoorlijk cool was (heeft op de drafbaan gelopen en was dus wel wat gewend)
Ook in de wei kan ze nogal eens schrikken van iets onnozels. Je ziet dat ook even in het filmpje gebeuren. Er is dan verder helemaal niets aan de hand.

Anoniem

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:32

Hmm .. Als ik dan zeg: klinkt exact als [***] ... zegt dat genoeg?
Ik zou er toch nog, indien mogelijk, werk van maken voor een goed onderzoek :j Zelf kan je eventueel de pupil al testen, is gewoon met een zaklampje plots in het oog schijnen (dus feller licht maken) en dan zou de pupil meteen moeten samentrekken, doet die dat niet of heel langzaam dan is dat al niet goed ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:00

Ah oké dus boke heeft hetzelfde gedrag. Met het lampje heb ik ooit geprobeerd maar ik zag eigenlijk niet echt wat er gebeurde. Maar ik zou het nog een keer kunnen proberen. Had ook nog een keer willen testen in de oefen ring maar dat is er dit weekend niet van gekomen.Ik wil eigenlijk niet met naar de kliniek met haar. Vorig jaar heel veel met haar en Billy in de kliniek geweest en kapitalen uitgegeven enweer weten welke problemen ze in dr lijf heeft. Iedere dag die ze nu heeft is een kadootje maar ik denk dat ik weinig wijn met alweer onderzoeken., we hebben hier ook eigenlijk gezegd dat we dat niet mee doen. Ik vind het alleen handig om tree weten of ze slecht of niet ziet maar het is nergens doorslaggevend voor.

Anoniem

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:15

[***] heeft inderdaad hetzelfde gedrag :j Het is natuurlijk moeilijk weten of iets gewoon het karakter van het paard is (sommige paarden "freezen" nu eenmaal sneller dan anderen bv.) of dat het met het (gebrek aan) zicht te maken heeft, maar ik vind het wel speciaal dat het zo overeen komt..

Al kan ik wel begrijpen dat je naar de kliniek en allerlei onderzoeken niet meteen ziet zitten. Op zich maakt het verder ook niet uit natuurlijk, ze vindt haar weg in de weide en ze moet toch verder niks meer, dus op dat gebied.. ;) Enkel ivm het donker enzo is misschien wat minder .. [***] staat nu 's nachts op stal en die is helemaal opgefleurd.. :) Hij kan nu 's avonds wel een uurtje in het donker staan (als [***] erbij is) omdat hij weet dat hij daarna toch naar binnen mag .. doet hem zichtbaar deugd dat stalletje .. maar is ook weer voor elke pony anders natuurlijk ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:37

Dat zal idd per paard verschillend zijn. Silja raakt volledig in paniek als ze opgesloten is. Tijd geleden haar een paar uurtjes apart mOeten zetten in stal met uitloop...eigen bekende schuilstal dus. Maar ze raakte in paniek en sloopte de hele handel. Als het waaide kom ik zelfs niet in oefening ring iets met haar doen...ze wil beslist bij haar kudde zijn. Vooral bij halga. Zo was ze vroeger trouwens niet. Ze was best cool

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:38

Silja lijkt mij niet helemaal blind. Ze stapt telkens netjes met haar 1e been over de obstakels en als ze ze aantikt lijkt het haar gewoon niets te kunnen schelen.

Op 2:22 zie je dat ze netjes haar hoofd intrekt zodat ze niet tegen de stoel komt. Kan ook zijn omdat haar voorpluk er tegenaan komt.

Ze schrikt ook nergens van, wat je zou verwachten als er onverwachts obstakels liggen die ze niet daar verwacht. Kan zijn dat ze van dichtbij wél iets ziet natuurlijk. Het lijkt wel alsof ze een enorme voorpluk heeft. Belemmerd die het zicht niet ook een beetje?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 19:48

Ik heb idd eraan gedacht om de voorpluk eens bij elkaar te binden, hoewel dat normaal gesproken bij zo'n paard niet echt een probleem hoeft op te leveren. Kan natuurlijk ook dat ze alleen wat kippig is of bijziend. Geen idee.
Had meer willen testen, maar in het weekend geen tijd gehad, maandag even herhaalt, met worteltjes bij cones maar toen scande ze ook de hele grond (kan natuurlijk ook wishfull thinking van haar zijn geweest hihi)
Had willen kijken met targetten, maar dinsdag kreeg shakira koliek. Dinsdag namiddag de da nog hier gehad, snachts verschillende keren op moeten staan omdat ik haar in de gaten moest houden en wat pulp e.d. moest geven (ze mocht geen hooi) en volgende dag moest ik elk uur voeren en dan hou je geen tijd over.
officieel had ze nog een nacht in de stal moeten blijven. We hadden die stal gemaakt in de hooischuur, omdat die eerder ook als paardenstal in gebruik was. Halverwege drie draden gezet opdat ze niet bij het poortje kon omdat daar een trap is. Het poortje is echter nog beveiligd met betongaas en een stevig slot.
Gisteravond naar een cursus geweest en toen ik terugkwam stond ze doodleuk bij de andere paarden te eten.
Ze had de draden gesloopt (keisterke draad, dwars door het midden, isolatoren naar de maan.) Het betongaas van het naar buiten open gaande deurtje, wat aan de BUITENkant erop zat, lag midden in de stal met de kunststof hooivork erdoor heen gestoken, het slot was gemold en ze moet dus die trap omlaag zijn gegaan.
Heb haar diverse keren gecontroleerd, maar kan wonderlijk genoeg geen schrammetje ontdekken.
We snappen hier echt niet hoe ze het klaar heeft gespeeld.

Maar goed...geen tijd meer gehad voor silja's testen dus.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:02


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 20:30

Ik woon in zweden

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:47

oh... sorry, dat had ik even gemist.

nimue2010
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-12

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:10

Ik zie eigenlijk ook een paard dat minitieus de grond afzoekt naar iets lekkers!
Je hebt er waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht, maar de blinde paniek kan ook verband houden met PPID (cushing). Het was het eerste teken bij mijn merrie...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 10:31

Cushing is idd eerder genoemd bij deze merrie,door iemand met veel verstand daarvan. In de vacht zie ik niets aparts, ze is nooit bevangen geweest,maar ze heeft wel een typisch cushing figuur. Heb het destijds laten testen zonder resultaat. Misschien nog eens doen? Ik wil bellen voor de jaarlijkse tanden en bejaarden check, dus dan zal ik het met de d.a. kortsluiten.

Typisch is wel dat de andere paarden rechtstreeks naar de worteltjes liepen en dat zijn allemaal vreetzakken. Zij deed dat dus niet. Maar het targetten zag ze dus weer wel.
Dus wellicht kippig met wat bijkomende problemen?

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:36

En blindheid is ook een bijwerking van cushing als ook de paniekerige reactie. Een keer hertesten is misschien wel een goed idee en dan vooral het referentiekader in je achterhoofd houden van de betreffende maand.


pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:44

Ik herken er ook heel veel in bij die van mij :j

Heb me ook altijd afgevraagd of die ook niet (heel) slecht zou zien, zou zoveel verklaren!

Ook dat stomme gezoek naar iets lekkers dat je op de grond gooit terwijl ze het vol in het zicht heeft terwijl ik gooi (trek expres eerst heel goed haar aandacht) dan is ze er na wat stofzuigen / zoeken eindelijk vlakbij (klein metertje) en dan gaat ze de andere kant weer op snuffelen ^)

En heel erg zenuwachtig, niet of nauwelijks aanhankelijk (erg afwachtend / kat-uit-de-boom), snel van de leg zijn als er iets anders-dan-anders is, staat niet graag binnen / houdt graag overzicht en een goede vluchtroute open, kan urenlang met zo'n hoge kop in de verte staren, hele lijf zo hard als een standbeeld.... maar aan de andere kant kan ze prima springen, stoot haar voeten ook niet snel, loopt ook in een nieuwe wei nergens tegenaan terwijl ze toch behoorlijk kan vliegen := enz. dus het zal bij haar allemaal wel meevallen :)

Bij Rena is het trouwens wel minder geworden in de loop der jaren, ze is zelfverzekerder geworden *\o/*

Dat die van jou juist banger wordt dat vind ik wel een heel belangrijk punt :(:)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 10:49

Idd veel overeenkomst. Als ik ergens iets lekkers gooi, gaan de anderen er doelbewust op af en zij loopt de verkeerde kant uit te zoeken.

En idd dat nerveuze, die spanning. Hekel aan wind. Dan is er ook geen land mee te bezeilen. Snel van de wap. En idd... bij haar is het dus erger geworden. Het was van oorsprong een cool paard... zowel mijn man als ik hebben er veel mee gewandeld en mijn man reed er als onkunnig ruiter gewoon mee naar buiten (wel in gezelschap van een ander paard, dat wel)

Maar beetje voor beetje is ze banger geworden totdat ze nu soms letterlijk door de knieen gaat van angst.

In de wei zie je overigens niet veel aan d'r, maar ik heb stokblinde paarden in de wei zien lopen waar je het nooit van zou vermoeden. Ze hebben een extreem goede interne kaart. Springen doet ze niet; wilde ze ook nooit doen. Later werd duidelijk dat ze daar alle redenen toe heeft omdat ze een probleem heeft in het achterbeen en dat dus niet echt kon belasten. Rennen in de wei alleen als de adrenaline omhoog gaat en daar heeft ze wel nog eens last van , ja. Spelen doet ze niet echt. Ze is een dame op leeftijd. Die doet niet aan flauwekul..haha.

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:57

Wind dat vind Rena ook niks, maar ik denk dat dat vooral is omdat ze dan niet meer goed kan horen of er "gevaar" dreigt, dan moet ze beter in de gaten houden of er niet ineens iemand naast haar staat, hihi :P

Ik denk dat veel dingen ook gewoon erg paard-eigen zijn wat dat betreft, gewoon het wezen paard of een typisch paarden-karaktertrekje.

Die van mij is ook wel een dame die niet aan rarigheid doet, maar soms heeft ze nog een gek kwartiertje en zie je d'r ineens een paar rondjes in galop voorbij komen :P

Maar ergens is het een beetje beneden haar stand om zo uit de band te springen, ze moet er wel een excuus voor hebben. Die van mij vind het dan ook helemaal superdepuper geweldig als ik haar ga "pesten" zeg maar met een voetbal ofzo. Beetje dreigen, beetje wegjagen, en als ze dan rondjes om me heen galoppeerd dan is het de bedoeling dat ik die bal zo schop dat hij bijna tegen haar aan komt....zodat ze de meest smerige bokken ernaar kan geven, dan zie je d'r genieten met zo'n pretbek :P

Komt ze ook echt met kop en staart in de lucht zo zwevend en stoomwolkjes snuivend op me af en voor me staan om me uit te dagen om haar nog een keer met "de stuipen op het lijf" weg te jagen, al bokkend en schetend weet je wel :))

Rena zal nu een jaar of 20 zijn...

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:03

Ik heb een paard gehad wat aan een oog blind was toen ik hem kocht. In de loop van de jaren heeft hij ook het zicht in zijn andere oog verloren. Of dit geleidelijk of plotseling is gebeurt weten we niet. Als je het niet wist kon je het niet zien aan hem. Ook niet in de wei of als hij los in de bak liep. Hij had een atrofie van de oog zenuw. Of te wel opgelost/weg.
Je kunt het dus niet altijd direct zien aan het gedrag en ook niet aan het oog zelf. Ik had door kleine signalen het idee dat het andere oog ook slecht was terwijl iedereen me voor gek verklaarde. Bij uitgebreid onderzoek kwam men er achter dat hij met het andere oog ook praktisch blind was.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Testen op blindheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 11:11

jjane, dat bedoel ik... je ziet het niet altijd aan het oog en ook niet aan het gedrag in de wei. Vandaar dat ik het wilde testen (ik zie het niet zo zitten om haar weer naar de kliniek te rijden, omdat het meer een 'willen weten' is dan bittere noodzaak... ze werkt allang niet meer en heeft serieuze andere problemen, die ons heeft doen besluiten dat we niet meer met haar gaan dokteren. Zolang ze ok is in de wei, is het goed. Wordt ze ziek of echt kreupel door dat been, dan is het einde verhaal)

Pmarena, ik zou met je mee kunnen gaan met paard-eigen eigenschappen, als dit paard werkelijk altijd zo zou zijn geweest. Maar dat is dus niet het geval. Ze is van een cool onverstoorbaar paard in een zenuwlijer veranderd.

Overigens heeft ze nooit de zin van het spelen ingezien. Dat niet. Ze werd dan alleen enorm pissig. Haha.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84 en 62 bezoekers