oorontsteking kat

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 00:48

Wie heeft er ervaring met ernstige oorontsteking bij een kat? Onze kat van 14,5 viel opeens achter elkaar om. Had zelf wel meteen door dat het vanuit zijn oor kwam.
We konden vandaag meteen bij de da terecht en die zag dat zijn oor heel diep erg vies is en erg ontstoken. Ze kan zijn trommelvlies niet zien.
Vanwege zijn leeftijd overlegd, maar hij is nog super fit, dus morgen gaat ze met een zo licht mogelijk roesje het oor diep schoonmaken. Evt maakt ze een röntgenfoto. Ze wil zien of het trommelvlies beschadigd is.
Hij is super lief, haalt nooit uit, dus we verwachten dat het goed te doen is met een licht roesje.
Maar wat als het trommelvlies beschadigd is? We waren druk met kijken en praten en dat nog niet gevraagd. Hij heeft wel al wat ab gekregen en iets tegen de pijn. Het is duidelijk erger dan gisteravond en hij voelt zich niet best. Geen koorts of andere dingen, maar toch......
Weet iemand iets over het trommelvlies als die beschdigd is? Hij kan niet zo om blijven vallen natuurlijk.


franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:56

trommelvlies als dat beschadigd is heeft niets met omvallen te maken . wel met een ander deel in je ook waar nu waarschijnlijk die rotzooi zit, als dat weg is gaat het waarschijnlijk wel beter

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 01:07

Ze kon helemaal niks zien, zo ontstoken en vies is het diep van binnen. Ze wil zien of er iets beschadigd is en 3 dingen in het oor konden het omvallen vooral veroorzaken. Nu kan ze niet zien of er iets beschadigd is. Hij valt erger om dan gisteren, maar had geen koorts. Ik vind hem wel wat zielig, want hij slaapt vooral, dus heeft er duidelijk last van.
Het is 1 oor. Misschien heb ik de helft maar gehoord en sowieso wilden ze morgen goed schoonmaken en verder kijken voor ze iets kon zeggen. Ik zit me nu toch al een paar uur af te vragen wat ze kunnen doen als het schoon is en wel beschadigd is van binnen waardoor hij zou omvallen steeds.
Ik ga zelf uit van ontsteking en het vuil, omdat hij verder heel oke is en het ook vrij plotseling is begonnen. Ik was niet direct bang voor iets anders, aangezien hij 1 oortje soms wat plat houdt nu en zijn koppie schudt en dan ook omvalt.
Nou ja, afwachten dus wat ze zien als het schoon is. Het is niet echt een buitenkat, dus hoe het zo vies is geworden zo diep van binnen?? En maar 1 kant.........

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 06:59

Mijn kat is pasgeleden behoorlijk ziek geweest waarbij in eerste instantie aan een (midden)oorontsteking werd gedacht en daar ook de behandeling op gespitst was (antibiotica + prednison).

Bij mijn kat bleek het echter geen oorontsteking te zijn maar idiopatisch vestibulair syndroom, iets wat meer bij honden voorkomt dan bij katten en met name bij senioren... mijn kat is 10.
Antibiotica en prednison sloegen (dus) ook niet aan, en kreeg meerdere aanvallen vlak steeds dichter op elkaar met dus ook steeds minder hersteltijd ertussen tot op het punt dat ik zaterdags dacht dat ik haar maandags maar moest laten inslapen omdat 'dit geen leven meer voor haar was'
Die zaterdag was de laatste grote aanval (maar ja dat wist ik toen natuurlijk niet) en sindsdien is ze met ups en kleine downs zich gaan herstellen. Dit is nu zo'n 6 weken geleden en het gaat goed en ze is nog altijd aan het 'revalideren'/opknappen, heel duidelijk wat de restverschijnselen gaan worden/blijven is het dus nog niet.

Idiopatisch vestibulair syndroom geeft dezelfde kenmerken als middenoorontsteking, ofwel kop scheef houden, (ernstige) evenwichtsstoornissen, misselijkheid, algeheel onbehagen, koorts kan maar hoeft niet.
Bij mijn kat was er vanaf het eerste bezoek al twijfel aan de diagnose middenoorontsteking omdat haar oren redelijk schoon waren en de dierenarts er ook gewoon in mocht kijken, het trommelvlies is sowieso erg moeilijk te zien. En verder uiterst gezond oogde.

Zeer dichtbij het middenoor zit het evenwichtsorgaan, daarom valt een kat om bij middenoorontsteking, ze worden heel erg duizelig ervan, misselijkheid kan erbij optreden, kunnen slechter focussen en kijken soms wat scheel, door de extreme duizeligheid blijven ze het liefste maar liggen/slapen omdat ze dan het minste last ervan hebben, ook houden ze graag contact met de ondergrond.

Idiopatisch vestibulair syndroom is het afsterven van een stukje hersenen (zoals me door de da is uitgelegd) zonder duidelijke oorzaak, er is dus geen bloeding geweest (dit komt eigenlijk zelden voor bij katten) of een bloedstolsel (komt ook zelden voor), oorzaak hiervan is onbekend behalve dat het bij oudere katten (en met name honden) voorkomt. Normaal gesproken is dit eenmalig waarna de herstelperiode begint, mijn kat heeft dit 7 maal achter elkaar gehad.
Het kenmerkte zich doordat ze heel specifieke oogbewegingen had, dat is (vlgs mij da) het symptoom dat er 'iets aan het afsterven' is en het eerste symptoom wat ook weer verdwijnt (de herstelperiode)
http://s648.photobucket.com/user/Miek80/media/vief%20film/SAM_2840_zps5503f0d1.mp4.html
http://s648.photobucket.com/user/Miek80/media/vief%20film/SAM_2855_zpsfad1e6ee.mp4.html
Eerste filmpje is niet zo duidelijk, maar de oogbewegingen gaan daar veel sneller, tweede filmpje is een dag later.

Ik leef met je mee want het is ontzettend naar om je kat te zien stuntelen en verdwaasd de wereld in zien kijken, tegen het omvallen zelf kun je vrij weinig doen.
Maatregelen die ik heb genomen/nog neem:
- overal en nergens opstapjes zetten/maken zodat ze niet meer hoeven te springen als ze ergens heen willen, want het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan tijdens het vallen helaas.
- Kat zo min mogelijk optillen, ik kon echt merken dat ze dat niet zo fijn vond, ze had het liefste 'grond' onder haar voeten, op schoot oid is wel prima natuurlijk.
- Kat niet naar buiten! Mijn kat kwam wel altijd dagelijks buiten maar is nu een binnenkat geworden iig totdat ik weet welke restverschijnselen ze hieraan over heeft gehouden
- Maak filmpjes, dit is heel fijn voor je dierenarts, thuis gedragen ze zich toch vaak anders als in een vreemde omgeving, door de adrenaline (stress) en daardoor meer gefocussed zijn toonde mijn kat zich bij de dierenarts nl veel beter als dat ze eigenlijk was, bij het eerste dierenartsbezoekje zwalkte ze dus ook niet en hield kop gewoon recht (leek dus net of ik met een kerngezonde kat er was), erna verslechterde ze pas en toonde het zich ook tijdens de volgende da bezoeken, maar had ik het inmiddels dus ook op film staan.

Kat paste zich deels ook snel aan, ze had door dat springen niet echt goed meer ging/gaat, nu zet ze vaak eerst haar voorpoten ergens op en hupt dan omhoog, of als ze wel een sprong neemt/nam springt ze hoger in dan voorheen zodat ze iets meer de tijd heeft om te corrigeren... ziet er een beetje maf uit, voor het oog voor mij heeft ze dus een extra zweefmomentje

Heel veel sterkte, ik hoop voor je dat het 'gewoon' een oorontsteking is, maar daar kunnen ze zich goed ziek van voelen natuurlijk, antibiotica ervoor is vrij lang, ik heb het 3 weken moeten geven. (voor het geval het stiekum toch een middenoorontsteking was)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:06

Annemiek80, bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik denk zelf haast dat het wel uit zn oor komt als we naar het beeld kijken. Oor is gister wel van binnen bekeken en erg vies en ontstoken, dat was al erg duidelijk. Andere oor is schoon en alles goed te zien.
Hij had nog geen koorts en heeft toen meteen ab gehad en pijnstiller. Gisteren kwam ik net thuis, maar ook in de avond was het echt erger dan de dag ervoor.
Zijn voer staat hoog, hebben we meteen naar beneden gehaald en iets op gezet dat hij er niet bij kan.
Ik heb hem wel 2x opgepakt en bij zijn voer gebracht, waarna hij wel goed heeft gegeten nog. Vandaag mocht hij niet meer eten.
Hij wil wel en probeert af en toe door huis te lopen, maar doet heel verstandig niet veel.
We hebben een trappetje in huis en die gaan we sowieso dichtmaken. Ook omdat mijn hond ouder wordt en die rustig achter me aan hobbelt naar beneden.
NOu, ben benieuwd, ga hem zo weg brengen. Aan de ene kant spannend natuurlijk, maar aan de andere kant goede hoop dat ze het goed schoon kunnen maken en hij er vanaf is, want zoals nu voelt hij zich echt wanhopig.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:46

Het zal waarschijnlijk snel beter gaan als de ontsteking afneemt. Dat gebeurt niet in 1 dag. Door zwelling in het oor kan het evenwicht ontregeld zijn. Als de viezigheid er straks uit is en de ontsteking verdwijnt zal het vast weer beter gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 00:22

Nou, Ze hebben het helemaal schoon kunnen spoelen zonder roesje. Het is een hele lieve kat die echt nooit uithaalt. Ze zagen het gister al bij de controle, maar dachten toen nog dat een roesje beter zou zijn. Omdat hij zich zo makkelijk liet behandelen, zijn ze het vanwege zijn leeftijd gaan proberen zonder en hij deed het bijzonder goed.
Het zat erg diep. Er is ook een foto gemaakt, maar daar was geen schade op te zien.
Hij moet nu minimaal 4 en maximaal 6 weken ab. Ze zeiden al, het is een lange adem, maar kan wel goedkomen. Hij heeft nu ook metacam erbij.
Als hij achteruit gaat, gaan we zaterdag terug. Blijft hij hetzelfde hebben we halverwege volgende week contact. Gaat ie vooruit, gaan we het de komende weken aan zien.
Ik vind hem vanavond al beter dan gister en vanmorgen, dus de viezigheid eruit heeft wel al ''iets'' gedaan.

Ik wist zelf dat het evenwicht uit het oor komt en het was ons ook direct duidelijk dat het uit zijn oor komt. Hij hield dat oortje plat, schudde met zijn koppie en het was ook echt vies van binnen.

De enige aantekening erbij is dat katten een tumor kunnen hebben die zich aan het ontwikkelen is. Als hij dus niet verbeterd of verslechterd kunnen ze dat met een ct scan bekijken. Zoals ik het bekijk, denk ik haast van niet, maar het zou kunnen en dat moeten we wel eventjes onthouden.
Hij heeft gegeten, gedronken en de bak gezien. Zijn voer staat al 2 dagen laag en we hebben een plank voor de trap waar we vh weekend een deurtje maken.

Hij let zelf goed op gelukkig en weet dat ie nergens op moet springen etc. Hij springt alleen op de bank en gaat lekker liggen slapen.

Als het wel over gaat, kon hij volgens hun wel 20 worden, want verder toont hij nog lang niet ''oud''. Ik zei zelf nog; hij eist liefde, dus als dat nog iets kan doen, komt hij er zeker bovenop :) Het is wel even naar om te zien, maar we waren er snel bij.


franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:31

Fijn dat hij het is uitgespoeld en zonder roesje, wat een dappere kat. succes met hem en dat hij zich maar snel beter mag voelen.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:57

Lief beest dan, katten kunnen er soms wat van. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 01:48

Dank jullie wel! Hij is echt bijzonder lief. We hebben hem pas va zijn 9e, maar heeft ons helemaal ingepakt. Het is een rode kater van nu 14,5 en luistert naar zijn naam, kletst lekker tegen je aan als ie wat wil, maar zal never uithalen of blazen etc.

Ze zijn vrij serieus over roesjes en narcoses bij oudere dieren. Gister liet hij alles al goed bekijken en was ook temperaturen en injecties geven geen probleem. Ze dachten al dat een licht roesje voldoende zou zijn. Maar hij liet alles zo lief gebeuren dat ze het zo wilden proberen. Is even iets vervelender voor hem, maar uiteindelijk scheelt het hem wel het roesje.
Hij vindt dingen niet leuk, dus je moet hem wel vasthouden, maar geeft zich wel altijd over en zal nooit gaan krabben.

We stoeien normaal ook met hem en dan is het net als met de honden.

2jr geleden woonden we nog in Drenthe en vonden hem sloom en zijn vacht slecht etc. Mijn man ging met hem naar spreekuur, maar ze hadden de afspraak verkeerd gemaakt. Ze hebben hem toen een nachtje gehouden. Volgende dag is hij toen ook uitgebreid onderzocht etc. Mijn man kwam hem toen halen na zijn werk en toen werd hem gevraagd, of ze hem mochten houden. Ze waren helemaal weg van hem en ook toen liet hij alles toe.

Ik had daarom ook wel even goed gevraagd of ik hem wel terug zou krijgen bij goed gedrag, hahaha

Hij is bijzonder lief en makkelijk en als dit goed geneest, kan hij in hun ogen op deze manier wel 20 worden en dat hopen we maar. Ik vind hem wel wat sneu, maar hij kan nergens op springen of ergens bij nu en hij neemt heel goed zijn rust. Hij lijkt er verder wel vrede mee te hebben zo en dat geeft wel moed, want het is moeilijk om hem nu achter te laten in de woonkamer en te hopen dat hij niet teveel gaat wandelen en vaak valt. Maar zoals hij zich nu gedraagt zal dat wel niet zo zijn.

Bedankt in ieder geval :) Ik geef hem nog een extra knuffel

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:54

Toch fijn om te lezen dat er ook mensen zijn op bokt die gewoon meteen naar de dierenarts gaan en niet 5 pagina's aan berichten van bokkers afwachten vóór de DA inlichten. Top TS en fijn om te horen dat het nu al beter gaat!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 02:05

Hoi, dank je wel. Ik was al naar de da geweest gister toen ik dit topic opende. Heb daar lang staan praten en afgesproken voor vandaag, maar kwam thuis en maakte me toch zorgen, omdat het snel erger werd. Afspraak voor vandaag stond ook meteen, maar er kwamen ook slechte scenario's bij me naar boven. Maar goed, dat heb je met je beesten, als ze iets hebben, maak je je druk.
Was dus een ego topic om vooral rustig te blijven en positief. Want naar is het wel als je kat omvalt, ook al is het door een oorontsteking.
Als iemand over een weekje wil weten hoe het gaat, hoor ik het wel. En als anderen nog vragen hebben of iets herkennen etc, hoor ik het ook wel.

En even heel eerlijk. Als mensen niet naar de da gaan vanwege de kosten. Gisteren een consult en 2 injecties rond de 50 euro.
Vandaag is hij daar een aantal uurtjes geweest, hebben ze een foto gemaakt, oor gespoeld, speciaal eten gegeven, ab kuur voor komende 10dgn en metacam. Heb ik nog net geen 100 euro afgerekend. Ik vond het behoorlijk meevallen. Kan aan mij liggen, maar weet dat het mensen tegenhoudt, dus hierbij ook enige info hierover zodat men een idee heeft. Misschien moet de taboe er een beetje af wat iets kost. Dierenartsen staan bekend als duur en dat is ook iets wat mensen tegenhoudt vaak. Misschien vinden anderen dit ook meevallen en helpt het weer een drempel over nu ik daar open over ben geweest, who knows..................

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:12

Fijn dat hij zich al ietsje beter voelt, de viezigheid eruit en de pijnstiller zullen hem wel helpen.
Antibiotica bij oorontsteking is inderdaad een lange kuur, zoals ik al zei heeft mijn kat ook 3 weken ab gehad, daarna niet meer omdat het toen wel duidelijk was dat het geen oorontsteking was en ab ook geen verschil maakte (ze had ook neurologische verschijnselen naast het evenwichtsprobleem).

Over evt. tumor en ct-scan. Die angst was (en is, hij is nog altijd niet weg lol) er bij mij ook omdat ze zo snel verslechterde en aanvallen zich steeds sneller opeen volgde. Ik heb bewust gekozen geen ct te doen, natuurlijk in overleg met mijn dierenarts. CT scan is ong. 900 euro (volgens da), en kan een evt. tumor, mits groot genoeg inderdaad opsporen... echter een operatie in dat gebied is niet mogelijk en mocht er dus een tumor zijn zou de behandeling zich gaan richten op levensverlengend en zo comfortabel mogelijk, niet veel anders als we nu al deden dus, stipt in de gaten houden, bij verslechtering langskomen en 'plan bespreken', uiteindelijk was dit gelukkig niet nodig.

Ik ga met je meehopen dat hij snel opknapt!

Je moet mijn 'horror'verhaal misschien maar snel vergeten, maar ik heb het expres even neergezet omdat ik online dus heel weinig info kon vinden.

Over de kosten, vind ik fijn dat je het neerzet, inderdaad misschien dat het iemand anders juist wel over de streep trekt.
Eerste consult was ik 89 euro kwijt, dit was consult, injectie met ab, injectie met prednison, 10 dagen ab, 10 dagen prednison, 2 tabletten milbamax (ontworming), 2 tabletten valium
(laatste 2 zijn voor de zwerfkat die hier rondloopt in de hoop dat ik hem te 'pakken' krijg door valium door natvoer te doen, vangkooi werkt nl niet en hij heeft een enorme klit en is langharig)
Tweede consult was rond euro, consult, 10 dagen ab, prednison afbouw
3e consult was 29 euro, alleen consult geen medicijnen meer
4e consult ook alleen consult
Daarnaast nog 2 x telefonisch contact gehad tussendoor, al met al heeft het dierenartsverhaal ong. 6 weken geduurd.

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:44

Onze oude kat van zeventien had een half jaartje geleden ook oorontsteking. Ook wij hadden het niet door. Ze heeft namelijk last van tia's en epilepsie en krijgt daarvoor dagelijks medicijnen. De DA verwacht dat ze van de tia's blind of doof kan worden. Door die tia's heeft ze al jaren een evenwichtsprobleem; ze loopt in een soort maanvorm, als een schip met zijwind en verliest af en toe haar evenwicht. Verder is ze wel vrolijk, eet graag en loopt als een hondje achter mijn dochter aan (dat is haar maatje).

Maar toen ze ineens stokdoof was dachten wij dus dat het van de tia's kwam. Haar evenwichtsproblemen kenden we ook al.
Omdat ze veel begon te drinken, zijn we toch met haar naar de DA gegaan. Na onderzoek bleek dat een oor duidelijk ontstoken was en het andere wat geïrriteerd. Na 10 dagen antibiotica was het wel verbeterd, dus even afgewacht hoe het verder zou gaan. Toen ze een week later nog steeds niet goed hoorde (de oorontsteking was de oorzaak) zijn we weer teruggegaan en heeft ze nog aan antibioticakuur gehad (ditmaal per injectie, omdat ze dagelijks al 3-4 pillen krijgt).

Bij ons was er dus een periode van ongeveer 5 weken voor nodig. Maar ze hoort weer goed en alles lijkt okay.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oorontsteking kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 02:44

Annemiek80, dat hou ik wel in gedachte hoor. Is ons verteld, dus moet je gewoon rekening mee houden.

hevonen, dat is ook rot zeg. Geen idee hoelang de oorontsteking zelf al aanwezig was, maar denk niet lang. Hij schudde opeens met zijn koppie en viel dan om. Dag erna viel hij uit het niets, dus de link was wel snel gelegd en meteen naar de da gegaan.

Nu voorzichtig wel goed nieuws. Overdag was ik veel weg en meneer heeft tussendoor gegeten, gedronken en de bak bezocht. Verder veel geslapen.
Vanavond Sinterklaas gevierd en laat thuis.
Hij lag te slapen, maar werd direct wakker. Bij voer gezet en at en dronk goed. Daarna liep hij niet slecht rond. Hij draaide om en viel niet continu, dus toch wel duidelijk verbetering al.
Hij ligt weer te slapen, amar als hij omhoog komt, valt hij niet direct om en kan een rondje draaien. Hij valt nog wel, maar kan zichzelf beter opvangen.

Als je rekend op verbetering na een aantal dagen en 4 weken ab, vind ik dit een heel positief begin. We gaan uiteraard wel contact houden met de da volgende week en gewoon de 4 weken ab doen, maar vind het vooral heel fijn voor hem, dat hij zich niet zo rot voelt meer. Als hij zich nog een week zo rot had moeten voelen, had ik dat wel pittig gevonden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 46 bezoekers