Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 22:28

http://www.bbcsport.com / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Ben Maher met Tripple X . Foto: Wikicommons

Sinterklaas schreef:
Wat hoort Sint nou?
Moet Ben Maher naar het gerechtsgebouw?
Verduisteringen mag Sint toch niet hopen
Hoe gaat dat aflopen?

Ben Maher, winnaar van Olympisch goud bij het springen in Londen, is aangeklaagd voor £700.000,-, zo'n €837.000,-, aan geheime winsten die hij heeft gemaakt aan de paardenverkoop.

Er wordt verwacht dat Maher de beschuldigingen zal ontkennen. De mensen waardoor Maher is aangeklaagd zijn niemand minder dan Mike en Emma Philips, die sinds 2005 samenwerkten met Maher en hem altijd ondersteunden in zijn successen.

"Het lot ligt nu in de handen van het gerechtshof. Het is een triest einde aan een succesvolle samenwerking" zegt Emma. Maher heeft vele fans in de springsport en heeft vele jaren getraind om aan de top te komen. Een woordvoerder van zijn advocaten weigerde commentaar te geven.

Twee aanklachten van het stel, die Quainton Stud in Aylesbury, Buckinghamshire runnen, zijn ingediend bij het Chancery Divison of the High Court en omlijnen de beschuldigingen tegen Maher. Het echtpaar Philips zegt dat Maher handelde als tussenpersoon bij het kopen en verkopen van paarden maar hierbij stiekem winst maakte op de deals, door hun incorrecte informatie te geven over de prijzen die werden betaald. Zo zou hij hebben gezegd dat een van de paarden, genaamd Tackeray, verkocht was naar de Verenigde Staten voor een bedrag van $500.000,-, terwijl volgens de Philips het paard werkelijk voor $850.000,- is verkocht.

"Dhr. Maher maakte daardoor een geheime winst van $350.000,- die eigenlijk toebehoort aan Quainton Stud." staat te lezen in het hofdocument. Het beschrijft ook een bedrag van $50.000,-, dat betaalt werd als commissie voor de derde partij, als een "schijntje".

De springruiter wordt ook beschuldigd van het maken van geheime winsten op vijf andere paarden: Quainton Quirifino (€10.000,-), Awanti (€50.000,-), Vigolo (€152.000,-), Robin Hood (£80,000, zo'n €95.000,-) en Wonderboy (£222,496, zo'n €265.000,-). Het totaalbedrag komt dichtbij £700.000,-, alhoewel de financiële impact twee keer zo groot zou kunnen zijn wanneer alle kosten en schade's worden opgeteld.

Maher won dit jaar team goud en individueel zilver op de Europese Kampioenschappen en is op dit moment de nummer 2 in de wereld, achter landgenoot Scott Brash.

De Philips zeggen dat zij met de ruiter hebben gewerkt sinds 2005, toen Maher 22 jaar was. Zij zeggen hem altijd behandeld te hebben alszijnde familie. Er wordt gezegd dat Maher een aandeel van zijn Olympische paard Tripple X aan hen heeft verkocht en als tweede civiele actie wil het stel dan ook graag zien dat Tripple X verkocht wordt.

"We hebben alles gedaan om Ben te ondersteunen opdat hij zijn fantastische successen kon behalen op de Olympische Spelen van vorig jaar en nu blijven we achter met een gebroken hart." zegt Emma. "We houden van de paardensport. We adoreren onze paarden maar, om eerlijk te zijn, blijven we gedesillusioneerd achter."
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 08-12-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt


clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:33

Haha, wie denkt dat Ben Maher de enige ruiter is die dit doet, mag z'n hand opsteken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:35

gelijk heeft hij...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

leonie87

Berichten: 4460
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:36

Hoezo een ruiter proberen kapot te maken! Hij zal dit wellicht best gedaan hebben, maar dat gebeurd zo veel. Ik hoop dat de ruiter in het gelijk gesteld word en dat hij lekker in de sport kan blijven zonder te veel afleiding.

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:43

Dat er zoveel zijn die het doen wil niet zeggen dat het netjes is...

Je zou als ruiter ook dankbaar kunnen zijn voor mensen die je aan het begin van je carrière steunen ipv over hun rug geld te willen verdienen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:47

Euh, pardon? Jullie keuren dit goed? Ongelooflijk.

Dat hij commissie vraagt is zeer terecht. Maar 700.000 pond achterhouden voor de mensen waarmee je jaren hebt samengewerkt, die je hebben geholpen naar de top te komen... Nee, gewoonweg schandalig als dit echt zo is. Dat was het overigens ook als hij verder niks met die mensen had gehad.

Hoe zouden jullie het vinden wanneer je via iemand anders een paard verkoopt en die persoon houdt er zonder dat jij dat weet nog even duizenden euro's aan over...?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 05-12-13 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:48

Rare reacties. Ik vind het niet normaal om bijna 8 ton te stelen. Dat het veel voorkomt betekent niet dat het ethisch is of dat het geaccepteerd zou moeten worden.

Als je als eigenaar je paard ergens neerzet met als afspraak te verkopen dan staat in je contract waarschijnlijk dat de ruiter 10% krijgt bij de verkoop alsmede iedere maand geld voor training en stalling, enz. Als je dus liegt over de verkoop prijs, dan steel je dus. Blijkbaar wordt dat in de paardenwereld gewoon geaccepteerd.

Stel je eens voor dat je makelaar dat zou doen. Ben benieuwd hoe er dan gereageerd wordt.

Trouwens, ik denk niet dat ie hierdoor z'n mogelijkheden tot wedstrijden rijden kwijtraakt. De enige die dat is overkomen, is Eric Lamaze die jaren geleden door cocaine gebruik (of handel) uit de Canadese bond was gezet.

Dit zal waarschijnlijk aflopen met fikse boetes als dat al gebeurd.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:24

tsja, zo zat de bouwfroude in elkaar en zo werkt een heel deel van de paardenhandel. Echt buitengewoon kwalijk, maar het lijkt me wel een spektakel als de eigenaren alle bewijzen scherp op tafel krijgen, want dat is meestal het lastige.

De enige manier om hier iets van duidelijkheid over te bieden is altijd te zorgen dat de betaling via jou als verkoper loopt. Dan deel jij daarna aan ieder het zijne daarvan uit. Want begrijp me niet verkeerd: ook de tussenhandelaren hebben recht op hun boterham. Die boterham kun je echter niet zonder overleg met de eigenaren van het beleg dik beleggen. En als je als koper het verzoek krijgt om een deel van de koopprijs 'anders' te betalen, dan weet je als koper ook dat je onterecht meer gaat betalen dan de eigenaar eigenlijk vroeg en is het hoog tijd eens een belletje naar de eigenaar te plegen.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl


CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:39

Als het waar is vind ik het schandalig om mensen te bestelen die je jarenlang financieel gesteund hebben!!!
Iedereen weet nu ook met welk uitschot ze te maken hebben!
Maar: het moet wel eerst goed uitgezocht worden!

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:59

Tja, wat ook vaak gebeurd is dat de ruiter naar de verkoper stapt en zegt: "Luister, jij vraagt 100000 euro voor dat paard. Mijn sponsor kan en wil tot 200000 gaan. Het verschil delen we." Helaas zijn er maar weinig verkopers die daar op in gaan. Soms krijgen de ruiters trouwens ook bij aankoop een percentage en eten ze dus van twee walletjes. Uitschot noemen ze dat in andere branches, maar in de paardenwereld is het wel oke, want hij kan ten slotte zo goed rijden. Nou nou nou...

Crazy_boon
Berichten: 673
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: neverland

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:14

Ik zou het zeer spijtig vinden, het was een ruiter waar ik enorm respect voor heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 04:42

leonie87 schreef:
Hoezo een ruiter proberen kapot te maken! Hij zal dit wellicht best gedaan hebben, maar dat gebeurd zo veel. Ik hoop dat de ruiter in het gelijk gesteld word en dat hij lekker in de sport kan blijven zonder te veel afleiding.


Ik hoop maar dat je een grapje maakt. Fraude plegen twv 8 ton? Dat kan nooit goedgekeurd worden, en ook meneer Maher is niet heilig.
Als er al iemand deze beste man kapot maakt dan heeft hij dit geheel aan zichzelf te wijten. Tja, wie zn brandt...

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:29

Zo iets heet Karma. What goes around comes around. Als meneer Maher dit echt gedaan heeft verdient hij gestraft te worden. Stelen is nog altijd verboden, op welke manier dan ook.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

wonderworst_

Berichten: 2424
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:49

tss schandalig zeg! Die mensen hebben jarenlang voor maher klaar gestaan en dan blijkt dat hij ze zo heeft opgelicht.. Logisch dat hij commissie zou krijgen over de verkoop. Maar 350000 achteroverdrukken bij 1 koop.. doe ff normaal zeg.. En dan alle andere paarden nog.

Maar er wordt gezegd dat het lastig is om te achterhalen wie de waarheid spreekt? Kunnen ze niet gewoon de 6 nieuwe paardeneigenaren benaderen en gewoon vragen wat zei betaald hebben. Die kunnen hier nooit van af geweten hebben. Of je nou $850.000,- of $500.000,- is een heel verschil. Als je als koper zou weten dat het bij de 'officiele' eigenaar $350.000,- goedkoper is, ga je natuurlijk nooit bij maher kopen.
Dus 6 keer vragen wat de mensen betaald hebben en vergelijken met wat Maher heeft gezegd tegen Philips en je hebt je antwoord toch? Of denk ik nu echt heel dom?? := :+

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:54

Volgens mij komt dit ontzettend vaak voor in de paardensport. Op kleine en grote schaal. Bemiddeling is altijd moeilijk. Maar netjes is het zeker niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:00

Als daar zwart geld tussen zit (bijv. 400.000 op papier en 150.000 in het handje) zal een koper niet zo snel zeggen dat hij 550.000 heeft betaald...

Ik vind het wel goed dat het aangepakt wordt. Het wordt tijd dat fokkers en eigenaren geld krijgen voor hun paarden ipv de handel. De handel doet het maar met de commissie die is afgesproken! En het geld en stalling wat zo'n ruiter ongetwijfeld voor training en stalling krijgt. Of een paard op geld zetten kan ook, hoe dan ook, in ieder geval transparant en eerlijk.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:13

Comissies gebeuren altijd in overleg. Die gast heeft gewoon die mensen misbruikt en heel veel geld die zij konden winnen achtergehouden voor zichzelf.
Als een paard verkocht wordt en dan doorverkocht wordt voor een veel hogere prijs is dat een ander verhaal, maar hier heeft Ben Maher gewoon ontzettend veel geld achtergehouden en de verkoopsprijs verzwegen aan de eigenaars. Zou van mij het achtergehouden bedrag mogen terugbetalen. Eerlijkheid duurt het langst.

Ik weet dat het vaker gebeurt, maar daarom is het niet goed te praten.

uva uvam vivendo varia fit

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:53

Het gebeurt heel vaak, maar daarmee is het beslist niet oke!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:58

Er zijn vast 2 kanten aan dit verhaal... :=

JoyceVB
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:32

Casarell schreef:
Er zijn vast 2 kanten aan dit verhaal... :=


Daar ben ik het mee eens 8-)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:53

Deze manier van handel moet je eigenlijk twee kanten op bekijken.
Nee, dit is geen nette manier van handelen. Ik vind ook dat een bepaalt procent van de verkoopwaarde als commissie pakken beter is, maar...

Iemand als Maher heeft door zijn rijden en sportprestaties een klantenkring opgebouwd als geen ander. Mensen met veel geld willen vaak graag paarden kopen bij zo iemand en betalen daar graag een stuk meer voor, dan dat ze bij een andere verkoper zouden betalen.
Dit paard van $850.000,- daar heeft de eigenaar $500.000,- van gekregen. Dit paard zou bij een minder bekende ruiter of handelaar misschien de helft opgebracht hebben, waarover de eigenaar dan 10% commissie had moeten betalen. Kortom de eigenaar had dan minder geld gekregen voor zijn paard.

Als Maher open kaart had gespeeld en had gezegd tegen de eigenaar dat hij ongeveer 40% commissie had willen krijgen, had de eigenaar hem voor gek verklaard en was waarschijnlijk boos weg gelopen.

Kortom, de eigenaar heeft nu meer geld voor zijn paard gekregen, dan hij waarschijnlijk op een andere stal had kunnen krijgen. Dat hij daarmee voor de gek gehouden is, is niet netjes maar ergens wel begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 07-12-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:59

Dus omdat Ben een bekende ruiter is en daardoor het paard duurder kan verkopen (heb je daar cijfers van die dat bewijzen?), is het oké dat hij bijna een miljoen jat ten nadele van de eigenaren (die er flink in geïnvesteerd hebben en hem nota bene hebben gesteund)?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:06

Ik zeg niet dat het oké is, ik leg alleen uit waarom dit gebeurt.
Nee, ik heb geen bewijzen van het verschil in verkoopwaarde, maar wel veel ervaring hier in.
Een paard kopen is emotie, dat heeft niet alleen met het paard te maken, maar met alles er omheen.
Een beetje vergelijkbaar met artikelen van (overleden) beroemdheden die op veilingen verkocht worden. De werkelijke waarde van dat artikel is meestal maar een schijntje van het bedrag dat er uiteindelijk betaald wordt. Dat is de emotie die er omheen hangt, wat je ook terug ziet bij de verkoop van paarden.

Dat Maher dit net bij zijn sponsors flikt is niet netjes. Maar zoals al gezegd, dit verhaal heeft ook vast een andere kant.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:33

Geheime winsten? Witteboordencriminaliteit is gewoon geoorloofd hoor :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:39

antje_vip schreef:
Geheime winsten? Witteboordencriminaliteit is gewoon geoorloofd hoor :D




tja...bankdirecteuren die hun werk niet goed hebben gedaan bijvoorbeeld...gaan gewoon met miljoenen naar huis.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nano en 66 bezoekers