tips voor rainrot gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 12:22

Hoi

Sinds gisteren heb ik een nieuw paard. Maar ze stond al vanaf september buiten en heeft nou rainrot. Hoe kan ik dat het beste behandelen? Ik heb wel betadine shampoo maar geen warm water. En het is nou te koud om te wassen.


matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:57

Spons natmaken, betadine shampoo erop, goed inwassen op de plekjes ( hele paard hoeft niet) en dan uitspoelen doe ik met een doekje met fris water. Hoeft geen warm water te zijn

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 13:53

Bedankt!
Ze heeft het over heel haar rug+kont dus best groot stuk

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:01

Je kan water koken en dat in een emmer, ophangvoerbak doen kan je m ergens aan hangen. En koud water bij doen zodat t niet te heet is. De plekjes wassen en daarna een wollen deken of dikke zweetdeken erop leggen. Als paard nog nat is binnen laten staan of mee wandelen. Zo was ik wel eens me paard, ideaal.

[o]

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:54

ja het kan flink uitbreiden! maar inderdaad gewoon wassen, hoe groot het gebied ook is, ze zal je dankbaar zijn want het is pijnlijk..
om de dag wassen gedurende een weekje, en meestal zie je het dan goed wegtrekken.
ik krabte de korstjes er zo nu en dan eerst af als het niet te zeer deed. even losweken en eraf halen, dan geneest het sneller.

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 17:27

Ik heb haar nou gewassen maar de korstjes laten niet los. Nou ben ik nog op zoek naar een regendeken om haar droog te houden

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:35

nee eerste keer wassen zullen ze zeker nog niet loslaten, dat komt volgende wasbeurt wel goed.
regendeken vroeg mee beginnen, dan kun je het een beetje voorkomen ( tenzij ze eronder gaat zweten want ook dan krijgt ze het)
deken pas omdoen als de korstjes allemaal weg zijn en genezing al op gang is gekomen, nu afsluiten werkt averechts.

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 18:08

als het is genezen krijgt ze een regendeken. Ze kan nou gelukkig ook de stal inlopen als het regent

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:59

Ik zou wel oppassen met buiten laten staan in de regen. Bij mijn paard mocht dat absoluut niet van dierenarts toen hij het had. De mijne had het ook flink, eerste dierenarts zei dat buiten geen kwaad kon, echter stond hij toen ineens met dik 40 graden koorts ondanks antibiotica wat hij er toen voor had gekregen. Met op stal staan en overdag naar buiten als het droog was ging het snel beter samen met de antibiotica. Dus als hij veel plekken heeft zal ik toch even een kuurtje vragen.
Om te voorkomen, moet je zorgen dat weerstand goed op peil blijft en z.n. of snachts naar binnen of dekentje op zodat hij steeds goed kan drogen

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:57

Geen deken op. Wassen met Betadine, en dan na een aantal dagen proberen de korsten te verwijderen. Er moet lucht bij kunnen, en idd droog houden.

Je suis Charlie.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 21:05

Ik was haar nou met betadine en daarna een wollen deken erop zodat ze droog word. Pas als het goed genezen is een regendeken

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:33

Hoe voorkom je rainrot eigenlijk?
Of is het niet te voorkomen?
Ik ben bang dat ik door het wassen met Betadine shampoo mijn pony's vacht helemaal niet meer waterdicht maak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:49

Betadine is antibacterieel. Rainrot is een bacteriele infectie. Die dien je van buitenaf met betadine, en bij heel ernstige vorm eventueel van binnenuit te bestrijden met behulp van antibiotica. Als een pony goede weerstand heeft zal hij niet zo snel rainrot krijgen, maar een garantie is dat niet. En als je lokaal behandelt, dan hoef je je hele pony niet te wassen. En ik snap je vraag niet betreffende de wachterdichtheid van de vacht? Pony's met rainrot moeten droog staan, iig tot de rainrot is genezen. Dus gebrek aan waterdichtheid is geen probleem. En tegen de tijd dat de rainrot is genezen is de vacht weer vet genoeg dat hij naar buiten kan. Al dan niet zonder deken.

Je suis Charlie.


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:00

shetjeIris schreef:
Hoe voorkom je rainrot eigenlijk?
Of is het niet te voorkomen?
Ik ben bang dat ik door het wassen met Betadine shampoo mijn pony's vacht helemaal niet meer waterdicht maak.



zorgen dat je pony in goede conditie is,goed op gewicht en goed ontwormd.
En dat hij ook een keer kan opdrogen :D

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 20:05

Het word maar niet minder. Is er behalve betadine nog iets dat helpt?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:09

hoe is de conditie van je pony?Kan hij droog staan ergens?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:10

zivazoef schreef:
Het word maar niet minder. Is er behalve betadine nog iets dat helpt?


Na een of twee dagen wassen met betadine de korsten verwijderen. En als dat niet helpt een antibioticakuur.

Je suis Charlie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:11

maar als het paard steeds nat blijft helpt dat dan ook?
Hij zou eigelijk s'nachts op stal moeten om op te drogen.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:13

Pony moet idd op kunnen drogen. En niet alleen 's nachts. Op moment dat hij rainrot krijgt en het heel ernstig is, binnen houden.

Je suis Charlie.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:14

Mijn verzorgpaardje had het ook, is dierenarts bijgeweest en heeft 4 dagen lang injectie gehad ( 1ste dag door dierenarts andere 3 mochten we zelf geven ) korsten eraf krabben en om de 2 dagen met betadinescrub wassen.

Plekken die er al zijn duren wel ff voor die weg zijn je moet er vooral op letten of er geen nieuwe ontstaan( die kan je vaak onderhuids al voelen )

Mochten er bij jouw paardje nou nogsteeds nieuwe bijkomen zal ik toch de dierenarts erbij halen voor die injecties.

Absoluut geen deken opdoen na wassen daaronder gaat het broeien wrijf hem dan liever gewoon helemaal droog.

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:15

mijn verzorgpony heeft er ook heel erg veel last van, ik heb geen mogelijkheid om haar binnen te zetten dus staat ze met deken, ik dacht dat het vanzelf weer wegging.. nu ik dit zo lees ga ik ook beginnen met wassen met betadineshampoo, maar kan het kwaad dat ze een deken opheeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:16

Onder de deken kan het gaan broeien. Dus lijkt met niet zo bevorderlijk voor de genezing.

Je suis Charlie.

gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:18

jeetje ik schrik echt van alle reacties hier, mij is verteld dat het vanzelf weer overging als ik het goed poetste.. ga er nu toch maar even achteraan

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:20

zivazoef schreef:
Het word maar niet minder. Is er behalve betadine nog iets dat helpt?

Zorgen dat hij een waterdichte deken op heeft wanneer het regent (en hij buiten staat) en verder geen dekens erop, die zorgen er alleen maar voor dat het erger wordt.

Het kan ook van binnenuit komen. Regenschurft wordt veroorzaakt door een bacterie die altijd op en om het paard voorkomt en die toeslaat op het moment dat de weerstand van het paard te laag is. Wat voer je? Is je paard ziek?

Wassen hoeft trouwens niet persé. Je kunt ook de korsten/klonten voorzichtig weghalen met je vingers en dan op het kale plekje eronder betadinezalf smeren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:22

Ik heb ooit ook pony gehad met rainrot; tijdje geleden; maar die heb ik volgens mij alleen ingesmeerd met volgens mij baby olie, kortstjes gekrabt, diertje bleef wel gewoon buiten staan. Duurde wel even, anderhalve maand ofzo, maar toen was t weg, nooit terug gezien. Had het wel maar op een redelijk kleine plek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, GrapeshotBot, janneke584, lukka63, Melzazu en 9 bezoekers