gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:04

Ik haal elke dag mest uit mijn stro stallen, hiermee gooi ik ook ceel goed stro weg, hoe doen jullie dit??

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:06

Wij hebben handschoenen aan en trekken het goede stro er tussen weg.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:06

ik ben er pietje precies in en ga met de mestvork alles omspitten net zo lang tot ik er alleen mest op heb liggen en geen stro :Y)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:07

kun je met een stableboy de ballen eruit wippen of smeert je paard alles eronder en moet het dus met de mestvork?
Schoon stro er weer uitvissen kan inderdaad ook wel.

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:07

Gewoon met de mestvork er tussen uitprikken en gewoon met m'n handen. Ik ben niet zo snel vies van paarden :)

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:07

suus_pepper schreef:
Wij hebben handschoenen aan en trekken het goede stro er tussen weg.

Dus je gooit t in de krui wagen zegma en dna fa je t dan nog uitzoekeb? Ik heb mijn paarden altijd op vlad gehad en vroeger hadden we pot stallen...

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:09

Daar let ik dus echt niet op. Maar goed, ik heb dan ook een pony die in 2 dagen voor 3 weken poept. :') Nee, ik haal gewoon heel veel weg, en tja daar zit soms ook goed stro tussen. Maar goed, we hebben onwijs veel stro (ruim genoeg) dus dat is geen probleem hier. Voordat ik ga uitmesten gooi ik eerst al het nog schone stro in één hoek, en dat is best nog wel wat! Dan haal ik de rest er uit en gooi ik er nieuw stro in. :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:10

Het lukt mij meestal wel redelijk met gewoon een mestvork. Soms heb ik dan maar een drol dus duurt af en toe wel lang maar anders vind ik het zonde. :Y)

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:11

Ok. Hebben een paard dat zn mest plat ligt dys daar is de mestboy helaas geen oplossing voor... ): onze andere paarden mesten heel netjes aan een kanr enzv. Ik moet snel kunnen werken ivm eigen bedrijf.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:13

Ik haal met een mestvork altijd het goede stro er tussen uit en gooi je het in een hoek van zijn stal. Dan verspil ik amper schoon stro.

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:13

Sanguine schreef:
Daar let ik dus echt niet op. Maar goed, ik heb dan ook een pony die in 2 dagen voor 3 weken poept. :') Nee, ik haal gewoon heel veel weg, en tja daar zit soms ook goed stro tussen. Maar goed, we hebben onwijs veel stro (ruim genoeg) dus dat is geen probleem hier. Voordat ik ga uitmesten gooi ik eerst al het nog schone stro in één hoek, en dat is best nog wel wat! Dan haal ik de rest er uit en gooi ik er nieuw stro in. :)


Haha tja... onzw paarden krijgen elke morgen nieuw stro in de box dus wil eerst de mest er uit hebben, en dan vond ik t zo zonde om geld weg te gooien... hebben de paarden thuis dus ook de kosten van mesthoop weg halen en uitrijden kost geld

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:14

Als het aan een kant is kun je misschien proberen om eerst het meeste schone stro weg te scheppen zodat de mest bij elkaar ligt? Geen idee of dit werkt maar kwam even in me op. :P

PatriciaV
Berichten: 323
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:14

ik gooide het ergste vieze altijd in de kruiwagen en viste dan het schoonste er dan weer uit, laat dat eerst de ballen van de vork rollen zodat ik dan het stro wat nog op de vork ligt kan terug gooien.
En het schone stro legde ik altijd onderop en dat het vieze er weer overheen. Zodat me paard ook zo min mogelijk zou op eten.

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:16

riannezweeds schreef:
suus_pepper schreef:
Wij hebben handschoenen aan en trekken het goede stro er tussen weg.

Dus je gooit t in de krui wagen zegma en dna fa je t dan nog uitzoekeb? Ik heb mijn paarden altijd op vlad gehad en vroeger hadden we pot stallen...

Precies! :j
Laatst bijgewerkt door suus_pepper op 05-12-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:16

PatriciaV schreef:
ik gooide het ergste vieze altijd in de kruiwagen en viste dan het schoonste er dan weer uit, laat dat eerst de ballen van de vork rollen zodat ik dan het stro wat nog op de vork ligt kan terug gooien.
En het schone stro legde ik altijd onderop en dat het vieze er weer overheen. Zodat me paard ook zo min mogelijk zou op eten.


Uhm tja... waarom dachr ik hier niet aan... dat klinkt wel heel makkelijk hahaha

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:30

Ik haal de schone bovenlaag eraf, het vieze gaat naar de mesthoop. De bovenlaag wordt dan weer de onderlaag en een laag nieuw stro erover.

Sinds gister staan ze weer op zaagsel.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:05

Ik gebruik dagelijks de mestboy om tussen het stro de drollen uit te vissen. Werkt super goed, en ook redelijk snel. Er gaat bijna geen strootje verloren!

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:15

EmmyJoycee schreef:
Gewoon met de mestvork er tussen uitprikken en gewoon met m'n handen. Ik ben niet zo snel vies van paarden :)

No offence, maar ik zou dit zeker niet doen met oog op eventuele zoönosen, of wormen die voor paarden niet schadelijk zijn (tot bepaalde mate), maar voor mensen wel (paarden hebben áltijd wormen, ook als je ze ontwormt).

Vind handschoenen aantrekken zoveel gedoe, ik keer de mestvork helemaal om als ik de mest in de kruiwagen gooi, dan ligt het stro bovenop, dat haal ik er weer vanaf met de mestvork en gooi ik terug in stal. Als je stro al platgestampt is kun je ook je vork scheef houden, dan rollen alleen de keutels eraf en blijft het stro op de vork.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:31

Zo hoog mogelijk omhoog gooien, drollen belanden het eerst op de grond en het stro erboven kun je dan aan de kant schuiven. Maar ik heb redelijk schone paarden. Ik houd aan de achterkant altijd een strook leeg en meestal mesten ze daar wel (als er geen veulens bij staan).

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:40

Hier is het simpel.
Ik haal de bovenlaag weg die is schoon, ik vis het overige schone er tussenuit.
Alles qua onderlaag is toch altijd doordrenkt met pis, dus dat kan zo weg.
Verder gaat alles wat niet doordrenkt is en gewoon wat donkerder als onderlaag voor het schone stro.
Schoon stro is trouwens ook glad, een iets viezere onderlaag is helemaal niet verkeerd qua grip met opstaan en dergelijke.
Als ik dat niet doe kan ik er dik 2 of 3 kruiwagens per dag uithalen, zo 1 a 1.5 gemiddeld.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-12-13 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:42

Ik doe gewoon niet kinderachtig over het weggegooide stro, ik strooi gewoon weer genoeg schoon op. Op stro en hooi bezuinig ik niet.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 02:17

Diep met riek ruim onderde mest steken, mest wat nu op dikke laag stro ligt van stro schudden of kiepen in de kruiwagen , schone stro aanriek berg van maken aan 1 kant en dat weer als onderlaag gebruiken...

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:08

Overstappen naar vlas? Mest veel gemakkelijker en economischer uit.

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:17

Mijn paard vreet al zn stro op, of loopt zoveel door zn stal dat alles echt ranzig is.. verder staan ze op rubber matten en ligt er dus niet heel veel stro in... Hoe doen jullie dit?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:24

Ik schuif het schone stro eerst in een hoek. Mijn merrie mest altijd op één plaats en daar zit ook weleens stro tussen. Jammer dan, dat gaat hier gewoon weg. Ik gebruik gewoon zoveel stro als ik nodig vind. Die van mij is wel een smeerkees, ik trek er iedere dag zo'n 2/3 kruiwagens uit.