Verschil tussen kunststof en leren zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Verschil tussen kunststof en leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:57

Hoi!

Wie kan mij het verschil tussen kunststof en leren zadels vertellen?
Kan een kunststof zadel tegen regen?

bedankt alvast!

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Verschil tussen kunststof en leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:00

In ieder geval vind ik een kunststof zadel makkelijker in onderhoud.

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:03

Ruth1995 schreef:
In ieder geval vind ik een kunststof zadel makkelijker in onderhoud.


waarom?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:07

Een lederen zadel is gemaakt van leder, oftewel een natuurlijk product.
Kunststof is een chemisch materiaal.

Leder is zwaarder dan kunststof, kunststof zadel is dus (veel) lichter

Kunststof is over het algemeen wel zwakker dan leder, singelstoten zijn daardoor vaak van met nylon versterk materiaal maar slijten over het algemeen nog altijd sneller dan lederen singelstoten
Geld ook voor zweetbladen etc.

Leder 'ademt' op zijn natuurlijke manier, bij kunststof zal de fabrikant hier rekening mee moeten houden, doen ze dat niet, kan het 'zweterig' worden. (maar hier zit ook een sterke band met de vulling, is dit wol of synthetisch materiaal? Dat beinvloed zweterigheid ook..)

Leder heeft verzorging nodig. Het is een natuurlijk product wat ingevet etc moet worden. Doe je dit niet regelmatig heeft het geen lange levensduur.

Als een leder zadel nat word zal je het echt schoonmoeten maken en direct na drogen moeten invetten. Doe je dit niet, krijgt het leer een klap en wordt het zwakker en lelijker.

Kunststof daarintegen heeft geen verzorging nodig, nat worden beinvloedt de levensduur niet en vetten oid is ook niet nodig.

Kunststof hebben vaak 'stroeve' zitvlakken op het zadel, leder is altijd vrij glad (en dus vaak gecombineerd met leder zitvlak op je rijbroek)

Persoonlijk heb ik liever kunststof.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 05-12-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:09

Toydoll schreef:
Een lederen zadel is gemaakt van leder, oftewel een natuurlijk product.
Kunststof is een chemisch materiaal.

Leder is zwaarder dan kunststof, kunststof zadel is dus (veel) lichter

Kunststof is over het algemeen wel zwakker dan leder, singelstoten zijn daardoor vaak van met nylon versterk materiaal maar slijten over het algemeen nog altijd sneller dan lederen singelstoten
Geld ook voor zweetbladen etc.

Leder 'ademt' op zijn natuurlijke manier, bij kunststof zal de fabrikant hier rekening mee moeten houden, doen ze dat niet, kan het 'zweterig' worden. (maar hier zit ook een sterke band met de vulling, is dit wol of synthetisch materiaal? Dat beinvloed zweterigheid ook..)

Leder heeft verzorging nodig. Het is een natuurlijk product wat ingevet etc moet worden. Doe je dit niet regelmatig heeft het geen lange levensduur.

Als een leder zadel nat word zal je het echt schoonmoeten maken en direct na drogen moeten invetten. Doe je dit niet, krijgt het leer een klap en wordt het zwakker en lelijker.

Kunststof daarintegen heeft geen verzorging nodig, nat worden beinvloedt de levensduur niet en vetten oid is ook niet nodig.


Oke bedankt!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:10

Het gewicht :j Ik heb een kunststof zadel met leren singelstoten en suede zweetbladen. Je kunt duidelijk voelen dat de zweetbladen in verhouding een stuk zwaarder zijn.

Leer is naar mijn ervaring ook slijtvaster dan kunststof. Hoewel de kunstleren bekleding van de panelen van mijn zadel van prima kwaliteit zijn.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:11

Leren zadel gaat langer mee, is mijn ervaring. Daarom zijn ze natuurlijk ook duurder.
Ik heb nog nooit een kunststof zadel gezien wat 30 jaar intensief gebruikt is en er nog goed uitziet. Bij leer weet ik er velen!!
Is veel makkelijker schoon en mooi te houden. Zit fijner.
Ziet er mooier en netter uit.

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:12

Ik heb nu een kunststof zadel van rider pro, ik koop er nooit weer een. Hij is wel veel lichter, maar was zo kapot, allemaal scheurtjes in het zadel op de plek van de beugelriem en op meerdere plekken. Leer vergt meer onderhoud, maar naar mijn menig kwalitatief veel beter!

Succes

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:14

Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van het leer, cq de kunststof :+

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:17

Lederen zadels gaan, mits je ze goed onderhoud, inderdaad veel langer mee dan kunststof zadels, maar ach, de prijs van kunststof is wel zo gunstig. En wat vaker nieuw zadel is misschien wel beter, paard veranderd elk jaar en dat kan je niet blijven volhouden met opvullen.....

overigens heb ik mijn kunststof Thorrowgood nog steeds en die is nog steeds als nieuw.

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:02

DutchRiders schreef:
Ik heb nu een kunststof zadel van rider pro, ik koop er nooit weer een. Hij is wel veel lichter, maar was zo kapot, allemaal scheurtjes in het zadel op de plek van de beugelriem en op meerdere plekken. Leer vergt meer onderhoud, maar naar mijn menig kwalitatief veel beter!

Succes


Koper schreef:
Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van het leer, cq de kunststof :+



Toydoll schreef:
Lederen zadels gaan, mits je ze goed onderhoud, inderdaad veel langer mee dan kunststof zadels, maar ach, de prijs van kunststof is wel zo gunstig. En wat vaker nieuw zadel is misschien wel beter, paard veranderd elk jaar en dat kan je niet blijven volhouden met opvullen.....

overigens heb ik mijn kunststof Thorrowgood nog steeds en die is nog steeds als nieuw.


het gaat over dit zadel
https://ruitersportwinkel.eu/zadels-en- ... uin-detail

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:34

Dat is een zadel met een prijs/kwaliteit waarvan je bijna zeker weet dat de boom krom gaat zijn, de vulling slecht en de levensduur eigenlijk al voorbij is voor je gaat rijden..

Ga liever op zoek naar een passend tweedehands zadel voor dat geld, en dan wordt de kans iets groter dat het een kwaliteit heeft waarmee je ook kunt rijden en je paard heel kunt houden.

Bij zo'n zadel maakt leer of kunststof geen verschil, beide zijn van slechte kwaliteit.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:42

Ik heb beide, een leren en een kunstof zadel.
De grootste voordelen van mijn kunstof zadel zijn de aanschafprijs en het (ontbreken van) onderhoud. Beide zadel passen bij mijn lichaam en zitten dus even lekker.
De betere kunstof zadels doen in mijn ogen niet perse onder voor een leren exemplaar. Al zijn er in het hogere segment lederen zadels echt wel nog weer fijnere zadels te vinden.

BritHittepit

Berichten: 2548
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Verschil tussen kunststof en leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:56

ik heb ook beide gehad, ik vind een lederen zadel toch fijner, het is niet zo hard in de winter, vind ik, het kunststof wordt soms echt hard, zoals de zweetbladen, bij leder blijven ze lekker soepel... ik had een wintec, isabel werth en was 1 keer van men paard gevallen, kras op de lepel, bij een lederen zadel kan je het er mooi uitpoetsen maar bij een kunsstof kan je er niks uitpoetsen... ook als men zitting nat werd duurde het lang voor het droog was, bij mijn lederen ga ik erover met een doek en is het al direct minder nat...

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Re: Verschil tussen kunststof en leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:51

Oke bedankt!