tips in galop zonder zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:18

ik rijd nu een paar weken zonder zadel (op mijn manege) en ik zit nogal uitbalans als ik galopeer iemand tips?
hoor het graag alvast bedankt :)

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:19

Hakken uit trappen, en tsja beetje naar achter zitten.
ps: bij je persoonlijke gedeelte in je profiel moet [img]link[/img] ;)

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Re: tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:30

Waarom rijden jullie zonder zadel? Ik heb altijd gelest mét zadel? Wij reden ook wel eens zonder zadel, aan het einde van de les. Maar een paar weken achter elkaar? Maar goed, haha. Ja, geen idee hoe je beter kunt zitten. Ik vind galop veel beter zitten dan draf, zonder zadel dan. Meebewegen met je paard/ pony, en ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat het helpt als je je hakken uitdrukt. Geen idee of dat waar is, ik concentreer me daar niet op als ik heerlijk zonder tuig door 't weiland race. :')

raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:42

kreeg ent een bp'tje over dat een neckrope misschien helpt... iemand die daar wat mer over weet :D ?

joossws
Berichten: 57
Geregistreerd: 27-10-12

Re: tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:44

Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:46

Ik blijf altijd makkelijker zitten in galop dan in draf.
Ik ontspan dan gewoon, benen lang.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:47

je moet(nogal overdreven) mee bewegen met je paard.
in draf bijvoorbeeld je kont naar voor en achter mee bewegen (niet echt over zn rug heen en weer schuiven, maar zo voelt het)
zoveel mogelijk op je kont zitten en mee naar voor/achter bewegen. zo leerde ik de draf uit zitten, dus dat zou ook bij de galop moeten werken.
galop is trouwens wel makkelijker, omdat het niet zo hobbelt
het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar je moet doen alsof je steeds een stukje naar voren wil mee schuiven.

ik ben niet zo geweldig in uitleggen :')

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:51

Sanguine schreef:
Waarom rijden jullie zonder zadel? Ik heb altijd gelest mét zadel? Wij reden ook wel eens zonder zadel, aan het einde van de les. Maar een paar weken achter elkaar? Maar goed, haha. Ja, geen idee hoe je beter kunt zitten. Ik vind galop veel beter zitten dan draf, zonder zadel dan. Meebewegen met je paard/ pony, en ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat het helpt als je je hakken uitdrukt. Geen idee of dat waar is, ik concentreer me daar niet op als ik heerlijk zonder tuig door 't weiland race. :')


Bij ons op de manège deden ze dit ook één keer in het jaar. Is niets vreemd mee. Dit geeft ook de kans aan mensen die geen eigen paard hebben om eens te weten hoe dat nu voelt, en het kan nooit kwaad om je evenwicht te trainen.

Maar goed OT: je moet gewoon als een pattatenzak meegaan met je paard, zo relaxed en ontspannen mogelijk, dan zul je zien dat alles vanzelf gaat. Als je je gaat opspannen in je benen en rug ga je net hobbelen en uit balans geraken.

raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

Re: tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:53

echt top tips ik ga zo rijden en zal er zeker aan denken

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:58

joossws schreef:
Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Dit zou ik nou juist niet doen! Zet eens een wasknijper op een gekookt ei, wat gebeurd er dan? Juist, het ding vliegt eraf. Dat zelfde effect heb je ook snel op je paard. Je drukt je zelf eraf met als gevolg dat je gaat stuiteren en uit evenwicht raakt. Beter ontspan je je lichaam (met wel lichte druk op de knieën) en laat je benen lang, trek ze dus niet op. Beweeg je heupen ontspannen mee met de bewegingen van je paard. Probeer je voetzolen een beetje naar de grond te drukken. Ook is het belangrijk dat je je handen niet vast zet maar rustig mee laat bewegen (dat gaat makkelijker met een pluk manen) Het klinkt moeilijk, maar het komt erop neer dat je gewoon moet ontspannen! :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 05-12-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne01
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:59

Ik heb zelf 1x in galop gezeten zonder zadel, was onder het uitstappen en mijn paard schrok( /3 ) maar ik pakte snel de manen. Niet om aan te trekken maar op een of andere manier hielp manen vast houden mij, jou ook misschien.... Anders heb je misschien de neiging om uit de teugels je balans te halen, wat weer aan het bit trekt en mij geen goed idee lijkt.

Ik weet niet of dit jou helpt maar proberen kan altijd, en anders leer ik misschien nog iets.. ;)

Rianne01
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:00

hannah41 schreef:
joossws schreef:
Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Dit zou ik nou juist niet doen! Zet eens een wasknijper op een gekookt ei, wat gebeurd er dan? Juist, het ding vliegt eraf. Dat zelfde effect heb je ook snel op je paard. Je drukt je zelf eraf met als gevolg dat je gaat stuiteren en uit evenwicht raakt. Beter ontspan je je lichaam (met wel lichte druk op de knieën) en laat je benen lang, trek ze dus niet op. Beweeg je heupen ontspannen mee met de bewegingen van je paard. Probeer je voetzolen een beetje naar de grond te drukken. :)


Hier had ik zelf nog nooit echt goed bij stilgestaan, dit is wel een slimme eigenlijk

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:00

hannah41 schreef:
joossws schreef:
Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Dit zou ik nou juist niet doen! Zet eens een wasknijper op een gekookt ei, wat gebeurd er dan? Juist, het ding vliegt eraf. Dat zelfde effect heb je ook snel op je paard. Je drukt je zelf eraf met als gevolg dat je gaat stuiteren en uit evenwicht raakt. Beter ontspan je je lichaam (met wel lichte druk op de knieën) en laat je benen lang, trek ze dus niet op. Beweeg je heupen ontspannen mee met de bewegingen van je paard. Probeer je voetzolen een beetje naar de grond te drukken. :)


Dan knapt het ei :)

OT: kun je misschien een halstertouw om de hals doen en je daaraan vast houden? (Niet de teugels loslaten :p)

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:01

ZeSteigert schreef:
joossws schreef:
Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Dit zou ik nou juist niet doen! Zet eens een wasknijper op een gekookt ei, wat gebeurd er dan? Juist, het ding vliegt eraf. Dat zelfde effect heb je ook snel op je paard. Je drukt je zelf eraf met als gevolg dat je gaat stuiteren en uit evenwicht raakt. Beter ontspan je je lichaam (met wel lichte druk op de knieën) en laat je benen lang, trek ze dus niet op. Beweeg je heupen ontspannen mee met de bewegingen van je paard. Probeer je voetzolen een beetje naar de grond te drukken. :)


Dan knapt het ei :)

OT: kun je misschien een halstertouw om de hals doen en je daaraan vast houden? (Niet de teugels loslaten :p)[/quote]
Niet zo slim :') Het gaat om het idee.

joossws
Berichten: 57
Geregistreerd: 27-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:03

hannah41 schreef:
joossws schreef:
Hakken naar beneden, benen goed klemmen tegen de buik.

Dit zou ik nou juist niet doen! Zet eens een wasknijper op een gekookt ei, wat gebeurd er dan? Juist, het ding vliegt eraf. Dat zelfde effect heb je ook snel op je paard. Je drukt je zelf eraf met als gevolg dat je gaat stuiteren en uit evenwicht raakt. Beter ontspan je je lichaam (met wel lichte druk op de knieën) en laat je benen lang, trek ze dus niet op. Beweeg je heupen ontspannen mee met de bewegingen van je paard. Probeer je voetzolen een beetje naar de grond te drukken. Ook is het belangrijk dat je je handen niet vast zet maar rustig mee laat bewegen (dat gaat makkelijker met een pluk manen) Het klinkt moeilijk, maar het komt erop neer dat je gewoon moet ontspannen! :)



Ik snap het, zelf werkt het bij mij wel heel goed.
Wat jij zegt is eigenlijk wel waar, dus bij de volgende keer zonder zadel ontspannen gaan zitten, hopelijk helpt dit beter dan benen klemmen aan de buik. :)

kaatje888

Berichten: 800
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:05

Benen lang houden, hakken naar beneden en je benen er goed aanhouden.
:)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:06

Wat raar dat iedereen hier advies geeft om hakken uit te drukken? En zelfs een advies om te klemmen!?
Dat zijn dingen die je juist echt niet moet doen.

Je moet je benen juist lekker laten hangen en níet klemmen. Gewoon met je paard meebewegen.
Ook opletten dat je je knieen niet optrekt, lekker laten hangen. Verder is het gewoon oefenen. Om te oefenen is het ook fijner om in draf rustig aan te doen, niet te snel willen dus. Hoe rustiger de draf, hoe makkelijker te zitten.
Gewoon lekker zitten, goed meegaan met de beweging en verder niet heel anders dan normaal rijden.

Neckrope is juist niet om te beginnen. Of bedoel je voor als je het even niet meer goed houdt, dat je niet aan de teugels zit maar aan de neckrope? Dat kan wel prima :)

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:07

met je zitknobbels meebewegen met het paard, in de rechtergalop beweegt je rechterzitknobbel verder naar voren dan je linker, met het rechtervoorbeen mee dus. probeer eens met je ogen dicht, dan voel je het vast. met veel oefenen lukt het vanzelf en het ene paard zit makkelijker dan de ander :)
en inderdaad lang maken en ontspannen.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: tips in galop zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:13

In elk geval niet klemmen!! dan ga je alleen harder.
Je geeft dan immers een beenhulp die je anders niet geeft.