Het is zover, aanloop naar eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boefjeloverr
Berichten: 327
Geregistreerd: 29-11-04
Woonplaats: Zaamslag

Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 17:37

Hoi allemaal,

Na jaren wachten is het nu eindelijk zover dat we een eigen paard aan gaan schaffen.
Medio februari/maart ga ik op het gemak rondkijken naar een haflinger.
Geslacht maakt voor mij niet uit, ik kijk puur naar het karakter en de uitstraling (en de klik natuurlijk), leeftijd het liefst onder de 6 jaar.
We hebben inmiddels een goede buffer opgebouwd, maar we sparen nu enkel de aanschaf bij elkaar, zodat de buffer blijft bestaan ;)

Qua paarden ben ik ervaren, qua aanschaf van paarden ben ik zo groen als gras..
Ik wil mij graag voorbereiden op dit geheel, ondanks dat twee ervaren vriendinnen mee op jacht gaan.
Daarvoor vraag ik jullie hulp.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Hoevaak gaan jullie gemiddeld langs/rijden vóór de aankoop?
En wat vinden jullie belangrijk in deze periode.
1001 vragen, maar kan nooit info genoeg hebben denk ik maar.

Graag jullie reactie!

Gentlemen, you will always remember this day as the day that you almost.... *Splash* Captain Jack Sparrow!


Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:42

Sja de een gaat tien keer rijden en de ander is na 1 keer gelijk verkocht, zoals ik was. Goed op je gevoel afgaan en niet gelijk de eerste dag de beslissing nemen. Impulsief zijn is gemakkelijk als je door het dolle heen bent door een paard, slaap er even een nachtje over.

Daarnaast laten keuren en vooral uitproberen wat jij met het paard wilt gaan doen (buiten rijden e.d). Allemaal dingen die ik zelf niet heb laten doen, maar ik heb dan ook gewoon geluk gehad.

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:46

Als je een interessant paard vindt bij mensen die je niet kent en kan vertrouwen ga dan eens onaangekondigd langst en kijk langdurig hoe het paard zich gedraagt tov andere paarden en tegenover jullie.
Kijk ook of er verschil is in gedrag met de keren dat je er aangekondigd bent geweest.

IngeK
Berichten: 872
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:47

Proberen zo veel mogelijk te doen en te zien voordat je iets besluit. Meerdere keren langsgaan, naar buiten nemen, alles proberen wat je zelf ook zou willen doen, nergens vanuit gaan. Niet overhaasten.

Oh ja, lees even mijn topic (zie onderschrift), om je af te schrikken ;)

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:49

Neem iemand mee die er een oog voor heeft. Daarmee bedoel ik een ervaren iemand die een paard alleen al kan beoordelen bij zijn aanzicht en manier van lopen.
Ook iemand met een kritisch oog. Het kan dan nog zo'n schatje lijken en nog zo leuk klinken wees altijd doordacht bij de aankoop van een paard. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een paard met zomerexceem maar het is zo'n schatje en in de zomer loopt het zich kapot te krabben en jij bent heel veel bezig met de verzorging en aanschaf van een dure deken.
Vraag of de eigenaar het paard wilt voor rijden, dan kun je het paard goed bekijken en de gene die met je mee is ook. Als het goed voelt kun je zelf ook even gaan rijden, let er dan op hoe het paard op jou reageert en of je ook een klik voelt.
Als je het nog niet zeker weet kun je nog eens een keer komen om te rijden. Klikt het meteen dan is de keus niet moeilijk maar dan kun je alsnog een keer komen kijken.

Vraag ook of je het paspoort van het paard mag zien, achter in staan eventuele medische gegevens. Bij een stempel moet je oppassen, het paard is dan niet meer geschikt voor de slacht (menselijke consumptie). Je kan ook meteen zien of het onderhoud van de inentingen etc. goed is gedaan.

Zelf houd ik wel van de mensen die paarden te koop hebben staan en een goed huis zoeken. Paarden die het altijd goed hebben gehad. Vaak heb je er wel een gevoel bij.
Je kan ook ervoor kiezen om je paard te keuren. Echter zegt zo'n keuring niks over de toekomst.
Zelf heb ik nog contact met de oude eigenaar en dat vind ik erg prettig.
Mijn voorkeur ging niet uit naar een handelaar.

Nogmaals, blijf wel kritisch bij de aankoop van een paard. Mensen verkopen hun paarden omdat zij financieel misschien in de pinarie zitten of dringend van het paard af moeten en smeren dan leuke feitjes aan, dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Dat weet ik uit eigen ervaring.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:53

Meerdere keren langs gaan zou ik ook zeker doen. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de afstand als je om de hoek een paard vind kan je natuurlijk in overleg met de verkoper natuurlijk meerdere keren op korte tijd en als je een paard vind op 1 of zelfs 2 uur afstand is dat toch lastiger.
Ook belangrijk dat je meer in de omgang doet ik weet niet hoe dat meestal in z'n werk gaat maar als je al een keer geweest bent is het natuurlijk fijn dat je de keren daarna eigenlijk alles zelfstandig kan doen. Krijg je toch de beste indruk als de verkoper zich een beetje afzijdig houd. En verder is het belangrijk om vragen te stellen aan de verkoper.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:02

Wat leuk dat je een eigen paard krijg! Ik heb sinds een paar weken ook een eigen paardje (ook een haflinger van 4) ik was zelf 2x wezen kijken maar was na de 1ste keer al helemaal verkocht! Bij de tweede keer hadden we de staleigenaar meegenomen aangezien de haflingers fokt. Dat lijkt me zoiezo voor jou ook wel handig om iemand mee te nemen die echt weet hoe een paard moet lopen etc. Ik kreeg zelf als tip van iemand om te kijken naar de hoeven als die zwart zijn zijn ze het sterkst had hier zelf eigenlijk nooit van gehoort... En zoals anderen ook al zeggen, hoeveel de eigenaren over het paard weten etc. Succes!!!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:06

Succes met je zoektocht! :)

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:00

Laten keuren. Vooral als je zelf niet weet waar je op moet letten!
Hoevaak je moet kijken ligt aan je eigen gevoel. Sommige weten het na 1 keer, en sommige na 10 keer.
Persoonlijk zou ik de "spoedjes" (hij moet met spoed weg" overslaan. Het is je 1e paard, rustig de tijd nemen :)

boefjeloverr
Berichten: 327
Geregistreerd: 29-11-04
Woonplaats: Zaamslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 14:57

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ben inderdaad op het gemakje aan het rondkijken, absoluut geen haast!

Gentlemen, you will always remember this day as the day that you almost.... *Splash* Captain Jack Sparrow!

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Het is zover, aanloop naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:16

Laten keuren, en vooral ook niet vergeten om bij de keuring bloed te laten prikken (!!)

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:33

Toen ik mijn laatste paard kocht ben ik vier keer wezen kijken.
de eerste keer zelf wezen kijken met mijn vriend of het paard mij aansprak en hij moet er ook een goed gevoel bij hebben natuurlijk.

de tweede keer ben ik wezen kijken met mijn instructeur zodat zij op het loopje kan letten en of er eventueel nog aan gesleuteld kan worden (of niet)

De 3e keer heb ik der laten keuken (door de veearts) en de

4e keer heb ik der opgehaald.

In totaal vier keer geweest, en toen had ik nog steeds een goed gevoel over dit paard.
je gevoel is erg belangrijk ik ben bij veel paarden wezen kijken en had na de 2e keer toch geen goed gevoel bij. bij deze wel en nog steeds :o

Zit je even in een neerwaartse spiraal Kijk dan naar een paard in een sandaal. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tarzan, Casca, Cjuan, Eve_16, Lomax123, Rinkex, Utixo, Vagabondo en 159 bezoekers