oedeem bij paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:33

zit eigenlijk best wel met dit rare geval in mijn maag..

zijn 2 casussen dus zal per paard ze even beschrijven:

eerste is een friese merrie van 19 jaar oud,heeft veulens gehad,de afgelopen 4 jaar niet meer,is al eens eerder behandeld voor een uierontsteking welke weggegaan is ( jaar of 2 geleden)

merrie staat snachts op stal,overdag in de uitloop wei met 3 andere paarden,ze krijgt daar hooi te eten,op stal krijgt ze ongeveer 0,5 kilo biks per dag + hooi .
Ze staat per dag buiten van 8.00 smorgens tot ongeveer 18.30 savonds,de uitloop wei is wel modderig ( veengrond) ,mss wel handig om te weten...

gister wilde ze slecht meelopen toen ik haar buiten wilde zetten ( ze loopt me normaal voorbij) en automatisch keek ik naar haar uier en zag dat deze gezwollen was,heb haar weer op stal gezet en veearts gebeld vanwege wat ik meende een uierontsteking,veearts was er snel en voelde het op,maar concludeerde dat het geen ( of einig kans op) uieronsteking was,ze had een mega oedeem gekregen onder haar buik,voor haar uier zeg maar en er kwam geen pus uit haar uier,temp was 38,1 ,heel lichte verhoging maar...

hij heeft haar AB gespoten,een vochtafdrijver en ontstekingsremmer en het moest beter gaan,zeker vrijdag beduidend beter zijn,maar vanmorgen wilde ze nog niet echt lekker lopen en hebben we haar even buiten gezet om de pootjes te strekken,maar dat was weinig pootjes strekken,ze staat zo goed als stil,eigenlijk na een uurtje weer binnen gehaald,getempt ,temp was 38,3 en haar verder bevoeld,de oedeem onder haar buik is nog erger als gister plus dat bij haar aders op haar buik,voorkant bij haar voorbenen,ook alles opzwelt...daar zitten nu soort oedeem bulten...

ze eet verder goed,ze ziet er verder ook niet ziek uit,maar heeft wel duidelijk last van wat ze heeft,de veearts had het over evt iets hormonaals ( ?? iemand ervaring mee?? ) of mss wel "erger",maar dat zou een zorg zijn als ze vrijdag niet opgeknapt zou zijn.

vraag 1 is,herkent iemand dit??

andere casus is haar zoon,wel bekend als wessel,ook deze kreeg laatst een mega oedeem onder zijn buik,helaas is zijn half broertje overleden aan een hartkwaal,dus ja,ik kneep hem wel even,ook hij staat net als zijn moeder net zolang buiten elke dag en zelfde aan voer,en verder toonde hij gezond en vrolijk..

dat oedeem onder zijn buik verdween ook weer,maar gister was de veearts er toch dus heb hem zijn hart laten luisteren ,deze klonk helemaal goed,geen gekke dingen aan te horen ( pfieuw) ,maar hij had duidelijk wel oedeem bij zijn koker,maar dan 1 kant ,hier had de veearts ook geen verklaring voor,hij zei eerst mss wel vet,maar goed gaf ook toe dat wessel eigenlijk wel gewoon op normaal gewicht was,plus dat het dan raar is eerst onder zijn buik oedeem te hebben ,en dan nu bij zijn koker..

de overige paarden hebben nergens last van,en krijgen hetzelfde hooi te eten,dacht mss licht het daaraan,maar dan zouden deze er toch ook last van moeten hebben??

vraag 2 is dus,iemand suggesties waar dat oedeem evt vandaan kan komen??

maak me op dit moment wel zorgen om friesje,de merrie...vind het maar raar wat ze heeft....

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:37

Geen mijt of mok? Benen zijn verder wel slank?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:41

zover ik kan zien geen mijt of mok ( veel haar aan haar benen) ,maar verder gewoon slanke pootjes :j

ze heeft overigens ook een mega gezwollen uier...zit echt onder haar buik,uier/buik daarvoor en bij haar voorbenen waar die grote aders lopen zitten allemaal "bulten" van vocht...

verder niet kuchen/hoesten oid..

ga zo even bij haar kijken weer kan eens zien of ik foto's kan maken van haar uier en buik..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:43

Vreemd... Hier had ik ook een paard met vol uier, maar dat kwam door een mijtexplosie en die had ook duidelijk dikke benen, vandaar....

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:23

nee ,zeker geen dikke benen,denk dat de veearts dat gister overigens ook wel gezien had...

ben net bij haar geweest,temp 38,0

dit zijn foto's ( ze is niet helemaal schoon,maar heft vanmorgen nog buiten gestaan en tis blubberig helaas..)

bulten bij haar voorbeen rechterkant:
Afbeelding

beter te zien denk ik ( bobbels die zijn dus vochtbulten) ,ook te zien op deze foto is aan de achterkant dat daar ook oedeem zit..:
Afbeelding

uieroedeem plus daarvoor ook oedeem:
Afbeelding

grote bult linkerkant bij haar voorbeen ( kan je echt zo vastpakken,is echt keihard)
Afbeelding

linkerkant uier:
Afbeelding

boeg is ook aan het opzwellen,maar daar is gister ab in gespoten dus zou evt van dat kunnen zijn:
Afbeelding

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: oedeem bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:58

Als het oedeem is blijft er een putje achter als je je vinger erin drukt. Dan is een lymfdrainage absoluut aan te raden. Dat voert vocht en afvalstoffen af, zie het als een reinigingskuur voor het lichaam.