Gifstoffen op mandarijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:02

Ik kwam het tegen op facebook en aangezien ik wel een mandarijntje lus vond ik het wel interessant om hier wat meer over te willen weten.
Een vandaag had er een rapportage over.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/30117/gifstoffen_in_mandarijnen

Bestrijdingsmiddelen zijn zo goed als niet meer weg te denken om levensmiddelen te beschermen tegen ongedierte of ziektes.
Laat staan de middelen die worden toegevoegd om levensmiddelen langer houdbaar te maken maar gaan we niet te ver?

Ik vind het nog al schokkend dat Milieudefensie een uitspraak doet over de hoeveelheid aan gifstoffen die op mandarijnen zit.

Hoe denken jullie hier over?!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:06

Ik heb m idd ook gelezen. (Ik was net mandarijnen aan t eten :'))
Maar ik denk dat dit niet alleen bij mandarijnen zo is... Lijkt mij dat t bij elk fruit/ groente wat bespoten is zo is?
Ik ga iig gewoon door met mandarijnen eten :x

Irene_S

Berichten: 225
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:11

Na 4 jaar in de groenten en fruit gewerkt te hebben kan ik hier wel wat zinnigs over zeggen ;-). Er zijn hele strenge normen voor bestrijdingsmiddelen op groente en fruit, en deze worden door de bedrijven zelf maar ook door de overheid geconteoleerd. We hebben het min of meer ook zelf gecreerd. We willen mooie oranje mandarijnen, dit kan alleen door de stof thiabendazool te gebruiken. We willen mooie klanzende mandarijnen, hiervoor gebruiken ze imazalil. Tuurlijk, heel goed zal het niet voor je zijn, maar er zijn grote/uitgebreide onderzoeken uitgevoerd hoeveel de telers mogen gebruiken zodat mensen er niet ziek van worden.

Je kunt voor specifieke resultaten en en supermarkt resultaten kijken www.weetwatjeeet.nl probeer de aanbevelingen en oordelen wel wat genuanceerder te lezen.
Laatst bijgewerkt door Irene_S op 01-12-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:12

Ik las het gister ook op facebook.
Heb de laatste tijd ook vrij fanatiek wat mandarijnen gegeten, vanwege de vitamines.
Ik heb nu gelukkig een zak biologische mandarijnen...

Maar idd, zo zal het toch wel zijn bij alle soorten bespoten groente en fruit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:20

Hebben jullie het filmpje van "Een vandaag" ook gezien?

Ze hebben dus de mandarijnen specifiek getest en bij de c1000 zijn 10 verschillende gifstoffen aangetroffen op de schil en in de vrucht.
Later in het filmpje geeft iemand van milieudefensie aan dat het nog steeds goed is om fruit te eten en dat je dan beter ander fruit dan mandarijn kunt nemen.
Ik ga er dan vanuit dat er een mindere hoeveelheid aan gifstoffen op het andere fruit zit.

Irene_S

Berichten: 225
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Emmen

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:40

Als je wilt weten hoe het zit, probeer dan verschillende bronnen te raadplegen. Documentaires, columns etc laten je zien wat ze willen overbrengen. Er zitten altijd meerdere kanten aan het verhaal. Sommige mensen laten het lijken alsof het tegenwoordig gezonder is om een mars te eten dan fruit. Wil je 100% zeker weten dan er geen bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, stap dan over naar Bio.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:51

Ik vind t allemaal wel best.. Zo heeft elk voedingsmiddel zn eigen problemen tegenwoordig..
Als je het allemaal moet geloven, kun je niks meer eten, dus ik laat t mijn ene oor in gaan en het andere weer uit..
*gaat mandarijntje eten*

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:05

De rapportage stamt uit 2005, ik zou wel iets actuelers hierover willen horen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 01-12-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:09

Anoeska27 schreef:
De rapportage stamt uit 2005, ik zou wel iets actueler hierover willen horen.


:=

Ik wil wel eens weten hoe giftig die gifstoffen zijn. Is dat in de categorie 'als je een jaar lang elke dag 5 mandarijnen eet heb je 10% meer kans op kanker'? :') Of van die stoffen die al jaaaren worden gebruikt en waar we ondertussen dus wel immuun voor zijn?
Overigens zeggen ze zelf al dat het in de schil zit. Ik weet hoe hoe het met jullie zit maar ik schil mijn mandarijnen altijd :=

Nee, ik ga er niet minder mandarijntjes om eten. (Okee nu misschien wel want laatst had ik ze en die waren niet zo heel lekker, maar da's een ander verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:22


lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:44

Ik weet niet beter dan dat dat witte van de mandarijn en sinaasappel niet goed voor je zou zijn.
Zolang ik geen netten mandarijntjes per dag wegwerk zal het wel loslopen. ;)

Tegenwoordig krijg je overal wel kanker van als je de media moet geloven, dus of het nou komt door je dagelijkse mandarijntje of door je spijkerbroek, ontkomen doe je niet. :+

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:46

Magrathea schreef:
Anoeska27 schreef:
De rapportage stamt uit 2005, ik zou wel iets actueler hierover willen horen.


:=

Ik wil wel eens weten hoe giftig die gifstoffen zijn. Is dat in de categorie 'als je een jaar lang elke dag 5 mandarijnen eet heb je 10% meer kans op kanker'? :') Of van die stoffen die al jaaaren worden gebruikt en waar we ondertussen dus wel immuun voor zijn?
Overigens zeggen ze zelf al dat het in de schil zit. Ik weet hoe hoe het met jullie zit maar ik schil mijn mandarijnen altijd :=

Nee, ik ga er niet minder mandarijntjes om eten. (Okee nu misschien wel want laatst had ik ze en die waren niet zo heel lekker, maar da's een ander verhaal)


Je weet het maar nooit! Een vriendin van mij eet een kiwi met schil :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:04

Echt!? Gadver :r al die haartjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:09

Ik eet normaal altijd erg veel mandarijnen ... maar dit jaar heeft 1 mandarijn het compleet verpest :') Heb het gewoon terug uitgespuugd ... zat geen mandarijnsmaak aan, alleen maar een puur chemische ranzige smaak. En ik eet als ik iets vies vind die hap normaal wel op. Maar dit was echt niet te doen. Was qua smaak zo erg, als ik die hele mandarijn had weten op te eten was ik volgens mij dag erna ziek geweest. Geen idee wat er met dat ding gebeurd was, maar goed was het iig niet.

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:12

oke op dit moment eet ik dus een mandarijn :\

Yvettee

Berichten: 2123
Geregistreerd: 25-06-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:27

hmm ik zag dat bericht inderdaad ook op facebook voorbij komen. Maar dat was een of ander blog. En de bronnen waren (zo te zien bovenstaand filmpje uit 2005)
En dat van tros radar (waar het overings niet specifiek over mandarijnen gaat maar over alle landbouwproducten in het algemeen)

Naar aanleiding van dit mailtje is diegene opzoek gegaan naar informatie

Citaat:
Sinds de mandarijnen in de aanbieding zijn, heb ik veel mandarijnen aangesleept én gegeten. Vanaf dat moment, gingen mijn slijmvliezen irriteren. Een vervelend verkoudheidgevoel. Ik vond het wel apart, maar ben de dagen erna gewoon doorgegaan met het eten van mandarijnen. Dit resulteerde in ‘griep’: de slijmvliezen nog steeds geïrriteerd, zwak en kortademig. Nu vraag ik mij af: is dit wel griep of zitten er soms veel gifstoffen in mandarijnen ?


Waarom zou je die link met mandarijnen leggen? Het kan net zo goed (vooral in deze tijd van het jaar zeer veel kans op) een of ander griep of verkoudheidsvirusje zijn. En je kunt jezelf ook goed bang maken ooit van placebo effect gehoord? (in dit geval dus nocebo)

Ik vind het een vaag verhaal. Met een of andere bron uit 2005 en een recente bron die helemaal niet specifiek over mandarijnen gaat.

Dat ze eerst maar eens met een goede bron aan komen en tot die tijd blijf ik lekker mandarijntjes eten :D

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:11

Magrathea schreef:
Anoeska27 schreef:
De rapportage stamt uit 2005, ik zou wel iets actueler hierover willen horen.


:=

Ik wil wel eens weten hoe giftig die gifstoffen zijn. Is dat in de categorie 'als je een jaar lang elke dag 5 mandarijnen eet heb je 10% meer kans op kanker'? :') Of van die stoffen die al jaaaren worden gebruikt en waar we ondertussen dus wel immuun voor zijn?
Overigens zeggen ze zelf al dat het in de schil zit. Ik weet hoe hoe het met jullie zit maar ik schil mijn mandarijnen altijd :=

Nee, ik ga er niet minder mandarijntjes om eten. (Okee nu misschien wel want laatst had ik ze en die waren niet zo heel lekker, maar da's een ander verhaal)


Niet om 't een of 't ander, maar je schilt ze met je vingers? En dan eet je daarna met diezelfde ongewassen vingers je mandarijntje? Dan krijg je dus toch wel de gifstoffen van de schil binnen.
Persoonlijk eet ik gewoon nog wel mandarijntjes hoor, daar niet van. Alleen als ik een recept heb waarbij de schil van een mandarijn/sinaasappel/citroen nodig is, dan zorg ik wel voor biologische producten.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:30

Komt aan je vingers he..

Maar idem dito met bananen... echt gigantische hoeveelheden gifstoffen..!
Houd je vast met je handen...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:32

Ja maar dat is nog altijd niet hetzelfde als de schil opeten :j

Overigens was ik zelden mijn handen voor het eten, gewoon omdat ik het vergeet.. Goed voor de weerstand :j

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:35

Volgens mij is nu juist gebleken dat het aantal overtredingen juist meevalt en er dus niet zoveel mandarijnen in omloop zijn met (te) hoge concentraties gif?!

Men blijft waakzaam, maar er is juist geen reden voor alarm, als ik het goed lees ....

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:31


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:06

En de bron is de telegraaf? Hmmm :P

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:40

Tja, de eerdere bron waren berichten van FB en een documentaire van 8 jaar geleden...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:44


Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Gifstoffen op mandarijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:51

Laat er maar paniek ontstaan rondom de mandarijnen... dan raken de supermarkten ze niet kwijt, gaan ze flink in de aanbieding en kan ik lekker goedkope mandarijntjes eten ;)

Maar even zonder gekheid, ik eet al jaren mandarijnen en nog steeds niet ziek.. Ik eet ook allerlei ander fruit, en ander voedsel wat heel slecht zou zijn... Ach liever een paar jaartjes korter leven en genieten dan overal op moeten letten en over 10 jaar onder een bus komen ;)