Over het houden van paarden in een stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 07:48

Er zijn al vele discussies over geweest, maar ik wil dit onderbouwd informatief filmpje toch nog even op het forum gooien, ter discussie of als eye-opener. Wat je wilt.
Het is wel in het duits, dus handig als je het verstaat (of als iemand het wil vertalen)


http://www.3sat.de/mediathek/?mode=play&obj=39753

Even een kleine opmerking, omdat uit de titel anders lijkt: het is niet zo dat paarden jonger dood omvallen in de box, maar dat er een parallel wordt getrokken met het houden van paarden in boxen en letsels die het onbruikbaar maken voor het rijden, wat dus veelal het vroegtijdig af laten maken tot gevolg heeft.


simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:39

er loopt al een uitgebreid topic over "stalpaarden" versus "buitenpaarden"

wil alleen nog even zeggen wat een onzin dat verhaal over dood op jonge leeftijd door het op stal staan.

mijn paarden hebben altijd op stal gestaan. (geen 24/7 maar wel langer als de bokt norm) maar ons oude paard is 30 geworden en mijn oude wedstrijd ponies 32 en 33 jaar oud. oudste pony loopt nog steeds in de rondte en huidige paard is al weer 13. mag wel oppassen dat hij niet omvalt. :+

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 11:55

Zoals ik al hierboven al schreef, is het NIET zo dat paarden dood omvallen, maar dat ze meer kans lopen op blessures en daardoor eerder niet meer geschikt zijn als rijpaa(rd en worden afgemaakt (of omdat ze daardoor gewoon pijn hebben)
Wel even goed lezen/luisteren

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:49

liljebo schreef:
Even een kleine opmerking, omdat uit de titel anders lijkt: het is niet zo dat paarden jonger dood omvallen in de box, maar dat er een parallel wordt getrokken met het houden van paarden in boxen en letsels die het onbruikbaar maken voor het rijden, wat dus veelal het vroegtijdig af laten maken tot gevolg heeft.


Dit zou ik me wel voor kunnen stellen, aangezien de spieren niet doen waar ze voor gemaakt zijn, namelijk lange afstanden lopen. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er dan eerder blessures o.i.d. optreden.
Ik heb het filmpje overigens niet bekeken, mijn Duits is niet al te best :D

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 13:57

Toevallig heeft daarover een heel stuk in een paardenblad hier in zweden gestaan. Het betrof een dierenarts, die in de drafsport zat.
Hij houdt zijn paarden al sinds jaar en dag 24/7 buiten met uiteraard toegang tot een behoorlijke ligstal (is hier in de winter ook verplicht) Hij werd in het begin door collega's voor gek verklaard, maar in de loop der jaren is gebleken dat zijn paarden veel beter 'houdbaar' waren. Hij heeft nooit te maken met peesblessures e.d. en zijn paarden zijn niet bevattelijk voor ziektes en presteren bijzonder goed. Hij heeft zichzelf inmiddels allang bewezen en nu is het hier veel gebruikelijker geworden om ook deze paarden zoveel mogelijk buiten te houden.

Het is ook gewoon een kwestie van logisch nadenken. Als je zelf op kantoor werkt, zijn je spieren per definitie in kwetsbaarder dan van iemand die veel in beweging is (en dan bedoel ik wel gezond in beweging is), ongeacht of je sport of niet

De doorbloeding van spieren is gewoon beter als een mens of dier vrije beweging geniet en de spieren en pezen zijn meer 'in werking' en dus sterker.

Ik denk dat een minimum van 8 uur weidegang met soortgenoten wel aan te bevelen is. Hier is dat overigens verplicht, nav onderzoek naar dierenwelzijn.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:38

Het is een ouderwetse manier van mensengemakkelijk paarden houden, het hoort thuis in wat ooit standaard was en nou duidelijk verouderd is zoals 'sla je kind maar, daar wordt ie hard van' en 'rechtop slapen, anders ga je dood'.
Dan krijg je van die mensen die zeggen dat ze hun paard niet in de wei willen gooien zonder 3 beenbeschermers aan elk been, want er kan een hele hoop gebeuren. Ja, als ik een hele winter binnen ga zitten om vervolgens een goed sprintje te trekken buiten verrek ik waarschijnlijk ook wel iets...

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:51

Als ik de expert goed begrijp geeft ze een verschil in bruikbaarheid aan van 12 jaar tegen over 30 jaar normaal. Dat is dus inderdaad niet de levensduur, maar aantal nuttige jaren zeg maar. Tel daar 3-5 jaar bij op voor opfok etc. kom je aardig richting van de wedstrijdpaarden pensioenleeftijd (17) en de uitschieters voor pony's en recreatiepaarden (25-35).

Wat de expert normaal acht komt al weer stukken dichter bij de levensverwachting die Xenophon opgeeft (50-60 jaar).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 07:24

Klopt tamary, je hebt het goed begrepen.Daarom noemde ik al in de OP dat de titel van het fimpje ongelukkig was gekozen. Soortgelijk onderzoek heeft overigens allang aangetoond dat de houdbaarheid van paarden veel beter is als ze minimaal overdag buiten lopen (met soortgenoten) en dat is ook de reden van de regelwetgeving hier, samen met het welzijn. Maar ook zonder die onderzoeken zegt logisch verstand exact hetzelfde.

zunzuncity, klopt wel, ja.Hoe minder een paard buiten staat, hoe groter het risico op blessures als het buiten komt. Zo zie je ook dat de paarden die altijd buiten staan zich volledig aanpassen op de gesteldheid van de bodem. Ze kampen niet met overtollige energie en kunnen hun energie steken in die aanpassingen- Tegenlijkertijd is hun lijf gewend aan wisselende bodemgesteldheid door het jaar heen en kan het gewoon meer hebben.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:30

liljebo schreef:
Zoals ik al hierboven al schreef, is het NIET zo dat paarden dood omvallen, maar dat ze meer kans lopen op blessures en daardoor eerder niet meer geschikt zijn als rijpaa(rd en worden afgemaakt (of omdat ze daardoor gewoon pijn hebben)
Wel even goed lezen/luisteren



Meeste blessures ontstaan in de weide, losgooien of door verkeerd manier van trainen
Niet door de stal hoor :n

30-11-2015
03-07-2018

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:36

Pffff, ik voel alweer een ellelang toppic aan komen, met wellis nietus.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:36

Tsja nou is een (wedstrijd) draver toen nu eenmaal heel iets anders, op hele vroege leeftijd al zwaar aan het werk, explosieve (top) prestatie leveren, in korte tijd tot het uiterste gaan in trainingen/wedstrijden

De methodes die jaren terug "het" waren om een draver te trainen en in te zetten zijn in de loop der jaren ook aangepast, vroeger was het een rondje tegen de richting in om op te warmen, daarna omdraaien en gaan (heb ik het over ca. 30 jaar geleden,in mijn stage periode meegemaakt) toen kwamen peesblessuren inderdaad vaak voor.

Maar wat je nu veel meer hoort is paarden die veelvuldig koliek, cushing en bevangen zijn, paarden veel vaker opgelapt worden bij ziektes en verwondingen, paarden die toen allang afgevoerd werden

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 07:45

tita schreef:
Meeste blessures ontstaan in de weide, losgooien of door verkeerd manier van trainen
Niet door de stal hoor :n


Als je nu even de moeite neemt om goed te lezen, zie je dat ik schrijf dat de kans op blessures in de weide/training evenredig toeneemt met het binnen staan en niet in de stal (daar ontstaan meer de stalondeugden :+ )
Heb dat ook nogal duidelijk uitgelegd, meen ik (doorbloeding lijdt enorm onder stilstaan, net als bij mensen die de hele dag zitten/pezen worden kwetsbaarder bij minder beweging op wisselende ondergrond/te veel op stal staan geeft energie-explosies bij het loslaten die dus voor risico's zorgen. Een paard dat minimaal overdag buiten loopt, heeft daar veel minder last van. Die besteed zijn energie aan belangrijkere zaken.)


Dat is niet iets wat ik heb verzonnen, maar waar je heel wat onderzoeken van kunt terugvinden die dat staven, als je de moeite neemt om het op te zoeken.

Met simpel gezond boerenverstand kom je trouwens ook een heel eind.

Het is ook de reden ,samen met het welzijn, dat paarden hier minimaal 8 uur pd de kans moeten krijgen om vrij te bewegen in weide of paddock.

De deskundige in het filmpje legt dat verder duidelijk uit, dus ook hier: kwestie van even goed luisteren.

Verder hoef ik daar geen welles of nietes spel van de maken. Het zijn gewoon feiten die steeds weer opnieuw op de tafel worden gelegd, maar wat niet graag wordt aangenomen omdat het voor complicaties zorgt. Alleen al omdat veel stallingen die mogelijkheid niet bieden. Dat is dus de eerste sector die op de vingers getikt zouden mogen worden.
Daarnaast vinden veel mensen het gewoon ook niet zo gemakkelijk om ergens een paard uit de wei te plukken, van de vriendjes te scheiden (wat niet ieder paard even leuk vindt) stijf van de modder, als ze willen gaan rijden. Het is nu eenmaal gemakkelijker om je knol schoon en glanzend uit de stal te halen.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:24

Ik denk dat bokt pas echt leuk word als iedereen elkaar in eigen waarde laat......ik neem idd de moeite niet om t hele filmpje te bekijken en te luisteren maar denk daar gaan we weer.....mensen die kiezen om paarden in stal te laten eigen keuze en mensen die hun paard buiten willen eigen keuze.....het is mij een pieeeeeepzorg wat een ander met z'n paard doet ik kijk naar wat het beste is voor mijn paarden.

[LZP] Lieve Logan 36 weken overleden spoedkeizersnede..ik wist het Semke RIP 06-07-2011 mis je meisje voor altijd in mijn hart

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:44

Liljebo, wat goed dat je dit filmpje hebt geplaatst, hopelijk opent het de ogen van sommige mensen. Fijn dat Bokt op deze manier kan bijdragen aan het bewustzijn van paardeneigenaren én vooral: wat TOP dat in Zweden minimaal 8u vrije buitengang verplicht wordt gesteld :j!! Als het in Zweden kan, kunnen wij wel inpakken met onze: het is te koud voor mijn paard-argumenten :D. Hopelijk wordt het hier in de toekomst ooit ook verplicht gesteld, wèl hoop ik dat er dan ook middelen komen op dit op stallen die dit nu (nog) niet kunnen bieden te faciliteren. Controle hierop blijft echter lastig lijkt me.

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:03

Goed topic! +:)+

Wel weer typisch dat mensen bij voorbaat al de verdediging of zelfs ontkenning in gaan. :+ Zelfs zonder wetenschappelijke onderbouwing zou je zelf kunnen bedenken dat opgesloten in een stal niet optimaal is voor een bewegingsdier, maar omdat mensen liever niet toegeven dat ze die keuze uit gemak maken en niet met het oog op dierenwelzijn worden er onzinargumenten bedacht die moeten goedpraten dat de paarden wèl op stal staan. :D

Fantastisch trouwens dat in Zweden 8 uur weidegang verplicht is, ik lees wel vaker dat ze daar al veel verder zijn qua dierenwelzijn.

tita schreef:
Meeste blessures ontstaan in de weide, losgooien of door verkeerd manier van trainen
Niet door de stal hoor :n


Dat is natuurlijk oorzaak en gevolg door elkaar halen. Natuurlijk ontploft een paard als hij het grootste gedeelte van de dag opgesloten staat en dan ein-de-lijk kan bewegen.

Belle_Siem

Berichten: 106
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:18

In Zweden moet je ook minstens 2 paarden hebben.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 12:50

Jep klopt... en dat vind ik heeeeel erg :+ Not.


xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:22

Goed filmpje! En we kunnen in Nederland zo te horen een voorbeeld nemen aan Zweden.
Ik kan er zelf niet bij dat je zou kunnen denken dat het niet uitmaakt om een dier wat gebouwd is om super veel te bewegen in een stal te proppen. Gewoon logisch nadenken inderdaad.

En nog wat anders, ik erger me altijd een beetje aan het 'het is iemands eigen keus om zijn paard binnen te houden'-argument. Het gaat mij namelijk wel aan het hart dat er nog zoveel paarden zijn die 20 uur per dag of meer op stal staan, ook al zijn dat niet mijn eigen paarden. En het valt ook echt niet te ontkennen dat het ongezond is voor een paard, zowel fysiek als mentaal. Maar er zijn dus nog mensen zijn die dat wel ontkennen, of die paardenwelzijn gewoon niet zo belangrijk vinden, en dan wil ik geen genoegen nemen met 'het is mijn eigen keus om mijn paard te verwaarlozen'. Het zou moeten worden ingeperkt door de wet, en blijkbaar kan dat :)

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

2feline

Berichten: 94
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Koewacht (Stekene)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:28

Citaat:
Fantastisch trouwens dat in Zweden 8 uur weidegang verplicht is, ik lees wel vaker dat ze daar al veel verder zijn qua dierenwelzijn.

En hoe doen ze dat daar dan praktisch, als er een halve meter sneeuw ligt? Van november tot maart, zo ongeveer? Dit is een serieuze vraag uit interesse, en niet om er een rel van te maken.

Ze hebben daar toch ook grote stallen? Stallen van 40 paarden of meer? Pensionpaarden of fokkerijen? Hoe laat je dan elk paard 8 uur buiten? Elke dag sneeuwruimen is toch onbegonnen werk?

Calinka: Z1-dressuur
Jidarette: nieuwe aanwinst

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:09

2feline schreef:
Citaat:
Fantastisch trouwens dat in Zweden 8 uur weidegang verplicht is, ik lees wel vaker dat ze daar al veel verder zijn qua dierenwelzijn.

En hoe doen ze dat daar dan praktisch, als er een halve meter sneeuw ligt? Van november tot maart, zo ongeveer? Dit is een serieuze vraag uit interesse, en niet om er een rel van te maken.

Ze hebben daar toch ook grote stallen? Stallen van 40 paarden of meer? Pensionpaarden of fokkerijen? Hoe laat je dan elk paard 8 uur buiten? Elke dag sneeuwruimen is toch onbegonnen werk?


dan staan ze gewoon buiten :)
Ik heb er een half jaar gestudeerd en mijn paard meegenomen, was nog onder Gothenbörg maar het was 110 jaar geleden dat er zó veel sneeuw was gevallen in Halland. Heb me lekker uitgeleefd daar in de sneeuw. Gewoon sneeuwringen tussen je ijzers, of in de winter geen ijzers en laat de paardjes maar spelen. Wel ben je verplicht om schuilstalling te hebben of ze s nachts op te stallen, dus 24u buiten mag niet in de winter. Niet alleen ivm het weer, maar in sommige gebieden / periode ook vanwege beren.


Dit was de 1e morgen dat we er waren en mijn paard op de weide ging;
Afbeelding
Het was die nacht net flink begonnen met sneeuwen.
Buitenritje een aantal weken later;
Afbeelding

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:26

hangt ook een beetje van ut ras af,,,

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:39

@ merel: mooi gezicht zo die paarden in de sneeuw. Ik ben daar ook voor!
Alleen helaas laten de pensionstallen het in mijn buurt niet toe.

En dus is het egoistisch om een paard te hebben en hem in een hokje te proppen. Als ik hem niet in een hokje prop, zal iemand anders het wel doen die hem zou kopen.
Buiten dat doe ik er wel alles aan om hem een paard waardig bestaan te bieden.
Zoals zomers weidegang. Ook als het regent of sneeuwt in de paddock losgooien etc

2feline

Berichten: 94
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Koewacht (Stekene)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:43

Ja maar praktisch ...
In december gaat de zon op rond 8 u en de zon gaat onder rond 15 u in regio Stockholm (in Nederland pas rond 16u30). Een paard kan dan toch nooit 8 u buitenlopen. Of je moet ze binnenhalen in het donker.
Lijkt me niet handig om in je eentje 40 paarden binnen te halen in het donker.

Dus hoe kan je de verplichte 8 uur combineren met de realiteit als je een grote stal runt? Ik ben echt nieuwsgierig.

Calinka: Z1-dressuur
Jidarette: nieuwe aanwinst

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:03

2feline schreef:
Ja maar praktisch ...
In december gaat de zon op rond 8 u en de zon gaat onder rond 15 u in regio Stockholm (in Nederland pas rond 16u30). Een paard kan dan toch nooit 8 u buitenlopen. Of je moet ze binnenhalen in het donker.
Lijkt me niet handig om in je eentje 40 paarden binnen te halen in het donker.

Dus hoe kan je de verplichte 8 uur combineren met de realiteit als je een grote stal runt? Ik ben echt nieuwsgierig.


Tja van een grote stal kon ik bij ons niet spreken, we stonden er met denk ik een stuk of 12 paarden en deden de verzorging bij toerbeurt. 6u s ochtends voerde de oude boer (vader van de eigenaar) de paarden het klaargezette hooi en krachtvoer. Rond 8u (maar soms ivm werk van anderen ook eerder) gingen de paarden (in het donker) naar buiten met daar weer hooi. Rond de middag had iemand een dienst om even te kijken of alles goed was en buiten hooi te voeren. Bij heel bar en boos weer (vnl in de dooiperiode toen het ijsregen stormde, eigenlijk nooit met gewone sneeuw) zijn de paarden een paar keer rond de middag binnen gehaald. De volgende kwam tussen 16 en 18u om de paarden binnen te zetten, de laatste rond 22u om voor de nacht te checken en nog een keer hooi te voeren. Met name tussen de middag was ivm werk nog wel eens lastig en deed de stalbaas nog wel eens, net als 22u s avonds soms. Werkte perfect :) overigens was het rond 15u alweer donker en pas na 9u licht sochtends.

2feline

Berichten: 94
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Koewacht (Stekene)

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:59

Maar dan heb je al 3 x per dag iemand nodig die naar de paarden komt? Naast de stalbaas. Hoe combineer je dat met werk of school? De afstanden zijn toch groter in Zweden?
En hoe gaat het met water op de wei? Als je hooi bijvoert, krijgen ze toch dorst? Of smikkelen ze gewoon wat sneeuw naar binnen?

Calinka: Z1-dressuur
Jidarette: nieuwe aanwinst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen, Ireneeb84 en 37 bezoekers

cron