Sleeën... Met wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:40

Hoi bokkers!

De eigenaresse van mijn verzorgpony vroeg een tijdje geleden of ik deze winter misschien met mijn verzorgpony zou willen sleeën, waar mijn antwoord natuurlijk meteen: 'JA' op was *\o/*
Alleen.. is dit denken jullie geschikt voor een Welsh B'tje, die nog nooit een kar/slee heeft getrokken?

Moet ik gewoon gaan oefenen met een slee en het opbouwen tot ie eraan gewent is?

En.. Met wát wordt er gesleed? Echt met 'sleetuig' ( := ) of meer denkend aan een longeerlijntje ?

Ik hoor het graag!

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:14

Ik zou wel oppassen als je er zomaar achter gaat zitten dat ze niet ineens naar achteren slaat.

Met sleeën gebruik ik altijd mijn mentuig.

Chanellhoii
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:15

gewoon longeersingel om. 2 lijnen om te sturen en 2 lijnen eraan om de slee vast te maken

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:28

Het is wel handig om gewoon eerst een paar keer te laten wennen, en daarna pas te doen, zorg wel dat je aparte lijnen voor het trekken en sturen hebt. Niet met een lijn sturen en dat bij via ze bit de slee moet trekken

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:36


Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:44

Chanellhoii schreef:
gewoon longeersingel om. 2 lijnen om te sturen en 2 lijnen eraan om de slee vast te maken


Ehh... nee. Een paard moet niet met zn buik trekken, maar met zn borst.

TS: sowieso is het handig om met een borsttuig te gaan sleeën. Als schoftje kan je ook een longeersingel gebruiken, zodat je makkelijk de leidsels ergens doorheen kan doen en ze niet verwarren of ergens blijven haken.

Echter, je verzorgpony is niet voor de kar beleerd. Dat kan best wat problemen opleveren. Ik zou samen in overleg met de eigenaar opbouwend werk gaan doen; lange lijnen, iets leren trekken en op stemcommando's leren stappen, halthouden en draven.
Wat belangrijk is, is dat je paard iets leert trekken en iets leert achter zich hebben zonder dat het paniekt, en te besturen is. Dan ben je al een heel eind.

Wanneer je geen borsttuig hebt, zou je een brede (bv neopreen, lekker zacht en dik) singel kunnen gebruiken als borsttuig. Aan de singel maak je dan lijnen vast die je door de onderste ring van een longeersingel doet, en aan de slee (met zweng!) vastmaakt.
Om te zorgen dat de singel niet naar beneden zakt, doe je net zoals met een borsttuig bv een strotouwtje van de ene kant, over de hals vlakbij de schoft, naar de andere kant.
Zo heb je alsnog een redelijk goede optuiging waarmee je prima een keertje kunt sleeën en wat geen kwaad doet.

Maar, als allereerste dus; zorg dat je pony van tevoren leert wat het is om iets te trekken!

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:43

Dankjewel allemaal!

Ik ben al aan de slag gegaan met hem laten wennen aan iets 'trekken', wat ie eerst wel spannend vond, maar hij is er al meer aan gewent :)

En, Nachtlampje, heb je misschien een foto of is dit te vinden op Google? :

Wanneer je geen borsttuig hebt, zou je een brede (bv neopreen, lekker zacht en dik) singel kunnen gebruiken als borsttuig. Aan de singel maak je dan lijnen vast die je door de onderste ring van een longeersingel doet, en aan de slee (met zweng!) vastmaakt.
Om te zorgen dat de singel niet naar beneden zakt, doe je net zoals met een borsttuig bv een strotouwtje van de ene kant, over de hals vlakbij de schoft, naar de andere kant.
Zo heb je alsnog een redelijk goede optuiging waarmee je prima een keertje kunt sleeën en wat geen kwaad doet.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:51

Puur qua alternatief voor tuig:
Inderdaad een mooie dikke brede singel pakken (ik had een oude westernsingel gepakt)
En met touwtjes over de manen de singel ophangen zodat hij hangt zoals echt tuig ook zou doen.
Heb ik vorige winter met mijn paard ook gedaan, alleen reed ik haar dan terwijl mijn moeder achter haar ging met de slee. Paard is beleerd voor de wagen opzich, maar dat was lang geleden en bezat geen tuig.
Gebruik slimme bevestiging met paniek sluitingen want als je alles helemaal vastknoopt en er komt paniek, heb je een groot probleem.

Maar beleren tja, of je zo snel zonder ervaring een diertje echt mak krijgt, maja...

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:18

Even een paar keer met de lange teugel en daarna met een lege slee oefenen? Of met een zak wortels erop..sneeuw is glad als ie het niet snapt :+

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Sleeën... Met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:30


capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:21

Ik vind in dat topic de singel wel hoog zitten. Persoonlijk zou ik gewoon eens kijken of je ergens een goedkoop borsttuig kan kopen of bij iemand kunt lenen. Zorg ook voor een goede zweng.

Even een quote uit een ander topic, scheelt me typen :')
capopjekop schreef:
Sleeën is hartstikke leuk, maar je moet wel aan een paar voorwaarden voldoen om geen ongelukken te krijgen.

1) Zorg voor goed en veilige spullen. Bij voorkeur een goed onderhouden mentuig. De broek kun je gebruiken als strengdragers zodat je pony er minder snel op kan stappen. Als je dat te duur vind zorg dan minimaal voor een goed onderhouden borsttuig en een longeersingel. En eventueel paniekhaken zodat je de slee makkelijk van je paard kan losklikken.
2) Maak een zweng, dat kan gewoon van een simpele plank met drie gaten. Dit zorgt ervoor dat je strengen op lengte blijven in de bochten en dat het borsttuig minder schuurt.
3) Oefen een paar keer met je paard met lange lijnen en laat iemand anders druk zetten op het borsttuig. Nu ligt er nog geen sneeuw, dus mocht je paard een keer schrikken dan is er minder risico dan met een gladde bodem. Controleer of het stuur en de rem er goed opzitten. Zorg ook dat je een lange (men)zweep hebt waarmee je zijn schouder kan aantikken. Mocht hij schrikken dan kun je hem zo naar buiten drijven.

Als je dit in orde hebt kun je redelijk veilig sleeën. Zorg wel dat er iemand in de buurt is die kan ingrijpen mocht het fout gaan.