Slechte ervaring met pony laten betuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Slechte ervaring met pony laten betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:57

Mijn haflinger is een maand bij een menstal in Rijsbergen geweest om de beleren (alleen slepen en voor de wagen zetten), want de rest beheerste hij al goed. Het was een bewuste keuze om dit stukje professioneel te laten doen, hoewel ik zelf ervaring heb en in het verleden zelf een pony beleerd heb (met 2 keer hulp van een ervaren menner) en diverse mencursussen heb afgerond met goed resultaat.
Ik liep achter mijn pony met het tuig op en met een licht trensbitje kon ik hem de hele bak doorsturen met 1 hand aan de leidsels.

Ik heb er een goede gehoorzame pony naar toe gebracht en heb nu een maand later een wrak terug (zowel geestelijk als lichamelijk). Hij kreeg bijna dagelijks een ander (scherper) bit in, zijn tong zag blauw/paars en ik mij maar afvragen hoe hij aan zoveel spanning kwam voor de band en voor de wagen.
Het niet lukken werd allemaal op zijn gebit gegooid. Zaterdag heeft de tandarts 2 wolfstandjes verwijderd. Het wolfstandje aan de rechter kant was voor de helft afgesleten van het bit en dat kan niet van een keertje trekken zijn evenals de afgeknelde tong. Het dier is bang van je, kan niet meer gelongeerd worden, loopt helemaal scheef en is in plaats van vrolijk en speels in zichzelf gekeerd.
Het ergste vind ik nog, dat deze man gewoon door wilde gaan en weer met een ander bit wilde gaan longeren. Voor mij was de maat toen vol en nu staat de pony gelukkig weer op zijn eigen vertrouwde plekje, maar in plaats van beleerd een getraumatiseerd dier, een hoop geld armer en zelf een kater.
Hij verwijt mij, dat ik zelf gekozen heb voor stoppen, maar ik kon dat dier toch niet nog verder de vernieling in laten helpen en laten mishandelen?

Zijn er meer mensen die soortgelijke ervaringen hebben?

Passie voor paarden blijft een levenlang!


miky3
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-12

Re: Slechte ervaring met pony laten betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:49

Ik heb geen ervaring met die stal, maar het klinkt in elk geval of er iets flink mis gegaan is tijdens het beleren. Ik heb wel al geleerd dat niet iedereen die zegt 'professioneel' met paarden bezig te zijn, dat ook aanpakt zoals je van een 'professioneel' kan verwachten. Een professioneel iemand zou toch moeten zien dat het niet goed loopt en niet een maand wachten om de tandarts erbij te halen als ze een probleem vermoeden. Ben je tussendoor niet eens gaan kijken hoe je haflinger het daar stelde? In elk geval goed dat je hem daar weg haalde, maar spijtig dat jij en je paardje dat meemaken. Ikzelf laat mijn paardjes daarom nooit meer bij iemand achter. Ik neem wel les en laat ze dan ook wel door anderen trainen, maar ik zorg ervoor dat ik aanwezig ben. Je kan het best opnieuw starten, alles opnieuw langzaam opbouwen om het vertrouwen opnieuw op te bouwen. Dan komt het wel terug goed.

bourbon
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:07

Ik heb ervaring met deze stal, heb er al twee pony’s verder laten beleren (ze waren ook al voorbereid zoals de jouwe) en volg er nu ook les.

Ik heb de haflinger zien staan en ben ook op de hoogte van de twee kanten van het verhaal. Zoals ik het begrepen heb, ging inderdaad alles goed met de pony tot deze gewicht diende te trekken. Nu wolfskiezen kunnen erg veel pijn veroorzaken. Hierdoor kunnen diverse problemen ontstaan zoals verzet, aanleuningsproblemen, scheef lopen, bokken, steigeren, vluchten, enz.

Wellicht had je pony er niet zoveel last van toen je er enkel met lange leidsels achterliep. Dan hebben ze ook nog geen gewicht te trekken en moeten ze hun balans ook niet herzien. Zodra er een ruiter op gaat zitten of zodra ze een koets dienen te trekken, moeten ze hun balans opnieuw zoeken. Ze zullen dan ook meer in aanraking komen met het bit. Ik weet ook niet precies hoe oud je haflinger is. Misschien is zijn gebit nog in de groei en waren deze tanden nog niet zo hoog doorgegroeid toen je hem beleerde aan de lange lijnen. Toen gaven deze wolfskiezen misschien nog geen klachten, maar wel nu ze meer doorgroeiden.

Ik vermoed dat je pony zoveel pijn had van het bit dat tegen de wolfskiezen kwam waardoor hij met zijn tong het bit hiervan wilde wegduwen. En dan kan het zijn dat de tong daardoor paars zag gezien hij dan teveel druk krijgt op de tong als hij de hele tijd tegen het bit aanduwt om deze van de wolfskiezen af te krijgen. Een tand die gesleten is van trekken aan het bit, dat lijkt me wel onwaarschijnlijk. Als je eens rondkijkt en ziet hoe sommige mensen in de mond van hun paard liggen te trekken en sleuren, dan zouden er vele tanden stuk moeten zijn bij heel veel paarden.

Logischerwijze is de pony dan bang geworden van het bit en heeft hij vertrouwen verloren gezien hij pijn ervaren heeft. Hij zal er dan terug vertrouwen in moeten krijgen dat het niet (meer) pijn doet. Gezien de tanden nu verwijderd zijn, kun je hier terug aan werken.

Wat mij heel sterk stoort aan je post, is dat je doet alsof de lesgever je pony mishandelde en dat hij zomaar pony’s in de vernieling zou helpen. Deze africhter heeft veel geduld en gaat zachtaardig om met de pony’s die hij beleert. Hij zal nooit zomaar een zweepslag geven aan een pony of zomaar wreed aan het bit liggen sleuren. Ik weet dat hij bij problemen altijd probeert na te denken en alle mogelijke oplossingen probeert te zoeken. Dat deed hij ook bij jouw pony, hij heeft er veel over nagedacht wat er nou precies mis was en hoe hij dit het beste kon oplossen. Het feit dat de pony blijkbaar wolfskiezen had, daar kan deze man niets aan doen. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen en erop te letten dat het gebit van de pony in orde is – liefst voordat je hem gaat laten beleren. Een pony zonder correct gebit (en dan bedoel ik een gebit waarmee hij geen pijn ervaart, dus zonder haken of wolfstanden), kun je niet met een bit beleren gezien deze dan nooit zal ontspannen omwille van pijn. De ene pony uit dit al feller dan de andere.

Je geeft de beleerder ook geen enkele kans om verder te werken met de pony. Zoals ik het begrepen heb, wordt er verwacht dat een africhter op 2 weken tijd een pony klaar kan hebben om in de wagen te lopen. Nu, iedereen die iets van beleren afweet, weet dat zelden een pony beleerd – laat staan doorgereden – kan zijn op slechts twee of drie weken tijd. Het gaat hier om een beleerder die zeker open staat voor inbreng vanuit de (les)klant en die zeker ook jouw ideeën mee wil bekijken. Je had eventueel kunnen afspreken dat hij enkel met jouw pony zou werken wanneer je er zelf bij was. Dan zou je gewoon alles kunnen volgen en had je ook meer recht van spreken. Hier zomaar verkondigen dat hij je pony mishandelde, dat vind ik er ver over! Je zegt dat je het erg vindt dat hij wilde doorgaan met je pony? Dat is toch net het teken dat hij je wilt helpen met de pony tot het in orde is. Ik ken hem als iemand die er veel moeite voor over heeft om een te beleren pony op een deftige manier af te richten. En voor het geld doet hij het al zeker niet.

Jammer dat je het blijkbaar nodig vindt om iets wat tussen jou en de beleerder is, hier op bokt te deponeren. Er bestaat nog zoiets als communiceren met de mensen onderling in plaats van zomaar halve verhalen op het internet te gooien.

Ik hoop voor jou en vooral voor je pony dat het allemaal in orde komt. Of dat nu met of zonder deze africhter is. Ik kan alleszins voor de volle 100% zeggen dat ik deze slechte ervaringen zeker niet heb met deze man en me ook niet kan voorstellen dat hij zomaar een pony zou pijn doen. Als ik bekijk hoe veel andere mensen menpony’s africhten, dan durf ik toch zeker deze man aanraden om een pony bij te laten beleren. Ik heb dit ook gedaan, wel niet gestald, ik rijd altijd zelf heen en weer met mijn pony en ben dus ook altijd aanwezig. Hij maakt er ook totaal geen probleem van dat een eigenaar komt kijken naar de africhting. Dit wijst er toch ook duidelijk op dat hij geen mishandelaar is! Iemand die pony’s slecht behandeld tijdens heb beleren zal absoluut niet wensen dat de eigenaar komt kijken.

Verder vind ik het ook laf om wel de plaats te vernoemen van de stal en niet de naam. Ik denk niet dat er zoveel menstallen te vinden zijn in Rijsbergen, dus zo weten mensen ook wel over wie je het hebt. Je had dan ook meteen zijn naam kunnen vermelden. Dit is zogenaamd een ‘anonieme’ post plaatsen, maar wel zodanig dat mensen goed genoeg weten over wie dit gaat.


Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Re: Slechte ervaring met pony laten betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 10:49

Ik heb de naam van de stal niet genoemd, omdat ik dacht dat het niet toegestaan was op bokt. Ik heb het op Bokt gezet, omdat het na diverse keren proberen niet gelukt is om er met Peter zelf uit komen. Natuurlijk had ik het liever met hem zelf opgelost en is niet goed om het op zo'n manier te beeindigen.

Ik ben 2 keer per week tijdens het beleren gaan kijken hoe het ging en de eerste week waren zij vol lof over de pony en hij stond binnen een week probleemloos voor de band. Toen is in overleg met mij besloten, omdat het allemaal erg snel ging, dat hij nog een week voor de band zou gaan voordat hij voor de kar ging. Na die 2e week voor de band is het steeds meer mis gegaan en kreeg hij steeds meer spanning. Ik stond erachter, dat de pony door de paardentandarts behandeld zou worden. De paardentandarts heeft mij zelf het verschil in wolfstanden laten zien en gezegd, dat de rechter wolfstand door het bit voor de helft was afgesleten.

En dat het Peter niet om het geld gaat, daar zou ik maar niet zo van overtuigd zijn. Ik werd gechanteerd met alles betalen anders krijg je de pony niet mee. Daar heb ik erg veel moeite mee gehad en nog.

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Antoinette19
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:03

Als je gechanteerd wordt met betalen klopt er sowieso iets niet natuurlijk.

Wat je kan doen is onder protest betalen en dan schriftelijk, met redenen omkleed (een deel van) je geld terugvragen.

Niet leuk natuurlijk als het zo moet gaan allemaal, sterkte ermee.

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:27

Ik heb dit topic zitten volgen, en wil nu toch echt eens reageren.
Mijn paard, een zware koudbloed, is ruim 2.5 jaar geleden op deze stal beleerd. Ik heb deze stal gekozen omdat ik deze mensen bezig had gezien met een zeer moeilijk te beleren paard en ik onder de indruk was van het geduld en de vriendelijkheid waarmee ze met dat dier bezig waren. Ik kwam toen kijken naar een pony die daar van een pensiongast te koop stond. Mijn paard heeft 6 weken in training gestaan, en omdat ik zeer onder de indruk was van de manier van beleren én de dagelijkse gang van zaken ben ik op deze stal blijven staan. Mijn 800 kilo zware paard is op twee pinken te sturen, met de leidsels bovenin een liverpool bitje. Zou dit kunnen als hij met harde had betuigd was? Dat denk ik toch niet. Mijn paard heeft een sterk karakter dat zich onder geen beding laat dwingen. Hij was de eerste weken heel gespannen, en dat is met eindeloos geduld steeds minder geworden tot ik een heel fijn te rijden paard had. Beide eigenaren rijden met zeer veel gevoel, en zachte hand. Natuurlijk wordt er indien nodig een keer een correctie gegeven, maar zoals TS beschrijft zeker niet.TS heeft het over elke keer een scherper bit; het 'scherpste 'bit dat daar in huis is is een liverpool bitje. En daarbij is het bit niet hetgeen wat scherp en hard is, maar je hand.....Ik heb al heel veel paarden en pony's zien passeren om te laten betuigen daar, en weet en zie elke keer weer hoe paardvriendelijk en met gevoel dat gebeurt. De eigenaar van het paard wordt overal bij betrokken en kan als hij wil dagelijks bij de training aanwezig zijn, en zodra het mogelijk is zelf (onder begeleiding) mennen. Alles wordt uit de kast getrokken om het dier zo netjes en vriendelijk mogelijk te betuigen en een fijne combi te laten vormen met de eigenaar.
Dat het enkel om geld gaat wil ik betwisten. Natúúrlijk moet je betalen voor je je paard meeneemt; dat is op iedere stal het geval. Ik denk dat stallen die dat niet doen niet heel lang bestaansrecht hebben. Pensiongeld betaal je toch ook de eerste week van de maand?
De eigenaar heeft ook nog voorgesteld het dier over een tijdje, als de mond helemaal geheeld is een aantal dagen terug te nemen om te kijken of het dan beter gaat. Maar als TS dat niet wil is dat natuurlijk haar keuze en haar recht. Maar het geeft wel aan dat ze meedenken en graag het dier tot het een fijn menpaardje is willen begeleiden.
Ik vind het erg jammer dat TS het nodig heeft gevonden deze kwestie zo op bokt te zetten ipv in gesprek te gaan met de eigenaren van stal. Er is wel degelijk met hen te overleggen hoe verder te gaan in een beleringsproces maar als ze geen enkele kans geboden wordt houdt het natuurlijk op.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:01

Gisteren was ik op zoek in Ervaringen en Diensten omdat ik iemand zoek om een paar keer op een mijn pony's te gaan als we hem gaan beleren onder het zadel en toen zag ik dit topic. Omdat je vraagt om ervaringen met deze menstal, hierbij mijn ervaringen. Mijn ervaringen zijn trouwens allemaal na te lezen op diverse topics op bokt. Ik kom al jaren bij deze mensen en ben altijd heel kritisch. Ik doe het liefst alles zelf en ben zeer zuinig op mijn dieren. Maar met meer dan 100% vertrouw ik hoe zij met ze omgaan, zowel met beleren, met trainen als in verzorging.

Mijn paard Rizanta, 1.75 hoog en sterk, heb ik bij hun laten betuigen. Zij had vroeger (8 jaar daarvoor) in tweespan gelopen en het was de vraag of we haar enkelspan zouden kunnen herbeleren. Binnen twee weken liep ze vanaf de 1e keer in de lange lijnen tot de 1e keer voor de wagen. Met, bij zo'n groot paard en met mij als weinig ervaren menner, de leidsels door de eerste sleuf van de liverpool. Toen we wat verder waren had ik ze zelfs door de bril. Dat is de zachtste manier om een liverpool te gebruiken. Ik weet nog goed dat we onze mendurance reden en ik van bijna iedereen te horen kreeg, jeetje zeg durf jij je paard zo te mennen, ja dat durfde ik. Rizanta werd in 2x per week getraind door de stal waar jij het over hebt. Als zij verkeerd trainden hadden we dit nooit bereikt.

Mijn paardje Bente was zeer angstig en ril. Haar reden we, op aanraden van de menstal, met een zeer zacht appelbitje. Met heel veel geduld en verstand van zaken kon ik uiteindelijk met dit paard overal naar toe. Ook Bente werd regelmatig door hun getraind.

Mijn pony Snuitje heeft bij hun in 4-span gelopen. Een zeer driftige pony met enorm veel power. Hij werd zelfs op een simpel postbitje gereden, liep totaal ontspannen voor de wagen en had er veel plezier in. Ik zelf had regelmatig aanvaringen met Snuitje, de mensen van deze stal nooit. ALtijd geduldig, altijd consequent. Met als gevolg een geweldige pony in het span.

Nu hebben we onze twee pony's. Onze Olympia rij ik, weer op aanraden van de staleigenaar, op een liverpooltje met zeempje of op het Zilco stangetje. Beiden wederom zeer vriendelijk. Onze Hero wordt langzamerhand beleerd, hij wordt nu gelongeerd op een trensje. Olympia wordt ook af en toe getraind voor de wagen. Ik heb wederom een pony die zo makkelijk in de hand is, met een heerlijk schuimend mondje in totale ontspanning voor de wagen staat.

Bij alle paarden die ik heb zien komen en gaan op stal heb ik ze nooit boos of driftig zien worden. Wordt altijd in overleg me de eigenaar gehandeld. Je mag er altijd langskomen, je mag alles zien, je mag mee helpen of aan de kant staan, alles is mogelijk.

Overigens heeft mijn pony Ollie nogal ronde kiezen, werd door de tandarts geconstateerd toen ik haar, voordat ik haar voor de wagen heb gezet heb laten behandelen. Volgens de tandarts kwam dat door het bit. Deze pony had toen nog maar iets van 20x onder het zadel gelopen met een trensje. Ze had nog nooit voor de wagen gelopen, laat staan een liverpool of andere stang in gehad.

Ik laat mijn paarden en pony's elk jaar, en als ik denk dat ze 'raar' doen met hun hoofd of in hun lijf vaker controleren door de tandarts. Pas als je weet hoe het gebit er voor bijv het beleren uitziet, kun je zeggen of iets ergens van komt. Persoonlijk denk ik bij die van mij, dat ze gewoon ronde kiezen van zichzelf heeft, heeft niets met bit te maken. Wel is het zo dat we (de menstal en ik) op basis van die constatering, heel goed letten op hoe het bit hangt. Zo kijk je gezamenlijk hoe je het het beste voor je paard of pony krijgt. En dieren zijn dieren, bij de een werkt dit, bij de ander dat. Dat kan je niet in een dag, week of soms zelfs maand of jaar zeggen.

Ollie liep enorm scheef en was heel moeilijk te buigen, vooral voor de wagen. Onder het zadel had ze er minder last van met lange lijnen totaal niet. Toen heb ik er een osteopaat bijgehaald, ook weer mede op aanraden van stal. Die constateerde dat haar bekken vastzat en ze is behandeld. Dus dat zijn ook dingen die kunnen gebeuren. Als je een behandeling doet, door een tandarts of osteopaat, en je kijkt vervolgens niet of het heeft geholpen, weet je ook niet of het daaraan ligt. Ollie was voor de behandeling van de osteo erg stijf, binnen een week of twee na de behandeling enorm verbeterd en veel soepeler.

Als een beleerder, die je adviseert ergens naar te kijken omdat hij ergens tegenaan loopt, zijn werk niet af kan maken omdat je de pony er weghaalt, dan kun je de beleerder mijns inziens niet verwijten dat de pony iets niet kan. Immers, hij heeft zijn werk niet af kunnen maken. Als iemand die een dienst verricht je vraagt om af te rekenen, omdat je weggaat, lijkt me dat logisch. Dat is geen chantage, dat is gewoon afrekenen. Je loopt ook niet bij de kapper, een garage of bij een instructie onder het zadel weg zonder te betalen.

De tarieven die deze menstal rekent zijn zeer schappelijk. Ze steken veel werk, tijd en energie in elke klant. Ze zijn respectvol naar iedereen, of je nu klasse IV rijder bent of recreatief hobbelaar. Ze vertellen eerlijk wat zij denken dat er aan de hand is, dan kan de eigenaar beslissen hoe en wat. Ik ben in de paardensport heel veel mensen tegengekomen en er zitten heel veel rare figuren bij. Dat ik mijn paarden en pony's helemaal aan hen toevertrouw zegt volgens mij wel genoeg. Dat zou ik nooit doen als ze zo zouden zijn als jij beschrijft.

Je vraagt om ervaringen, dit zijn de mijne. Ik schrijf dit niet om in discussie te gaan, maar omdat ik totaal niet herken wat jij beschrijft hoe zij met paarden en pony's en de eigenaren omgaan. Zo lang ik in de gelegenheid ben mijn paarden of pony's door hun te laten betuigen of trainen, zal ik dat blijven doen. En natuurlijk kan het voorkomen dat het niet lukt met een paard of pony, het zijn dieren. Bij de een duurt het twee weken, bij de ander zes, bij weer een nog langer. Maar deze stal zal altijd eerlijk handelen en je op de hoogte houden plus je advies geven. Aan jou de keus daar iets mee te doen, aanwezig te zijn of niet. Chantage omdat je moet betalen vind ik echt een zeer ongepaste opmerking. En mishandeling met scherpe bitten net zo. Mijn ervaring is totaal anders.

Daarbij nog een opmerking over bitten en hoe scherp ze al dan niet zijn. Ik ken geen scherpe bitten in hun zadelkamer. En deze beleerder rijdt alle paarden en pony's met blote handen, zelfs zijn vierspan, als je harde handen hebt kan dat dus echt niet.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: Slechte ervaring met pony laten betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:46

Je zegt dat je de naam van de stal bewust niet genoemd heb. Maar als je menstal en Rijsbergen noemt, weten veel mensen echt wel om wie het gaat. Zelf als je het niet zou weten en je typt dit in bij Google, kom je snel bij deze stal uit.

Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met deze stal.
Wij komen uit de buurt, kennen heel veel menners hier en allemaal hebben ze ons geadviseerd naar deze stal te gaan. Onze pony was in een ver verleden wel beleerd voor de wagen maar nooit doorbeleerd. Dus uit veiligheidsoverwegingen hebben wij er toen voor gekozen om hem opnieuw te laten beleren, zeker ook omdat wij kinderen hebben die mee gaan op de wagen.

De staleigenaar is bewust van voora aan begonnen om te kijken of er in het verleden geen gekke dingen gebeurd waren en na twee keer het bandje erachter gehad te hebben, ging hij al voor de wagen. Tijdens het beleren bleek dat hij de neiging had om de tong over het bit (gewone liverpool) te gooien. In overleg is toen een ander bitje geprobeerd (liverpool met tongboog) en nu doet hij het dus niet meer. Hij loopt erg fijn op dit bit. Ook hebben wij op hun advies de tandarts laten komen omdat hij linksom niet wilde buigen. Dit bleek geen overbodige luxe te zijn, er zaten flinke haken op zijn kiezen. Hij heeft een paar dagen rust gehad en daarna werd de training weer opgepakt. Pony was daarna superfijn te rijden, zowel rechtsom als linksom.

Fjorden staan er om bekend dat ze erg sterk en eigenwijs zijn, maar ook wij hebben de leidsels gewoon in de bovenste sleuf. Als onze pony met harde hand getraind zou zijn, dan was dit niet mogelijk geweest. Een fjord zal het dan zeker niet laten om zijn sterke hals en nek in de strijd te gooien, het zou dan hard tegen hard gaan.

Verder kan ik niets anders dan mij aansluiten bij hetgeen hierboven door bourbon, lianne74 en VanHuisUit al gezegd is. Ik herken echt niets van je negatieve verhaal.

Deze stal is ons overigens tijdens het beleren zo goed bevallen dat wij onze oude stal hebben opgezegd en daar zijn blijven staan. En daar hebben wij nog geen seconde spijt van gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maxim1, Ubermetrics en 88 bezoekers