Van een nachtmerrie naar een droom!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 10:22

Tsja, waar zal ik beginnen.

Juni vorig jaar zouden Zvenska en ik de paarden4daagse gaan rijden...
Toen we de eerste dag aan het opzadelen waren was er nog niets aan de hand. Totdat ik opstapte.
Ze was kreupel. Toch maar terug gezet. Had in mijn achterhoofd het idee dat het niet veel kon zijn. Ze zou wel onbenullig in het weiland zijn geweest.

Afbeelding

Paar weken lekker laten staan. Ik had geen haast. Ze kreeg van mij alle tijd om even lekker te herstellen.

Helaas bleek na een paar weken dat ze nog steeds niet rad liep. Toen heb ik ervoor gekozen haar toch maar een maand de weide in te doen en zien wat dat ons zou opleveren.

Niets... Het maakte geen verschil. Ik had met mijzelf afgesproken dat als deze maand weidegang geen verschil zou maken, de dierenarts op bezoek zou komen.

De DA kwam. Zvenska werd onderworpen aan een kreupelheidsonderzoek.
Ook de DA kon zien dat ze niet helemaal rad liep. Maar kon er nog niet helemaal uit wijs worden waar dat dan vandaan moest komen. Sesambeentjes dacht hij.

Uiteindelijk adviseerde hij om naar de Kliniek te gaan en de pezen op de echo te zetten. Foto's te maken. En wachten wat hun uitslag was.

De volgende dag op de kliniek was een grote nachtmerrie. Mijn super brave meisje en mijn alles kreeg de uitslag Hoefkatrol klasse 3. Een nachtmerrie die werkelijkheid werd.

Tot Januari zijn we aan het kwakkelen geweest. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik niet egoïstisch mag zijn en haar zou laten gaan. Het werd echt niet beter. In de weide was er niets aan de hand. Liep ze 100% goed. Erop was het een zielig hoopje paard met pijn. En dat terwijl ze 6 jaar was.


Na een aantal maanden paardloos te zijn geweest ben ik toch eens rond gaan kijken. Ik wilde iets anders. Een paard die aan een lijstje moest voldoen. Ze moest vooral gezond zijn. Stevig, aangespannen kunnen lopen en makkelijk onder het zadel zijn.

Toen kwam ik deze foto tegen:
Afbeelding

Precies een paard wat ik zocht. Ik mailde de eigenaar en na een paar weken gingen we kijken.

Na bijna 3 uur in de auto te hebben gezeten kwamen we aan in Susteren.
En werd (niet lachen) de merrie met de naam Herman van stal gehaald.

Eerst voor de wagen gezet en vervolgens onder het zadel. Wat een gaaf paard dacht ik bij mezelf.

Na wat gesprekken over en weer was de beslissing heel snel gemaakt. Dit moest haar worden. Totaal het tegenovergestelde van Zvenska. Dat was wat ik wilde. En dat was ze!

Zondag in april wezen kijken en als je dan de beslissing maakt, wil je der ook zo snel mogelijk meenemen. Mijn vader lief aangekeken en ja hoor,,, Maandag zaten we in de auto met de trailer erachter.

Toen ze eenmaal thuis aankwam was ze erg rustig en nuchter.
Aangezien Zvenska 1.56 was, was dit erg wennen. Herman is 1.70 .

Janine, mijn zusje vond het toch een beetje spannend.

Afbeelding

Maar al snel bleek dat ze Herman SUPER vond. Elke week naar les en het bos in vind ze geweldig!

In Juni heeft Herman zelf nog 2 dagen meegelopen met de paarden4daagse.

Afbeelding

Wat was ik trots!

In Augustus is de verzorgster van Herman uit Limburg gekomen om Herman te bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding


Nu komt de winter er weer aan. Gaan nog een kerstrit rijden en dan zien we wel wat 2014 ons gaat brengen.

Bedankt voor het lezen!



bibstertje
Berichten: 417
Geregistreerd: 31-12-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:25

wat vervelend van je vorige paard maar hopelijk mag je nog heel wat mooie jaren beleven met je nieuwe paardje

schoentje

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:29

Echt erg van je vorige paard, om zo afscheid te moeten nemen.

Maar wat een gaaf paard heb je nu gevonden zeg! Ik vind het persoonlijk wel stoer, een merrie met de naam Herman die zo koel en leuk is!! Heel veel plezier met je nieuwe paard!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:37

Wat een schitterende Merrie, alleen de naam _O- Behoorlijk vreemd... Hadden liever een henstje gehad?

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:05

frgheaven schreef:
Tot Januari zijn we aan het kwakkelen geweest. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik niet egoïstisch mag zijn en haar zou laten gaan. Het werd echt niet beter. In de weide was er niets aan de hand. Liep ze 100% goed. Erop was het een zielig hoopje paard met pijn. En dat terwijl ze 6 jaar was. !


Huh???? In de wei liep ze 100% goed, maar toch heb je naar laten gaan???? Gaan in de zin van inslapen als ze nog goed loopt???? Het is niet bedoeld als aanval, maar ben heel benieuwd waarom?

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 11:15

Kan goed begrijpen dat je benieuwd bent hoor. In de weide liep ze goed. Onder het zadel liep ze op 3 benen.

Een paard wat een jaar of 18 a 20 is kan voor de rest dienen als weidemaatje oid.

Maar een 6 jarige ga ik niet al met pensioen zetten. Dat zou mijn keuze nooit zijn.

vviets

Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:45

frgheaven schreef:
Kan goed begrijpen dat je benieuwd bent hoor. In de weide liep ze goed. Onder het zadel liep ze op 3 benen.

Een paard wat een jaar of 18 a 20 is kan voor de rest dienen als weidemaatje oid.

Maar een 6 jarige ga ik niet al met pensioen zetten. Dat zou mijn keuze nooit zijn.


Ik heb bijna hetzelfde verhaal alleen met een 4 jarige merrie. Wij laten haar ook gaan. Je kan zo een beestje toch ook niet gaan pesten. Die van mij heeft hoefkatrol ontsteking ook. Dit kruipt op een gegeven moment omhoog richting de kogel. (De cysten die kanaaltjes maken in het bot) dit wordt heel pijnlijk voor het paard. Het is een moeilijke keuze dat zeker, maar ik denk dat dit het beste is.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:41

Wat leuk om Herman voorbij te zien komen! En wat heerlijk om te lezen dat jullie zo blij met haar zijn.
Ik was en ben ook dol op haar. Haar eigenaardigheden maken haar speciaal, vind ik dan.
Ik ben blij dat ze zo fijn terecht gekomen is, beter hadden we niet voor haar kunnen wensen :D

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:28

Wat erg dat je je vorige merrie bijna 2 maanden hebt laten staan zonder er een DA bij te halen, dat zou mijn keus nooit zijn...
Maargoed, leuk paard heb je nu, ze ziet er erg vriendelijk uit. Nog veel plezier ermee!

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 00:09

@ 44Myrthe44 : Er zaten toch momenten tussen die "goed" waren. Omdat een ander de vrijwel niets aan zag leek het mee te vallen. En ik wilde er zeker van zijn dat we de rustperiode voorbij waren.

Ik haal er geen DA bij die tegen mij zegt "Zet maar op rust". Dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Vandaar. Maar in de weide zag je er totaal niets van. Dat maakt het ook erg moelijk!

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:12

Wat verdrietig dat je je vorige paard moest laten gaan, ik kan me je keuze erg goed voorstellen.

Maar wat een gaaf dier heb je ervoor terug! Daar moet Gelders bloed in zitten. Zit er papier bij? Aangezien Herman met de H niet echt bij de leeftijd van de H-tjes past (die zijn twee of dik in de twintig).

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:14

Wat is Herman leuk! Wat heeft ze voor afstamming?
Net als GJ dacht ik ook Gelders :-)

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:21

Heb haar al gevonden :) Orlando x Exponent, mooi oud bloed. Uit een goed presterende tuigpaarden stam.
Kom je ook naar de keuring met haar TS? Ik zou met haar voor de Geldersen gaan als ik dat zo zie. Prachtmerrie. Eerste zaterdag van juli in Didam Gelderse paarden keuring.

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 22:28

Ik heb geen idee hoe de keuring in zijn werk gaat. Kun je mij er misschien meer over vertellen?

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:47

Ja hoor, dat kan ik.

Kwpn heeft vier fokrichtingen: dressuurpaard, springpaard, Gelders paard, tuigpaard.
Jij hebt een kwpn merrie die in het veulenboek in de richting tp (tuigpaard) staat. Echter voert jouw merrie veel Gelders bloed, en weinig veredelingsbloed wat de huidige moderne tuigpaarden wel veel voeren. Met jouw merrie zou je dus ook naar de Gelderse keuring kunnen gaan. Mocht je ooit willen fokken, dan is het mooi als je merrie in het stamboek is opgenomen en misschien zelfs ster is. Ze komt uit een mooie predikaatrijke lijn, wat haar interessant maakt.
De stamboekopname voor Gelderse paarden is altijd in Didam de eerste zaterdag van juli.

In deze link vind je alles over stamboekkeuringen, incl informatievideo's:


http://www.kwpn.nl/keuringen/stamboekkeuring/

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:53

-sorry-
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 19-12-13 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Why change the past, when you can own this day?

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:57

Nou zeg, wat een onaardige reactie naar iemand die dr paard is verloren. Als de da een paar weken eerder was gekomen had hij de hoefkatrol ook niet kunnen genezen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:00

Wat is er onaardig aan? Ik vind het heel erg dat ze haar paard verloren heeft, dat wens ik niemand toe, maar ik snap gewoon niet waarom ze zo lang heeft gewacht om er een DA bij te halen, dat gaat er bij mij gewoon niet in omdat ik nu eenmaal iemand ben die zo snel mogelijk een DA erbij haalt bij kreupelheid. Maar dat neemt niet weg dat ik het niet erg vind voor TS, ik vind het gewoon vreemd en stel mij er veel vragen bij, ik had echt niet de bedoeling om onaardig te zijn als het zo overkomt, sorry..

Why change the past, when you can own this day?

GJ9Jarig

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:08

Je bericht komt op mij verwijtend over, en dat vind ik onaardig.
Hoe jij het zou doen doet er niet toe, daar krijgt ts haar paard niet mee terug en al had ze op dag 1 de da gebeld, dan was het vervolg exact hetzelfde geweest.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:13

Nee, daar krijgt ze haar paard helaas niet mee terug, maar dat wilt niet zeggen dat ik iets niet in vraag mag stellen.
Nogmaals mijn excuses aan TS dat mijn bericht verwijtend/onaardig overkomt, dit was echt niet mijn bedoeling.

Why change the past, when you can own this day?

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:23

leuk paard hoor, mooi in het basistype. veel plezier ermee. trek je niks aan van die rare opmerkingen hier en daar. je hebt het goed gedaan hoor, wel zonde van zo n jong dier

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 12:38

Ik heb even wat gemist. Wat was de opmerking? Ben wel erg benieuwd namelijk.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:34

De opmerkingen dat je er niet meteen een DA bijgehaald hebt en dat je het paard geen pensioen op de wei hebt gegeven. Dat is echt zooo bokt :D :D :D

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 12:06

Tsja, gelukkig ben ik de eigenaar en beslis ik. :) Ben geen dierenarts renner. Zal ik ook nooit zijn. :)

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: Van een nachtmerrie naar een droom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:27

Wat knap van je dat je de keuze hebt gemaakt om haar te laten gaan. Heel veel plezier met je mooie nieuwe paardje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elleen, GabberGill, GrapeshotBot, Saintelette en 40 bezoekers