Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:03

Lekker duidelijke titel }:0

Wat ik bedoel: als paarden in de kudde onderweg zijn, hebben ze bepaalde vaste posities en functies.
De alfamerrie loopt voorop en bepaalt de richting, de leidende hengst loopt achteraan en drijft de kudde op... jullie kennen het verhaal.

Speelt dit ook bij honden en heeft dit consequenties voor de plaats waar je loopt tov je hond als je hem aan de lijn uitlaat of traint?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:05

Jahoor, als ik hier met 3 honden loop dan weten ze het allemaal prima van elkaar waar wie "zit".
Naja behalve de domme lompe labrador dan, die snapt er helemaal niks van. :(:)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:08

Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:16

Hoe zit dat met een hond die altijd een eind achter je blijft lopen, wat wil dat zeggen?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:19

Onze border collie had daar een handje van op het moment dat ze zich mentaal niet genoeg uitgedaagd voelde.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:21

Urielle schreef:
Hoe zit dat met een hond die altijd een eind achter je blijft lopen, wat wil dat zeggen?


Dat ie geen zin heeft om te lopen, oud is of te dik. :+

Mondy

Berichten: 11824
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:22

Denk dat bokker kimmy(en een cijfer) daar wel een hele goede roedel voor heeft om dat uit te leggen :j
Zij heeft een gave roedel.
Maar ja honden hebben net als wolven ook hun rangorde :j

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:33

saskiakefie schreef:
Dat ie geen zin heeft om te lopen, oud is of te dik. :+

Dat kan ik zelf ook wel bedenken :P
Het is een hele oude hond met zwakke pootjes dus hij is niet al te vlot meer, maar ik vraag me af of ik door toe te staan dat hij ver achter me blijft ook een bepaalde rangorde instel/bevestig.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:51

Wij hebben 5 DH's en die hebben allemaal een plek in de roedel. Onze oudste reu is 9 en die staat bovenaan. Hij bemoeit zich nergens mee maar als er iets uit de hand dreigt te lopen dan hoeft hij maar te snauwen en het is klaar. Dan komt onze 3 jarige teef, die voed op haar manier alles op en heeft alles en iedereen onder de duim. Dan komt een 2 jarige reu die heeft niet veel te melden. Dan een 1 jarige teef, de jonge reu speelt daarmee en die word behoorlijk gedomineerd door de oudste teef. Dan nog een 8 maanden oude teef die zeer dominant is en niet bij de dames kan maar wel bij de reuen en die word daar door beide heren aardig opgevoed. Dus ja ze hebben allemaal een plek.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:28

_Mondy_ schreef:
Denk dat bokker kimmy(en een cijfer) daar wel een hele goede roedel voor heeft om dat uit te leggen :j
Zij heeft een gave roedel.

:D thanks!!

en ja er is rangorde in de roedel hier,maar niet heel goed te zien hoor...moet zeggen dat de honden hier niet bezig zijn met rangorde de hele dag ( zou daar gek van worden geloof ik),mijn pas overleden teef was de roedelleidster,maar deze was dat heel relaxt,denk dat als hier mensen gekomen waren haar niet aangewezen hadden als leidster :n

maar ook zij was alles behalve de hele dag "de chef" aan het zijn,ze was het als het nodig was,en verder vond ze het allemaal wel best...

er is 1 hond hier die echt geheel onder aan de ladder staat,zelfs puppies zijn de baas over hem :(:) ,en de middenmoot,ja daar zie je wel een beetje rang in,maar dat is zo minimaal...

dan over positie van de hond,hier gaan alle honden voor mij de deur uit,en ook voor mij uit naar binnen,ze liggen op de bank,ze liggen bovenop ons,en ze slapen ook nog eens op bed,en lopen allemaal voor mij uit als ik ze uitlaat...

maar ik heb dan ook honden die eigenlijk zoals al eerder geschreven niet bezig zijn met rangorde,ik voed ze hier op naar mijn regels en daar moeten ze zich aan houden,en voor de rest mogen ze gewoon hond zijn,de regels zijn blijkbaar dan ook nog eens zo duidelijk dat ik nog nooit een rangorde probleem naar mij toe gehad heb...

dan als laatste over de roedelleidsterteef welke pas overleden is,ze at als laatste,ze ging als laatste de deur uit en ze liep gerust ook nog eens achteraan in de roedel,maar...als ze iets wilde hebben was 1 blik genoeg van haar om de andere honden het braaf te laten doen... :D :+:

die hond kon echt een andere hond met haar blik laten ontvlammen,honden hadden echt heel diep respect voor haar :D

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:46

DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.
Sorry, maar nee :P Lees anders deze artikelen eens: http://www.doggo.nl/artikelen/hondenged ... emodel.php :) Natuurlijk mag je hond als eerste de deur uit, als jij vindt dat dat mag :D Wandelen met een slappe lijn is enkel voor jullie beider gemak, maar wáár de hond dan loopt maakt niet uit, jij hebt uiteindelijk de lijn in handen toch :)

Om terug te komen op de vraag van TS: Uiteraard hebben honden in een roedel ook hun posities. Er is echt wel sprake van enige rangorde, en zoals Kimmie261 al illustreert: Dat gaat normaal gesproken in harmonie en zonder strijd :) Honden zijn ook echt niet de hele dag bezig om dingen te regelen, als het goed is :)

Maar of ze een vaste plek hebben op het moment dat ze zich voortbewegen, dat weet ik eigenlijk niet. Als ik alleen maar kijk naar mijn tijdelijke roedeltje van de zomer (had een paar weken 2 logées) dan zie ik dat Ol thuis helemaal níets te vertellen heeft bij de twee dames. Als zuslief vond dat zij Ol z'n kluifje mocht hebben dan kreeg ze dat direct, en als moeders op het kussen wilde liggen waar Ol lag dan ging ie er mooi van af. Als ik met ze ging wandelen en níet met ze bezig was (dat ze dus hun goddelijke gang mochten gaan) dan wisselde de opstelling nogal eens, en ik heb dus ook niet het idee dat ze nou echt een vaste plek hadden ofzo. Maar wellicht dat er ergens een gedragsdeskundige is die daar meer over kan vertellen, want ik baseer dit ook maar op een tijdelijke roedel en das natuurlijk heel anders dan een roedel die echt vast met elkaar leeft :)

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:13

Er zijn idd veel verschillende rangen in een roedel.
Ik heb een uitlaatservice en in mijn roedels is het heel goed te zien, het is prachtig om te observeren ook.

Vaak zijn de teven wel de roedelleiders in mijn groepen, zij grijpen vaak in als hen iets niet zint, gaat niet dmv vechten, maar gewoon houding en blokken, dit zijn de chefs zoals wij ze noemen, helemaal onderaan staan de productiemedewerkers, zij zijn alleen maar bezig met spelen en lokken zelden tot nooit agressie vd anderen uit, hebben niet de intentie om hoger te komen en voelen zich ook fijn in z,on lage positie.
Degene die daar tussenin hangen zijn de lastigste, zij willen graag stapje hoger komen waardoor ze nog wel eens het eea proberen, waardoor de chefs in moeten grijpen, klinkt heel grappig maar zo kijken wij er een beetje naar.
Zelden komt het tot echt knokken, dan is het ook tijd dat wij, de directeurs, ingrijpen, de honden die hogerop willen komen proberen ook vaak veel aandacht van ons op te eisen.
Onze roedels zijn heel stabiel en de rangorde is aardig goed beverstigd omdat er maar zelden nieuwe honden bij komen, het is ook zo gaaf om dit gedrag vd honden onderling te observeren, je leert er enorm veel van.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 08:38

Het gaat mij dus vooral erom of ze bij het voortbewegen van de groep op een bepaalde plek gaan lopen, zoals paarden dat doen. Dat er een bepaalde rangorde is, begrijp ik en is volgens mij in elke groep levende wezens zo (ook bij mensen, waar je trouwens ziet dat de mensen die onderaan staan in rang vaak degenen zijn die zich aan de randen van de groep ophouden, de ongeschreven 'leider' van de groep bevindt zich vaak in het midden met de ranghoogsten.)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:42

Neej schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.
Sorry, maar nee :P Lees anders deze artikelen eens: http://www.doggo.nl/artikelen/hondenged ... emodel.php :) Natuurlijk mag je hond als eerste de deur uit, als jij vindt dat dat mag :D Wandelen met een slappe lijn is enkel voor jullie beider gemak, maar wáár de hond dan loopt maakt niet uit, jij hebt uiteindelijk de lijn in handen toch :)

Om terug te komen op de vraag van TS: Uiteraard hebben honden in een roedel ook hun posities. Er is echt wel sprake van enige rangorde, en zoals Kimmie261 al illustreert: Dat gaat normaal gesproken in harmonie en zonder strijd :) Honden zijn ook echt niet de hele dag bezig om dingen te regelen, als het goed is :)

Maar of ze een vaste plek hebben op het moment dat ze zich voortbewegen, dat weet ik eigenlijk niet. Als ik alleen maar kijk naar mijn tijdelijke roedeltje van de zomer (had een paar weken 2 logées) dan zie ik dat Ol thuis helemaal níets te vertellen heeft bij de twee dames. Als zuslief vond dat zij Ol z'n kluifje mocht hebben dan kreeg ze dat direct, en als moeders op het kussen wilde liggen waar Ol lag dan ging ie er mooi van af. Als ik met ze ging wandelen en níet met ze bezig was (dat ze dus hun goddelijke gang mochten gaan) dan wisselde de opstelling nogal eens, en ik heb dus ook niet het idee dat ze nou echt een vaste plek hadden ofzo. Maar wellicht dat er ergens een gedragsdeskundige is die daar meer over kan vertellen, want ik baseer dit ook maar op een tijdelijke roedel en das natuurlijk heel anders dan een roedel die echt vast met elkaar leeft :)


Dat geldt alleen als jij dus de leiding al hébt!! Als deze al bevestigd is, dan kan je ze gerust voor laten gaan als je dat goed vindt. Hoe vaak zie je niet dat de hond met strakke lijn helemaal bepaald waar er heen gelopen wordt, van het ene bosje trekkend naar het volgende? Sorry, maar dan leid je dus helemaal niets. En ja, ik ken dat soort artikelen maar ik kan er zo ook een paar hier neer zetten die het tegenovergestelde zeggen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:12

Urielle schreef:
Het gaat mij dus vooral erom of ze bij het voortbewegen van de groep op een bepaalde plek gaan lopen, zoals paarden dat doen.



:n hier niet en ook nooit gezien,loopt allemaal door elkaar heen,geen vaste posities of rangorde van hoe ze moeten lopen...

MyWishMax

Berichten: 25284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:51

kimmie261 schreef:
Urielle schreef:
Het gaat mij dus vooral erom of ze bij het voortbewegen van de groep op een bepaalde plek gaan lopen, zoals paarden dat doen.



:n hier niet en ook nooit gezien,loopt allemaal door elkaar heen,geen vaste posities of rangorde van hoe ze moeten lopen...


Het enige wat mij opvallen is bij verschillende roedels is dat als er iets mis is, dat er dan wel ineens vaste posities ingenomen worden. Maar in het normale leven tijdens het lopen, loopt alles door elkaar.

MyWishMax

Berichten: 25284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:01

DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.


Een leider ga je niet worden door krampachtig als 1e de deur uit te gaan.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:55

DatBenIkNou schreef:
Dat geldt alleen als jij dus de leiding al hébt!! Als deze al bevestigd is, dan kan je ze gerust voor laten gaan als je dat goed vindt. Hoe vaak zie je niet dat de hond met strakke lijn helemaal bepaald waar er heen gelopen wordt, van het ene bosje trekkend naar het volgende? Sorry, maar dan leid je dus helemaal niets. En ja, ik ken dat soort artikelen maar ik kan er zo ook een paar hier neer zetten die het tegenovergestelde zeggen.



dit noem ik gewoon 'opvoeden'....

vroeger toen ik nog met mijn honden over straat moest om ze uit te laten liep alles keurig aan de lijn,ik hou niet van trekkende hondjes,dus dat leer ik ze af ( net als dat ik ze af leer bv aan schoenen te kauwen) ,dus toen liep ik met 5 honden die keurig mee liepen aan de lijn..

NU laat ik ze nooit meer uit,alleen op eigen terrein,de keren dat de honden een riem aankrijgen is meestal omdat ze naar een DA moeten oid,en echt ze gaan alle kanten uit,maar meer omdat ze echt niet gewend zijn aan een lijntje te lopen... :')

heeft weinig met leiderschap op dat moment te maken,ze snappen gewoon niet wat wel en niet kan en mag aan een lijn...

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:58

kimmie261 schreef:
_Mondy_ schreef:
Denk dat bokker kimmy(en een cijfer) daar wel een hele goede roedel voor heeft om dat uit te leggen :j
Zij heeft een gave roedel.

:D thanks!!

en ja er is rangorde in de roedel hier,maar niet heel goed te zien hoor...moet zeggen dat de honden hier niet bezig zijn met rangorde de hele dag ( zou daar gek van worden geloof ik),mijn pas overleden teef was de roedelleidster,maar deze was dat heel relaxt,denk dat als hier mensen gekomen waren haar niet aangewezen hadden als leidster :n

maar ook zij was alles behalve de hele dag "de chef" aan het zijn,ze was het als het nodig was,en verder vond ze het allemaal wel best...

er is 1 hond hier die echt geheel onder aan de ladder staat,zelfs puppies zijn de baas over hem :(:) ,en de middenmoot,ja daar zie je wel een beetje rang in,maar dat is zo minimaal...

dan over positie van de hond,hier gaan alle honden voor mij de deur uit,en ook voor mij uit naar binnen,ze liggen op de bank,ze liggen bovenop ons,en ze slapen ook nog eens op bed,en lopen allemaal voor mij uit als ik ze uitlaat...

maar ik heb dan ook honden die eigenlijk zoals al eerder geschreven niet bezig zijn met rangorde,ik voed ze hier op naar mijn regels en daar moeten ze zich aan houden,en voor de rest mogen ze gewoon hond zijn,de regels zijn blijkbaar dan ook nog eens zo duidelijk dat ik nog nooit een rangorde probleem naar mij toe gehad heb...

dan als laatste over de roedelleidsterteef welke pas overleden is,ze at als laatste,ze ging als laatste de deur uit en ze liep gerust ook nog eens achteraan in de roedel,maar...als ze iets wilde hebben was 1 blik genoeg van haar om de andere honden het braaf te laten doen... :D :+:

die hond kon echt een andere hond met haar blik laten ontvlammen,honden hadden echt heel diep respect voor haar :D

Jij doet echt alles fout! Heb je nooit een boek gelezen over hondengedrag en opvoeding?

Gekheid natuurlijk

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:12

:D

MyWishMax

Berichten: 25284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:53

Ja kimmie, wachten op problemen ;) zie jij trouwens ook dat het wisselt wie er het voortouw neemt bij verschillende situaties?

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:01

@kimmie261: 7 van die kolossen in je bed? :wow: Dan pas je er toch zelf niet meer bij?

Maar dat even OT. ;)

Mijn twee honden hebben zeker een rangorde, weet precies wie van de twee de baas is. Hij rent ook in het bos als eerste ver weg, zal altijd de ander voorbij gaan.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:26

pinto-1 ,ik heb er nog maar 5 ( ;( ) ,maar er liggen 3 of 4 naast mij in bed en 1 in een mand op de grond...maar wij hebben gewoon 4 bedden naast elkaar gezet zodat het een beetje past :D

MWM ,ja het wisselt zeker wie het voortouw neemt,ligt er ook aan wie als eerste iets ziet enz...

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:30

Ja hoor ceriadwen....alle wijsheid komt uit een boekje...wat een geneuzel over als eerste de deur uit enz...zo achterhaald....zo 2006.haha. Ook mijn honden mogen gerust als eerste de deur uit vooral toen ik nog midden op industrieterrein woonde waar dagelijks overal ingebroken werd, mocht z,on debiel bij m'n voordeur rond hangen zit ie gelijk tussen een rottweilerkaak haha

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:36

Nog even een aanvulling op mijn post. Hier gaan de honden als eerste de deur uit, liggen op de bank en in bed en zijn deel van ons gezin zeg maar haha. Maar luisteren goed en lopen in de hondensport en zijn gewoon gehoorzaam. Eigenlijk hetzelfde idee als bij Kimmie. En zou niet anders willen.