Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 15:55

Hoi,

Ik heb een vraag. Bij de stal waar mijn pony staat hebben we een stuk verhard met stalbetonroosters (voor het beeld: http://www.aannemer-nijland.nl/data/20/ ... vatie.html). Dit gaat heel goed. Echter is het zo dat er best wat water en plas van de paarden op blijft liggen. Nu zijn we bang dat het spekglad wordt, als het gaat aanvriezen.

Nu zitten we een beetje te kijken om een vrachtwagen met zand te laten komen, om een laagje zand erop te laten storten zodat de paarden op zand staan en niet op gladde tegels. Het stuk dat we met zand willen is 12 bij 12, dus 144m2. Nu is mijn vraag, hoeveel zand zouden we hier ongeveer voor nodig hebben? Hoe hoog zullen we het laagje zand laten zijn, ervanuitgaande dat er wel wat tussen de roosters door zal gaan (niet heel veel, op zich liggen de roosters redelijk vastgezogen in de modder)? We willen dan aan de randen van de verharding met bielzen een afscheiding maken, zodat de paarden het zand niet weglopen van de verharding.


Oke, vaag verhaal, hoop dat iemand mij ongeveer een indicatie kan geven. Dus hoe dikke laag zand, en hoeveel zand voor 144m2.

Marloes
Laatst bijgewerkt door Mloes op 04-12-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:01

20 cm is best een redelijk dikke laag, dus 12 x 0,20 = 2,4 kuub zand.
Een deel erbij wat er tussen gaat zitten maakt dat je met 3 kuub de winter door zou moeten kunnen komen.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:04

En daar onder is een holle ruimte? Dan zal dat zand toch na verloop van tijd erin weglopen. Daarnaast is zand vrij lastig schoon te maken.
Persoonlijk zou ik kiezen voor rubber tegels bijvoorbeeld. Die kun je makkelijk schoonspuiten en het loopt en ligt lekker zacht.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 16:21

Michellette schreef:
20 cm is best een redelijk dikke laag, dus 12 x 0,20 = 2,4 kuub zand.
Een deel erbij wat er tussen gaat zitten maakt dat je met 3 kuub de winter door zou moeten kunnen komen.


Aaaah sorry, ik heb wat verkeerd gezegd :') Het stuk is 12 bij 12.. Dus 144m2.
Dus dan zitten we zo op 30 kuub vrees ik? Dat gaat wel wat kosten dus.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 04-12-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 16:23

8nnemiek schreef:
En daar onder is een holle ruimte? Dan zal dat zand toch na verloop van tijd erin weglopen. Daarnaast is zand vrij lastig schoon te maken.
Persoonlijk zou ik kiezen voor rubber tegels bijvoorbeeld. Die kun je makkelijk schoonspuiten en het loopt en ligt lekker zacht.


Nee, onder de tegels is zand (modder dus nu). De roosters zijn een eind weggezakt, dus ik vermoed dat er niet heeeel veel weg gaat lopen. Rubber tegels houd je hetzelfde toch, qua bevriezen van urine? Het punt is dus dat de paarden het om de een of andere reden een goed idee vinden om voornamelijk op dat stuk van 12 bij 12 te plassen.. Op rubbertegels houd je dan ook een plasje vrees ik.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:59

144m2 met een 10dikke laag kom je op een kleine 15 kuub. Dat is ongeveer 1 middelmatige vrachtwagen met zand.
Weet alleen niet hoe goed het water weg kan lopen door die roosters.
10 is dik genoeg om op te liggen en te draven. Hoe netjes het blijft hangt er vanaf hoe droog het blijft en hoe goed de mest er uit gehaald wordt. Regelmatig vlak trekken is wel verstandig.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 19:38

Oke, bedankt. We kunnen ook gewoon beginnen met 10cm, en evt. in het voorjaar nog wat extra erbij laten gooien mocht blijken dat het te weinig is. Maar even uitzoeken waar we het goedkoop kunnen laten bezorgen!

edit: De mest wordt elke dag weggehaald, en op zich kan het water voor een groot deel wegzakken door het zand en door de roosters.. Dus hopelijk gaat het meevallen.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:48

Ik vind het eigenlijk best zonde om er zand overheen te gooien, als je verharding hebt is dat toch veel makkelijker met aanvegen? En je kunt er beter op voeren enzo, en je hebt geen last van viezig zand aan de voeten van jezelf en de paarden, en een kruiwagen waarmee je door zand moet rijden en dat soort dingen :)

Is het geen optie om te overwegen om het stuk te vergroten en er een nog ruimte met zand tegenaan te plakken?

Dan heb je extra ruimte, een deel verharding en een deel zand +:)+

Dikke kans dat ze dan uit zichzelf liever op dat zand gaan piesen omdat het minder klatert tegen de benen.
Hier lopen ze in ieder geval altijd op het zand te piesen terwijl ze ook veel op de verharding en in de stal staan, maar het piesen daarvoor gaan ze even naar het zand toe want dat vinden ze veel fijner qua geluid en gespetter :P

Een stuk met zand erbij is ook leuker voor de paarden (extra ruimte en keuze tussen beton of zand om op te staan, zand om in te rollen en slapen vinden ze ook heerlijk :j ) en handig voor jezelf, zeker als je er bvb. een longeer-formaatje van maakt... dan kun je het nog gebruiken om wat in te grondwerken ook, of je kunt er eens wat paarden apart mee zetten....de 1 op het beton en de ander op het zand.... veel meer mogelijkheden :)


Mocht het dan door regen alsnog glad worden op de betonroosters met een paar dagen vorst dan strooi je gewoon even wat zand er overheen voor de grip, en na de vorst veeg je dat weer naar het zandgedeelte :)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 19:53

We hebben ook een klein stuk verhard en grote stukken onverhard. Het is zeg maar zo:

Eerst een grote inloopschuur (verhard) met daarvoor een stuk van 12 bij 12 m verhard. Dan een stuk van ? 15 bij 15 m zand (heeeel erg modderig) waarvan een hoek van 4 bij 4 m een zandbak is met geel zand. Hier mesten ze ook geregeld. Dan hebben we de bak altijd open, dit is ook geel zand, droog. Hier rollen en mesten ze veel. Dan aan de achterkant van de bak een modderige doorgang en dan een stuk weiland met nog wat grasjes en de watertonnen.

Dus ze hebben wit zand, zwart zand, modder, droge plekken en verhard. Toch plassen ze voornamelijk op de verharding.. Misschien ook omdat ze de modder naast de verharding niet wat vinden, plus we voeren voornamelijk op de verharding en in de stal (7 voerplekken). Achter hebben we nog 2 grote slowfeeders maar dat is zo'n eind lopen :7
We willen volgend jaar in ieder geval het modderstuk naast de verharding met zand ophogen, dat dat ook een goed doorgaanbaar stuk wordt. Maar deze winter zitten we dus even met de verharding.. Misschien heb je wel gelijk hoor, en kunnen we het beter oplossen door deze winter alleen wat zand te strooien daar waar het glad is.

Nog maar even over nadenken!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:35

Klinkt al heel fijn zo +:)+

Wellicht vinden ze het nu gewoon te ver lopen vanaf het voer naar een goed zanderig stuk?

Ik zou echt kijken of je niet heel dichtbij de plek waar ze meestal staan te eten een toilethoekje met zacht zand kunt maken zeg maar, zodat het weinig moeite kost om even fijn daar te piesen i.p.v. op het harde :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:38

of een hoekje met strooisel binnen... Hier komen ze speciaal naar binnen om in het strooisel te plassen. Scheelt stinkend zand wat je weer weg moet halen :P

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:58

Ik hou ze juist graag buiten, wil dat gepis echt niet binnen hebben, smerig joh :P

Hier hebben we in de nieuwe stal (3x10 meter) dikke rubberen drainagetegels, dan buiten zand en bestrating, en nog een ouder stalletje van 3,5 x 3,5 meter met dunne rubberen drainagetegels en houtkorrel. Daar plassen ze ook wel eens maar gelukkig niet zo vaak als buiten in het zand :P

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:42

Mijn paarden staan ook op een stuk verhard met oude betonroosters uit de koeienstal. Ongeveer 15 x 10 meter. We gaan nu de 3e winter in en ik heb nog geen problemen ondervonden tijdens de vorst. Elke dag haal ik de mest weg (een gedeelte is ook zandpaddock, maar op het harde staat de hooibak) en schuif het schoon met een mestschuif uit de koeienstal. Daardoor altijd schoon.
Mijn roosters liggen in een glad zandbed. We hebben zo'n 30 cm afgegraven en hier schoon stratemakers zand ingegooid. Hierin zijn de roosters gelegd, iets hoger dan de rest van de paddock. Daarom blijft er bij mij geen water staan en ik merk dat de paarden liever plassen in het zand omdat de rooster spetteren.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 21:52

Ah, wij hebben de roosters gewoon op het zand dat er lag gelegd.. en het is kleigrond, dus de roosters zijn mooi vastgezogen in de grond. Alleen blijft het dus wel wat nat.

Stom, ze hebben echt ruimte genoeg om op zand te plassen.. denk inderdaad dat ze de modder te modderig vinden, en de droge stukken (zandbak, achterste weiland en de bak) vinden ze te ver lopen dan denk ik ja. Zit nu te kijken of we niet het modderstuk droger kunnen maken door dat op te hogen met zand.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:05

Mooiste zou uitgraven zijn, zand eronder en dan de roosters terugleggen. Dan heb je het in in 1x goed.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:13

Als je zand op een verharding gooit zonder dat het water weg kan lopen wordt het een grote blub als er water valt. Als je bang bent voor aanvriezen kun je altijd nog overwegen om zout te strooien op het verhardde gedeelte, en de mest en alle ongeregeldheden van de roosters weg te vegen. Geen zand op storten, doe dat op een ander gedeelte!

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:23

Hier loopt ook alleen die van mij echt het zand op om te plassen en mesten, die mest echt langs de randjes :P

De Fjord schijt gewoon waar ze staat, die smeert het overal tegenaan -O-

Die gaat ook maar nèt het zand op en piest altijd op het eerste de beste stukje zand dat een meter of 3 van het hooi af ligt.... als ze een stuk verder zou moeten lopen zou ze het ook gewoon op het harde doen denk ik :=

Zout strooien zou ik niet snel doen i.v.m. inwerking op hoeven en eventueel oplikken.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:50

Zout in een rijbak zou ik ook niet snel doen. Maar aangezien ts bang is voor gladheid en paarden die onderuit gaan: bij ijzel en echte gladheid zou ik zeer zeker strooien. Als ik kan voorkomen dat een paard een schuiver maakt met de mogelijke nare dodelijke gevolgen zoals een gebroken been is wat schade aan hoeven door strooizout nog het minste. En dat oplikken...als ze een zoutblok hebben waar ze normaal gebruik van maken lijkt me dat ze daar niet zo snel aan beginnen.

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:57

Mee eens :j

Maar zand strooien werkt ook goed om grip te krijgen :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:59

Is ook een mogelijkheid. Dan hoop ik alleen dat het zand ergens droog opgeborgen is, want als dat nat wordt en het gaat vriezen is dat erg lastig strooien :D. Been there, done that :D

Je suis Charlie.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Zand laten storten op een verharding, hoeveel en hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 23:31

Haha das ook nog een goeie, Cassidy!
Op zich loopt het meeste water gewoon weg door de roosters, maar er zijn ook best wat natte plekken.
Moeten nog maar even over nadenken wat we gaan doen. Of de modderblub minder modderig maken door daar zand te storten, dat stond sowieso al op de agenda. Als dat minder modderig is zullen ze daar ook meer gaan staan denk ik. En dan evt de natte plekken met zand (liever zand dan zout) bestrooien.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:48

Ja, nee, daar moet je wel even rekening mee houden inderdaad, wat zakken zand achter de hand houden onder een afdakje ofzo :))

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:32

Om het minder verwarrend te maken: zwart "zand" is grond en geel "zand" heet zand. Zwarte grond is vaak niet goed doorlatend, geel zand beter. Vaak als je een volle vrachtwagen besteld is dat goedkoper dan een halfvolle. Ik denk ook dat je beter kunt zorgen dat de ondergrond goed is en dan de roosters leggen, dat is nu meer werk maar dan ben je er wel vanaf. Voordat je je gaat orienteren is het ook belangrijk om te weten wat voor soort geel zand je wilt. Woudzand is duurder dan bijv. straatzand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 bezoekers