paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
lunalover62
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-05-13

paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 20:39

hallo,

ik heb een verzorg fjord en ik rij vaak op het strand. maar als ik naar links ga dan schiet ze er gelijk vandoor in rengalop en kan ik haar niet meer inhouden. ik trek zo hard als ik kan aan de teugels of ik maak een scherpe bocht maar ze glijd dan vaak bijna uit of ze schiet er gelijk weer terug vandoor. ook in het bos is ze super druk en als ik aan de teugels trek gaat ze alleen maar harder maar ook al ik de teugels een beetje vier dan gaat ze sneller.

mijn vraag is dus hoe kan ik haar afleren dat ze niet meer zo heel druk is en dat ze er niet meer gelijk vandoor schiet in rengalop als ik naar links gaan en hoe ik haar beter kan inhouden.


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:42

Hi! Ik heb redelijk wat ervaring met drukke paarden op strand (was begeleider van groepen).
Vooral als het kouder werd gingen wij altijd veel draven, worden de paarden niet druk van (vergeleken met galopperen) maar je houdt ze toch bezig.

Als je er vandoor gaat op strand, stuur je paard richting het wat zwaardere/mullere zand als je hem echt niet kan tegenhouden.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:44

Blijven trekken heeft geen zin, het paard is toch sterker dan jou.
Wat ze ons op de manège hadden aangeleerd als een paard er met je vandoor gaat is trekken-loslaten-trekken-loslaten-enz.. De meeste paarden zul je hier wel mee stil krijgen.
Met wat voor bit rijd je? Misschien moet je iets straffer nemen voor op buitenritten..

Why change the past, when you can own this day?

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:44

Wat doe jij in godsnaam op het strand als jij je paard niet onder controle kunt houden. Train in ee bak of op een afgeschoten terrein, leg eerst de basis vast en ga dan de galopgangen trainen en leren beheersen.

Edit: ik sta paf van bovengenoemde adviezen... trekken rukken en plukken is nóóit de oplossing. :n
Laatst bijgewerkt door KimD op 04-12-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:46

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het (misschien je leeftijd ook!) niet verantwoord is om met een pony alleen op stap te gaan als je haar niet kunt houden... misschien moet er iemand met je meegaan? Voor er ongelukken gebeuren?

Chic Warning Whiz
2001- 2019

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:46

Naar rechts gaan :-P

Kom op , is dit weer zo'n nep account speciaal aangemaakt om te kijken hoe mensen op dit soort onzinberichten reageren?

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:47

Terug naar de basis in de bak neem les en ga voorlopig niet naar buiten. Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je omgeving.

zingt een lied en mijn schoentje zetten doe ik niet

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:50

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden zegt altijd dat je je grwicht moet vetplaatsen. Even eiebrlen zodat ze uit balans geraken en dan moeten ze wel vertragen. Ik heb het nog nooit getest want ik vergeet het altijd :+

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:50

Ik denk dat 't het beste is als je voorlopig gewoon blijft rijden in de bak, je vormt zo een groot gevaar.

Buiten dat, op je profiel staat dat je een verzorgpony zoekt? Je hebt er toch al één. :P

no hay mas dios que dios

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:52

Ben het niet eens met het bovenstaande commentaar .. je moet toch ergens beginnen ?
Ik ken genoeg paarden die ik de bak de braafste zijn, maar zich op buitenrit anders gedragen. Gewoon blijven doen zolang het niet te gevaarlijk wordt, het gaat vanzelf beter (;

Over je vraag: Misschien proberen je paard terug te krijgen op je zit, dus naar achteren gaan zitten, niet meer drijven, teugels beetje lossig & evt. af en toe beetje druk op de teugels zetten. Als je het fijn vindt kan je ook een stem-commando maken.

lunalover62
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 21:05

Het is niet zo dat ik um niet over controle heb maar bedankt voor het slechte cometaar hierboven! Er zitten ook wel goeden tussen hoor ;) maar ik kan alles al maar in het weiland ( we hebben geen bak) luisterd ze prima maar het baasje zegt ook dat ze naar links ging als ze naar huis gaat. En ik neem altijd iemand mee;) maar ik zal dat los en weer trekken en los en weer trekken gaan proberen .

lunalover62
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 21:06

LolietaDiego schreef:
Ik denk dat 't het beste is als je voorlopig gewoon blijft rijden in de bak, je vormt zo een groot gevaar.

Buiten dat, op je profiel staat dat je een verzorgpony zoekt? Je hebt er toch al één. :P


Oeps inderdaad vergeten te verwijderen xd

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:10

Francii schreef:
Ben het niet eens met het bovenstaande commentaar .. je moet toch ergens beginnen ?
Ik ken genoeg paarden die ik de bak de braafste zijn, maar zich op buitenrit anders gedragen. Gewoon blijven doen zolang het niet te gevaarlijk wordt, het gaat vanzelf beter (;

Over je vraag: Misschien proberen je paard terug te krijgen op je zit, dus naar achteren gaan zitten, niet meer drijven, teugels beetje lossig & evt. af en toe beetje druk op de teugels zetten. Als je het fijn vindt kan je ook een stem-commando maken.



Ben ik weer niet met je eens, een 13 jarige op een ongeleid projectiel? Totaal onverantwoord.

Doet dit paard het alleen bij jou of ook bij de eigenaar?
Als dit paard dit namelijk al jaren doet/mag van de eigenaar ga je er zware dobber aan krijgen.

Wat ik hier de paarden aan het verstand probeer te peuteren is dat ik bepaal hoe hard er gereden wordt,
tevens ga ik niet standaard op dezelfde plek harder rijden.
Ook al is die plek ideaal! Want er kan zomaar op een dag iets lopen/staan/liggen waardoor je er niet hard langs kan.
Dus vandaag daar gegaloppeerd? Dan de komende 3 x in stap of draf.

Helaas klinkt het alsof je dat stadium allang voorbij bent TS, dus dan wordt het een stuk lastiger.
Je hebt het alleen over het strand en het bos, hoe gaat het in de wei?
Luistert je verzorg paard dan wel netjes naar je, houdt netjes halt, zonder sterk te worden en kan je keurige overgangen rijden van galop naar stap / halt of draf etc. en netjes sturen?


Snap echt de eigenaar niet, sorry hoor, zo'n racemonstertje geef je niet mee aan een 13 jarige, zelfs niet aan een handige 13 jarige. Je blijft als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de ongelukken die ze krijgen en hoe ga je die ouders vertellen dat hun kind in de prak zit?
Lees net dat paard bij de eigenaar ook gewoon naar links gaat? Lekker dan....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:13

Niet aan teugels trekken, stem, langzaam lichtrijden, geen beenhulpen alleen bij besturen, teugels langer laten.

Je gallopeerd niet meisje, je vliegt als een vogel <3

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:16

Heb je je pony geleerd om altijd te crossen richting huis? Dat zou het gedrag kunnen verklaren. Ponylief denkt dan: 'Yes, we zijn aangekomen op het 'cross stuk' *\o/* '

torgil
Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:23

Mijn fjord maakte zich ook sterk op het strand en was in rengalop moeizaam terug te rijden. Ik stuurde hem het rulle zand in totdat ik voelde dat hij in tempo ging verlagen. Wat je dan doet is de galop doorzetten totdat jij bepaald dat je terug gaat in draf naar stap. Dit ga je oefenen op het strand uiteraard op dagen dat het niet druk is of in de hele vroege ochtend.Kortom zodra je fjord het over neemt drijf je hem op totdat je voelt dat hij het niet leuk meer vind en dan zet jij door. Jij bepaald daarna het moment waarop hij teug komt dan is dit nare spelletje gauw over! Als dit lukt ga je ook af en toe alleen maar stappen tijdens een strandrit zodat hij niet gewoon word dat het strand racen betekend. Is ook weleens lekker om heerlijk door het water te stappen! Succes en lekker buiten blijven oefenen uiteraard in combinatie met rijden in een afgezette ruimte uiteindelijk zijn we niet allemaal zo rijk met een bak in de buurt! Jou fjord staat denk ik lekker buiten en heeft dus niet de energie die een tijdbom als een stalpaard heeft die fijn 24/7 in zijn warme stalletje staat te vervelen...tot hij een uurtje in de bak mag opdraven! Mijn advies is om niet te trekken want een fjord trekt gewoon terug! Mijn fjord reed ik uiteindelijk bitloos na alle goede adviezen om er steeds zwaardere ,gemenere bitten in te hangen....niet doen!

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:28

@Ts heb je les? Hoe kan je je pony onder controle hebben terwijl je geen rem hebt?

zingt een lied en mijn schoentje zetten doe ik niet

canditlover
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:32

Heeeey als het echt niet lukt als je paard tecsterk is kan je eenelastiek proberen daardoor ontspand je paard zijn nek en wordt hij wat makkelijker te berijden en wordt je paard minder sterk.
en anders mischien een tiendeman?

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:34

@Caditlover een elastiek is het probleem uit de weg gaan niet het probleem oplossen. Dat zelfde geldt voor een thiedeman. Je moet het probleem aanpakken niet in hulpmiddelen denken.

zingt een lied en mijn schoentje zetten doe ik niet

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:34

canditlover schreef:
Heeeey als het echt niet lukt als je paard tecsterk is kan je eenelastiek proberen daardoor ontspand je paard zijn nek en wordt hij wat makkelijker te berijden en wordt je paard minder sterk.
en anders mischien een tiendeman?


Wat je niet kan spellen moet je ook niet aan je paard hangen!

TS, als je paard dit ook al bij de eigenaar doet, zal ook die wat met het strandrit gebeuren moeten gaan doen, anders ben je kansloos.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:35

VragenKop schreef:
Niet aan teugels trekken, stem, langzaam lichtrijden, geen beenhulpen alleen bij besturen, teugels langer laten.


Teugels langer laten? Moet ze dood?

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:37

VragenKop schreef:
Niet aan teugels trekken, stem, langzaam lichtrijden, geen beenhulpen alleen bij besturen, teugels langer laten.


euhmm als paard nou niet reageert op stem en juist de ruimte gebruikt als je de teugels langer laat

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:41

Snollygoster schreef:
Blijven trekken heeft geen zin, het paard is toch sterker dan jou.
Wat ze ons op de manège hadden aangeleerd als een paard er met je vandoor gaat is trekken-loslaten-trekken-loslaten-enz.. De meeste paarden zul je hier wel mee stil krijgen.
Met wat voor bit rijd je? Misschien moet je iets straffer nemen voor op buitenritten..


:?

canditlover schreef:
Heeeey als het echt niet lukt als je paard tecsterk is kan je eenelastiek proberen daardoor ontspand je paard zijn nek en wordt hij wat makkelijker te berijden en wordt je paard minder sterk.
en anders mischien een tiendeman?


:?

Wat een goede adviezen!!!

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:47

Naar het mulle zand sturen en op een volte dwingen, dit herhalen totdat ze het opgeeft met galopperen. Al ben je een uur bezig met volte, stukje vooruit, volte, als je het vaak genoeg doet zou ie wel moeten opgeven lijkt me. En ondertussen remmen, loslaten, remmen, loslaten. Het kost heel veel tijd en werk maar het zou moeten lukken. En anders misschien met een instructrice naar buiten die je ter plekke meteen tips kan geven?

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: paard niet luisteren met inhouden tijdens rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:03

Ik zie nogal wat mensen die het niet eens zijn met het vashouden en loslaten methode. Normaal zou het ook absoluut niet mijn methode zijn, maar in het geval dat een paard gewoon door alles heen loopt en niet luistert kan het goed werken. Uiteindelijk is het natuurlijk wel beter dat je het op een dag op de normale manier kan doen.

Ts: Ik denk dat het beter is dat je je een alleen in de bak begeeft en goed gaat oefenen. Je bent 13 jaar, je mist waarschijnlijk de handigheid om zo'n paard (alleen) op te voeden. Dit is niet om banketstaaf te doen, maar denk om de veiligheid van jezelf en andere mensen. Ga er geen hulpmiddelen of scherpe bitten in hangen. Als je toch naar buiten wilt dan hooguit een martingaal om en alleen stappen. En doe dan kleine stukjes. Je kan dit bijvoorbeeld aan het eind van een goede training doen. Oefen in de training vooral op gehoorzaamheid: veel overgangen maken, veel figuren rijden.

Normaal zou ik zeggen dat als je paard zo vervelend is om hem even flink door te laten galopperen zodat hij er zelf zat van wordt, maar dat kan hierbij denk ik niet. Hoelang/breed is het stuk?

*pum**pum**pum**pum**pum*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker