Wie kan me verder helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 13:57

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje want weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet.

2 en half jaar geleden ben ik in bezit gekomen van een super mooie en lieve KWPN ruin.
Helaas was hij mishandeld en heeft dus een minder fijn verleden.
Hij was mishandeld in de zin van ondervoed maar ook geslagen, geschopt (zwepen zijn z'n grote angst)

We hebben hem na een klein half jaartje professioneel laten inrijden en dit is allemaal goed gegaan.
Tuurlijk heeft hij zo zijn gebruiksaanwijzingen, en moet ik altijd goed opletten door onverwachte reacties maar verder altijd super braaf.

Iedere winter veranderd hij toch weer in een totaal ander paard, dus ook dit jaar helaas weer.
Tot nu toe heeft hij iedere winter problemen gehad met opstappen en zat hij niet lekker in zijn vel.
Ik ben nu heel de zomer, van juni tot september dagelijks alleen opgestapt en ook alleen 20 minuten over de weg naar de rijhal gestapt.
Niets aan de hand, kon gewoon opstappen en meneer stond perfect stil.
Tot ongeveer 4 weken geleden is dat gewoon gegaan en nu krijg ik weer grote paniek reactie met opstappen.
Opzich geen ramp, we zijn er aan gewend en als iemand hem vasthoud gebeuren er ook geen al te gekke dingen.

Nou heb ik afgelopen zondag een wedstrijd gehad waar het helemaal mis ging.
Na ongeveer een half uur rijden heeft hij het op een bokken gezet en na anderhalve ronde ben ik toch gevallen.
Helaas beetje verkeerd gevallen en met de ambulance afgevoerd. Nek gekneusd + nog een hoop andere gekneusde plekken.
Paard had hier niet echt een duidelijke reden voor en het was ook echt heel gemeen, hij sloeg ook twee keer na.

Doordat het een behoorlijke klap was, en het feit dat hij met opstappen al spanning toont ben ik toch wel even flink mijn vertrouwen kwijt. Omdat ik ten eerste de reden van het bokken niet weet en dus ook geen idee heb of hij dit nog eens zal doen.
Paard is er zelf ook flink van verschoten en heeft toch weer een beetje angst.

Nou komt mijn vraag,
Ik deed al regelmatig grondwerk met hem, en dat doet hij ook erg goed.
Omdat hij bij ons weer vertrouwen heeft gekregen vertrouwt hij mij ook heel er goed en luistert perfect.
Het is geen opdringerig paard en blijft mooi naast je lopen, gaat na achter als ik dat aangeef, opzij als ik dat aangeef.
Nu wil ik dus voor ons vertrouwen weer terug te krijgen en om hem wat lekkerder in zijn vel te laten zitten gaan grondwerken.
Maar de basis kent hij nu redelijk maar hoe moet ik nu verder?
Aan wat voor oefeningen moet ik nu gaan denken?

Wie kan mij helpen?

groetjes Anne

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September


xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:45

Ik zou lekker begin met kunstjes met het hoofd, zoals schudden, ja knikken, kusjes en flemen. Zodat jij de tijd hebt om je te verdiepen in de moeilijkere kunsten zoals jambette enzo. Doe ik momenteel ook :j

Byoux heeft een 3e premie behaald ! Super trots! :j

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 14:51

ik bedoel eigenlijk geen vrijheidsdressuur. Ik heb het meer over het aan de hand rechtrichten/loswerken etc.
Vrijheidsdressuur kent hij kleine dingetjes van maar ben niet van plan hem grote kunsten aan te leren.

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:03

Longeren kan nooit kwaad. Waar ik nu mee bezig ben en waar je paard ook echt vertrouwen in je nodig moet hebben is schriktrainingen. Ik leg gewoon een zeil in de bak met wat palen er op zodat het niet wegwaait en ga me daar mee bezig houden. Je kunt vlaggetje (wapperende) ophangen, om de evenwicht van het paard te oefenen: in de cirkel (longeren) balkjes neerleggen. Wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur: voetje, kusje fleem.

Genoeg te doen. Succes ermee.Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes. (Basis grondwerk, Stelling, voorwaarts,halt, links,rechts,achterwaarts.)

Forget prince charming, I will take the horse <3

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:05

Maar dat zijn juist de dingen die die al beheerst.
Kan ik wel blijven oefenen maar mijn paard wil ook wel wat uitdaging!

Ik bedoelde meer hoe nu verder? hoe ga ik dat basis uitbreiden naar meer?

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:55

He Anne,

Mijn paard is niet heel heftig qua gedrag maar heeft weer andere dingen. zelf heb ik veel inspiratie gehaald uit de site atletischerijkunst.nl en ook veel youtube filmpjes gekeken. Denk dat jij daar ook wel wat aan kan hebben.

Verder vind ik zelf VD wel een hele fijne uitkomst. Mijn paard had totaal geen respect voor mij en al dacht ik wel dat wij een redelijk goede band hadden.. dat vertrouwen is wederzijds zo inmens geworden sinds we met VD zijn begonnen (4 mnd geleden) dus kan het iedereen aanraden! het is gewoon heerlijk om tussendoor ook wat te "spelen" ipv altijd met dat serieuze rijden bezig te zijn :D overigens heb ik mijn paard zo veel beter leren kennen dat ik nu veel sneller en preciezer aanvoel!

Hoop dat je er iets aan hebt!

.... :¨·.·¨:
......`·. ღ First Unique
.......

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:49

Mmm. Ik wacht even af op andere reacties omdat ik zelf ook iets nieuws zoek. :)

Forget prince charming, I will take the horse <3

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:09

Pff, heftig om zo afgevoerd te worden, maar gelukkig gaat het nu goed met je! Ik herken veel van jou paard in ´mijn´ pony. Die is super gevoelig, en toen ik er eens was afgevallen (zonder zadel ging niet goed..) kon ik daarna ook niet meer normaal op of afstappen (toen ik na een maand het weer probeerde dus). Na wat tijd en geduld ging dit weer super, maar toont wel aan wat voor een impact zoiets maakte.

Ik werk nu ook meer aan de hand, vooral voor de afwisseling. Ik begin eerst op de volte, wat los stappen en draven. Daarna loop ik met hem mee langs de hoefslag en vraag ik wat schouder voor of binnenwaarts. De eerste keren vond ie het heel spannend en was het meer vluchten (ik gebruik een kleine zweep als aanwijs stok) maar na een paar keer keer doet ie het echt super. Hij vind het ook leuk worden dan, en is erg gevoelig voor het belonen (met stem).

Gister was ik begonnen met de wending om de voorhand, maar ook dan is het nog meer vluchten. Na een paar keer stapte hij heel mooi en ruim over, en je ziet het dan ook ontspannen en genieten dat hij het goed doet en begrijpt.

Verder kijk ik op you tube ook wat fimpjes, en de meesten bevestigen wel dat we op de goede weg zijn. Ook heb ik navraag gedaan bij mijn instructrice, en die gaf nog wat tips met bijvoorbeeld de travers. Ik merk echt dat mijn pony met sprongen vooruit gaat!

Tessa_Horse
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-05-13
Woonplaats: Naast de buren :)

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:23

Ik doe met mijn verzorgponys vaak jambette flaimen en ook wel met voorbenen ergens opstaan spagaat en liggen lijkem mij ook leuk maar laatste 2 nog nooit gedaan

Mijn lieffe verzorgshetjes IMG]http://i43.tinypic.com/331dbm8.jpg[/IMG]

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:32

heb je hem medisch al eens na laten kijken in de tijd dat hij dit soort dingen uithaalt?
er stond hier een pony in de straat die ook tegen okt/nov dit soort fratsen kreeg, niet stilstaan, bokken, weigeren, achterwaarts lopen... deze pony bleek artrose te hebben wat in de winter dus verslechterde door de kou. in de zomer een schatje, in de winter een draak ( door de pijn, niet door een splotseling slechtere band)

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 15:40

Nee nog niet gedaan Matasja!
goed dat je het zegt :)

Had er niet meteen aan gedacht omdat hij gewoon heel erg fris is, en dit pas is begonnen na het scheren.
Ook in de wei is hij heel de dag door aan het bokken (hij komt 7 dagen per week 8 uur per dag buiten)
Dus ging er vanuit dat een paard wat pijn heeft niet als een mafkees gaat bokken heel de dag door.

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Wie kan me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:06

bokken kan ook een uiting zijn van pijn, hoe stom dat ook klinkt.. hij gooit daarmee zijn lichaam los en hoopt zo wellicht van de druk af te komen die hij voelt. als die van mij bv buiten komen smorgens als ik ze een nacht binnen heb gehad ipv op de inloopstal, dan bokken ze ook 10 minuten alles eruit en dan is het weer rustig. soms even een gekke 5 minuten, maar heel veel bokken zie ik ze niet doen.
dat het begonnen is na het scheren zou dan ook weer een teken zijn wat erbij past, toch weer meer kans op kou in een evt aangetast gewricht dan dat hij een dikke jas aanheeft aan vacht.

zeg niet dat het artrose is, misschien inderdaad gewoon frisheid van de winter, maar verhaal leek er zoveel op dat ik dacht ik opper het toch even. succes

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja


FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:23

Weet niet of het al gezegd is, maar misschien kun je met hem gaan lange lijnen? :)

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers