paard "protesteerd" en heeft geen zin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:16

hallo bokkers!

ik heb een vraagje:
mijn paardje doet altijd zijn oren in zijn nek als ik haar tijdens het rijden hulpen geef.
ze protersteerd dan superhard!
ze doet het wel allemaal voor mij maar ik merk dat ze er geen zin in heeft en dat ze het écht niet leuk vind!
en jaah, als je paard er niks aan vind begin je de lol ervan ook niet meer te zien...
ik kom nu bijna elke dag naar mijn paard, maar ik rijd maar 1 keer de week of zelfs minder omdat het gewoonweg niet meer leuk is!
weten julie misschien waarom ze het zo saai vind?
ben ik te saai tijdens het rijden of doet ze gewoon niet graag dressuur?
of doe ik iets verkeerd dat zij niet leuk vind?
ik hoop dat jullie weer een antwoordje hebben! :)
(begin niet over lessen want dat neem ik al van een ex-dressuurruiter)
Laatst bijgewerkt door loenatje op 04-12-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:18

Die laatste opmerking komt niet zo heel netjes over ;)

Werk je met je lijf tegen? Onbewust? Houd je bijv. je bovenlijf tegen of strak? En/of is je paard misschien wat stram.

Met 1x in de week rijden red je het niet. Als je paardje bijv. heel stijf is komt hij nooit lekker los in z'n lijf. Je zal dit op moeten lossen met gewoon rijden doen. Je paard zal in eerste instantie toch vaker en meer beweging moeten krijgen.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:23

sorry dat laatste was onbewust... :o
ze loopt wel wat stram enzo!
maar ik geef haar wel elke dag beweging enzo...
maar nu met de examens kan ik ook niet zo veel rijden...

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:25

Misschien heeft ze ergens last van, of loopt ze wel goed aan de longe e.d.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:27

Krijgt je paard ook wel genoeg afwisseling? Of ben je alleen maar met dressuur bezig?
Maak dan eens een sprongetje ter afwisseling, maak een lekkere Buitenrit, longeer een keer of doe grondwerk. Houd m fris in het hoofd zodat hij met plezier zijn werk doet.

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:29

Of wat afwisselen, niet continu hetzelfde vragen als je erop klimt.
Wat longeren, rijden, buiten rijden, sprongetje maken, wandelen etc

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:33

Oren naar achteren betekent niet altijd geen zin hebben ;)

Misschien moet je wat langer uitstappen? Hoe oud is je paardje?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:35

Heb je je paard al eens laten nakijken door een DA of osteo? Mijn paard protesteerde ook altijd bij de galop, bleek toen dat zijn heiligbeen verkeerd zat.
Het kan misschien ook aan je zadel of zo liggen, heb je dat al eens laten nakijken?
En de tandarts?
Als je alle medische klachten kan uitsluiten zou ik toch maar eens naar je rijstijl kijken. Wie weet ligt het probleem wel bij jou.. Maar ik weet niet hoe jij rijdt, dus dat sluit ik uit tot ik wat van je gezien heb ;)

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:36

Hoe oud is je paard? Zeker op jonge leeftijd is afwisseling heel belangrijk voor je paard, om het ook voor 'm leuk te houden. Er zijn zoveel dingen om te doen zodat je genoeg afwisseling hebt ! :)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:38

Idd, zadel enz. Als eens na gekeken? Hoe is ze met het werk vanaf de grond?

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:41

VragenKop schreef:
Oren naar achteren betekent niet altijd geen zin hebben ;)

Misschien moet je wat langer uitstappen? Hoe oud is je paardje?


Wat anders? Geen zin, ergens last van, het is hoe dan ook niet goed.
Paard hoort rustige hulpen gewoon te accepteren toch, en niet steeds te protesteren op allerlei manieren.

Is hij onderzocht? Rug, benen, bit, zadel, tanden. En jij zelf? ben je te ruw (met hand of been), zit je tegen, niet consequent, eentonig..
Of is het misschien wat oud zeer bij het paard.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 04-12-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:44

Ik krijg ook een kwade blik van mijn paard als ik ineens been ga geven zonder aankondiging.
Dat is niet eerlijk tegenover hem en wordt dan ook echt niet gewaardeerd.
Als ik eerst zelf denk aan bijvoorbeeld draven en mijn energie omhoog breng, dan evt klikken
en dan een lichte kuitdruk heb ik geen probleem (meestal draaft hij dan al aan bij energie omhoog).
Zit er iemand anders op die dat niet doet gaat hij ook gewoon niet draven, dan kan je been geven wat je wil en wordt hij alleen maar boos en doet hij niks meer..

Bij mij werkt het dus om de hulp voor te bereiden/aan te kondigen zodat hij voordat je been geeft al weet dat dat gaat komen en het dus zelfs voor kan zijn.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:45

Hoe gaat het met longeren?
Misschien kun je dan een paar weken proberen, niet (of nauwelijks ;) ) meer rijden en 3x in de week longeren ofzo?
Misschien kan je daarna het rijden weer rustig oppakken ..

Hopelijk gaat het snel weer beter !

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:01

longeren gaat wel goed... soms wat stroef enzo...
maar als ik haar lekker laat crossen is het precies een vurig veulen! :D
ze is nu 15 en vroeger heeft ze superhoge cross gereden maar is verkocht omdat ze door een operatie in haar knie geen "topsport" meer kon doen. maar dat ben ik ook niet van plan! ;)
ze heeft na die operatie wel zeker 3 of 4 maand stilgestaan...
en het zadel heb ik door mijn lesgever later cheken en dat zit goed!
en mijn lesgever zegt dat ik een goede zit heb en ik rustige hulpen geef, alleen zit ik nog wat te klungelen met mijn handen en ellebogen! ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:02

Dat laatste kan er dus op duiden dat je je bovenlijf vastzet Dat voelt de pony in zijn pony, kaak en hals en vervolgens kan hij zijn rug niet ontspannen. Dat is dus een mooie puntje van aandacht.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:05

Het hoeft niet altijd wat te zijn, heb zelf een hele nukkige, die kijkt nooit blij, nooit... :') Nahja, een enkele keer bij het poetsen en bij het van de wei af halen, maar voor de rest kijkt ze zuur.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:09

Misschien hard gezegd, maar ondanks dat je lesgever ernaar heeft gekeken zou ik toch een zadelmaker langs laten komen. Die zien beter de stand van het zadel (aangezien ze er elke dag mee te maken hebben) dan iemand die er 'even' naar kijkt. Maar het klinkt als een vervelend probleem... Succes ermee!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:10

Dat is makkelijk op te lossen (en goedkoper). Iemand anders erop. Als het aan het zadel ligt moet het paard hetzelfde lopen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:52

andere instructie een keer laten kijken???

Ik les zelf ook wel eens bij een ander, die ziet toch andere dingen dan de persoon waar je altijd les van hebt.

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:52

je zadel even laten beoordelen door jemand die er echt verstand van heeft misschien ligt je zadel niet gled en heeft je paard gewoon weg pijn?

Hans_Pool
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-12-13

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 06:26

Dressuur is sowieso best wel saai en afstompend voor een paard.
Wissel eens af met een bosrit, rij eens een uur met alleen lange teugels, laat je paard weer eens paard zijn in plaats van een kunstjesfabriek.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: paard "protesteerd" en heeft geen zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:10

maar in het bos doet ze het niet dus aan het zadel kan het niet liggen...
en ik weet het, in de kerstvakantie ga ik een sprongetje maken! ;)
maar eerst nog de examens overleven...

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:00

ik heb dit zelf ook een tijdje meegemaakt.
- Paard kwam in verzet (door middel van neus de lucht ingooien en niet meer naar beneden te krijgen)
- Niet meer aan het been (dood voor het been)
- Niet voorwaarts (niet meer vooruit te sch*iten....
- Vastpakken van het bit

Hierdoor was het rijden voor ons beide geen plezier meer en was er altijd een gevecht.. Uiteindelijk wonnen we beide niet en waren we beide ontevreden...
Maar nadat ik een topic met dit probleem had geopend en ging nadenken realiseerde ik me dat ik misschien wel te hard van stapel ben gelopen en teveel heb gewild.

Ik heb sindsdien een stapje terug gedaan. Even terug naar de lol en niet de realiteit. Ga lekker buitenrijden, plezier maken met z`n tweeën. Krijg je band terug met je paard en begin dan opnieuw. Ik merk nu al een enorm verschil en heb ongeveer 2,5 maand niet serieus gereden (ook omdat me zadel niet goed ligt) en aan onze band gewerkt. Deze is zeker sterker geworden en we begrijpen elkaar beter. Zo kan je ook beter lichamelijk aan het paard merken of jou doel haalbaar is. En neem genoegen met KLEINE stapjes verbeteringen.

Succes!!

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:02

Shauniraquel schreef:
ik heb dit zelf ook een tijdje meegemaakt.
- Paard kwam in verzet (door middel van neus de lucht ingooien en niet meer naar beneden te krijgen)
- Niet meer aan het been (dood voor het been)
- Niet voorwaarts (niet meer vooruit te sch*iten....
- Vastpakken van het bit

Hierdoor was het rijden voor ons beide geen plezier meer en was er altijd een gevecht.. Uiteindelijk wonnen we beide niet en waren we beide ontevreden...
Maar nadat ik een topic met dit probleem had geopend en ging nadenken realiseerde ik me dat ik misschien wel te hard van stapel ben gelopen en teveel heb gewild.

Ik heb sindsdien een stapje terug gedaan. Even terug naar de lol en niet de realiteit. Ga lekker buitenrijden, plezier maken met z`n tweeën. Krijg je band terug met je paard en begin dan opnieuw. Ik merk nu al een enorm verschil en heb ongeveer 2,5 maand niet serieus gereden (ook omdat me zadel niet goed ligt) en aan onze band gewerkt. Deze is zeker sterker geworden en we begrijpen elkaar beter. Zo kan je ook beter lichamelijk aan het paard merken of jou doel haalbaar is. En neem genoegen met KLEINE stapjes verbeteringen.

Succes!!


dankuwel! ga ik zeker doen! :D

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:34

loenatje schreef:
Shauniraquel schreef:
ik heb dit zelf ook een tijdje meegemaakt.
- Paard kwam in verzet (door middel van neus de lucht ingooien en niet meer naar beneden te krijgen)
- Niet meer aan het been (dood voor het been)
- Niet voorwaarts (niet meer vooruit te sch*iten....
- Vastpakken van het bit

Hierdoor was het rijden voor ons beide geen plezier meer en was er altijd een gevecht.. Uiteindelijk wonnen we beide niet en waren we beide ontevreden...
Maar nadat ik een topic met dit probleem had geopend en ging nadenken realiseerde ik me dat ik misschien wel te hard van stapel ben gelopen en teveel heb gewild.

Ik heb sindsdien een stapje terug gedaan. Even terug naar de lol en niet de realiteit. Ga lekker buitenrijden, plezier maken met z`n tweeën. Krijg je band terug met je paard en begin dan opnieuw. Ik merk nu al een enorm verschil en heb ongeveer 2,5 maand niet serieus gereden (ook omdat me zadel niet goed ligt) en aan onze band gewerkt. Deze is zeker sterker geworden en we begrijpen elkaar beter. Zo kan je ook beter lichamelijk aan het paard merken of jou doel haalbaar is. En neem genoegen met KLEINE stapjes verbeteringen.

Succes!!


dankuwel! ga ik zeker doen! :D


Succes, en laat even horen hoe het gaat met de tijden!