Van de dekens af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:46

Ik wil heel graag van het gebruik van dekens af. Mijn paard blijkt last te hebben met zn schoft (vastgesteld door osteopaat). Het komt niet door het zadel, deze ligt volgens de osteopaat goed, en heeft een ver teruggesneden kamer die niet op de schoft drukt. Ik merkte al telkens weerstand bij het opdoen van de deken, en eigenlijk wilde ik er zowieso al vanaf gaan stappen aangezien ik eigenlijk meer uit gewoonte en gemak heb gekozen voor het gebruik van dekens. Tot nu toe staat hij onder een 100 grams deken. Dit op stal en op de paddock. Hij heeft een normale vacht, niet een echte wintervacht. Nu vraag ik mij af wanneer ik de deken er af kan laten. Het liefst vandaag nog, maar ik weet niet of dat wel kan? Nu staat hij dus ongeschoren onder een 100 grams. Wat zal ik doen? Het word best koud de aankomende tijd....als het niet anders is dan moet ik wachten. Tot wanneer zal ik dan wachten?


Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:48

Als je de deken af wilt doen kan dat best nu. Het is nog niet heel koud. En als het echt kouder wordt kan je altijd weer de dekens op doen toch?

A horse is your best friend <3
Saying ‘goodbye’ is often another way of saying ‘I remember’.
To the world you may be but one, but to one you might be the world.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:49

ik vind je eigenlijk te laat...
heir zitten ze al vol in hun wintervacht om de kou op te kunnen vangen,
al is het nu wel nog zacht weer.
zeker met oog op storm e.d die komt..

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:50

Heb je al V-free dekens geprobeerd? Of met teruggesneden schoft? Die houden de schoft namelijk vrij :)

Kan je helaas niet verder helpen mbt wanneer dekens af etc.. Lijkt me een lastig probleem, succes in ieder geval!

felineepino
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:51

Ingewikkeld, maar ik snap dat je er zo snel mogelijk vanaf wilt. Het is nog niet heel koud, misschien dat je eerst kan proberen hoe hij het op een fleecedekentje doet? Lijkt mij minder zwaar en toch niet gelijk helemaal bloot.

♥♡ pino & lucy

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:53

Ik denk dat je het beter nu kan doen ipv over een tijdje.. Hoe langer je wacht hoe kouder hij het gaat krijgen zonder deken!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:53

felineepino schreef:
Ingewikkeld, maar ik snap dat je er zo snel mogelijk vanaf wilt. Het is nog niet heel koud, misschien dat je eerst kan proberen hoe hij het op een fleecedekentje doet? Lijkt mij minder zwaar en toch niet gelijk helemaal bloot.


geen fleecedoen..
dat is echt gemeen als het nat wordt , of als hij gaat liggen.
heb je geen oude deken waar je voor nu de schaar in kan zetten bij de schoft, en volgend jaar vanaf herfst al zonder dekens?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:55

Ik merk dat hij ondanks zijn 100 grams, nu de laatste tijd wel een beetje meer vacht heeft gekregen, dus ik vermoed dat het evengoed doorgaat. Het is een paard wat het erg snel warm heeft, dus wat dat aangaat... ja, ik ben idd rijkelijk laat, ik ben pas sinds mijn nieuwe stal aan het twijfelen over het nut van dekens (vraag me niet waarom, misschien minder veeleisend bij de boer haha). Hij heeft een lekkere stal, alleen op de paddock zal hij het eerder kouder hebben vermoed ik. Ik vind het echt supermoeilijk.....

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:56

Ik heb helaas geen oude dekens....fleeche lijkt me geen goed idee, ook omdat hij vaak ligt in stal, daar word dat ding alleen maar nat van denk ik

felineepino
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:56

Een fleecedeken buiten is inderdaad niet handig, maar voor op stal(denk dat hij daar snachts staat?) zou dat wel moeten kunnen.
Ik weet niet of er een optie is voor een deken zonder druk op de schoft? Daar heb ik eerlijk gezegt geen verstand van.

♥♡ pino & lucy

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:56

hoe is de paddock eigenlijk? zijn er bomen, open weide? krijgt hij steeds hooi...
voordeel van paddock is kunnen bewegen.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:58

hij krijgt 24 uur per dag voordroog aangeboden dmv slowfeeders. Het is een grote paddock, met bomen en de koeienschuur aan 1 kant dus geen hele open vlakte, maar aan drie kanten open.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:58

Heu??! Rugpijn door een lichte deken?! Kan dat echt? Ik neem aan dat de deken groot genoeg is, dus dat ie niet te krap zit waardoor zijn houding veranderd?? 1 van onze ponys doet ook altijd de oren plat als ik met n deken aankom, ze zijn er ook niet voor gebouwd natuurlijk. N paard kan prima zonder deken! Temp m eens als je m n tijd zonder hebt staan, dan weet je of hij t lekker genoeg heeft. Miss omdat ie nog weinig wintervacht heeft n dun regendekentje bij slecht weer?

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:58

Ik vind het al wel erg koud om de deken er nog af te halen, zeker 's nachts vriest het al...
heb de mijne vandaag juist een extra dekentje gegeven.
kun je niet bij de zadelmaker netjes de schoft eruit laten snijden?

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:00

Kan je paard nog gewoon rollen? Heel rondje zeg maar? En doet hij dat vaak?

Ps ken je de dekens van trust? Met die blokken bij de schoft?

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:11

Goed dat je het opmerkt dat je paard last heeft van zijn deken.
Ik zie het veel vaker dat paarden er last van hebben, maar het wordt niet onderkent.
Een goed passende deken is minstens zo belangrijk als een passend zadel. Dit ligt tenslotte 24/7 op z'n rug.

Onderhuidse beschadiging op het schoft werkt ook door op het rijden etc. Dus niet onderschatten!
Zolang er droge koude is, lijkt het mij geen kwaad te kunnen om alsnog de overstap te maken.
Als hij voldoende bewegingsruimte heeft, kan hij zo nodig een rondje extra stappen/draven als het een keer wat fris is. (en uiteraard goed in de gaten houden of hij koud is/toont)
Met wind/regen zou je een lichte regendeken op kunnen doen (600 dn 0 gr.). Deze is zo licht dat het bijna niet drukt op het schoft (mits de pasvorm klopt).

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 08:50

Ik ga het maar gewoon proberen zonder (in elk geval op stal, in de paddock bij slecht weer regendekentje).
Het gaat de aankomende dagen niet heel koud worden, niet eens nachtvorst. Mn paard heeft het niet snel koud dus ik heb goede hoop. Ik vemoed dat ze ook alsnog wel een wintervacht kweken nu?


Mirel
Berichten: 196
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: Nieuw Vossemeer

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:57

Wintervacht maken ze onder invloed van licht en niet van kou.
Ik zou gewoon nu de deken afgooien idd en kijken wat er gebeurt. Als hij onbeperkt ruwvoer krijgt zou het moeten kunnen.

Mocht je merken dat het toch echt te koud gaat worden dan ligt er zo weer een deken op en dan word het helaas pas volgend jaar zonder deken. Maar als ik het zo hoor moet het prima kunnen.

Eindelijk een goed zadel!!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 22:36

vanavond heeft ie in zn blootje in de paddock gelopen en vertoonde geen enkel veschijnsel van koud hebben.... dus ik heb goede hoop!

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:40

Mag ik vragen hoe je weet dat je paard last heeft van de deken? Ik vermoed het nl ook bij mijn paard. Dit is al het derde jaar dat ze in het begin van de dekentijd begint te trillen met haar schoft en stijver gaat lopen onder het zadel. Voorgaande jaren al vanalles geprobeerd (tot acupunctuur aan toe) maar alleen tijd leek te helpen. Heb haar nu onder de rhino wugs staan, daar lijkt ze beter tegen te kunnen. Heb jij ook dat je paard trilt bij de schoft? Mijn paard reageert ook steeds sjaggie als ik de deken op wil doen...

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Van de dekens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 22:47

nou, de osteopaat kwam erachter tijdens zijn behandeling, en toen begreep ik ook waarom hij me telkens wil bijten (voor zijn doen echt HEEEEEL bizar, wwant dat is echt niks voor mn paard) als ik de deken erop wil doen en voor wil vastmaken. Hij haat dat ding gewoon. Ik zou eens door de osteopaat laten kijken als ik jou was, ik ben er weer wat wijzer van geworden. Dat trillen bij de schoft heb ik nog niet opgemerkt nee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers