Zand te hard, kreupelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:22

Hmm..
Vanavond voor het eerst met mijn paard in een aangevoren bak gereden, dat wil zeggen dus bovenste laag was behoorlijk hard van het vriezen. Nu viel me op een gegeven moment op dat hij wat kreupelde in draf, maar dit was alleen op de harde stukken, op een 'zachter' stuk had hij nergens last van.
De staleigenaar zei me dat dit altijd even wennen is in het begin, maar ik ben er bang voor..
Hij loopt nu blootsvoets, en dit wil ik in de winter ook graag zo houden ivm glijden, of kan ik er voor in de bak toch beter ijzers onder laten slaan?

Hebben meer mensen hier last van? Want het vriest net 1 of 2 graden, en om hem vanaf nu tot maart of zo stil te zetten kan ik niet echt maken met zijn ontplofbaarheid :')
Veel buitenrijden gaat helaas ook niet, omdat hij zo fris is dat ik hem graag even losrij in de bak en daarna naar buiten ga zodat de raarste sprongen eruit zijn.

Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:11

Is dit ook op het moment dat je paard wat is doorgereden? Mijn paard heeft dit ook snel, we kunnen in bepaalde bakken zoiezo niet rijden want dan gaat ze moeilijker lopen en is er een valgevaar voor beide.
Ik kan hier alleen rijden op het moment dat ze al wat is doorgereden, ofterwijl over de rug heen loopt en nageefelijk is. Dan is het gevaar geminimaliseerd en vaak niet eens meer van toepassing.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:17

Renate1990 schreef:
Is dit ook op het moment dat je paard wat is doorgereden? Mijn paard heeft dit ook snel, we kunnen in bepaalde bakken zoiezo niet rijden want dan gaat ze moeilijker lopen en is er een valgevaar voor beide.
Ik kan hier alleen rijden op het moment dat ze al wat is doorgereden, ofterwijl over de rug heen loopt en nageefelijk is. Dan is het gevaar geminimaliseerd en vaak niet eens meer van toepassing.

Ja juist op dit moment. Tijdens het (in)stappen en een beetje warmdraven was er niks aan de hand, ik pak hem wat op en hij begint te zakken en het gedoe begint..
Zoals ik al zei, op de zachtere stukken liep hij helemaal zuiver, terwijl hij op de harde stukken echt kreupelde met zijn rechtervoorbeen(ook alleen dat been).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:38

Wel vreemd dat het 1 been is...

Wanneer de hoeven gevoelig zijn (wat erg goed kan, stond hij eerder wel op beslag?) op bevroren ondergrond is dat niet zo gek, je moet daar ook voorzichtiger mee zijn.... i.v.m. zoolkneuzingen.

Het feit dat je zegt dat het om 1 been gaat lijkt wat anders aan te geven. Dit doet hij dus op harde ondergrond? Dus ook wanneer je hem laat draven op straat/ stenen?
Dan is een kreupelheidsonderzoek de beste zet.

Wouter_Britt
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-07-13

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:55

Misschien wel een kleine blein?
Toen mijn paard een blein had liep hij ook zuiver in het zachte zand
maar mankte hij op hardere aarde zoals een wandelpad.

Het is maar een ideetje :p

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:37

Ninx schreef:
Wel vreemd dat het 1 been is...

Wanneer de hoeven gevoelig zijn (wat erg goed kan, stond hij eerder wel op beslag?) op bevroren ondergrond is dat niet zo gek, je moet daar ook voorzichtiger mee zijn.... i.v.m. zoolkneuzingen.

Het feit dat je zegt dat het om 1 been gaat lijkt wat anders aan te geven. Dit doet hij dus op harde ondergrond? Dus ook wanneer je hem laat draven op straat/ stenen?
Dan is een kreupelheidsonderzoek de beste zet.

Nee op straat is het me nooit opgevallen. Ben laatst nog een heel stuk met 'm over asfalt gereden en nergens last van. Eerder had hij inderdaad wel beslag, maar dit is er al zeker een dikke maand onderuit(moet zijn oude eigenaresse eens vragen hoe lang al) en dan merkte ik niks.
Wilde vanmiddag toch even gaan uitrijden, dan zal ik nog eens 'checken', maar weet niet of het daar aan ligt.
Anders vraag ik wel even de hoefsmid er naar te kijken, of die wat kan vinden, die loopt toch vaak op stal rond haha.

Maar stel dat het nu echt alleen is omdat hij blootsvoets op die bevroren ondergrond loopt, zouden ijzers dan een oplossing zijn? Ik ben zo bang dat hij dan juist gaat glijden..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:29

als hij op vlakke straat rechtuit en op de volte niet kreupelt maar in een opgevroren bak wel heeft je paard waarschijnlijk dunne gevoelige zolen. Maar vaak is het dan op beide benen en niet 1.
Als het op de harde volte op vlakke bodem niet goed gaat is je paard waarschijnlijk kreupel. Een bezoekje dierenkliniek voor kreupelheidsonderzoek is dan wel aan te raden al kan een scheef paard ook kreupel gaan lopen, dus hoeft niet perse in de benen te zitten...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:47

Vandaag een flinke buitenrit gemaakt waarvan het merendeel op straat, nergens problemen mee, geen ongelijkmatigheid, geen gekreupel etc.
Ik weet ook van zijn vorige eigenaresse dat ik bij haar nog nooit kreupel is geweest, dus erg gevoelig ervoor is hij in principe niet. Gevoelige zolen zou wel kunnen, kan misschien zijn dat het zich net op het rechterbeen uitte omdat dat toch iets gevoeliger is dan het linker. Zouden ijzers dan toch een optie zijn?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:52

Gevoelige zolen kan je eigenlijk het beste zien om foto's bij de kliniek dan wordt zichtbaar of je paard een dunne zool heeft want gevoeligheid veroorzaakt.

Je kan natuurlijk voor de zekerheid een ijzer door maar een ijzer alleen gaat dan niet werken dan wordt het een beslag met zolen.

Maar dan zou ik eerst een onderzoek op de kliniek laten om te kijken of dat het wel is. Onregelmatig lopen op 1 been is vaak geen gevoelige zool.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:54

Kan een smid dit ook zien/voelen? Of moet dit echt op de kliniek met foto's?
Vind het wel raar dat dit dan ineens nu opkomt, terwijl ik hem een half jaar lang gereden heb voor ik hem kocht en er toen nergens problemen mee waren, en ook bij zijn vorige eigenaresse waren nooit ergens problemen mee.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:56

Een smid kan er natuurlijk ook wel wat aan voelen met een tang maar het echt bepalen kan met foto's. Mijn haf was als 2 jarige ook inene wat gevoelig en toen foto's gemaakt dan heb je duidelijk of dit het is en het niet een hoefzweer oid is.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:57

Oké bedankt voor de info, zal eens informeren bij mijn dierenarts!

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:59

Wat je natuurlijk het beste nu zou kunnen doen als eerste is als de bak weer bevroren is hem op het harde stuk op beide handen te longeren kijken of je dan duidelijk ziet waar het zit!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:01

Ja dat is ook wel een goed idee, zul je alleen zien dat ik voorlopig net niet op stal ben als het vriest xd

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:49

het probleem kan wel aan 1voet zitten als bij die voet het hoefbeen iets gekanteld is waaardoor daar het hoefbeen dichter tegen de zool aan zit. Maar dat is dus ook goed te zien op de foto, daaraan zag de kliniek dat mijn pony vroeger hoefbevangen was geweest. Was nog een 2tje, maar kreeg inderdaad beslag met zooltjes en siliconen en liep toen als op Nike Airs. Overigens is hij extra gevoekig met steentjes. vlak hard valt wel mee. Tegen gevoelige zolen kunnen hoefijzers of hoefschoenen prima werken. Ook zonder zooltjes.
Mijn merrie loopt met ijzers prima over een grindpad als het grind niet te grof is en dus haar zool niet raakt.

Wanneer extra demping nodig is (artrose?) red je het niet met ijzers alleen. Dan heb je zooltjes en evt. hoefpads nodig. Maar meestal loopt een paard dan op vlakke harde bodem ook gevoelig.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:12

Was het zijn achterbeen? Het is kouder, dus heeft ie mss meer last van t been? Je snapt wel wat ik bedoel.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:39

Judith1601 schreef:
Was het zijn achterbeen? Het is kouder, dus heeft ie mss meer last van t been? Je snapt wel wat ik bedoel.

Nee rechtsvoor, dat vond ik juist zo raar dus.
Als het achter was had ik me er indd geen zorgen om gemaakt.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:43

Ik zou hem niet op ijzers zetten. Eerst maar eens zien wat de hoefsmid te zeggen heeft erover. Binnenkort ligt er toch weer sneeuw, dan kan je niet rijden (ik maak uit de tekst op dat je alleen een buitenbak hebt?) en dan zet je je paard onnodig op ijzers.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:46

Annerenske schreef:
Ik zou hem niet op ijzers zetten. Eerst maar eens zien wat de hoefsmid te zeggen heeft erover. Binnenkort ligt er toch weer sneeuw, dan kan je niet rijden (ik maak uit de tekst op dat je alleen een buitenbak hebt?) en dan zet je je paard onnodig op ijzers.

Klopt, alleen buitenbak helaas.. Heb niet de centjes om hem wat kilometers verderop te zetten met een mooie binnenbak erbij helaas xd
Dat dacht ik dus ook over de ijzers. Omdat hij nu blootvoets staat en dit tot nu toe goed ging wilde ik dat ook zo houden in de winter ja..

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zand te hard, kreupelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:00

Met ijzers kan je prima in de winter rijden zolen eronder of sneeuwringen erin en gaan met die banaan!