wat nu ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:09

hallo bokkers,

het staat hier vast fout maar ik heb geen flauw iedee waar ik dit moet plaatsen,

ik zit nogal met iets ,
ik heb sinds een half jaar een paardje waar ik super blij mee ben,
zelf betaal ik alles maar dan ook alles voor mijn paard,
helaas komen nu de drukke maanden met sinterklaas en kerst etc.....
nu zit ik een beetje in crisis wand ik moet geld achter houden voor me paard ,
ook heb ik geen vaste tijdenen en dagen dat ik werk waardoor mijn loon elke maand anders is .
ik ben bang dat als ik een cadeutje koop voor wie dan ook (4 mensen ) dat ik dan veel geld kwijt ben en daardoor over een tijdje me paardje kan verkopen .....

hoe doen jullie dit in moeilijke maanden?
p.s ik ben 16 jaar .

gr bontebonte

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:11

Je weet toch ongeveer wat je nodig hebt voor je paard iedere maand. Zorg dat je dat apart houd.
Kan je niet een beetje voorspellen wat je inkomsten gaan zijn? Dan reken je uit wat je zou kunnen missen per persoon. Je hebt vast nog wel wat extra. Je gaat toch niet na een dure maand gelijk zo financieel achteruit dat je het paard zou moeten verkopen?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:13

ik kan het helaas niet voorspellen ik hoor elke week pas welde dag ik die week erna moet werken ...
ja wat ik kan doen is een shocolade letter en thats it maar dat is zooo afgezaagt ......
sinds kort betaalt mijn werk mij midden in de maand daardoor ben ik me overzicht kwijt wat ik per maand heb en kan uitgeven .

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:15

Bij de Action kan je voor weinig best leuke kado's kopen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:16

Heb je geen minimaal bedrag. Of wat was je laagste inkomen dit jaar bv. Als je daar vanuit gaat en dan de kosten van je paard afhaalt blijft er dan nog wat over? Wat zou je willen besteden? Paar euro of paar tientjes? Misschien hebben bokkers wel een goedkope maar leuke ideetjes.
Chocolade letter is inderdaad afgezaagd maar dan praten we over een paar euro en heb je niet zoveel andere keus.
Ik weet niet wat voor werk je doet en hoelang maar is het bv in de december maand extra druk op je werk kan je misschien meer werken(eventueel aangeven bij de baas).

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:21

Ik neem aan dat je wel een vast bedrag hebt per maand wat je uitgeeft aan je paard? En tenzij dat al het absolute minimum is kan daar wellicht wel 20 of 30 vanaf (dat zijn een of twee lessen minder, of dan heb je misschien geen wortels of snoepjes voor 'm). Desnoods kun je misschien van je ouders of andere familie even 20 euro lenen, dat geef je hen dan gewoon terug wanneer je weer salaris hebt gekregen. Ik weet ook niet wat je verder nog allemaal moet betalen, misschien kun je van dat budget nog iets afhalen voor kerst?
Je zult wel heel erg krap moeten zitten als je door 4 cadeautjes je paard ineens zou moeten verkopen hoor, in dat geval vraag ik me ook wel een beetje af hoe je je paard überhaupt kunt betalen.

In elk geval nog een tip: houd in Excel of in een ander programma bij wat je elke maand uitgeeft en hoeveel je binnen krijgt. Het is misschien niet hetzelfde elke maand, maar zo zie je wel wanneer je tekortkomt en wanneer je overhoudt. Dat kun je dan mooi sparen voor dit soort maanden!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:21

TAO -> PP

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:25

me laagste inkomen was 60 euro mijn stalling is 170 euro waarvan mijn vader 60 bijbetaalt dit is incl ontwormen en tandarts.
ik wil niet meer dan 10 euro ,
ik werk in een supermarkt en doe dit nu een jaar , ik zou idd meer kunnen werken maar in de vakantie ga ik op vakantie dus dan heb ik al geen inkomen de laatste tijd mocht ik gelukkig op zondag werken dus dat betaalt dubbel ,
ik verdien zo 3,78 per uur ....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:26

spaar volgend jaar elke maand alvast voor de december maand je stalling bij elkaar en zet dat apart.
Dus als je stalling 200 euro kost spaar je elke maand 20 euro extra voor je staling, als je dat 10 of 11 maanden doet heb je in elk geval genoeg.
Naast je spaarpotje voor dierenarts natuurlijk...
Overigens kunnen veel mensen juist extra in een winkel werken deze maand. De winkels zijn vaker of langer open en het is er drukker vanwege alle kerst en sinterklaasinkopen en extra lekker eten.
Het is vaak alleen op 5 en 24 en 31 december iets eerder dicht en 25, soms 26 december helemaal dicht. En nieuwjaarsdag natuurlijk, maar dat is al januari. De dagen daarvoor en erna is het juist drukker!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-12-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:28

joyce B schreef:
spaar volgend jaar elke maand alvast voor de december maand je stalling bij elkaar en zet dat apart.
Dus als je stalling 200 euro kost spaar je elke maand 20 euro extra voor je staling, als je dat 10 of 11 maanden doet heb je in elk geval genoeg.
Naast je spaarpotje voor dierenarts natuurlijk...



dat is wel een iedee ,
daar had ik niet bij na gedacht

dankjewel !!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:30

Dat wordt inderdaad wat lastig.
Ik zou eens kijken bij de kruidvat of action. Bij de kruidvat hebben ze van die geschenksetjes die kosten 4/5 euro dat is toch wat anders dan een letter. Bij de action heb je ook best leuke dingen voor weinig. Weet niet voor wie allemaal wat moet halen. Voor meiden/vrouwen toch iets makkelijker als mannen vind ik altijd. Maar bij de action bijvoorbeeld heb je make-up voor weinig, nagellak en oorbellen, armbandjes enzo. Dat is ook wel leuk om te krijgen. Het is natuurlijk maar een kleinigheidje. En wat hierboven gezegd is alvast rekening mee houden voor volgend jaar dat je toch een extra zakcentje hebt. Dan hoef je ook niet druk te maken mocht je eens wat minder uren hebben.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:39

Bij de action heb je echt super leuke cadeautjes voor weinig geld (vazen, wijnglazen, mokken, luchtjes portemonnees voor nog geen twee euro!), big bazar, wibra of zeeman ook veel voor weinig. Voor mannen kun je bij de Gall en Gall en grote fles bier halen voor 5 euro.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:47

ik moet een cadeautje kopen voor 1 meisje en 2 mannen .
ik ga morgen denk nog even kijken of ik iets kan vinden maar zowiezo volgend jaar besparen op dingen zoals dit :)

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:57

En evt nog een krantenwijk erbij? Is toch zon 30 euro per maand en met folder meer,
en met de decembermaanden kan je langs de deur gaan en haal je ook 150 euro op!

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:58

En anders evt. goedkopere stalling..

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:07

Je kan toch tegen ze zeggen dat je zuinig bent op je geld en dat je anders bang bent dat je paard weg moet.. Ik zou gewoon wat kleins kopen of misschien heb je nog wel iets liggen wat aardig nieuw is en je niet gebruikt?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:56

NaomiJouke schreef:
En anders evt. goedkopere stalling..

Ik ben net verplaatst van een andere stal dus dat ist probleem niet

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:57

NaomiJouke schreef:
En evt nog een krantenwijk erbij? Is toch zon 30 euro per maand en met folder meer,
en met de decembermaanden kan je langs de deur gaan en haal je ook 150 euro op!


Helaas ben ik daar mee gestopt omdat ik dat niet kan hebben met me werk school (examenjaar ) en een paard dat is niet te doen ...

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:58

ik vind dit altijd zo eng klinken,
heb je dan nergens reserves?
want stel het was gewoon mei en je paard werd ziek, zijn er ook kosten die omhoog schieten.
en nu met kerst zijn het nogwel kosten die je aan ziet komen..
gewoon rustig aandoen,
niet al te duren kado's kopen en inzien wat voor je paard is en waar je dus vanaf moet blijven

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:59

Geef je een tegoedbon voor een klusje of een dinertje wat je zelf maakt? Chocoladeletter erbij..

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:00

Zeg tegen degenen waar je een cadeau voor zou willen kopen dat ze het nog tegoed hebben, leg uit waarom, dus dat het is omdat je juist deze dure maand wat krap zit en je je paard niet weg wil doen om een paar cadeaus voor anderen.
Als ze daar geen begrip voor hebben zou ik die mensen al niet eens een cadeau willen geven ;)

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:12

Misschien een ideetje: voor moederdag heb ik van mijn dochter van 15 die ook niet zo'n dikke portemonnee heeft zelfgemaakte chocoladeflikken gekregen die ze had gemaakt van een goedkope chocoladereep die ze had gesmolten. Ze had er zelf een heel mooi luxe doosje bij gemaakt en ze daar in verpakt. Kostte heel weinig maar was zo ontzettend leuk om te krijgen :j

Kaartje23Jarig
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:16

Er zijn best leuke kadootjes te bedenken die niet zoveel kosten. Maak bijv een leuke tegoedbon, waarop staat dat degene die hem krijgt een paar klusjes (afwas doen, badkamer schoonmaken, bedden opmaken, klusjes in de tuin of bijvoorbeeld een stal mesten) tegoed heeft van jou. Kost jou niks (ja een paar uur tijd). Ook een lekker gekookt diner van jou kan een leuke tegoedbon zijn (en met goedkope basisingrediënten kan je best nog wat lekkers koken). Denk ook eens na of je ergens goed in bent (een mooie tekening van een favoriet huisdier? of een zelfgehaakte shawl of muts zijn ook leuk, haken is ook echt niet moeilijk zijn hele youtube filmpjes van te vinden).

Verder is het natuurlijk erg verstandig om inzicht te krijgen in je uitgaven en inkomsten. Door het bijhouden in bijvoorbeeld excel kan je beter van tevoren calculeren of je geld te kort komt.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:00

Jij wou een paard, dus dit is de verantwoordelijkheid die erbij komt..
Ik probeer ook een maand vooruit te sparen. En dan echt ruim. Daarnaast nog een bepaald bedrag voor da potje wegleggen. Verzekeren ben ik niet zo van. Verder vind ik het ook wel een beetje een eng idee dat het allemaal maar net kan.. Maar het is niet aan mij je daarop aan te spreken :) ik ben er zelf pas aan begonnen toen ik het echt ruim kon berekenen. Niet net aan :)