BWP gaat kandidaat-dressuurhengsten longeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

BWP gaat kandidaat-dressuurhengsten longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 10:25

www.bwp.be / www.bokt.nl


Het Belgische paardenstamboek BWP heeft het vernieuwde programma van hun hengstenkeuring bekend gemaakt. Opvallend verschil met vroeger: de dressuurhengsten zullen als laatste onderdeel niet meer "vrij lopen", maar gelongeerd worden op zaterdag. Het vrijspringen voor dressuurhengsten, wat bij veel andere stamboeken niet wordt gedaan, blijft bij BWP wel bestaan. Dat gebeurt zoals steeds op vrijdag. Verder zien we dat de keuring donderdag aanvat met het onderdeel zachte bodem. Vrijdag worden de hengsten eerst op de harde bodem gepresenteerd, alvorens het vrijspringen van start gaat. Zoals reeds langer bekend is het hengstengala opgeschoven naar zaterdagavond.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: BWP gaat kandidaat-dressuurhengsten longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:37

Interessant!
Kwpn heeft er bewust nee tegen gezegd, benieuwd of het iets gaat uitmaken in de praktijk bij bwp

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:53

Heel goed dat ze dat gaan doen! Moeten ze bij Alle stamboeken doen vind ik.
Maar dan ook vrijbewegen en daarna longeren. Zegt veel meer over de bruikbaarheid van de gangen

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: BWP gaat kandidaat-dressuurhengsten longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:29

Ik vind longe niets toevoegen. Genoeg goede sportpaarden die aan de longe ponygangen laten zien (beetje extreem, maar je begrijpt wat ik wil zeggen)
Plus het blijven jonge dieren en longewerk is vrij belastend. Waarom dan niet bijgezet in de springkooi? Of nog beter, er op een later tijdstip een hengstencompetitie aan vasthangen, om zo de bruikbaarheid en eventuele definitieve goedkeuring te laten behalen?

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:06

Vind ik ook zo vroeg voor die jonge hengsten. Vrienden van mij hebben 2 jaar geleden hun hengst bij hannover voorgesteld, was in november denk ik. Paard (of veulen nog maar 2 jaar toen!) werd in Duitsland gestuurd tijdens de zomer om gewerkt te worden. Arme beestjes!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:36

bulck schreef:
Ik vind longe niets toevoegen. Genoeg goede sportpaarden die aan de longe ponygangen laten zien (beetje extreem, maar je begrijpt wat ik wil zeggen)

Ik denk ook dat de kans reëel is dat er goede dieren afvallen die zich aan de longe maar beperkt tonen