trainingsschema paard, natuurlijke huisvesting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

trainingsschema paard, natuurlijke huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 15:14

Hallo,

Er zijn veel trainingsschema's te vinden, gericht op paarden die traditioneel gehouden worden. Dan denk ik aan paarden die over het algemeen maximaal een aantal uren per dag los/buiten komen. Hier door ben je haast genoodzaakt dagelijks iets met het paard te doen. (dit topic is niet voor waardeoordelen en/of discussies)

Nu houden steeds meer mensen hun paard in een paddock paradise o.i.d. Waar door je paard continu zelf vrij kan bewegen, en het ook niet nodig is om dagelijks beweging te 'geven'.
De mensen die hiernaast recreatief (buitenritten) en/of licht sportief (B á L niveau) trainen, hoe ziet het schema -dat goed voor jullie werkt- er ongeveer uit?

Bedankt!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: trainingsschema paard, natuurlijke huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:19

Waarom zou daar een verschil moeten inzitten in de training?
In de zomer staat hier alles dag en nacht buiten. Nu staan ze snachts op stalen overdag op de weide.

Mijn training is exact hetzelfde.
Ik rij elk paard 4 tot 5 dagen per week.

Of begrijp ik je vraag fout?

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:20

Mijn pony staat 24/7 buiten op de wei ook in de winter.
Die wordt Z2 niveau getraind, dus misschien niet helemaal wat jij zoekt. Daarnaast heeft mijn pony een oude blessure, waardoor ze ook genoeg rust nodig heeft, dus misschien heb je toch wat aan ons trainingsschema.
Meestal ziet het er zo uit:

Maandag : dressuurtraining (een keer in de twee weken les)
Dinsdag: vrij
Woensdag: longeren dubbele lijnen
Donderdag: vrij
Vrijdag: dressuurtraining
Zaterdag: Dressuurtraining
Zondag: buiten rijden/ grondwerken/ balkjes longeren etc. En op zondag 1x in de maand wedstrijd.

In de winter lukt dit niet altijd ivm sneeuw en bevroren bak etc. Dus dan is het minder vaak, maar gaan we soms als het weer het toelaat met de trailer naar de binnenbak.

edit: ik kan er wel bij zeggen dat mijn pony t/m het M1 twee keer in de week dressuurtraining deed en daarnaast twee keer in de week gelongeerd werd. Vanaf het M2 hebben we bovenstaand schema.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: trainingsschema paard, natuurlijke huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:20

Als ik echt intensief train doe ik daarna graag (maar niet per sé) een rustdag, dus dan kom je op driemaal tot viermaal per week.
Als mijn paard meer binnen zou staan dan zou ik eerder noodzaak zien juist wel te trainen om voor beweging te zorgen. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 23:31

Ik ben vooral benieuwd hoe anderen het doen (met motivatie) en of dat goed werkt voor zijn/haar paard. Omdat ik merk dat ik altijd een beetje aan hetzelfde trainingsritme vast houd. Terwijl mijn paard er in de afgelopen jaren op vooruit is gegaan, en steeds meer vrije km's maakt/kan maken.
Gewoon, hoe jullie het doen. :) Of er bijvoorbeeld mensen zijn die maar 2 á 3 keer (misschien zelfs 1 x) p/w trainen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: trainingsschema paard, natuurlijke huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:35

Mijn paarden staan in de nacht op stal, maar het gehele jaar door minstens een uur of 8 in de weide.
Ik rij recreatief nu, maar heb ook Z gereden. Ik ben iemand die nooit dagelijks heeft gereden met een paard. Keer of 4 was het toen meestal. Nu 1 a 2 keer in de week, maar dat komt door medische geschiedenis bij me zelf.
Voordeel van paarden in het land met ruimte waar ze ook eens kunnen rennen is dat je niet perse elke dag hoeft te rijden.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:35

Citaat:
Gewoon, hoe jullie het doen. :) Of er bijvoorbeeld mensen zijn die maar 2 á 3 keer (misschien zelfs 1 x) p/w trainen.

Ik denk dat je bij één of twee keer per week trainen geen optimale resultaten krijgt.
Je kunt dus prima rijden maar je krijgt in verhouding minder vlot resultaat.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Ubermetrics en 55 bezoekers