Instructeur basissport KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:32

Lieve Bokkers,

Wie volgt er nu instructeur basissport bij de KNHS?
En wie heeft ook daarvoor de vooropleiding gevolgd?
Ik ben benieuwd naar ervaringen tot nu toe.
Zelf volg ik instructeur basissport in Vorden.
Er is onder de cursisten erg veel ontevredenheid, vooral de cursisten die hiervoor de vooropleiding hebben gevolgd.
Ik ben zelf erg actief in de KNHS voorzien van feedback (netjes gezegd), maar ik merk dat er veel mensen de ontevredenheid bij zich houden. Toch lijkt het me beter die ontevredenheid naar buiten te brengen, mischien wordt er dan iets gedaan.
Waar ik met name nu wat gefrustreerd over ben is het examen die we wéér (voor de mensen die vooropleiding hebben gevolgd) moeten doen. In de vooropleiding was het examen longeren echt heel erg pittig, maar de KNHS zegt dat we geen tempowisselingen hoefden te doen, geen overgangen, etc. in de vooropleiding. Hier ben ik het echt niet mee eens. We haddden een super pittig examen, en moeten nu weer hetzelfde examen doen.

Maar goed, wie o wie wil hier op reageren? :)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:36

ik doe ook deze opleiding, en aangezien ik ORUN 2 heb, heb ik geen longeerexamen in de vooropleiding hoeven doen, maar wel de theorie-examens rondom voeding, verzorging e.d. Ik ben erg benieuwd of het niveau nu inderdaag hoger ligt, tot op heden ben ik zeker te spreken over de manier waarop mijn (zeer uitgebreide) feedback rondom oa het portfolio is verwerkt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-12-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:39

Ik vind de cursussen sowieso niet veel toevoegen. Mensen halen het papiertje zodat ze bevoegd zijn en geven een eigen invulling aan de lessen die ze geven en doen dat eigenlijk allemaal net zo als dat ze dat gedaan zouden hebben zonder dat ze de cursus(sen) gevolgd zouden hebben; de ene heel goed, een andere heel slecht en daar nog van alles tussen in.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:40

Lielle schreef:
ik doe ook deze opleiding, en aangezien ik ORUN 2 heb, heb ik geen longeerexamen in de vooropleiding hoeven doen, maar wel de theorie-examens rondom voeding, verzorging e.d. Ik ben erg benieuwd of het niveau nu inderdaag hoger ligt, tot op heden ben ik zeker te spreken over de manier waarop mijn(zeer uitgebreide) feedback rondom oa het portfolio is verwerkt.


Ja klopt, dat is goed opgepakt.. ben ik ook heel blij mee :)

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:08

Ik ben het met je eens w.b.t. het longeren. Ook toen moesten we laten zien hoe een paard bijgezet moest worden, tempowisselingen laten zien en de africhtingsgraad van het paard daarin mee nemen. Ik heb de eindtermen van het longeren dan ook met verbazing gelezen gisteren.

Ik heb ook veel gemaild, maar krijg maar weinig reactie.
Ik ga daarom voor volgende week een vragenlijst opstellen en iemand in de hoek drijven ;)

Verder ben ik nog niet actief begonnen met de opleiding.
Ik heb vrijstelling voor het eigen rijden, stage kan/kon nog niet en het lesgeven begint pas in maart geloof ik.
Verder heb ik wel de ATC-opdrachten bekeken, maar omdat ik zelf vrij veel sport krijg ik als feedback dat ik 'goed bezig ben' en klaar. Tja.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:18

Noor, kan ik jou evt mijn vragen meegeven? Ik ben er niet helaas.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:19

Mmm.. Okee.
Ja het longeren verbaas ik me nog het meeste over.
Heb gebeld vandaag met de KNHS, 3x doorverbonden en nu de juiste persoon gevonden.
Dus mail: *persoonlijk mailadres verwijderd*dan krijg je wél reactie..
Ik heb hem gezegd dat wij echt een loodzwaar examen hadden van longeren, volgens hem was dat niet zo.
Hij gaat nu de examinator die ik toen had bellen met de vraag of het examen en zo pittig was en of we inderdaad tempowisselingen en overgangen moesten rijden. ben benieuwd
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-12-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijk mailadres is niet de bedoeling. Daarom heb ik hem verwijderd

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:20

is het longeerexamen trouwens met eigen paard? Dat staat er niet helder in, ik weet dat het in de vooropleiding wel was en bij het toelatingsexamen niet.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:21

Je mag maar één paard gebruiken de gehele opleiding. (wordt er gezegd)

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:24

Lielle schreef:
Noor, kan ik jou evt mijn vragen meegeven? Ik ben er niet helaas.

Dat is natuurlijk goed Lielle!

Danielle, ik ga het ook nog even opnemen met de instructrice van de vooropleiding :j

W.b.t. één paard voor de hele opleiding: ik heb juist iets anders begrepen.
Dus dat ook nog maar even navragen.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:28

@Noor. Ik had het ook nergens gelezen hoor, maar de cursisten en een instructrice zegt dat je maar één paard mag gebruiken. Ik heb ook contact met de instructrice van de vooropleiding, zij geeft ook aan dat dat examen longeren best wel overbodig is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:29

Daniellejody schreef:
Je mag maar één paard gebruiken de gehele opleiding. (wordt er gezegd)

maar dat zegt nog niets over het longeren. Bovendien lijkt het me sterk dat je tijdens het lesgeven aan (mede)cursisten niet verschillende paarden kan meenemen. Ik ga eens contact opnemen met de docenten hier.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:01

Lante schreef:
Ik vind de cursussen sowieso niet veel toevoegen. Mensen halen het papiertje zodat ze bevoegd zijn en geven een eigen invulling aan de lessen die ze geven en doen dat eigenlijk allemaal net zo als dat ze dat gedaan zouden hebben zonder dat ze de cursus(sen) gevolgd zouden hebben; de ene heel goed, een andere heel slecht en daar nog van alles tussen in.



Ben het hier voor een deel met je eens.
Maar ik heb de cursus 2 jaar geleden gedaan, en super goede instructie gehad, waar ik voor thuis op mijn eigen paard veel aan had.

De cursus is leuk, maar net als met autorijden en een rijbewijs, je leert pas echt als je het gaat doen in de praktijk.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:24

Hier hebben wij het in de cursus toevallig gisteren nog over gehad, de cursus in Oud-Gastel. Ik heb zelf ook prima feedback gehad, zowel van de leercoach als van de docent. Echter zijn we het er met z'n allen wel over eens dat we ons een beetje "opgelicht" voelen.

Dan gaat het vooral om het sporten en het longeren ook. Dat ATC-trainingscentrum kost maarliefst 240(!!) euro, voor iedere week een mailtje met video's en een centrale dag in Lunteren. De video's zijn in de meeste gevallen moeilijk te gebruiken, want niet iedereen heeft de beschikking over een fitnessbal, gewichten, 4 personen die mee willen helpen, etc. , en hierdoor gaat ook de motivatie omlaag, wat ik goed kan begrijpen.
Er zouden ook wat meer praktische oefeningen gegeven kunnen worden, makkelijker uit te voeren en met huis-tuin-keukenspullen, dan blijft het voor iedereen leuk.

Longeren zit dan weer een beetje anders in elkaar. We hebben toch fysiek een boek gekregen en een demonstratie, maar dit ging echter over de DVD. Op de DVD staat hoe je moet gaan staan en hoe je alles vastpakt en wat handelingen doet. Maar hierin missen we (en ook een beetje in het boek) stap voor stap longeren. Gewoon het basisprincipe: hoe longeer ik een paard (met bijzet)? waarom doe ik het op deze manier? hoe bevestig ik alles?
Die uitleg waren wij even kwijt en dat viel niet van de dvd af te leiden. Er zijn mensen bij ons die niet gewend zijn om met touwtjes te longeren dus die kunnen dat ook niet 1-2-3 even uit het boek/de dvd afleiden. Een stap-voor-stap uitleg zou daarvoor handiger zijn, ook met de verschillende bijzet-manieren.

Bij ons zit er 1 die de vooropleiding heeft gedaan, die vond het examen longeren inderdaad ook erg streng. Nu hebben wij van onze docent meegekregen dat je écht bijna exact op dezelfde manier moest longeren als Lammert dat voordeed op de centrale dag.

Je mag hier gewoon je eigen paard voor meenemen, dit hoeft niet persé je cursuspaard te zijn. Je hebt wel eigen spullen nodig als touwtjes etc.

Het niveau bij het longeren ligt dus nu zeker hoger dan het examen in de vooropleiding, voor zover ik dat begrepen heb van mijn collega die de vooropleiding wel heeft gedaan.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 09:32

@MissMiekjee, maar dat is het probleem nou juist. Wij hebben in de vooropleiding gelongeerd op de lammert haanstra manier. En moeten dat nu weer! Maar wat er dus is gebeurd is dat er veel verschillende examinatoren waren en verschillende instructeurs in de opleiding, ik heb bijvoorbeeld een super pittig examen gehad van longeren in de vooropleiding terwijl er bij anderen minder streng werd beoordeeld. En nu willen ze één norm trekken. Best logisch, maar ik voel me echt zwaar opgelicht.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:43

Dan heb je inderdaad echt "pech" (of geluk, omdat je het al kent) gehad dat je een erg strenge examinator had...

Ik kan me dan ook wel goed voorstellen dat je je dan opgelicht voelt. Ik keur het ook zeker niet goed wat ze hebben geregeld tegenover die vooropleiding-cursisten, maar ze moeten inderdaad 1 lijn trekken. Dus de mensen die in de vooropleiding een mildere vorm van examineren hebben gehad zullen het nu veel moeilijker krijgen.

Mocht de KNHS kiezen (of gekozen hebben) voor een vrijstelling longeren van de vooropleiding, zou ik het ook niet eerlijk vinden dat mensen van de vooropleiding die een milde examinator hebben gehad nu ermee wegkomen. Maar dat valt niet te controleren natuurlijk. Toch heeft het je een berg geld gekost en moet je alsnog hetzelfde examen doen... dat is best banketstaaf.

Ja, de KNHS had de overgang van die vooropleiding naar niveau 3 best wat serieuzer mogen benaderen. Vooropleiding heeft genoeg geld gekost, voor een examen wat je nu gewoon exact hetzelfde wéér krijgt..

Die vooropleiding was echt een heel raar systeem, in principe kan ik nu met zekerheid zeggen dat mensen met de vooropleiding gewoon ca. 600-900 euro (afhankelijk van wat je gedaan hebt) meer kwijt zijn dan ik - die rechtstreeks instroomt op niveau 3 - , voor alleen maar (netto) meer kennis over longeren. Voeding, verzorging, exterieurkennis, etc. krijgen we ook allemaal op de centrale dag, dus ook dat deel in de vooropleiding had dan weinig nut t.o.v. niveau 3 nu. Daar hadden ze in principe wel echt een tegemoetkoming voor jullie moeten regelen.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 20:14

We hebben een tegemoetkoming gehad van 20 of 25% van de gemaakte kosten in de vooropleiding.
Ik kreeg iets van 500 euro terug -O- terwijl ik iets van 500 heb opgemaakt aan cursusgeld. Maar reken al die tijd, al dat geregel van welk paard kan ik meenemen en dan ook nog al die dieselkosten... dan is die vergoeding echt een schijntje.

Maar ik begrijp het inderdaad dat ze één norm willen hanteren, maar ik voel me zoooo genaaid

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:44

Lielle, je bent denk ik al weg maar als je nog vragen hebt die ik mee moet nemen, mail je die dan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:42

Doe ik, Ben nog niet weg, vlieg pas vannacht.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:04

wat vonden jullie van de centrale dag?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:36

ik ben wel benieuwd, ik kon er helaas niet bij zijn.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:01

Supergezellig! Vandaag wel flinke spierpijn! Vond alleen de springcombinatie niets toevoegen aan het geheel..

Volgens mij zat ik voor het begon naast jou aan de bar Daniellejody, dacht dat ik je herkende omdat je je verhaal aan het vertellen was tegen je leercoach wat hier in het topic staat?

Wij zijn in Oud-Gastel maar met 4 man, is gewoon lang leve de lol op dinsdagavond, dus op die centrale dag ook voor wat gekkigheid gezorgd :P .

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:25

Sorry dat ik even binnen val... (en misschien best wel een beetje offtopic ga)
Ik ben bezig om alles rond te krijgen zodat ik in Februari zou kunnen starten met deze opleiding. Hoevaak moet je een paard meebrengen naar cursus? Heb het KNHS ook al gemaild, maar die geven niet echt snel reactie -O-

Ik hoor van wel meer mensen dat de vooropleiding niet helemaal een toegevoegde waarde heeft zoals dat wel over wordt gebracht. Zeker omdat je gewoon dan alsnog in de cursus dat onderdeel moet volgen. Ik heb ook het idee dat er constant van alles aangepast wordt, maar dat kan aan mij liggen.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:49

Misschien totaal off topic en onjuist mis ook niet..

Ik heb vorigjaar eerste deel van orun gevolg in barneveld via school.

Ik ben voor school geslaagd..

Voor orun ben ik op theorie en lesgeven door mn eigen schuld gezakt..

Nu kan ik alleen nergens vinden wanneer de herkansingen zijn want dat gaat buiten school om.
Weten jullie dat toevalig???

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:09

Ik ben zaterdag ook geweest.
Ik vond het best inspirerend. Wel blijf ik vinden dat er nog veel onduidelijkheid heerst over de opleiding en dat vind ik jammer.

Ruiterfitheid is een verplicht onderdeel van de opleiding, maar hoe worden de mensen die er zaterdag niet waren nu getoetst? Niet, was het antwoord. Achteraf was het ook geen verplichte dag maar echt een dag voor 'jezelf' en nu moeten we het gaan toepassen in het lesgeven.

Voor degenen die niet aanwezig waren: we hebben een aantal documenten gekregen namelijk:
1. stage handleiding;
2. PVB-wijzer (ter vervanging van de portfolio handleiding)
3. voortgangstoets
4. antwoordmodel

Deze stukken kunnen jullie denk ik opvragen bij je leercoach. E.e.a. is wat versimpeld en wel duidelijker opgeschreven.