'Lastige' kinderpony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 04:07

Mijn jonge A pony (3,5) wordt sindskort gereden door een leuk klein en licht meisje.

Ze rijdt opzich netjes, alleen is -natuurlijk- nog wat afwachtend en voorzichtig.
Pony is opzich braaf, rennen en bokken doet hij niet, maar hij maakt het haar afentoe flink moeilijk.
Rechtsom duikt hij namelijk elke hoek in, en draait vlug linksom. Ze is niet snel/handig genoeg om dit te zien aankomen en er wat aan te doen.

Pony loopt bij mij voor wagentje, dan heb ik geen problemen rechtsom. Ook zit er wel eens ander ruitertje op die stuk handiger is, dan doet hij het 1x, dit wordt gecorrigeerd en hij loopt meteen super netjes. (Daarna doet hij het ook even niet meer bij jonge ruitertje)

Ik heb voor nu rechtsom de longeerlijn eraan; dan is hij uiteraard super braaf. Overigens de lijn er alleen aan, zij rijdt, lijn hangt in grote boog. Klik ik hem los doet ie het even goed en dan begint ie weer.

En natuurlijk is het een jong ding met onbalans etc, scheefheid. Dat zal ook zeker de oorzaak zijn, hij is ook nog eens rete-slim. Maar nogmaals voor de wagen of dubbele longe wat ik ook regelmatig doe, niets aan de hand. Hoe kan ik haar leren er doorheen te rijden? Pony is voor mij veelste klein.


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:56

Je zegt zelf , bij een net iets betere of op zijn minst een ruiter die durft te corrigeren gaat het goed.
Bij wie zit dan de fout denk je, inderdaad niet bij het paard dus, het ruitertje moet dus leren zelf te rijden, te corrigeren, een beetje lef te hebben, dit is niet het paard zijn fout maar de ruiter zijn fout.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:07

Heb je geprobeerd haar een zweepje te geven om hem zo te corrigeren? Dat kan haar net even wat meer zelfvertrouwen geven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:11

troi schreef:
Heb je geprobeerd haar een zweepje te geven om hem zo te corrigeren? Dat kan haar net even wat meer zelfvertrouwen geven.


Klinkt alsof ze het zweepje niet eens nodig heeft, maar dat ze hem gewoon vast moet houden.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:14

Zie jij wel aankomen wanneer de pony deze actie onderneemt? Kun je de ruiter aanleren wat te doen om het te voorkomen? Spreek dan een seintje af, zodat ze op jouw teken kan voorkomen dat de pony omdraait. Dat moet de ruiter natuurlijk ook leren aanvoelen en zo kunnen jullie daar wellicht mee aan de slag.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:52

Bij de hoeken uit de buurt blijven, niet op de hoefslag rijden zodat hij een hoek ik kan gaan om om te draaien.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:59

Je bent in een dilemma.
Het is een rangorde probleem en dat is iets persoonlijks.
Het ruitertje zou dit moeten oplossen maar die is daar kennelijk niet toe in staat.

Jij kunt nu zelf als leider orde op zaken stellen vanaf de grond
Als leidmerrie kun je aangeven door de pony uit de kudde te zetten dat dit ongewenst gedrag is en dat hij daarom niet mag blijven.
Maar, dan moet je wel even door de "rode lijn" en dan heb je flink kans dat het ruitertje lijdend voorwerp wordt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 15:09

Zo, een hoop nuttige reacties al, thanx!

aeolusnr1: Oorzaak ligt uiteraard bij ruitertje idd, zij moet leren het aanzien komen en handelen. En inderdaad zoals Simpelman zegt de leider te worden. maar ik weet niet goed hoe ik dit moet leren aan haar.

troi: Ze heeft een zweepje idd, maar heb 1x de fout gemaakt te zeggen dat ze hem bij moest tikken, en dan laat ze haar teugeltjes verslappen en draait ie juist om :P De 'handigere' ruiter vraagt stelling, tikt achterbeentje bij en blijft handig van voor en dan gaat hij mooi in stelling door de wending en is probleem over.
Ik men dus hij is meer gewend aan zweep hulpen in wendingen.

Simpelman: Idd, groot gedeelte van het probleem idd!! Wat bedoel je precies met lijdend voorwerp? Ik denk namelijk dat ik snap wat je bedoeld, namelijk dat als ik erbij ga staan (dat gebeurd nu ook al) dan 'leidt' ik hem, en niet zij en zodra ik dus ook er tussen uit stap, begint hij doodleuk weer.

Hilli: ja ik zie het zeker aankomen, hij neemt de controle vooraf al over op momenten dat zij net even verslapt, even niets doet. Zij reageert daar niet echt op (laat hem trekken) en dan weet hij dat het kan en duikt ie de hoek in.
Kleine voltes om mij heen moet zij blijven rijden om volte klein te houden en dan gaat het goed, maar bij de iets grotere voltes moet ik dus echt elke stap zeggen, dat ze stelling moet vragen, hij weet dat het bij haar kan en is super scherp wanneer ze verslapt.

Bij handigere ruitertjes zie ik dit niet zo, dan blijft hij veel netter in stelling, geeft zich meer over.

Misschien moet ik het gewoon zo volhouden en komt er vanzelf verbetering in...?
Ik heb ook beetje zitten zoeken naar iemand die haar een keer goed les kan geven (niet ik dus, ik weet niet zo goed wat ik moet doen) of paar keer goed les kan geven...

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:13

Ik zou inderdaad ook iemand zoeken die haar een aantal lesjes kan geven.
Daarnaast lijkt het me ook geen verkeerd idee om je ruitertje wat grondwerkoefeningen met de pony te laten doen om haar leiderschap te bevestigen ten opzichte van de pony.
Je pony is natuurlijk ook nog jong, dus het uitproberen hoort daar ook wel een beetje bij. Gaat het trouwens om Booster? Ik zag net je andere topic en vind dat je een erg leuk ruitertje hebt voor hem! Ze rijdt netjes :j

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:17

Wat denk je van dat kind op een betere leerpony leren rijden? En pas als het kan rijden op een jonge, net ingereden pony zetten? Jong en onervaren op jong en onervaren is nooit een goed plan. Die pony leert nu alleen maar dat hij dat kan doen als er een zwakke ruiter op zit en hij niet goed begeleidt wordt van boven. Laat die pony gewoon eerst eens door iets meer ervaren ruitertjes rijden zoals diegene die het wél kan. Dan leert je pony gewoon braaf te lopen waar ie heen moet en maakt het voor de onervaren pony ook iets makkelijker.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:17

ik denk dat er bedoelt wordt dat het leidend voorwerp wel eens rare toestanden zou kunnen ondervinden.
Als jij de leiding volledig op jou neemt dan is de persoon op het paard in eerste instantie gewoon een nietszeggende ballast op het paard , die in het beste geval dus gewoon rond gedragen wordt door het paard.
Maar als het paard het niet eens is met de vragen van de leider, (van jou dus) zou het wel eens kunnen zijn dat paardje er even tegen in verzet gaat, toch een heel plotse reactie doet, of een bokje of .... en ruitertje is dan in fantasie en deels ook werkelijkheid ineens in een soort rodeo beland.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:23

Laat haar de andere ruiter zien rijden, en hoe die het oplost. Leg het goed uit, en dan moet ze gaan leren er wat meer aan te rijden. Het is vooral een rijkwestie. Als het ruitertje de handigheid eenmaal te pakken heeft zal het beter worden.

Geef de pony ook niet zoveel kansen om er mee weg te komen. Jij ziet het aankomen. Zeg het dan tegen het ruitertje, en leg ook uit wat de signalen zijn. Doe dit voor het rijden ook, zodat het ruitertje er meer op voorbereid is. Je moet ook helpen, want bij een jonge pony en een onervaren ruiter is het logisch dat dit probleem zich herhaalt, en kan verergeren. Pony komt er mee weg en ruitertje weet de oplossing niet door onervarenheid.

Ik ga ook mee met wat gamblerscup hier zegt. Het is nogal wat om een jonge pony te laten rijden door een onervaren ruitertje.

Aan de studie.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 15:31

Ingrid_92: inderdaad, Booster!

Ja grondwerkoefeningen, dat is een goed idee inderdaad, dat ik daar zelf niet op kwam. Ja, daar ga ik wat mee doen van 't weekend!

Gamblerscup, ja ik ben het deels wel met je eens, hoor, maar ten eerste is er geen handigere ruiter te vinden die hem regelmatig wil rijden en niet te zwaar is voor hem. Daarnaast rijdt ze opzich wel heel netjes, het is net even dit knopje, en ik vind dat er voor een ruiter maar 1 manier is om het te leren, namelijk voor de uitdaging komen te staan. Ik heb mijn pony destijds, vroegah, ook als onhandig manege ruitertje ingereden en ook soortgelijke problemen gehad (kon rechtsom niet van de hoefslag af, haha) maar daar zijn we alleen maar sterker uit gekomen. Ik weet dat zij dit samen kunnen en ik ga daar ook zeker voor.

aeolusnr1: Ja, ik snap dat idd. Ik wil me er idd ook minder mee bemoeien, eigenlijk. Mij kent ie, erg goed, nu is het haar beurt haar positie duidelijk te maken.

Vorige week ging het erg goed (toen had ik martingaal om, misschien dat dat ook geholpen heeft..) Gister was het weer duidelijk minder, maar toen had hij de dag ervoor stil gestaan, geen martingaal, lagen balkjes in de bak en ze waren om de bak heen met trekker bezig, dus wel een beetje van tja, negatieve omstandigheden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:38

Als het het ruitertje uit het topic is dat je van Booster hebt aangemaakt kun je inderdaad niet spreken van een onervaren ruiter. Ik vind dat ze het erg leuk doet. En als het net dat ene puntje is komt het best goed met die twee :)
Leuke grondwerkoefeningen zijn longeren zonder touw: met je lichaamstaal het paard harder en langzamer laten gaan en laten stoppen. Of een cirkel maken met een lijn/balkjes waar je ruitertje in gaat staan. De pony moet erbuiten blijven en erom heen lopen (leert dan de ruimte van het meisje te accepteren).

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:38

Toydoll schreef:
Gamblerscup, ja ik ben het deels wel met je eens, hoor, maar ten eerste is er geen handigere ruiter te vinden die hem regelmatig wil rijden en niet te zwaar is voor hem. Daarnaast rijdt ze opzich wel heel netjes, het is net even dit knopje, en ik vind dat er voor een ruiter maar 1 manier is om het te leren, namelijk voor de uitdaging komen te staan. Ik heb mijn pony destijds, vroegah, ook als onhandig manege ruitertje ingereden en ook soortgelijke problemen gehad (kon rechtsom niet van de hoefslag af, haha) maar daar zijn we alleen maar sterker uit gekomen. Ik weet dat zij dit samen kunnen en ik ga daar ook zeker voor.

Ja, of je vergalt je pony, het wordt een draak omdat je hem de kans geeft dit aan te leren. Of er gebeurt een ongeluk. Ik begrijp niet wat je "deels" met me eens bent met "jong en onervaren op jong en onervaren is nooit een goed plan"? Die ruiter kan die pony nóóit de begeleiding geven dat de pony nodig heeft om te leren.
Als je zo nodig vindt dat dat ruitertje een uitdaging aan moet gaan, zet het kind dan op een ervaren pony. Waar ze van kan leren zonder de pony onzeker te maken, uit balans te brengen en zonder dat de pony zich direct al verkeerde ondeugende dingen aanleert.

Maar het is jouw pony natuurlijk en de ruiter is jouw verantwoordelijkheid ;)

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:45

GamblersCup: ik vind dat je wel een beetje hard van stapel loopt, je hebt deze ruiter nooit zien rijden, kent de pony niet... wat ik lees zijn niet heel problematische praktijkproblemen. Daar hoef je niet meteen een andere ruiter voor te zoeken. Er staat nergens dat de ruiter onervaren is. Als dit het enige dingetje is wat nog niet helemaal goed gaat, vind ik het nogal wat om te stellen dat het een onervaren ruiter is.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 04-12-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:46

Simpelman schreef:
dan heb je flink kans dat het ruitertje lijdend voorwerp wordt.

_O- Gevalletje spelen met de Nederlandse taal ;)

Indien het leidend voorwerp niet langer de leiding heeft bestaat de kans dat deze het lijdend voorwerp wordt :+

Oftwel: als de ruiter niet de baas is flikkert ze eraf en lijdt pijn. Dan is Leiden in last zogezegd :P

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:50

Ik ga helemaal uit van wat de ts schrijft. Als er een andere ruiter is die een "stuk handiger is" en het probleem direct oplost waardoor pony weer even braaf loopt, opgeteld hoe groot de pony is (en dus de maat van het ruitertje) kom ik uit op jong en onervaren. Tenzij de ruiter 15 is, al 9 jaar rijdt en een dwerg is natuurlijk.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:02

Ik ben het ook helemaal eens met wat "gamblerscup" schrijft.
Het klinkt idd niet lief , en is een beetje aanvallend, maar het is wel de waarheid, ook ik geef reeds heeeel veel jaren les , en zie deze toestanden bij de vleet, dit komt maar heel zelden goed.
Of er gebeurt een ongeval, of ruitertje vind dat pony lief gewoon een slecht karakter heeft en zo van die onzin, ....
Jij zegt het is enkel dit knopje nog vinden, nee dat is het echt niet, als het zo makkelijk was dan kon iedereen dadelijk hogeschool rijden.
Dit duurt minstens nog een hele reeks jaren voor dit ruitertje het goede knopje gevonden heeft.
Dit paardje gebruikt enkel de vrijheden die hem geboden worden, maar die vrijheden weer afnemen is een heel ander verhaal, daar moet je veel verder voor gaan, zo worden idd slechte of idd onhandelbare paarden gemaakt.
Een onervaren jong ruiter op een onervaren jong paard, das een combi die bijna onmogelijk is , tenzij je echt heel veel durf en lef hebt en heel veel gaat lessen, en heel zeker ook een hele reeks bonte en blauwe plekken zal opleveren.
succes

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:29

Groen op groen geeft bont en blauw. Maar wat is dan de beste manier om een netjes opgevoede A pony te krijgen? Ruiters die licht genoeg zijn zijn er bij de vleet. Ruiters met genoeg ervaring zijn ook te vinden. Alleen die combinatie is zeldzaam: tegen de tijd dat een ruitertje voldoende ervaring heeft is hij/zij vaak te zwaar voor een kleine pony.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:58

Tjaa een goed opgevoede en goed opgeleerde pony zal zeker wel te vinden zijn, maar dan aan een net iets hoger prijsje.
Maar het is zeker bij de kleinere formaten een probleem dat wel meer gezien wordt.
een zoektocht dus en een beetje lef hebben als ruiter kan zeker wel helpen.

Rex_Rolfo schreef:
Groen op groen geeft bont en blauw. Maar wat is dan de beste manier om een netjes opgevoede A pony te krijgen? Ruiters die licht genoeg zijn zijn er bij de vleet. Ruiters met genoeg ervaring zijn ook te vinden. Alleen die combinatie is zeldzaam: tegen de tijd dat een ruitertje voldoende ervaring heeft is hij/zij vaak te zwaar voor een kleine pony.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:06

Mijn vraag was meer andersom bedoelt: je hebt een A pony en die wil je opvoeden tot leerpony voor kinderen. Zoals ook TS kom je met grondwerk enz heel ver, maar uiteindelijk moet een ruiter de puntjes op de i zetten. Dat is met een grote pony of een paard geen probleem, ervaren ruiter erop en aan het werk.

Alleen kinderen hebben de eigenschap dat met de tijd niet alleen de ervaring maar ook het gewicht toeneemt. Waardoor er weinig ruitertjes zullen zijn die genoeg ervaring hebben om een slimme pony op het rechte pad te houden maar ook nog licht genoeg zijn om op die pony te passen. Wat zijn dan de opties?
- alleen grondwerk en mennen tot pony wat ouder is en misschien minder ondeugend?
- toch ruiter erop die eigenlijk aan de grote kant is?
- kleine minder ervaren ruiter die voor de duvel niet bang is en doorpakt ondanks af en toe zand tussen de tanden?

Geen van die opties die ik zo kon bedenken lijkt me ideaal dus ik was benieuwd wat er nog meer mogelijk is om een kleine pony ohz goed op te voeden zodat ie ook bij minder ervaren ruiters braaf blijft.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:25

Omdraaitrucje ken ik nog van manegepony's vroeger. Makkelijkste oplossing voor kleine en dus niet zo sterke ruitertjes is meesturen en van de draai dus een hele (kleine) volte te maken. Zodra pony weer in de gewenste richting staat is duidelijke beenhulp genoeg om verder te gaan. Ik heb ook wel de instructie gehad om juist tegen te trekken of altijd naar links, maar dat levert enkel een gevecht op wat je niet wint. Door mee te sturen neem je weer de controle over en aangezien pony lijf al zo gebogen heeft is er weinig kracht voor nodig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 02:02

tamary schreef:
Omdraaitrucje ken ik nog van manegepony's vroeger. Makkelijkste oplossing voor kleine en dus niet zo sterke ruitertjes is meesturen en van de draai dus een hele (kleine) volte te maken. Zodra pony weer in de gewenste richting staat is duidelijke beenhulp genoeg om verder te gaan. Ik heb ook wel de instructie gehad om juist tegen te trekken of altijd naar links, maar dat levert enkel een gevecht op wat je niet wint. Door mee te sturen neem je weer de controle over en aangezien pony lijf al zo gebogen heeft is er weinig kracht voor nodig.

Dat is een goede, ik liet haar idd tegen trekken.
Ga ik proberen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:43

Een 3.5 jarige die sinds kort gereden word, wat verwacht je van zo,n dier ??
Het is zo jammer dat veel ruiter denken dat een pony geboren word met alle hulpen erop,

Tegen trekken is nooit de oplossing, want ook een a pony kent de taal van de paarden en ook die gaan tegen de druk in, dus je zal een betere ruiter erop moeten zetten die snapt hoe dingen op t elossen, maar dat word vaak lastig met zo,n klein dier, ook zou ik dit allemaal niet met bit in doen, zolang de pony de hulpen niet snapt maakt een bit alleen maar dingen erger en ook doet het pijn zeker als er aan tegen getrokken word, werken aan de hand zou miss een optie kunnen zijn, zelf train ik mijn dieren eerst aan de hand, totdat de hulpen redelijk goed erin zitteb m dan een ruiter erop en samen de hulpen doornemen zodat ook de ruiter ze leert, is fijner voor jezelf maar ook zeker voor de pony, kijk een op paardenbegrijpen.nl staat miss een instructrice die je daar in kan helpen,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers