Gevaarlijk..

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 00:28

Hooi bokkers!

Het is weer helemaal fout gegaan vandaag.. Zo erg dat mijn moeder hem zelfs wilt verkopen..
Het begon allemaal een paar weke geleden, net na dat ik naar mijn huidige stal was verhuist. Ze kregen hier kuil gevoerd waardoor hij teveel eiwitten binnen heeft gekregen, met als gevolg dat hij zijn hele lichaam vast zette en bijna niet meer ontspannen te rijden was. Dit was ook de rede waarom hij twee weken geleden mij er keihard af heeft gegooid met als gevolg een hersenschudding. Ik realiseerde me later pas dat hij gewoon zoveel pijn had in zijn hele lijf. Daarom is er vorige week donderdag een dierenarts geweest die hem van top tot teen gekraakt heeft, hij heeft ons ook verteld dat dit allemaal kwam door het teveel aan eiwitten. Sindsdien krijgt hij weer hooi.
Nu dat hij gekraakt is, is hij weer helemaal soepel en zit lekker in zijn vel. Iets té lekker eigenlijk, hij heeft energie voor 10 waardoor hij op elk klein geluidje reageert. Nu heb ik de afgelopen dagen eerst gelongeerd en daarna gelijk aan het werk gezet. Hij liep toppie, wel wat gespannen omdat hij zo druk is, maar zo ontzettend soepel en fijn.
Vandaag waren er springlessen in de binnenbak, dus moest ik in de buitenbak rijden. Iets wat ik hier pas 4 keer heb gedaan. Ik stond dus al in mn broek te poepen bij het idee.. Dus eerst lekker lang en hard aan het werk gezet aan de longe, daarna nog tien minuten aan de hand door de bak heen gestapt zodat ik er zeker van was dat hij alles gezien had. Hij was dood braaf dus ik had al mn moed verzamelend en ben er op gegaan. Vanaf het moment dat ik er op zat was het een tijd bom, dus ik dacht gelijk even lekker galopperen, is die spanning ook weg.
Helaas ging het helemaal fout. Hij ging aan de kletter en na 3 keer bijna struikelen en 5 minuten onbestuurbaar door de bak heen te racen stond hij stil. Ik ben er afgesprongen en heb hem even flink op zn donder gegeven. Ik was zo bang geworden dat ik er niet meer op durfde, gelukkig was er een hele lieve stal genoot die aanbood te helpen als ik er op ging. Ik moest van haar gaan ontspannen en de controle terug krijgen door stap, halt, achterwaarts oefeningen te doen, dat heeft echt super geholpen!

Toen ik thuis kwam heb ik alles tegen mijn ouders verteld, mijn vader die 0 ervaring met paarden heeft was vrij duidelijk in zijn mening; komende 3 maanden alleen nog maar in de binnenbak en daar de controle terug krijgen (die ik al heb als ik gewoon binnen rijd), als ik toch naar de buitenbak ga, word hij verkocht. Mijn moeder, die er wel een beetje verstand van heeft begon gelijk te roepen dat hij onmiddellijk verkocht moest worden omdat er binnen kort wel een ongeluk zou gebeuren.

Ik ben zelf ontzettend geschrokken van wat net gebeurde, al is dit lang niet de eerste keer. Ik ben van mening dat ik juist niet uit de weg moet gaan, ik moet juist meer oefenen in die buitenbak, desnoods alleen met mn instructrice erbij. Als ik me nu ga beperken tot de binnenbak, gaan daar vanzelf ook weer dingen komen die ik dan weer uit de weg ga.
Ik moet de angst opzij zetten, en ontspannen erop gaan zitten, waar ik ook rijd.. Nu mijn vader nog zien te overtuigen..

Bedank voor het lezen van het verhaal, ik moest het echt even kwijt..

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4


StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:32

Hoe lang staat je paard iedere dag buiten met vriendjes? Ik denk namelijk dat jouw paardje wel eens te veel energie zou kunnen hebben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:34

Klopt het dat hij nog maar 4 jaar oud is?

Hoeveel doe je met hem, hoeveel begeleiding heb je, en kan hij overdag wel lekker naar buiten?

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:38

Waarom ga je er op zitten als je bang bent? Het is niet heel gek dat je paard op die spanning reageert natuurlijk.
En ehh... je "straft hem af" omdat hij op JOUW angst reageert?

Zo krijg je een paard wel gevaarlijk ja :\

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:39

Verkopen. Heb toevallig een week geleden een soortgelijk iets gezien bij iemand en zo'n paard is gewoon gevaarlijk. Hier ging de staleigenaresse erna erop en haar kreeg hij er niet af maar hij probeerde het zeker een kwartier lang.

Je gaat toch niet riskeren dat je een volgende keer met een stel gebroken botten of erger in een ziekenhuisbed ligt. Natuurlijk prachtig zo'n emotionele band met je paard maar blijkbaar heeft hij dat niet met jou. Opruimen en een lief paard voor terug nemen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:41

janderegelaa schreef:
Verkopen. Heb toevallig een week geleden een soortgelijk iets gezien bij iemand en zo'n paard is gewoon gevaarlijk. Hier ging de staleigenaresse erna erop en haar kreeg hij er niet af maar hij probeerde het zeker een kwartier lang.

Je gaat toch niet riskeren dat je een volgende keer met een stel gebroken botten of erger in een ziekenhuisbed ligt. Natuurlijk prachtig zo'n emotionele band met je paard maar blijkbaar heeft hij dat niet met jou. Opruimen en een lief paard voor terug nemen.


Denk dat dat iets te kort door de bocht is....

De kans is groter dat een groen paard voor deze ruiter niet een verstandig plan was, maar daar kan het paard niet zoveel aan doen.
Geschikte huisvesting en goede begeleiding kan een hoop doen, je moet alleen niet te snel... daar gaat het vaak mis.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:42

Volgens mij hebben jouw vader en jij allebei gelijk.
Eerst terug naar de basis: controle en vertrouwen. (zowel jij als je paard)
Je paard moet ook wennen aan de nieuwe omgeving.
Als dat goed gaat (en dat kan wel een tijdje duren), kun je.. onder begeleiding (!).. weer buiten gaan rijden. Een goede ruiter hoeft niet alles te kunnen, maar wel haar/zijn grenzen kennen.
Rijden leer je door een goede opbouw van de training. Dat geeft vertrouwen.

Wat je n.l. moet leren is hoe te reageren als je paard iets 'stouts' doet.
De meeste mensen worden bang en houden op met rijden aan het paard... met als gevolg dat het paard onbestuurbaar wordt (wat logisch is omdat hij geen sturing meer krijgt)
Ook je paard moet vertrouwen krijgen in de ruiter, wanneer er iets angstig is.
Je moet voorkomen dat er paniek ontstaat. Dan is een paard echt niet meer te houden.


Een derde punt is het stalmanagement.
De invloed van de kuil én de verandering van stal heeft nog invloed op je paard.
Blijkbaar heeft je paard teveel energie door te weinig beweging en/of te veel voer.
Daar kun je in overleg met stal en DA iets aan gaan doen.

PS. als de de pony uit jouw profiel betreft, zul je daar wel goede begeleiding bij moeten hebben. Blijkbaar heeft deze nogal een geschiedenis. Dat rijd je er niet zomaar uit.
Ik wens je nog veel veilige uurtjes op de paardenrug.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:48

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:
Verkopen. Heb toevallig een week geleden een soortgelijk iets gezien bij iemand en zo'n paard is gewoon gevaarlijk. Hier ging de staleigenaresse erna erop en haar kreeg hij er niet af maar hij probeerde het zeker een kwartier lang.

Je gaat toch niet riskeren dat je een volgende keer met een stel gebroken botten of erger in een ziekenhuisbed ligt. Natuurlijk prachtig zo'n emotionele band met je paard maar blijkbaar heeft hij dat niet met jou. Opruimen en een lief paard voor terug nemen.


Denk dat dat iets te kort door de bocht is....

De kans is groter dat een groen paard voor deze ruiter niet een verstandig plan was, maar daar kan het paard niet zoveel aan doen.
Geschikte huisvesting en goede begeleiding kan een hoop doen, je moet alleen niet te snel... daar gaat het vaak mis.

Het is niet kort door de bocht als je verhaal in TS haar profiel leest. De 8e eigenaar voor een 4 jarige, dan zit er wel een praatje bij zo'n pony.

Als ze hem bij een handelaar vandaan heeft en nog geen half jaar in haar bezit kan ze hem zo terugbrengen. Wellicht is een pony van een jaar of 10 beter voor haar. En misschien beter een paard zelfs. Ze is immers al 15.

Edit: en als je de laatste foto in haar profiel kijkt is ze eigenlijk al te groot voor die pony.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:53

janderegelaa schreef:
Het is niet kort door de bocht als je verhaal in TS haar profiel leest. De 8e eigenaar voor een 4 jarige, dan zit er wel een praatje bij zo'n pony.

Als ze hem bij een handelaar vandaan heeft en nog geen half jaar in haar bezit kan ze hem zo terugbrengen. Wellicht is een pony van een jaar of 10 beter voor haar. En misschien beter een paard zelfs. Ze is immers al 15.

Edit: en als je de laatste foto in haar profiel kijkt is ze eigenlijk al te groot voor die pony.

Helemaal mee eens, wegdoen en niet meer naar om kijken. En dan rustig op zoek naar een ervaren pony, waarvan je de voorgeschiedenis kent.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:57

8ste eigenaar... ai, dat had ik niet gelezen.... triest zeg ;(

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:00

een nieuwe stal een jonge ruiter niet genoeg begeleiding aub neem alle begeleiding die je kan krijgen en doe rustig aan. Je paard is ook jong en heeft veel eigenaren gehad, hoe staat hij op zn voer mag hij wel eens naar buiten. Ga ook andere dingen met hem doen niet alleen rijden en leer elkaar nog beter kennen. Maar neem er de tijd voor das het belangrijkste niets overhaast dan groeien jullie naar elkaar leer je elkaar vertrouwen

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:01

Hij staat elke dag wel uurtje/anderhalf in de paddock. Hier in de buurt zijn helaas niet andere mogelijkheden. Vorig jaar is dit ook altijd goed gegaan dus daar ligt het niet aan. Ik rij hem 4 keer per week, dan 2 keer longeren en 1 rustdag waarbij hij meerdere uren in de paddock staat en ik hem gewoon lekker vertroetel en losgooi.

Ik straf mijn paard voor het negeren van mij, hij rent wel vaker weg als hij schrikt, of als ik bang ben maar dan is hij na een half rondje ook wel weer terug bij mij.

Ik vind jullie erg kort door de bocht met het verkopen enzo. Ik krijg al 1,5 jaar, de tijd dat ik hem heb, wekelijks goede begeleiding. Het is ook altijd goed gegaan, hij heeft super tijden achter de rug.

Het is inderdaad een pony met een flinke geschiedenis, en zal ook niet overal even netjes behandeld zijn. Maar ik heb hem nu al 1,5 jaar en ken hem wel, ik weet wanneer wat gaat gebeuren. Maar hier ben ik niet meer op voorbereid en kan ik niks meer mee..

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:01

Ninx schreef:
8ste eigenaar... ai, dat had ik niet gelezen.... triest zeg ;(

Verklaart wel een hoop. Paardje is dus ook minstens 9 keer verhuisd (aangezien TS 'm pas verhuisd heeft, dus bij huidige eigenaar al een extra verhuizing)

Zo op de foto's lijkt het me een prima dier. Met longeren en met rijden is hij ook braaf. Het gaat mis als er een bange ruiter op gaat zitten. Daar is niks geks aan.

Ik denk dat er wel wat van te maken valt. Vraag me alleen af of TS dat kan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:04

jullie trekken erg snel conclusie's.. deze ruiter (ik dus) rijd er al 1,5 jaar zonder al te veel problemen op.. en ik vind het nogal onzin reactie dat ik er niks mee kan?

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:06

ElineCath schreef:
jullie trekken erg snel conclusie's.. deze ruiter (ik dus) rijd er al 1,5 jaar zonder al te veel problemen op.. en ik vind het nogal onzin reactie dat ik er niks mee kan?


Hierboven geef je feitelijk antwoord op je eigen vraag...
Als het ineens heel anders gaat als voorheen, hij 'uit het niets' lijkt te exploderen... dan moet er toch iets aan de hand zijn.
Ik denk dat het goed is om te kijken wat eraan scheelt....

Past het huidige zadel wel echt goed, heeft hij verder geen schade overgehouden aan het slechte zadel, laat je zijn gebit doen, etc.....

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:06

ElineCath schreef:
jullie trekken erg snel conclusie's.. deze ruiter (ik dus) rijd er al 1,5 jaar zonder al te veel problemen op.. en ik vind het nogal onzin reactie dat ik er niks mee kan?

Waarom ga je er dan überhaupt op zitten als je bang bent om in de buitenbak te rijden? Het is jouw taak om dat paard leiding te geven. Dat lukt je nooit als je volgens je eigen zeggen al bijna in je broek staat te kakken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:07

ElineCath schreef:
Hij staat elke dag wel uurtje/anderhalf in de paddock. Hier in de buurt zijn helaas niet andere mogelijkheden. Vorig jaar is dit ook altijd goed gegaan dus daar ligt het niet aan.

Dit ben ik niet met je eens, ik heb zelf ook jaren in Maarssen gewoond en er zijn genoeg andere mogelijkheden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:08

Koper schreef:
ElineCath schreef:
jullie trekken erg snel conclusie's.. deze ruiter (ik dus) rijd er al 1,5 jaar zonder al te veel problemen op.. en ik vind het nogal onzin reactie dat ik er niks mee kan?

Waarom ga je er dan überhaupt op zitten als je bang bent om in de buitenbak te rijden? Het is jouw taak om dat paard leiding te geven. Dat lukt je nooit als je volgens je eigen zeggen al bijna in je broek staat te kakken.


Nou, dat is niet zo gek natuurlijk.... Logisch dat je spanning opbouwt wanneer het een aantal keren misgaat.
Als het alleen een gebrek aan leiding was geweest, dan was dit al veel eerder geëscaleerd lijkt me.
Denkt me eerder dat hem iets dwars zit... zaak om te kijken wat dat is.

Ik denk we dat het goed is om te kijken naar een plek waar je paard meer buiten komt. Buiten dat hij teveel energie overhoud op deze manier, kan hij ook niet erg gelukkig/ gezond worden van zoveel binnen staan.

Er zijn genoeg mogelijkheden in jouw omgeving... kijk op Marktplaats, zet een advertentie op Bokt, stap op de fiets en ga overal vragen.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:10

Ik snap best wat jullie bedoelen dat als ik bang ben ik er niet op moet gaan, maar ik moet ook mijn grenzen kunnen verleggen, ik ga me anders steeds meer beperken, en daar word niemand beter van.
Ik denk dat, als ik door ga met de begeleiding, ik het er zeker uit ga krijgen, en hij elke keer braver word. Maar ik snap ook dat ik er niet dood bang op moet gaan zitten, dan kan ik idd geen leiding geven.

Zadel is 100% goed, gebit, rug, andere medische zaken ook.

mijn manier van stalling werkt voor mijn paard, anders zou hij op een longeerdag uit wel helemaal uit zn dak gaan.
Laatst bijgewerkt door ElineCath op 04-12-13 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:11

ElineCath schreef:
Ik snap best wat jullie bedoelen dat als ik bang ben ik er niet op moet gaan, maar ik moet ook mijn grenzen kunnen verleggen, ik ga me anders steeds meer beperken, en daar word niemand beter van.
Ik denk dat, als ik door ga met de begeleiding, ik het er zeker uit ga krijgen, en hij elke keer braver word. Maar ik snap ook dat ik er niet dood bang op moet gaan zitten, dan kan ik idd geen leiding geven.

Zadel is 100% goed, gebit, rug, andere medische zaken ook.


Ik ben met je eens dat je zeker, met rust en geduld, door moet gaan.

Hoe weet dat bovenstaande dingen goed zijn, qua gezondheid dus?

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:12

giropractor heeft hem vorige week na gekeken, ook de ligging van het zadel. Tandarts is twee maanden terug geweest.

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:13

Verder puzzelen dan maar....

Neem vooral je tijd, en kijk eens of je je paard wat meer buitenruimte kunt gaan bieden.
Ik ken weinig paarden die braaf blijven als ze zo lang stil moeten staan in een stal.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:15

Ik denk, dat ik tijdens het binnen rijden gewoon verderga zo als ik bezig ben; ontspannen rustig rijden, en alleen in de buitenbak met begeleiding, die mij ook op mijn gerust kan stellen

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 01:16


Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:17

ElineCath schreef:
Ik denk, dat ik tijdens het binnen rijden gewoon verderga zo als ik bezig ben; ontspannen rustig rijden, en alleen in de buitenbak met begeleiding, die mij ook op mijn gerust kan stellen


Precies... stapje voor stapje uitbouwen. En bedenk je dat een paard meer is als iets om op te zitten, ga eens wat vaker met hem op stap... wandelen, erop uit.

En stalling? Die vraag blijft een beetje in de lucht hangen merk ik?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers